Toon posts:

Asus a7n8x-e Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Pc:

Asus a7n8x-e Deluxe

Amd 2600+ Barton (Locked)

512MB x2 Dual Channel Twinmos geheugen

( En de rest is naar mijn mening op dit moment onbelangrijk.)

Ik heb dus eerder 1x 512MB twinmos geheugen gehad en hetzelde Moederbord/Processor.
Hiermee kwam ik echter op de een of andere manier tot de 2300Mhz (Stabiel)
Sinds ik een extra reepje Twinmos erin heb gezet is dit niet meer mogelijk (Sinds dat extra geheugen ? Denk ik ?)
Dit is omdat? : Het geheugen nu Dual Channel loopt. Het Geheugen in andere banken zit. Of er kan niet hoger worden geklokt met 1GB Geheugen?
Ik kom nu tot ongeveer de 2100 Mhz Stabiel 100% stabiel en geen 99% of 66,382%. Hij is stabiel of hij is het niet :).
Ik heb al meerdere Forums doorzocht en heb zelf al meerdere dingen geprobeerd om het werkend te krijgen. Daarom is mijn vraag dus, Wat is er mis? En hoe kan ik erachter komen wat er aan de hand is. Systeem loopt perfect en geef geen blue screens of andere fouten.
Wat ik ervoor wil doen is het volgende:

Ik wil geen geld uitgeven. :) (Al genoeg gedaan aan deze pc namelijk)
Ik wil natuurlijk mijn 1024mb geheugen behouden en niet naar 512mb terug zakken,
dit betekend niet dat ik niet open sta voor een tip om het toch maar effe met 512mb te proberen. Ik wil het wel proberen maar niet voorgoed 'kwijt raken'.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet er wel rekening mee houden dat je een extra schakel hebt (je 2e Dimm). Je moet rekening houden met onderline timings tussen de Dimms. Op hoge snelheden kan dit gewoon problemen geven, je kunt gaan kijken naar sneller geheugen, ik weet niet hoe snel het spul is dat je nu hebt, maar je kunt altijd kijken naar PC3500, 3700 of 4000 mem.

Verwijderd

Check eens met CPU-Z oid wat de SPD-geheugentimings zijn?
Je zou van je gehele geheugen de timings wat losser kunnen zetten; gaat je geheugen performance wat achteruit, maar komt je CPU mogelijk wat hoger.
Tis maar net waar je prioriteit ligt. Voor optima performa zit je dan inderdaad aan andere dimmetjes.

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
Ik heb een soort gelijk probleem
Met een asus a7n8x-deluxe rev 2.0 en een amd 2500+ op 166 mhz FSB
Multiplier op 11. Geheugen: Corsair CMX3200 c2 Pro, 2x 512 mb in dual channel.
Op 166mhz draait alles goed maar zodra ik hem op 200 mhz zet kan ik geen games meer draaien, terwijl ik wel kan booten naar windows, games crashen ook naar windows.Maakt niet uit welke timings of voltage...

Ik heb door testen kunnen concluderen dat het aan 1 geheugen reepje ligt.En ik zou je aanraden om het ook even goed te testen.

Als volgt: Haal je "goede"geheugen uit je pc (waar je dus tot 2300 mhz kon komen) en stop het nieuwe reepje erin en ga maar overclocken tot je niet verder kan. Draai MEMTEST86 om te kijken bij welke mhz je geheugen fouten aangeeft. Let op dat memtest helemaal geen fouten mag geven, anders moet je je geheugen anders instellen (hogere timings of voltage van je geheugen iets opkrikken)
Ik zou aanraden wat meer gegevens te geven over je geheugen, wat raad twinmos aan qua timings, wat leest bios automatisch uit.
Onthoud dat amd meer profeit heeft van strakke timings dan een hogere overclock, probeer daarin een goede balans te vinden.

Mijn geheugen ga ik terug brengen naar de zaak waar ik het had gekocht, op geheugen heb je vaak vele jaren garantie dus testen die hap zodat je het desnoods nog kan ruilen
Succes!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-05 13:59
Heb je al geprobeerd om het voltage op je geheugen iets te verhogen? Dat wil ook nog wel eens helpen en in tegenstelling tot lossere timings gaat de prestatie niet achteruit.

Verwijderd

Topicstarter
@Terw_Dan

Nieuw geheugen wil ik niet kopen.
Het geheugen dat ik nu heb is PC3200 / 400MHZ Cas 2.5
PC3500/3700/4000 werkt niet samen met mij moederbord (Op asus.com)
Ik wil geen geld uitgeven aan nieuw geheugen (want zo erg boeit het overklokken mij ook niet)
Het gaat om de fun en als je een keer op 2356Mhz stabiel een spel speelt en er echt duchtig verbetering in merkt
wil je dat ook het liefste met 2 geheugenreepjes (en een betere koeler) en een snellere videokaart (Heeft een FX5700 in gezeten)

@Floppus

Met CPU-Z zijn mijn geheugentimings

2.5 / 3 / 3 / 8

Wat mij opvalt is dat bij slot#1 geen "Part number, en "Manufacturing Date staat.
Frequency is 200MHZ

@Patvs

Ik kan op 2300MHZ ook in windows komen maar bijvoorbeeld C&C Generals niet meer spelen.
Op Geheugenfouten heb ik nog niet getest want ik kom er niet wijs uit hoe ik MEMTEST moet gebruiken. (Misschien uitleg mogelijk?)
Het "Goede reepje" zal waarschijnlijk degene zijn waar de manufactoring date etc. wel bij staat.

(ook @lammert) Voltage hoger zetten heeft weinig nut.

@Iedereen :)

De voltage staat in de bios op 1,65
Hij leest in CPU-Z 1,712 uit. En ook met andere programma's
Is de Asus bios gewoon een beetje scheef? :)

Bij het tabblad SPD staat

2,5 / 3 / 3 / 8

Bij MEMORY staat

2,5 / 3 / 3 / 7

In de bios staat

2,5 / 3 / 3 / 7

Waar moet ik nou vanuit gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 17:13 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-05 10:50
Je hebt 2x 512 MB. Nforce 2 borden hebben daar vaak moeite mee. In iedergeval moet je zo op T2 draaien, niet op T1 want dat is zo'n beetje vragen om problemen. T2/T1 heet alleen per moederbord fabrikant anders.

dus zoek in je bios eens naar
T1/T2
CPU interface
CPC
command rate

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
http://members.home.nl/ramon-hesseling/Bios/2.jpg

http://members.home.nl/ramon-hesseling/Bios/1.jpg

T1/T2 Wat bedoel je daar precies mee?

CPU Interface = Optimal

CPC kon ik ook niet vinden en weet ook niet wat het betekend :)

Command Rate weet niet wat het betekend en kon ik ook niet vinden :X

Ik weet alleen een beetje de basics en heb nog nooit met Timings gewerkt

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik heb een neefje met dezelfde setup als jou en een vriend met 2500+ en Kingmax 2x512MB PC4000, vroeger 2x256mb twinmos.

Mijn neefje pc gaat tot 183mhz FSB 10 uur prime stable, maar kreeg toch vaak errors met warcraft 3 en counterstrike. Zijn geluid ging ook met die hoge overclock soms uit. @200mhz FSB restart die de hele tijd.

De vriend met AMD 2500+ heeft de processor al eens in de moederbord van mijn neefje gezet, daarmee kon hij met 200mhz FSB wel windows opstarten, maar als je internet explorer of mp3 wilde aanzetten, kwam er al een error.

Mijn vriend had vroeger een MSI moederbord, ook met nforce 2 en soundstorm. Daarmee had hij geen problemen met zijn 2x256MB twinmos @ 200mhz, hij renderd soms dagenlang 3D studio max, dus dat moet wel stabiel zijn. Na een paar maanden kocht hij ook de asus a7n8x-e deluxe, omdat bij de 2e keer reparatie bij een automatiseringsbedrijf werd gezegt: (hele tijd data loss en corruptie op de harde schijven, 1 samsung en 2 maxtor harde schijven kapot) je moederbord is kapot.

Mijn vriend heeft zijn pc nu ook op 180mhz FSB, anders loopt 3D studio max niet stabiel, maar prime en memtest nog wel.

Er waren vroeger veel problemen topics met dit moederbord, twinmos geheugen. Volgens mij werkt de PCI/AGP lock niet eens, omdat je bij een te hoge overclock netwerk, geluid niet meer werkt.

Geprobeerd met BIOS versie: 1012,1008,1013 en de Uberbios varianten ervan.
AGP lock op auto, 66,67,68mhz maakt niks uit
DDR op 2.8V helpt wel wat.
AGP op 1,5 en 1,6V gezet
CPU voltage op 1,7V werkt wel ok, hoger tot 1,850 heb ik al geprobeerd en helpt maar klein beetje, maar de processor wordt dan ongelofelijk heet met Coolermaster Aero7+ luchtkoeling
Alle rare timings 2,5-4-4-15, op cas 2 en 3 krijg ik geen beeld :?

Andere mensen met hetzelfde setup maar ABIT NF-7 kunnen veel hoger stabiel overclocken :(

Probeer de Bios te updaten naar 1013 of 1012 en je ram timings op 2.5-3-3-11 te zetten (beste minder strakke timings, 2.5-3-3-7 is het beste en strakste wat ik kan zetten)
Verhoog DDR voltage naar 2.8V en zet je AGP aperture size op 128 of 64MB (heeft ook wat invloed op dit bord :/ )
CPU Vcore 1,700V
AGP frequency op 66mhz, of op auto maakt niet zoveel uit, werkt toch niet..... , op auto is wel sneller
AGP fast write uit, verhoogt zeker wel de stabiliteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Archimond op 16-11-2005 01:17 ]

• Patvs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-12-2021
@Patvs

Ik kan op 2300MHZ ook in windows komen maar bijvoorbeeld C&C Generals niet meer spelen.
Op Geheugenfouten heb ik nog niet getest want ik kom er niet wijs uit hoe ik MEMTEST moet gebruiken. (Misschien uitleg mogelijk?)
Het "Goede reepje" zal waarschijnlijk degene zijn waar de manufactoring date etc. wel bij staat.

Mooi dan weten we iig dat het belangrijk is dat je dat geheugen gaat testen en memtest is daarbij het beste programma voor.
Ga googlen op MEMTEST86 en download het
stop een leeg floppydisk in je floppydrive en run de exe, memtest maakt dan een bootable floppy.
Let op dat deze floppy niet te lezen is in windows en als je hem aanklikt in windows verkenner, geeft windows aan of je de disk wil formatteren, NIET DOEN!
Opstarten die pc van je en en bios instellen dat je pc eerst naar floppy zoekt ipv hardeschijf en daarna je pc laten opstarten vanaf die memtest diskette.
Alles gaat automatisch voor de rest... 1 test (pass) duurt ongeveer 20-30 minuten en je ziet vanzelf rode lijnen als hij errors aan geeft.
Voor de rest geeft hij vanalles aan zoals, timingsspeed en fsb snelheid...

Welke tests moet je draaien:
-Je eerste goede geheugen als je pc op 2300 mhz draait, kijk of hij daar fouten aangeeft. Dit is je baseline. DUS 1 geheugen reepje in je pc!
-Je nieuwe geheugen module op dezelfde settings en kijken of hij fouten geeft. (dus niks in bios veranderen alleen pc uit doen en van geheugen verwisselen)
Als deze fouten geeft weet je al waaraan het ligt. En kan je kiezen om je pc op normale settings te draaien, kijken of dat slechte geheugen ook fouten geeft in memtest. Of je moet zoals hierboven staat sneller geheugen kopen.
Ik denk persoonlijk dat als je 2 dezelfde modules hebt zeker van twinmos, ze allebei goed moeten lopen overgeklokt. Dat moet je natuurlijk niet tegen de winkel zeggen omdat dat niet support wordt. Ik had zelf ook een twinmos geheugen pc2700 weliswaar en dat ging me hard zeg! kon het overklokken naar 230 mhz!! Dat is veel meer dan mijn Corsair 3200@219 mhz

We kunnen uitsluiten dat het aan je CPU ligt, want die werkt met het oude geheugen wel op 2300 mhz. Dat wil zeggen dat het ook niet aan je moederboord kan liggen. omdat je nu gaat testen met het nieuwe geheugen en dezelfde geheugensocket

Ik denk dat je vollopig wel even bezig bent met het testen, Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Patvs op 16-11-2005 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal beide posts ''effe'' proberen. [Delete]

[Update]

2,5 / 3 / 3 / 11
DDR Voltage 2,8
AGP Aperature size 128
Vcore 1,7
AGP Freq. 66Mhz
AGP Fast write disabled
200Mhz FSB

Failure :9

Idemdito hetzelfde :) alleen

Mem timings : 2,5 / 3 / 3 / 15
200Mhz FSB

Failure :D

2,5 / 3 / 3 / 11
195Mhz FSB

Tot nu toe PRIMA :> 3D Markk03 2 keer volledig kunnen doen. (Kon ik voorheen niet met 200Mhz)
Ga vannacht dus Prime ofzoiets aan laten staan (als ik het kan vinden).
Ga zometeen ook een keer C&C Generals Zero Hour testen :)

Het lijkt Btw net alsof de 200Mhz FSB gewoon niet mag werken oid.
Want op 205 / 210 / 215 doet hij het ook :)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 19:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier moest ik toch zelf even om lachen (Denk ik)
Omdat ik het zo ontzettend raar vond dat de pc in een keer niet meer zo hoog kon overklokken zag ik ineens "Jumper" staan in een filmpje op google :P Toen dacht ik eraan om alle jumpers van de pc te testen omdat ik me nog kon herinneren dat op mijn oude ASUS TUV4X moederbord ook jumpers zaten voor de FSB en dergelijke. Toen las ik dit stukje in het boekje :

Central Processing Unit FSB (CPU_FSB)
When set to pins 1-2 (Default), this jumper enables support for 400Mhz, 333Mhz, 266Mhz FSB.
Set to pins 2-3 to support 200Mhz FSB Only.

Misschien kun je het al raden maar hij stond dus op de pins 2-3 en heb ik hem snel (Nou ja 10 minuten latern ;)) naar 1-2 gezet. Ik zit nu op de 2,3 Ghz in Windows maar toch wil ik graag weten van iemand die dit leest of dit mogelijk het probleem was.
Pagina: 1