Met alle respect, maar ik kan simpelweg niet geloven dat je geen cijfers kunt vinden. Alleen al "een overzicht van alle OSsen die er zijn". Dan begin je toch met een eigen lijstje?
Letterlijk 10 seconden Google:
FORTRAN Monitor System, General Motors Operating System, Input Output System, SAGE, and SOS.
BKY, BOS/360, BPS/360, CAL, and Chios.
Admiral, B1, B2, B3, B4, Basic Executive System, BOS/360, EXEC I, EXEC II, Honeywell Executive System, IBM 1410/1710 OS, IBSYS, Input Output Control System, Master Control Program, and SABRE.
Atlas I Supervisor, DOS/360, Input Output Selector, and Master Control Program.
BPS/360, CAL, CHIPPEWA, EXEC 3, and EXEC 4, EXEC 8, GECOS III, George 1, George 2, George 3, George 4, IDASYS, MASTER, Master Control Program, OS/MFT, OS/MFT-II, OS/MVT, OS/PCP, and RCA DOS.
BKY, Chios, DOS/VS, Master Control Program, and UNIX.
EMAS 2900, General Comprehensive OS, OpenVMS, OS/MVS.
AmigaOS, DOS/VSE, HP-UX, Macintosh, MS-DOS, and ULTRIX.
BeOS, BSDi, FreeBSD, NeXT, OS/2, Windows 95, Windows 98, and Windows NT.
Mac OS X, Syllable, Windows 2000, Windows Server 2003, Windows ME, and Windows XP.
En nu vergeet ik geloof ik Linux, Minix, etc etc.
Maar goed, dat is grotendeels ooooud. Dus:
[google=worldwide marketshare windows linux unix 2005]
[google=all operating systems in the world]
www.cbs.nl
etc.
etc.
En ga natuurlijk op zoek naar bronnen als Gartner, IDC, Forrester, Butler, GIGA, Aberdeen, Meta, Yankee, etc. etc. (En de gratis tegenhangers). En natuurlijk de nieuws sites zoals Tweakers.net die nog wel eens de nieuwste persberichten van dergelijke onderzoeksbureaus overnemen.
Als je nu eerst even zelf met een opzetje komt, denken we graag mee maar
curry684 in "Strategisch Plan" geldt nog steeds hoor: op deze manier klinkt het zo erg naar voorkauwen. Inderdaad helpen studenten, scholieren, werknemers, werkgevers, werkelozen en een enkele gepensioeneerde elkaar hier graag maar voorkauwen is geen helpen: integendeel
[
Voor 1% gewijzigd door
F_J_K op 14-11-2005 20:53
. Reden: er zit een u in nieuws :+ Oeh en Unix'en omvat natuurlijk ook Linux. Heeft SCO toch gelijk >:) :+ ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)