[Debian] Vreemde error tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Het probleem: Ik ben al geruime tijd bezig met mijzelf te verdiepen in Linux (op de desktop), maar tijdens de werkelijke installatie stuite ik op een probleem dat ik zelfs met google en GoT search niet kan verhelpen.

Tijdens de installatie, altijd op dezelfde momenten (ik heb het al 3 keer geprobeerd) , krijg ik de volgende error message:

irq 201: nobody cared!
[<c010841a>] __report_bad_irq+0x2a/0x90
[<c0108510>] note_interrupt+0x70/0xb0
[<c01087f0>] do_IRQ+0x120/0x130
[<c0106a20>] common_interrupt+0x18/0x20
[<c0104123>] mwait_idle+0x33/0x50
[<c01040e4>] cpu_idle+0x34/0x40
[<c03347b8>] start_kernel+0x1a8/0x1f0
[<c0334380>] unknown_bootoption+0x0/0x160
handlers:
[<f88ad760>] (usb_hcd_irq+0x0/0x70 [usbcore])
[<f8927ab0>] (ide_intr+0x0/0x1a0 [ide_core])
Disabling IRQ #201

Dit wordt altijd vooraf gegaan door iets met PROC 60(60) error ofzo, ik kan niet zo snel lezen en dat is altijd meteen weg. Het gebeurt altijd op wanneer de installer mijn cd-rom zoekt en later tijdens het compilen van apt en x. bij dit laatste gaat het onafgebroken door, waardoor ik niets anders kan doen.

Mijn hardware:
Asus P5AD2 Premium
P4 530 (3.0gHz)
2 SATA HDD (Seagate)
Asus X300SE (niet snel, wel goedkoop :) )

Ik gebruik kernel 2.6 (dus bootcommand linux26 bij het opstarten van de install disc) omdat de 2.4 kernel aangaf dat hij geen Partitionable Media vond. Ik heb hierover gegoogled en op GoT search gezocht maar ik denk dat ik niets vind omdat ik niet weet waar ik naar zoek vanwege mijn zeer geringe ervaring met linux. En enige schop in de goede richting zou dus al erg gewaardeerd worden.

Alvast bedankt

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
suffe tip: Probeer ubuntu. Als je een beginner bent is het soms errug lastig om dingen voor elkaar te krijgen. Ubuntu is op dat vlak een stuk gebruikersvriendelijker en is wat minder picky qua installatie. Installatie ziet er trouwens hetzelfde uit als die van Debian, maar na in stallatie wordt het echt een stuk fijner.

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

Ik heb al een keer heeeeeel lang geprobeerd Debian op een SATA schijf te installeren. Dat lukte niet omdat de SATA drivers ontbraken/niet-ok waren. Misschien dat dat het bij jou ook is? Ubuntu installeerde zonder problemen op die zelfde HD's.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• Rmanen
grr... weer dvd-tje vernaggelt... ik ga eens naar Ubuntu kijken, maar ik vond dat er in eerste instantie niet echt er geweldig uitzien, maar das ook alleen maar window manager en theme...stoopid...

Naja thanks anyway, als er nog meer ideeen zijn over mijn probleem hoor ik het alsnog graag, want probleem is nu niet verholpen, alleen verschoven, als t antwoord duidelijk komt, heeft iedereen er weer wat aan:)

Thanks

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
klokop schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:11:
Ik heb al een keer heeeeeel lang geprobeerd Debian op een SATA schijf te installeren. Dat lukte niet omdat de SATA drivers ontbraken/niet-ok waren. Misschien dat dat het bij jou ook is? Ubuntu installeerde zonder problemen op die zelfde HD's.
gek is dat he?
het zijn toch eigenlijk dezelfde distributies, alleen de een is al uitgerust met een windowmanager (wat het verschil maakt tussen kubuntu en gubuntu).
je hebt dpkg en werkt met debjes.

zo komen er nog veel meer dingen overeen. kom er nu alleen niet op, et is nog te vroeg. :O

anywayz, wat ik probeer te zeggen is: kubuntu/gubuntu is gewoon Debian met een windowmanager.

Verwijderd

Bios checken of je raid goed staat daar. Nieuwe CD branden op erg lage snelheid --> nieuw downloaden.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 11:13
je kan ook eens deze cd gebruiken die heeft sata ondersteuning en ook diversen raid controllers

http://wiki.osuosl.org/display/LNX/Debian+on+Dell+Servers

deze heb ik gebruikt voor een dell PE 2850 server, en een promise raid controller.

installeer met deze ( is wel woody ) maar als je de apt lijst update haalt deze toch
gelijk de stable tree op en ben je gelijk weer naar sarge geupgraded.

ehhh.. noppes

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
humz, ubuntu is niet helemaal hetzelfde als Debian hoor. De meeste packages heten ook anders (apache2-utils_2.0.54-5ubuntu2_i386.deb bijv.) en hebben af en toe speciale patches uit de Ubuntu tree.
De reden dat Ubuntu eerder SATA ondersteunde in de installatie (Debian doet het nu ook AFAIK, iig de ICH controllers) was dus dat het install script aangepast was (meer modules enzo).
Wat ik zou proberen is debian installeren dmv debootstrap en knoppix. Dit gaat er wel vanuit dat Knoppix je hd's wel lekker pakt uiteraard.
Voor meer info:
http://www.inittab.de/manuals/debootstrap.html

• ZEN
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03-2021

ZEN

huh? wat doe ik hier?

Ik dacht dat er een release candidate voor etch uit is. Daar zal het haast wel mee moeten lukken.

Linux server installatie en beheer (clusters failover loadbalancing): http://www.virtualconcepts.nl/

• Straphka
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ZEN schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:42:
Ik dacht dat er een release candidate voor etch uit is. Daar zal het haast wel mee moeten lukken.
Huh? release candidate?
Etch is nog steeds gewoon de testing tree hoor? En Debian kennende zal het voorlopig nog niet stable verklaard worden :)

Je kan uiteraard wel gewoon cd ISO van etch downloaden en in een keer installen, maar da's niet nieuw :Y)
http://cdimage.debian.org/pub/weekly/

[ Voor 18% gewijzigd door Straphka op 16-11-2005 13:51 ]

• Rmanen
Zou je dit etch gebeuren een beetje nader willen verklaren? hoe zou ik het dan aan moeten pakken?
Ik heb knoppix geprobeerd maar die pakt de hdd's ook niet, loopt vast wanneer hij hdb scant. Ik ga nu de dell server oplossing eens proberen, kijken of dat lukt en als dat lukt kijken hoe ik upgrade naar Sarge... :)

Verwijderd

etch is de testing tree, wat inhoud dat het allemaal wel _een beetje_ getest is maar nog steeds niet betrouwbaar genoeg is voor stable. het voor deel van testing is echter dat er veel sneller updates/patches/nieuwe features uitkomen.
groet,
spoon

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 10:25
Rmanen schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:31:
Tijdens de installatie, altijd op dezelfde momenten (ik heb het al 3 keer geprobeerd) , krijg ik de volgende error message:

irq 201: nobody cared!
[...]

Mijn hardware:
Asus P5AD2 Premium
P4 530 (3.0gHz)
2 SATA HDD (Seagate)
Asus X300SE (niet snel, wel goedkoop :) )
Zo te zien wordt er iets van jouw hardware niet herkend of heb je een APIC probleem, vandaar de "irq 201: nobody cared!"

Wat je kunt proberen:
1. Opstarten met "noapic" eventueel in combinatie met acpi=off
2. installeer met de eerder genoemde cd met betere SATA en RAID ondersteuning.

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• Rmanen
Ik heb debian woody op het moment geinstalleerd gekregen door de installatie te beginnen met de Dell server cd oplossing, en afgemaakt met een "echte" woody install disc, r4 geloof ik. Dit was nodig omdat ik geen netwerk kaart kant en klaar kon installeren en nu moet ik dat dus via een usb stick proberen. En erachter komen waarom mijn ati x300se niet gevonden word door X ook al heb ik de driver "ati" geladen tijdens installatie.

Moraal van het verhaal, die dell server oplossing was t antwoord :Y)
Pagina: 1