nieuwe WD 1600JB maakt lawaai.

Pagina: 1
Acties:

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
hallo allemaal,

ik heb van het weekend een WD 1600JB aangeschaft en meteen ingebouwd.
meteen bij installatie software ben ik toch diep teleurgesteld in deze harde schijf qua geluidsniveau, hij is wel iets sneller dan mijn oude harde schijf. als de WD druk bezig is hoor je echt een luide laagtonig krakend geluid.
voor deze WD had ik een Maxtor diamondmax 9 80GB, ik vond deze al veel herrie maken....
toen ik 3 jaar geleden deze pc had gekocht zat er een Seagate 60GB schijf in, deze was echt super en snel !!! heb spijt dat ik 'm heb verkocht.
deze was echt 100% geruisloos, je moest je oor tegen de voorkant van de kast houden (daar zit namelijk de harde schijf tegenaan geschroeft.) om een zacht geratel te horen.

weet iemand of het inderdaad klopt dat WD lawaaierig zijn, in de winkel had de medewerker me zelfs bijna een Maxtor aangeboden omdat ik toch een WD wou.

ik heb de hard reviews op tweakers.net gelezen en daar wordt beweerd dat de WD de stilste is vergeleken met de andere merken, is dat wel zo ???

ik neem aan dat ik nu niet meer kan ruilen of geld terug kan vragen omdat de harde schijf uit de ESD verpakkingsfolie is gehaald.

mocht ik weer op zoek gaan naar wat anders, moet ik anders toch maar weer terug gaan naar Seagate of Maxtor ?

Versace1 (die nu gek word van de harddisk herrie)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-02 15:15
Is het niet zo dat je HDD rekje bijvoorbeeld meetrilt met de HDD? want dan kan de hdd opzich best stil zijn, maar als er dingen meetrillen word het snel lawaaierig.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• versace1
nee, de harde schijf is tegen het front van de kast gemonteerd,dit type kast heeft de harde schijf montage voorziening op het front zitten.
ik heb nog niet geprobeerd om de harde schijf op een 3,5 inch rail, net onder floppy drive, te monteren.

bestaan er trouwens geen langere IDE kabels dan de standaard lengte ?
ik vermoed dat de IDE kabel dan net te kort zal zijn als ik er evt. in de toekomst een tweede harddisk in wil zetten.

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
versace1 schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:35:
bestaan er trouwens geen langere IDE kabels dan de standaard lengte ?
ik vermoed dat de IDE kabel dan net te kort zal zijn als ik er evt. in de toekomst een tweede harddisk in wil zetten.
Bij de MyCom hebben ze IDE kabels van 60cm en 90cm, in de flavors plat en rounded. Er zullen vast ook webwinkels zijn met langer.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb ook een 1600JB, en ik hoor niet veel, gewoon wat licht geratel, iig veel stiller dan een willekeurige maxtor.

Maar ga ik bijv. een vet bestand uitpakken (DVD) én bijv. een ander bestand (ook dvd) controleren en repareren met Quickpar dan heeft ie het best moeilijk. Maar dan schrijf je dus "gelijk" naar twee locaties

www.casarodriguillo.com

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb zelf geen ervaring met WD maar wel erg goede met Seagate, nu heb ik zelf 2 seagate's 200gb, beide in een zalman hd rack, maar deze ratelen toch ook redelijk. Ik hoor ze boven mijn fans uitkomen wanneer ik opstart of een grote iso uitpak.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

nfm schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:39:
[...]

Bij de MyCom hebben ze IDE kabels van 60cm en 90cm, in de flavors plat en rounded. Er zullen vast ook webwinkels zijn met langer.
Denk het niet, 90cm is echt de max, hierna treed er verlies van het signaal op in de kabel.

Hier trouwens 5 Caviars in één systeem en die zijn gewoon stil. De twee 3,5" racks hangen trouwens in rubberen ringetjes.

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 15-11-2005 12:45 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• versace1
als ik binnenkort tijd heb zal ik de schijf eens onder de floppydrive monteren , daar heb ik nog een 3,5inch rackje over. weet niet of de IDE kabel dit wel red, i.v.m. grote afstand tussen moederbord en schijf.....

ik heb niet helemaal duidelijk uitgelegd wat geluidsklachten zijn, normaal hoor ik de schijf bijna niet, pas wanneer de schijf hard aan het werk is wordt ie dan echt irritant hoorbaar.( een soort : kggggggggggg)

zit namelijk te kijken hoe ik de pc zo stil mogelijk kan krijgen.(zonder er natuurlijk bakken geld aan uit te geven) heb hiervoor die maxtor gehad en die vond ik ook veel herrie maken bij zwaar gebruik.

misschien is dit off-topic,

tevens is de fan van de processor is ook niet meer zo stil als de dag van aanschaf pc.....
je hoort constant een hoge pieptoon, het gaat je irriteren als je urenlang achter de pc zit.
zit een 'standaard' (low-budget) koellichaam op de P4 processor met van die dunne lamellen en daar een fannetje op geschroefd. wat is een redelijke koeler ?

Verwijderd

Sommige types van WD, de types met drie platters zijn van oudsher bovengemiddeld luidruchtig (dat wil zeggen vanaf de introductie van hun 7200 rpm modellen). Met name de WD1200JB is berucht, WD besteedde destijds gewoon weinig aandacht aan het geluidsaspect. De tweeplattermodellen waar voor zover mij bekend de WD1600 ook ondervalt zijn een stuk stiller.

Aan geluid dat de kop zelf genereert kun je helaas weinig doen, behalve een disk silencer oid kopen. Sommige schijven zijn stiller met seeken maar het is een belangrijke vuistregel dat hoe lager (= beter) de toegangstijd, hoe sneller de kop moet bewegen, en hoe lawaaiiger dat seeken is. Vergelijk bijv. een Raptor maar eens met een Samsung Spinpoint.

Onthoud ook dat hoewel je schijf stevig vastgeschroefd is, hij dan nog wel de kast kan laten resoneren, vooral als hij seekt. Sterker nog, als je de schijf keihard vastschroeft worden de trillingen juist beter op het frame overgedragen. Er zijn vele mensen die hun schijven liever aan elastiek ophangen of in rubbertjes of wijnkurken plaatsen om de trillingen niet op hun kast te laten overdagen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 17:59 ]

Verwijderd

versace1 schreef op maandag 14 november 2005 @ 20:21:
hallo allemaal,

ik heb van het weekend een WD 1600JB aangeschaft en meteen ingebouwd.
meteen bij installatie software ben ik toch diep teleurgesteld in deze harde schijf qua geluidsniveau, hij is wel iets sneller dan mijn oude harde schijf. als de WD druk bezig is hoor je echt een luide laagtonig krakend geluid.
voor deze WD had ik een Maxtor diamondmax 9 80GB, ik vond deze al veel herrie maken....
toen ik 3 jaar geleden deze pc had gekocht zat er een Seagate 60GB schijf in, deze was echt super en snel !!! heb spijt dat ik 'm heb verkocht.
deze was echt 100% geruisloos, je moest je oor tegen de voorkant van de kast houden (daar zit namelijk de harde schijf tegenaan geschroeft.) om een zacht geratel te horen.

Versace1 (die nu gek word van de harddisk herrie)
Ik had ervaring met de WD 200 GB, deze was echt superstil en veel beter dan mijn maxtor. Jammer dat ik um moest verkopen.
Maar heb dus ook weer een nieuw aangeschaft, de WD1600JS (de S staat voor de SATAII versie)
Deze valt me toch enigzins tegen, hij is wel snel maar ik hoor um lichtjes ratellen.
Kan ik deze schijf ook langzamer maken met een programma, zodat ik um niet meer hoor ratelen?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Ik heb ook de 1600JB, is idd een vrij luidruchtige schijf.
Mijn C-partitie had vroeger veel te swappen ivm weinig geheugen, de schijf is hier 'gesleten', want op mijn datapartitie is hij vrij stil, in Windows maakt hij een *******herrie :( (dat 'geratel' waar je het al over had).
Wat wel een voordeel is is dat je weet dat er teminste wat gebeurt daarbinnen ;)

Maar een voordeel van deze schijven is dat ze snel zijn, en heel 'stevig'.
Na een jaar bijna continu geswapt te hebben is hij nog steeds goed. Andere schijven zouden al kunnen crashen bijvoorbeeld, hoewel mij dit (gelukkig) nog niet is overkomen.

De schijf ondersteunt ook AAM; Automatic Acoustic Management, als je dit aanzet met een speciaal programma zou hij de koppen trager bewegen waardoor hij veel minder 'ratelt', maar wel trager wordt. Heb het zelf niet geprobeerd, maar je zou de nieuwe SpeedFan beta kunnen downloaden, en kijken of AAM iets aan de herrie doet.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Pagina: 1