Toon posts:

Marktverdeling besturingssoftware

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor school een strategisch plan schrijven voor Microsoft en heb daarbij voor het segment besturingssoftware gekozen. Maar nu is mijn vraag of er iemand een bron weet waar ik een overzict vind van alle OS die er zijn en hun marktaandeel.

Ik heb al wat gegoogled maar ik kan niets concreets vinden.

BvD!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tja, moeilijke schoolopdrachten. Ook een beetje wazig, voor school opdrachten moeten schijven voor Microsoft. :)

Kun je niet eventueel gewoon getallen verzinnen, mij lijkt dat het met name om de methode zou moeten gaan (wat voor opleiding?) Verder zul je er denk ik niet echt onderuit komen de besturingssysteemmarkt in functionele en misschien ook geografische segmenten te verdelen...

Mijn tip: denk eerst over wat (eventueel Engelse, Duitse of Franse) zoektermen na, en probeer dan nog eens te zoeken!

(ik kom met mijn eerste beste google-search bijvoorbeeld hier uit)

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 14-11-2005 20:43 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, Gartner zal toch wel wat hebben staan?
Waar heb je eigenlijk op gezocht?

Overigens: als het een schoolopdracht is, moet je niet op GoT wezen, maar dat wist je al als het goed is ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hier zijn wel getalletjes over te vinden. Blader maar een beetje rond op bijvoorbeeld ZDnet. Maar het betreft hier meestal wel schattingen. En zoals gezegd ook even spelen met zoeken in het engels bijvoorbeeld.
Je opdracht is nog wel wat vaag. Bedoel je marktaandeel wereldwijd of in Nederland alleen? Bedoel je alleen OS'en voor desktop gebruik, of ook voor server gebruik. Beste is om even dit soort afbakeningen te maken. Die school van jouw heeft het trouwens wel hoog in z'n bol, eventjes een strategisch (marketing)plan schrijven voor Microsoft, haha :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry wist ik niet, dacht dat it studenten elkaar hier konden helpen. Gaat om de opleiding information engineer. En ik kan niet fictief spelen, strategisch plan is kijken naar markt concurrenten etc naar jezelf blabla en dan een doel stellen voor je eigen product.

Ja je moest een bedrijf kiezen van een lijst en uiteraard hoeft het niet heeeel uitgebreid maar 10 pagina's met daarin dus al die dingen.

Maar ben al stil

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 20:42 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Het is vrij lastig om daar exacte cijfers over te hebben, aangezien er nog steeds veel systemen zijn die niet aan het internet hangen.

Wil je een overzicht van webservers enzo, dan geeft www.netcraft.com je een goed overzicht.

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
Sorry om mijzelf eventjes aan te scherpen en het wat meer smart te maken:

Ik zou graag een overzicht hebben van de marktverdeling omtrent OS voor desktopsystemen.

Concurrenten weet ik in principe al:
- MAC
- LINUX
- UNIX

Maar als ik inzicht heb in de verdeling kan ik dat meenemen in een concurrentieanalyse.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met alle respect, maar ik kan simpelweg niet geloven dat je geen cijfers kunt vinden. Alleen al "een overzicht van alle OSsen die er zijn". Dan begin je toch met een eigen lijstje?
Letterlijk 10 seconden Google:
FORTRAN Monitor System, General Motors Operating System, Input Output System, SAGE, and SOS.
BKY, BOS/360, BPS/360, CAL, and Chios.
Admiral, B1, B2, B3, B4, Basic Executive System, BOS/360, EXEC I, EXEC II, Honeywell Executive System, IBM 1410/1710 OS, IBSYS, Input Output Control System, Master Control Program, and SABRE.
Atlas I Supervisor, DOS/360, Input Output Selector, and Master Control Program.
BPS/360, CAL, CHIPPEWA, EXEC 3, and EXEC 4, EXEC 8, GECOS III, George 1, George 2, George 3, George 4, IDASYS, MASTER, Master Control Program, OS/MFT, OS/MFT-II, OS/MVT, OS/PCP, and RCA DOS.
BKY, Chios, DOS/VS, Master Control Program, and UNIX.
EMAS 2900, General Comprehensive OS, OpenVMS, OS/MVS.
AmigaOS, DOS/VSE, HP-UX, Macintosh, MS-DOS, and ULTRIX.
BeOS, BSDi, FreeBSD, NeXT, OS/2, Windows 95, Windows 98, and Windows NT.
Mac OS X, Syllable, Windows 2000, Windows Server 2003, Windows ME, and Windows XP.
En nu vergeet ik geloof ik Linux, Minix, etc etc.

Maar goed, dat is grotendeels ooooud. Dus:

[google=worldwide marketshare windows linux unix 2005]
[google=all operating systems in the world]
www.cbs.nl
etc.
etc.
En ga natuurlijk op zoek naar bronnen als Gartner, IDC, Forrester, Butler, GIGA, Aberdeen, Meta, Yankee, etc. etc. (En de gratis tegenhangers). En natuurlijk de nieuws sites zoals Tweakers.net die nog wel eens de nieuwste persberichten van dergelijke onderzoeksbureaus overnemen.

Als je nu eerst even zelf met een opzetje komt, denken we graag mee maar curry684 in "Strategisch Plan" geldt nog steeds hoor: op deze manier klinkt het zo erg naar voorkauwen. Inderdaad helpen studenten, scholieren, werknemers, werkgevers, werkelozen en een enkele gepensioeneerde elkaar hier graag maar voorkauwen is geen helpen: integendeel ;)

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 14-11-2005 20:53 . Reden: er zit een u in nieuws :+ Oeh en Unix'en omvat natuurlijk ook Linux. Heeft SCO toch gelijk >:) :+ ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Zoals je ook hier al verteld is: curry684 in "Strategisch Plan" is het op GoT niet de bedoeling op deze manier je topics te openen aangezien je nu feitelijk wederom vraagt aan ons om je huiswerk te doen.

Dit topic gaat dan ook dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.