[Auto] Start niet, accu leeg of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Smurf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:33
Ik zit met een lichtelijk probleem:

Mijn auto (Opel Astra 1.7Diesel uit 1994 met gloeidraad :)) start sinds zaterdag niet meer.
Ik zat met wat vrienden in de auto muziek te luisteren, ouwehoeren, je kent het wel. Nu bleek dat mijn achterruitverwarming de hele tijd heeft aangestaan terwijl ik me motor uit had.
Er is mij verteld dat dat ding veel stroom vreet en na 1,5 uur je accu al leeg kan hebben gezogen. Me auto startte dus ook niet meer, zelfs de startmotor deed niets meer.

Nu hebben we er een andere auto bijgehaald en het met startkabels geprobeert. Dit hielp ook niet. Maar nu maakte de startmotor wel geluid, hoewel het niet helemaal naar behoren klonk (net alsof hij in slowmotion liep). De gozer van wie de auto was zei dat zijn accu niet genoeg vermogen had, en omdat ik een Diesel heb deze meer trok.

Op dit moment ben ik de accu aan het opladen met een acculader. Maar ik begin me aftevragen of het wel de accu is. Ik heb niet zoveel verstand van auto's en ik nam gewoon aan wat me verteld werd, maar is dat ook echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je accu is idd leeg getrokken. Misschien heeft een diesel wat meer power nodig om te starten, maar het grootste probleem is denk ik dat je hele dunne startkabels hebt gebruik ben ik bang. Ik noem het meestal "hema" startkabels. Als je het met goeie dikke startkabels had geprobeerd, had het wel goed gegaan.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zat met vrienden in je auto?
Waarom hebben jullie die auto niet even een zetje gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:27:
offtopic:
Heeft tie wel geprobeerd, maar had de versnelling in zijn achteruit gezet... :)

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:53

TheBorg

Resistance is futile.

Hij zal het wel gewoon doen als de accu geladen is. Een auto met benzine motor heeft meestal een kleinere accu dan een diesel. En inderdaad, dunne startkabels kunnen vaan het vermogen niet overbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Smurf
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:27:
Dat hebben we geprobeert, maar ook dat hielp niets.

[Edit]
Of het dunne startkabels waren weet ik niet, maar dat zal ik eens navragen.

[ Voor 15% gewijzigd door Grote Smurf op 14-11-2005 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:30

Destruction

(ex-)Automonteur

Zoieso is een diesel zoieos vrij moeilijk aan te duwen, als het al lukt. (meer compressie)

Maar waarschijnlijk start de auto gewoon weer als je de accu vol terugplaatst.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik kan mijn toyota starlet 1.0 benzine in mijn 1tje aanduwen dus een dieseltje moet vast wel lukken met "een paar vrienden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Een diesel start wel rotter als ie niet is voorgegloeid he :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zelfs met voorgloeien start een diesel rot als je em moet aanduwen
* _JGC_ heeft ervaring, volle accu maar verrotte startmotor en duwen tot je een ons weegt...

(geheimpje: laat koppeling opkomen in de 2e versnelling, dat gaat beter dan in de eerste. Nog makkelijker is het om je op sleeptouw te laten nemen, na 10 meter rijdt ie wel :P)

Overigens heb je nu een lader aan je accu, ik hoop voor je dat als het een snellader is, dat je de rest van je elektrische systeem losgekoppeld hebt van de accu, aangezien een snellader nogal eens wat meer spanning op het geheel zet. Een vriend van me heeft daar ooit de boordcomputer van zijn Citroen XM mee gesloopt (overigens heeft ie daarna nog 6 jaar doorgereden met kapotte boordcomputer, blijkbaar deed dat ding niet zo hele veel :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09

MBV

Citroen XM Diesel zat in het begin niet eens een turbo op, dus de motor heeft geen computer. Zonder computer doet je vering het alleen zo rottig bij een Citroen, dus denk dat het alleen de boordcomputer voor verbruiksmeting etc was die is doorgefikt, anders had hij geen meter kunnen rijden...

Aanduwen met hoge compressie is idd niet leuk. Mijn vader heeft een motorfiets (BMW R90S, 25 jaar oud ofzo, was toen topmodel racer) met hoge compressie. In z'n 3e versnelling slipte het achterwiel nog door toen hij de koppeling op liet komen. Ik duwen tot ik een ons woog, gelukkig kwam de buurman helpen :). 2e keer (accu bleek kaput) hebben we het bij een verkeersdrempel gedaan. Dat was nét genoeg :D daar dacht ik dus aan na 5 keer de hele straat op en neer te zijn gereden... :'(

[edit]
_JGC_ schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:51:
Zelfs met voorgloeien start een diesel rot als je em moet aanduwen
* _JGC_ heeft ervaring, volle accu maar verrotte startmotor en duwen tot je een ons weegt...
...
Overigens heb je nu een lader aan je accu, ik hoop voor je dat als het een snellader is, dat je de rest van je elektrische systeem losgekoppeld hebt van de accu, aangezien een snellader nogal eens wat meer spanning op het geheel zet. ...
Misschien heeft hij de auto eruit gehaald, thuis aan het laden gezet, en gaat hij hem morgen terugzetten. Anders heb je zo'n lange 220v kabel naar buiten lopen :)

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 15-11-2005 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Met een benzinemotor kun je bijna nooit een diesel starten. Diesel vraagt teveel vermogen, vaak meer dan een gemiddelde dynamo van een benzineauto levert.
Voorgloeien van de diesel lukt bijna niet, en vervolgens moet deze weer genoeg compressie opbouwen om de auto te starten.
Verder moet je de accu wel de tijd geven om op te laden, laadtijd staat vaak voor aangegeven, 8/10/12 AH, vermogen van je accu, 100(?)AH, betekent tot een dag laden als je hem helemaal wilt opladen. Moet wel zeker weten dat je een goede lader hebt, sommige komen niet verder 40/50 AH.
Dopjes er wel afhalen, en de accu in een tochtige plaats (schuur/buiten, alleen zorgen dat er geen vuil in valt) zetten.

* Iblies heeft veel ervaring met accu's laden, 2 weken bezig geweest, voordat hij de juiste dynamo had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
Iblies schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:20:
Met een benzinemotor kun je bijna nooit een diesel starten. Diesel vraagt teveel vermogen, vaak meer dan een gemiddelde dynamo van een benzineauto levert.
Als je startkabels redelijk dik zijn moet het wel kunnen hoor, ik heb eens een Dodge Ramvan gestart (waarvan zelfs de km aanduiding op het dashbord uit was) met een 1,6 focus, en dat ging zonder problemen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09

MBV

't zal ook wel eens kunnen helpen om een beetje gas te geven in de benzineauto. Vaak heb je iets minder spanning bij stationair dan 1500rpm. Kan nét dat beetje schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Smurf
Het is gelukt! Hij was toch helemaal leeg.

Ik had inderdaad de accu eruit gehaald voor ik hem op ging laden. En na 24 uur heb ik hem weer teruggeplaatst. Het mooie was dat me auto bij een vriend voor de deur stond, zodat we minder hoefde te slepen. Ik dus met die accu onder me arm op de fiets heen en weer, ik ben nu ook helemaal kapot ;)

Maar ik ben nu echt zielsgelukkig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 18:33

Part

Helemaal niets.....

Grote Smurf schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 20:26:
Het is gelukt! Hij was toch helemaal leeg.

Ik had inderdaad de accu eruit gehaald voor ik hem op ging laden. En na 24 uur heb ik hem weer teruggeplaatst. Het mooie was dat me auto bij een vriend voor de deur stond, zodat we minder hoefde te slepen. Ik dus met die accu onder me arm op de fiets heen en weer, ik ben nu ook helemaal kapot ;)

Maar ik ben nu echt zielsgelukkig :P
Voor de volgende keer:
Ga niet direct starten met de start kabels er aan maar wacht even 5 tot 15 minuten. Dan is accu vol genoeg om te starten zelfs bij hele dunne start kabels.

[ Voor 4% gewijzigd door Part op 16-11-2005 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Iblies schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 19:20:
Voorgloeien van de diesel lukt bijna niet, en vervolgens moet deze weer genoeg compressie opbouwen om de auto te starten.
Een dieselmotor vraagt inderdaad meer van een batterij om te starten. Maar een batterij van een benzinemotor kan verdomme veel leveren. De batterij van een Civic 1.5l motor hebben we tijdens een blokkeertest (5de versnelling, hand- en voetrem, max 5sec meten) zover gekregen dat die 550A bij 9V leverde.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 18-11-2005 23:06 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En toen begon je iets te ruiken? :+

I reject your reality, and substitute my own.

Pagina: 1