Wireless kaart voor Apple iBook?

Pagina: 1
Acties:

• loc
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 17:39
Beste allemaal,

Omdat ik een PC user ben (ja ja...don't flame : ) ben ik niet erg thuis in hoe wireless internet werkt op de Mac. Mijn vriendin heeft een Apple iBook en wil graag aan kunnen loggen op wireless networks om wireless internet te gebruiken. Er zijn geen PCMCIA slots in haar iBook (heeft Apple volgens mij niet), dus ik zie geen mogelijkheid om een dergelijke wireless kaart aan te schaffen. Dus wie kan mij vertellen wat ze nodig heeft om wireless internet op haar iBook te krijgen? Bestaan er interne kaarten, of moet ik zo'n Airport Express kopen? De Airport Extreme lijkt mij erg overdreven, want dat is een hele router volgens mij.

Hartelijk dank voor de reacties!

Alastair

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

een airport extreme kaart is gewoon een kaartje... geen complete router.
ik heb zelf sinds een paar dagen een iBook G3 300Mhz (clamshell), en de plek waar de airport kaart moet lijkt gewoon PCMCIA te zijn, maar ik heb van iemand gehoord dat een normale PCMCIA kaart er niet in zou werken...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• loc
Die iBook is al 2 jaar oud. Ik zit nu niet bij mijn vriendin dus ik kan hem niet zelf bekijken, maar volgens haar zitten er geen PCMCIA slots in de zijkanten. Alleen maar stekkers voor USB, FireWire, e.d. Daarom deze vraag.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Als ie twee jaar oud is heeft ie onder het toetsenbord een ruimte waar je een Airport of Airport Extreme kaart kan steken. Da's afhankelijk van het model. Ik help je hopen dat de iBook de Extreme variant aan kan, want die is tegenwoordig een stuk goedkoper :)

De "clam shell" waar naar word gerefereerd is nog wel een stukje ouder, dus dat verhaal gaat in jou geval niet op.

De installatie is erg simpel: toetsenbord oplichten en het kaartje in de daar voor bestemde ruimte steken. Presto!

Als je de boekjes van de iBook nog hebt: daar vind je als het goed is ook een sectie toegewijd aan upgrades en dergelijke. Dat, of je kan op de Support site van Apple zoeken naar de desbetreffende handleiding.

EDIT:
Als het goed is kom je een heel eind met de instructies op deze pagina

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 14-11-2005 21:13 ]

Liege, liege, liegebeest!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

cailin_coilleach schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:00:
Als ie twee jaar oud is heeft ie onder het toetsenbord een ruimte waar je een Airport of Airport Extreme kaart kan steken. Da's afhankelijk van het model. Ik help je hopen dat de iBook de Extreme variant aan kan, want die is tegenwoordig een stuk goedkoper :)

De "clam shell" waar naar word gerefereerd is nog wel een stukje ouder, dus dat verhaal gaat in jou geval niet op.

De installatie is erg simpel: toetsenbord oplichten en het kaartje in de daar voor bestemde ruimte steken. Presto!

Als je de boekjes van de iBook nog hebt: daar vind je als het goed is ook een sectie toegewijd aan upgrades en dergelijke. Dat, of je kan op de Support site van Apple zoeken naar de desbetreffende handleiding.
bij een clamshell zit de airport kaart ook gewoon onder het toetsenbord ;)
maar wat ik me eigenlijk afvraag, is of er ook een andere kaart in kan...

• Liegebeest
Nah, in die clam shell kan volgens mij alleen de originele Airport kaart en die kost tegenwoordig nieuw een vermogen. Wat nogal vreemd is, gezien die natuurlijk veel langzamer is dan de Airport Extreme (die je voor zo'n tachtig euri kan krijgen).

• loc
cailin_coilleach schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:00:

EDIT:
Als het goed is kom je een heel eind met de instructies op deze pagina
Ahh heel goed, ik denk dat dit de oplossing is! Onder het toetsenbord...heel slim. Ik hoop dat dit er zit, maar wat zijn de mogelijkheden indien die ruimte er niet zit? Bestaat er een extern apparaat?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

mcal schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:18:
[...]

Ahh heel goed, ik denk dat dit de oplossing is! Onder het toetsenbord...heel slim. Ik hoop dat dit er zit, maar wat zijn de mogelijkheden indien die ruimte er niet zit? Bestaat er een extern apparaat?
extern zijn er geloof ik wat USB pennen van een paar merken die mac compatible zijn.
ben ff het merk kwijt, maar tis redelijke bekend...

• Liegebeest
Maar ga er gewoon van uit dat die ruimte er zit; dat is bij elke iBook G4 zo. En bovendien: zoals de handleiding laat zien kan je het _heel_ simpel controleren door je toetsenbord even op te lichten.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

cailin_coilleach schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:24:
Maar ga er gewoon van uit dat die ruimte er zit; dat is bij elke iBook G4 zo. En bovendien: zoals de handleiding laat zien kan je het _heel_ simpel controleren door je toetsenbord even op te lichten.
idd.
bij mijn clamshell zit er een klein draaidingetje midden bovenin het toetsenbord, welke je 180 graden draait en dan links en rechts 2 geveerde klemmetjes terug duwen.
dan kan je het tobo optillen en zie je als het goed is zelfs een schema staan hoe de kaart er in moet.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

cailin_coilleach schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:15:
Nah, in die clam shell kan volgens mij alleen de originele Airport kaart en die kost tegenwoordig nieuw een vermogen. Wat nogal vreemd is, gezien die natuurlijk veel langzamer is dan de Airport Extreme (die je voor zo'n tachtig euri kan krijgen).
Die originele Airport kaartjes zijn tweedehands weer goedkoper te verkrijgen.

In de iBook G4 kan een Airport Extreme kaartje.
In de iBook G3 (wit, met transparante toetsenbord) kan een Airport kaartje.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Liegebeest
Da's dan vrij recent dat ze goedkoper zijn geworden. Maar zeker lovenswaardig :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
een usb wifi stick? of gaat dat niet lukken?
maar vertel eens welke iBook je hebt, want zo blijven we gokken

PSN: djmurcielago

• Liegebeest
Doe eens een gok:
* iBook
* Twee jaar oud

Dan kan het maar eentje zijn (iBook G4) en daar hadden we dus al een oplossing voor :)

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Er zijn specifieke Belkin of DLink USB adaptors die werken, dit ligt namelijk aan het chipset dat in de USB stickjes gebruikt wordt.

Een apple dealer kan je daar vast verder mee helpen.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:18
Ik heb geprobeerd om een Cisco Aironet 350 kaart (dual MMCX) in een iBook G3 te krijgen maar dat vond ie niet zo lief... hij ging niet meer aan. Deze krijg je dus niet werkend en je zal denk ik een originele (dure) Apple PCcard moeten kopen... Laptopje doet het zonder iig wel weer :)

Whoop!

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

mcal schreef op maandag 14 november 2005 @ 20:40:
[...] Er zijn geen PCMCIA slots in haar iBook (heeft Apple volgens mij niet), dus ik zie geen mogelijkheid om een dergelijke wireless kaart aan te schaffen. Dus wie kan mij vertellen wat ze nodig heeft om wireless internet op haar iBook te krijgen? [...]
Apple heeft wel PCMCIA/PC Card sloten, maar alleen in de PowerBook 15" en 17" (en oudere PB's).

Veder moet je inderdaad een interne Apple Airport (Extreme) kaart aanschaffen, afhankelijk van het model 11Mbps (tegenwoordig duurder omdat ze schaars zijn) of de nieuwe (Extreme) 54Mbps. Onder op haar iBook zit een sticker, M#####, daarmee kan je opzoeken welke kaart er onder het toetsenbord geplaatst moet worden.
FireWurX schreef op maandag 14 november 2005 @ 20:41:
[...] en de plek waar de airport kaart moet lijkt gewoon PCMCIA te zijn, maar ik heb van iemand gehoord dat een normale PCMCIA kaart er niet in zou werken...
Het is inderdaad een soort PCMCIA, maar met een afwijkende pinout. Dus 'normale' PCMCIA Wireless kaarten werken hier niet in nee.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

antonie schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:21:
[...]

Apple heeft wel PCMCIA/PC Card sloten, maar alleen in de PowerBook 15" en 17" (en oudere PB's).

Veder moet je inderdaad een interne Apple Airport (Extreme) kaart aanschaffen, afhankelijk van het model 11Mbps (tegenwoordig duurder omdat ze schaars zijn) of de nieuwe (Extreme) 54Mbps. Onder op haar iBook zit een sticker, M#####, daarmee kan je opzoeken welke kaart er onder het toetsenbord geplaatst moet worden.

[...]

Het is inderdaad een soort PCMCIA, maar met een afwijkende pinout. Dus 'normale' PCMCIA Wireless kaarten werken hier niet in nee.
is het wel PCMCIA, maar andere pinout, of is de signalering ook anders? in het eerste geval zou het dan simpel zijn om een convertertje te maken, en er een standaard goedkoop kaartje in de proppen.
je zit dan wel tegen het probleem aan dat MacOS het niet lust, maar als je Linux draait kan je elke driver gebruiken die je wil... zelfs windows drivers icm ndiswrapper...

• Liegebeest
is het wel PCMCIA, maar andere pinout, of is de signalering ook anders? in het eerste geval zou het dan simpel zijn om een convertertje te maken, en er een standaard goedkoop kaartje in de proppen.
Oh kom op! Weegt al die moeite (zonder garantie dat het gaat werken) op tegen die rottige tachtig euro die je voor een AE kaartje betaald? Waar:
* de hardware van goede kwaliteit is
* alles gegarandeerd werkt
* je geen work arounds of rare hacks voor hoeft te doen

}:O

Goed, toegegeven: vergeleken met sommige kaartjes (ik zie prijzen rond de dertig euro voor een PCMCIA wifi kaartje van een redelijk merk) is de AE erg prijzig... Maar persoonlijk vind ik het een heleboel drukte om niets...

Aan de andere kant: het forum zit natuurlijk vol met "tweakers", dus dan is een dergelijke discussie ook niet al te vreemd O+

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

cailin_coilleach schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:36:
[...]

Oh kom op! Weegt al die moeite (zonder garantie dat het gaat werken) op tegen die rottige tachtig euro die je voor een AE kaartje betaald? Waar:
* de hardware van goede kwaliteit is
* alles gegarandeerd werkt
* je geen work arounds of rare hacks voor hoeft te doen

}:O

Goed, toegegeven: vergeleken met sommige kaartjes (ik zie prijzen rond de dertig euro voor een PCMCIA wifi kaartje van een redelijk merk) is de AE erg prijzig... Maar persoonlijk vind ik het een heleboel drukte om niets...

Aan de andere kant: het forum zit natuurlijk vol met "tweakers", dus dan is een dergelijke discussie ook niet al te vreemd O+
daarom ;) we zijn niet voor niets tweakers ;)
daarnaast heb ik geeneens garantie op mijn mac, omdat mijn iBook veel te oud is, en ik heb em niet eens zelf gekocht, maar gekregen van iemand die er niets mee kan (veel te windows oriented persoon, zonder zin om zich te verdiepen in macOS).
daarnaast schijnt het een ramp te zijn om een airport kaart werkend te krijgen onder Linux. Ik ga namelijk Linux op mijn iBook zetten, omdat ik geen MacOS CD heb, en geen geld over heb om er een te kopen. Onder Linux kan je met gemak elk denkbaar kaartje werkend krijgen (behalve een airport natuurlijk), zelfs als je gebruik maakt van de Windows drivers (kan dmv ndiswrapper)

het lijkt me gewoon leuk om mijn iBook te tweaken :) ik ga er ook een 10GB HDD in zetten ter vervanging van de 3GB.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ff schopje...
ik ben meermaals PCMCIA kaartjes tegen gekomen die zowel in een apple als een PC werken... lijkt er op dat ze elektrisch gezien wel compatible zijn eigenlijk...

misschien dat ik binnenkort maar gewoon ff een realtek wifi kaartje in mijn ibook prop...
ik heb er ondertussen iig Yellowdog op staan, maar dat levert nog wat problemen op met de videokaart... schijnt aan de versie van Xorg te liggen.

Verwijderd

Je kunt toch gewoon een USB-stickje erin duwen?

In de ruimte onder je tb kan alleen een Apple kaartje. Ik ben nog geen geslaagde pogingen tegen gekomen, want zelf al zou je een converter kunnen uitdokteren, dan nog klopt het elektrisch niet EN het past eenvoudigweg niet onder het toetsenbord.

En van die USB-sticks kun je ook gewoon een linux of ndiswrap win-driver gebruiken.

Dan zit je dubbel OK.

Probeer nog een T-mobile pakketje te pakken te krijgen met het T-mobile hotspots USB-stickje. Die werkt zonder problemen op de mac en op win, onder linux zal dat dan dus ook wel OK zijn.

• naaa

naaa

FireWurX schreef op donderdag 17 november 2005 @ 17:42:
ff schopje...
ik ben meermaals PCMCIA kaartjes tegen gekomen die zowel in een apple als een PC werken... lijkt er op dat ze elektrisch gezien wel compatible zijn eigenlijk...

misschien dat ik binnenkort maar gewoon ff een realtek wifi kaartje in mijn ibook prop...
ik heb er ondertussen iig Yellowdog op staan, maar dat levert nog wat problemen op met de videokaart... schijnt aan de versie van Xorg te liggen.
Ja als je een PowerBook hebt kun je de meeste WiFi kaarten gebruiken (PCMCIA/PC Card), met een iBook word het al 'moeilijker' (lees: onmogelijk tenzij je zin hebt om een adapter te solderen met behulp van onbekende pinout's) aangezien deze geen normale PCMCIA hebben, laat staan te benaderen van buiten.

[ Voor 2% gewijzigd door naaa op 17-11-2005 22:25 . Reden: Mini-Me ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

antonie schreef op donderdag 17 november 2005 @ 22:24:
[...]

Ja als je een PowerBook hebt kun je de meeste WiFi kaarten gebruiken (PCMCIA/PC Card), met een iBook word het al 'moeilijker' (lees: onmogelijk tenzij je zin hebt om een adapter te solderen met behulp van onbekende pinout's) aangezien deze geen normale PCMCIA hebben, laat staan te benaderen van buiten.
ik heb zostraks ff Slackintosh 10.2 (een port van Slackware 10.2 naar PPC) op mijn iBook gezet.
als de PCMCIA manager start zegtie dattie geen PCMCIA slots kan vinden. dus ik gok dat het gewoon echt geen PCMCIA is, maar iets totaal anders... misschien wel MiniPCI met een andere connector? (sja ik bedenk maar wat geks ;) )

• naaa

naaa

FireWurX schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 00:59:
[...]

ik heb zostraks ff Slackintosh 10.2 (een port van Slackware 10.2 naar PPC) op mijn iBook gezet.
als de PCMCIA manager start zegtie dattie geen PCMCIA slots kan vinden. dus ik gok dat het gewoon echt geen PCMCIA is, maar iets totaal anders... misschien wel MiniPCI met een andere connector? (sja ik bedenk maar wat geks ;) )
Dan word het dus nog moeilijker, bijna onmogelijk, om daar een normaal WiFi kaartje in te zetten. Aangezien de manier waarop het Airport slot aangesproken word dus ook afwijkt van PCMCIA.
Pagina: 1