![]() |
| Het idee |
Ik had een nieuwe pc gekocht en daarvoor een tijdelijke case gemaakt die haast uit elkaar viel dus het was tijd om weer eens een serieuze mod te maken. Voor de zomervakantie had ik al ontwerpen voor een nieuwe casemod gemaakt en een beetje uitgedacht hoe het zou moeten worden. Na veel berekeningen of alles wel zou passen en nadat ik had nagedacht over de kleur en materiaal had ik het volgende idee: ik wou een kast maken die bestond uit een skelet waarin je alle hardware al in kon doen met daaroverheen witgespoten plexi (dntje heeft goede ervaringen En daarna een ontwerp van het geheel in 3d studio max: |
| De inhoud |
| Er moet ook nog hardware en casemodstuff erin: - Asus A8N-SLI moederbord - AMD athlon 64 3000+ cpu - Asus Ati Radeon X300 videokaart - 60 GB HDD - 36x Cd-speler (mijn brander is overleden - Een voeding van iets van 320 Watt (ben het vergeten - Fan met een kleurtje € 7,50 (rood) - 2 fangrills ongeveer € 3,- - Thermometer € 6,- - CCFL € 10,- - Hout € 0,- (hadden we nog) - Plexiglas 100x50cm € 11,- - Spuitbus € 2,- - Hoekprofiel 3 meter € 10,50 Totaal om deze casemod te maken: €50 (maar ik had al het spul al van vorige mods dus het kostte mij alleen het plexi) |
| Gereedschappen |
| Om dit in elkaar te kunnen zetten heb ik de volgende gereedschappen gebruikt: - Decoupeerzaag + ijzerzaagje en houtzaagje - Figuurzaag + ijzerzaagje - Kolomboor + verschillende boortjes - Draadloze elektrische boormachine - Vijl - IJzerzaag - Schuurpapier |
| Het progres |
In het begin van de zomervakantie begon ik met modden. Als eerste begon ik natuurlijk met het skelet. Wij hadden niet mooie goede balkjes dus die ging ik lekker zelf maken ![]() Hierna ging ik verder met het skelet en ging ik de achterkant (dat stuk met de aansluitingen voor het moederbord) van een oude kast eruit halen. Ik maakte ook nog een plank waarop deze achterkant zou komen. Nadat dit klaar was zag het er zo uit (die ijzeren plaat is voor het moederbord): ![]() ![]() Daarna had ik en stuk van die ijzeren plaat afgezaagd zodat het in het skelet paste en had ik de ijzeren plaat vastgeschroefd aan de grondplaat. Het skelet was zo stevig dat ik er wel op kon zitten (maarja ik ben 14 en niet echt groot en zwaar ![]() Na het skelet had ik een tijdje niet meer gemod tot aan de herfstvakantie, toen ging ik lekker naar de bouwmarkt en kocht een plexiplaat van 50x100 cm en ging aan de slag. Eerst heb ik het plexi voor alle zijden op maat gezaagd en heb ik ook nog even de kabels bij elkaar gebonden: ![]() Even later heb ik de detail in het plexi gezaagd zoals de fanhole, gaatjes voor schekelaars enz: ![]() Toen kon ik beginnen met verfen maar dan moest ik het wel eerst afplakken. Dit deed ik met schilderstape en sneed later de bliksem uit: ![]() En toen kon ik lekker gaan spuiten. Nadat ik dit had gedaan maakte ik alles aan het plexi vast en schroefde ik het plexi vast aan het skelet (dat witte vlak is een stukje karton ![]() Daarna heb ik hoekprofiel van 3 meter gekocht dat over de randen moest komen en dit gezaagd en geboort: ![]() En om de schakelaars en het frontje van de cd-speler af te werken hele zwarte rubbertape gebruikt en een kartonnetje (sorry voor de slechte foto): ![]() Om de lelijke krassen weg te krijgen heb ik het geschuurd. Ik had besloten om de fangrill die boven moest komen achter de voeding te plaatsen (die achter plexi zit) zodat die warme lucht beter weg kon (eerst zaten er maar een paar gaatjes ![]() Ik heb bijna nooit de neon aanstaan omdat het plexi een beetje doorschijnt en dat is dan niet zo mooi |
| Maar waarom nou geen CiP |
| Als ik aan het modden ben en ik heb iets af heb ik soms geen zin om ermee verder te gaan (zoals met deze mod ik een "pauze" had tussen de zomervakantie en de herfstvakantie) en het is natuurlijk niet leuk om met een beetje tegenzin te gaan modden. Maar meestal is naar een paar maanden de tegenzin weer weg en heb ik opeens weer heel veel zin. Als ik een CiP zou hebben zou ik gaan modden en even later zou er een paar maanden geen update meer zijn en dat is natuurlijk niet leuk. |
[ Voor 18% gewijzigd door crisp op 15-11-2005 20:55 ]
Zo... nu eerst een Bavaria