Toon posts:

VPN verbreekt verbinding na 2 minuut 20 sec

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben nu al iets te lang bezig met het instellen van een VPN verbinding.
Misschien dat jullie kunnen / willen helpen.

Probleem: 2 minuut 20 na het inloggen verbreekt de VPN verbinding.
Of er nou wel of geen dataverkeer is.

Client: standaard windows XP VPN client (XP met SP2)
Router: Sweex breedbandrouter 54 G (LC0000060 model
ADSL modem: Copperjet 816-2P in routed mode

- Op mijn notebook met windows 2000 pro werkt het wel!
- Firewall in ADSL modem staat uit
- Firewall in router staat uit
- Windows firewall staat uit
- Norton Internet Security staat uit
- Internet delen is uitgeschakeld
- herinstallatie van windows mocht niet baten
- deinstallatie van Norton hielp niet

- Het betreft de VPN verbinding van de Universiteit Twente
(handleiding)

Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-04 03:14

silverstorm

tearing me apart

Heb je de (beveiligings-)protocolinstellingen gecontroleerd? Is het contstant na 2m20sec? Krijg je ook een foutmelding? Staat er in de eventvieuwer nog iets spannends? Hoelang is de lease-tijd?

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg geen foutmelding te zien,

Als beveiligingsprotocol is alleen PAP ingesteld, op basis van optionele codering.
De verbinding wordt telkens tussen 2:10 en 2:20 verbroken.

Over de PPP adapter wordt in ipconfig geen leasetijd genoemd. De bijbehorende LAN verbinding heeft een lease tot 19-01-2038 (oneindig dus)

Wat bedoel je precies met de "eventviewer" ?

Verwijderd

Hmmm.... 2:20 min = 140 sec.
Kom je die 140 ergens tegen in een config?
Wordt er misschien een poging gedaan (?) een key te wijzigen om de zoveel tijd en dat niet lukt waardoor de tunnel vervalt?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:18

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 08:14:
Ik krijg geen foutmelding te zien,

Als beveiligingsprotocol is alleen PAP ingesteld, op basis van optionele codering.
De verbinding wordt telkens tussen 2:10 en 2:20 verbroken.
Ze de datacodering eens uit (No encryption allowed / Codering niet toestaan) en kijk eens wat er dan gebeurt?
Over de PPP adapter wordt in ipconfig geen leasetijd genoemd. De bijbehorende LAN verbinding heeft een lease tot 19-01-2038 (oneindig dus)

Wat bedoel je precies met de "eventviewer" ?
Start > run > eventvwr

Als het uitzetten van de codering helpt, zit daar "ergens" een probleem. Zo niet, probeer het dan eens zonder router, wellicht vreet die de verbinding op.

[ Voor 13% gewijzigd door Reptile209 op 15-11-2005 08:53 ]

Zo scherp als een voetbal!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Werk je met een kabel of draadloos? Ik heb dit probleem ook weleens. Ik dacht eigenlijk kwam door het feit dat de draadloze verbinding na het inloggen opnieuw gemaakt wordt.

Verwijderd

djluc schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:53:
Werk je met een kabel of draadloos? Ik heb dit probleem ook weleens. Ik dacht eigenlijk kwam door het feit dat de draadloze verbinding na het inloggen opnieuw gemaakt wordt.
zou best kunnen, tis namelijk een wireless router die sweex. Maar wel typisch dan dat ie het via Win2000 wel doet. Misschien iets te maken met de Wireless Zero Configuration Service?

• djluc
O, dat had ik niet gelezen. Ik heb het ook met Windows 2000. Ik zal eens testen, heb hier 2 notebooks, 1 met xp en 1 met 2000.

Verwijderd

Topicstarter
@oudakker:
Kom je die 140 ergens tegen in een config?
Nee, die kom ik nergens tegen in een config, helaas.

Mijn opties voor opnieuw kiezen (VPN console -> eigenschappen -> tabblad opties -> opties voor opnieuw kiezen) staan als volgt:
- Aantal maal opnieuw kiezen: 3
- Tijd tussen kiespogingen: 1 minuut
- Tijdsduur niet actief voor ophangen: nooit

@Reptile209:
Ze de datacodering eens uit (No encryption allowed / Codering niet toestaan) en kijk eens wat er dan gebeurt?
Dat heb ik gedaan (n.a.v. andere post op dit forum) en dat heeft het probleem niet verholpen. Nog steeds knalt de verbinding er na 2:20 uit.
Start > run > eventvwr
In de eventviewer wordt geen melding gemaakt van het wegvallen van de VPN verbinding.
Zo niet, probeer het dan eens zonder router, wellicht vreet die de verbinding op.
Dat ga ik doen, alleen moet ik daarvoor mijn PC gaan verplaatsen incl monitor-bakbeest, dus dat komt zo.

@djluc:
Werk je met een kabel of draadloos?
Op mijn XP machine werkt ik met een kabel (patch vanaf de router)
Op mijn laptop met windows 2000 pro werkt de VPN via de router zowel met als zonder kabel.
Helaas kan ik het draadloos niet testen op mijn vaste PC, aangezien ik daar een Target wireless kaart in heb zitten, waarvan de drivers niet werken GRMBLLL. Anders had ik de PC niet hoeven te verplaasten :-)

@nyny83:
Misschien iets te maken met de Wireless Zero Configuration Service
Als het onder windows 2000 pro zowel met draad als draadloos werkt, kan het daar dan nog mee te maken hebben?

Ik ga nu eerst mijn PC eens dichter bij de modem zetten, zodat ik er met dat crosslinkkabeltje bij kan :-) Dus wordt vervolgd.

Verwijderd

Als je op laptop zowel wired als wireless kan werken, en je desktop met wired niet werkt, zal de Wireless Zero Configuration service idd het probleem niet zijn. Dat ging alleen op als je met de niet-werkende pc draadloos zou internetten ;)

JE kan het inderdaad proberen zonder tussenkomst van je router, daarmee kan je in ieder geval weer een deeltje uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
@djluc & @Retile209:
Direct aan de modem met eeen crosskabel werkt de VPN naar wens!!!

Conclusie: het ligt aan die Sweex router.

Hoe nu verder?
In die router kan ik alleen UDP en TCP ports forwarden, maar geen GRE. Kan het daar aan liggen?
Het rare is: als ik een PC in de DMZ zet, heeft dat ook geen effect.

Verwijderd

GRE? hoe bedoel je? Als het goed is hoef je alleen wat TCP of UDP poorten te forwarden op je router en het zou moeten werken.

• djluc
Je hoeft als VPN client niet altijd poorten te mappen. Wel als je een vpn server hebt. Dan moet je ook GRE enzovoorts routeren. Zoek eens op het typenummer van die sweex en vpn. Dan weet je zo of er veel mensen problemen mee hebben. In dat geval is ruilen de beste optie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er zo genoeg van dat ik nu na de Copperjet een Sitecom switch geplaatst heb. Nu draait de VPN als een tierelier. De router zit nu op de switch geschakeld, voor mijn wireless internet voor PDA en laptop.

Conclusie: LC000060 router van Sweex achter een Copperjet in router modus werkt niet vanaf een machine met windows pro XP SP2.

Bij deze wil ik jullie allemaal bedanken voor de hulp en suggesties!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:18

Reptile209

- gers -

Je zou nog kunnen proberen om een mailtje naar Sweex te sturen met dit verhaal. Geef aan dat het bijna alleen nog aan de router kan liggen en welke oplossing zij eventueel nog suggereren.
Je hebt het nu weliswaar werkend, maar 't blijft imho een beetje symptoombestrijding ;).

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad al een mail naar sweex gestuurd (via de website) en ik heb gebeld naar 0900-23579339.
Maar bellen kost je €0,50/min en je krijgt een bandje te horen... waarop je naar de website doorgestuurd wordt. Naar het zogenaamde "kenniscentrum" haha

Ze wilden me in de winkel trouwens direct een Sweex switch verkopen....
nee, voorlopig even geen Sweex meer voor mij :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Detail: De nieuwere variant van deze router, de LC000070 van Sweex heeft dit VPN probleem niet, heb ik net gemerkt. Deze heeft echter het probleem, dat ik het netwerk tussen mijn XP machine en mijn 2K machine alleen aan de praat krijg, als ik NetBEUI installeer onder XP.

Wil je dat ook proberen, deze netbeui kun je vinden op de XP cd:
en wel onder: \VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI

In NETBEUI.TXT (in diezelfde map op de cd) staat hoe je die kunt installeren.
Pagina: 1