Toon posts:

Folder in illustrator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeden avond,

Ik heb een probleem waar ik zelf helemaal geen raad meer mee weet, ik heb in Adobe illustrator een folder gemaakt. Ik heb helemaal aan het begin gekozen voor een folder op liggend a4 formaat, deze kan je dan dus 3 keer vouwen.

Het probleem is nu alleen waneer ik ga printen komt er helemaal niet uit mijn printer wat ik wil zien, er worden namelijk stukken van mijn folder weggehaald(aan de zij en boven-onderkant). Ik had verwacht waneer ik een folder op a4 formaat maak, en deze ook op a4 print, ook daadwerkelijk de volle a4 pagina wordt gebruikt.

Het blijkt dus van niet, want er blijft een witte rand over, daardoor klopt de hele opzet van de folder niet meer. Hoe kan ik gewoon op de volle pagina printen? 8)7 8)7 :?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Is dat niet gewoon een limitatie van je printer zelf? Kun je daar geen marges voor instellen?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Misschien kun je bij de printerinstellingen kiezen voor iets als "afdrukken zonder rand"? Dat werkt iig bij mijn printer (HP) om a4-vullende afbeeldingen te printen.

public void ik()

Verwijderd

Topicstarter
-NMe- schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:11:
Is dat niet gewoon een limitatie van je printer zelf? Kun je daar geen marges voor instellen?
Jaa daar heb ik inderdaad naar gekeken, maar kan dus nergers vinden waar ik die marges kan instellen. Ik heb een canon smartbase MPC190.

Ik in iedergeval naar mijn weten in de print setup van illustrator niet instellen dat ie op een volle pagina moet printen.

edit:

Ik heb nog is heel goed gekeken bij de printer instellingen in het configuratie scherm, en daar kon ik inderdaad tog kiezen om af te drukken zonder marges.

Bedankt! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 19:18 ]

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-04 00:01
1. stel bij print setup de grootte goed in (en landscape / portrait dus)
2. stel bij document setup ook de grootte goed in.

Nummer 2 bepaalt de rand van de zogenaamde artboard (aan/uit zetten bij menu view). In principe heeft deze instelling helemaal niks te maken met wat er uit de printer komt rollen, en is eigenlijk alleen een steun voor het ontwerpen zelf.

Nummer 1 bepaalt wel wat er uit de printer komt, de zogenaamde page tiling. Zet deze page tiling aan in menu View (Show page tiling). Als het goed is zie je nu twee gestippelde rechthoeken in elkaar. De buitenste geeft de rand van het papier aan, de binnenste de marge van je printer. Je kunt de rechthoeken (samen natuurlijk) verslepen. Klik daartoe in het gereedschap boxje op het handje, en terwijl je het handje vasthoudt, zie je de meerdere opties erachter verschijnen. Klik op page tool. Nu kun je de printpositie in je ontwerp slepen. Zo kun je dus meteen zien wat er wel en niet op papier komt. De getoonde marge is uiteraard afhankelijk van je printer en wordt door de printerdriver aan ill doorgegeven. Als je borderless kunt printen zou de driver dat in principe moeten doorgeven.

Edit: dan stond je page tiling dus al goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door pnieuwla op 14-11-2005 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
zo daar ben ik weer :D ,
  1. Ik heb de marges uitgezet
  2. De printer gebruikt nu inderdaad ook geen marges meer
  3. Ik heb de in document setup de pagina grote goed gezet (297, 210 a4 liggend)
  4. Ik heb in de print setup de maat hetzelfde als hierboven ingesteld
  5. In de previeuw lijkt alles perfect te passen
Het probleem is nu dat de print er anders uitziet als de preview. Nu is de folder wel te groot voor het papier en dat terwijl het er in de preview goed uitziet. Naar mijn weten heb ik alles goed ingesteld. :?

• pnieuwla
hoe bedoel je, "anders uitziet"? is nogal vaag... Zoals ik al zei, als je met page tiling die gestippelde rechthoeken erin ziet, moet je precies kunnen zien wat er op je papier komt.

Verwijderd

Topicstarter
ja, klopt dat heb ik ook gedaan en dan valt de lijn van het papier precies netjes over de lijn van het artbord, dus dan past het precies, net zoals in de preview van de print setup, daar ziet het er ook goed uit. Todat ik het uit ga printen, aan de linker zijkant en aan de onderkant vallen stukjes weg.

• pnieuwla
ja maar het artbord bepaalt dus niet wat er geprint gaat worden, alleen de page tiling doet dat.

Verwijderd

Topicstarter
De page-tilling is gewooon een rechthoek toch? Deze geeft de grote vanm het papier, waarop je wil gaan afdrukken weer? Deze paast bij mij precies op mijn artbrod, dat zou toch moeten betekenen dat het past. Of zie ik het nu helemaal verkeerd.

• pnieuwla
Klopt, page tiling zijn normaal gesproken twee rechthoeken, maar als je printer borderless kan printen dan worden het er vanzelf 1 denk ik. Je ziet het dus niet verkeerd, dan weet ik het ook niet meer helaas. Wat je nog kan proberen is er eerst een pdf van te bakken (niet met ingebouwde pdf functie in illustrator maar gewoon met je distiller, als je die tenminste hebt)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou, dat artboard wordt weer gelimiteerd door de printermarges. En die zou je, als je ze compleet uit hebt gezet, ook niet meer als stippellijnen over je artboard moeten zien. Is dat zo?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Willem
  • Laatst online: 20:59
* Willem is met pnieuwla

Als je borderless kunt printen is het zo gek niet dat je Page Tiling "over" de lijnen van je Document Size staan en dus geen verschil ziet.

Motor onderhoud bijhouden

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, wat ik er uit opmaak staan ze daar dus precies op, maar krijgt hij alsnog witte randen.

Het zou de aangrijprand van je printer kunnen zijn, maar als zo'n Canon werkelijk borderless kan printen zou hij je niet met een witrand aan de korte zijde moeten opschepen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
offtopic:
@Pnieuwla: Wat maakt het uit of je Illustrator PDF pf Distiller PDF gebruikt?

Toch?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik meen dat je in Distiller veel meer opties hebt, maar het is mij eigenlijk ook nooit goed uitgelegd. Ik gebruik afhankelijk van waar ik zit het eerste en snelste wat mij voor handen komt. Geeft dat geen problemen dan vind ik het best. (slecht he?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat het zo iets duideliker is:

Afbeeldingslocatie: http://www.trutfotos.nl/images/folder_uitleg.jpg

Het probleem komt er dus op neer, dat ik in de preview en de page tilling zie zoals hierboven in het plaatj weergegeven. Zo zou de folder ook moeten zijn, maar hi komt als de printer als het plaatje links onder, zoals je ziet niet hetzelfde als de preview en tilling???

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 11:18 ]

Pagina: 1