[PHP & MySQL] Missende volgnummers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in een MySQL tabel een zooi records met een uniek volgnummer.

Ik weet het eerste nummer, de laatste kan ik met een MAX query vinden, is er een manier om de missende tussenliggende nummers te vinden zonder ze allemaal bij langs te moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

nee

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Is het zo belangrijk om die gaten op te vullen ?
Dat 'uniek' volgnummer is trouwens toevallig niet de PK ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
het antwoord is idd 'nee', maar de vraag rijst dan wat je hebt gedaan dat je deze nummers moet weten..
'normaal' hoef je zoiets namelijk niet..

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het is zoals al gezegd eigenlijk nooit relevant om ze te weten. De enige manier om het snel te doen is een tabel te maken met alle nummers en een join te doen met je huidige tabel.

SQL:
1
2
3
4
SELECT NummerTabel.Nummer 
FROM JeEigenTabel 
RIGHT OUTER JOIN NummerTabel ON JeEIgenTabel.Nummer  = NummerTabel.Nummer
WHERE JeEigenTabel.Nummer IS NULL

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als het factuurnummers zijn, vind de belastingdienst het wel belangrijk dat er geen gaten in zitten...

een factuur wordt geparkeerd, en kan zolang deze geparkeerd is nog bewerkt/ verwijderd worden. wordt er dan een factuur met een hoger nummer voltooid, en daarna een lagere verwijderd, heb je dus een gat in je factuurnummers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:45
Tja, beetje een vage werkwijze....
Een factuurnr zou zowiezo geen identity moeten zijn. Autonumbers (identities) moet je enkel gebruiken voor PK's.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wie heeft het hier over een identity? ik wil gewoon checken of de gebruikers tussendoor facturen verwijderd hebben zodat die factuurnummers opnieuw gebruikt kunnen worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:31
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:34:
wie heeft het hier over een identity? ik wil gewoon checken of de gebruikers tussendoor facturen verwijderd hebben zodat die factuurnummers opnieuw gebruikt kunnen worden..
offtopic:
Volgens mij is de belastingdienst hier ook niet blij mee: volgens mij moeten factuurnummers zowel op nummer als op datum oplopend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je factuur zul je pas een nummer moeten geven wanneer ze definitief zijn. Mochten er dan nog steeds aanpassingen nodig zijn, dan zul je een correctiecredit-factuur met een nieuw nummer moeten maken.

edit nav juiste naamgeving aangegeven door mijn onderbuur ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Janoz op 16-11-2005 15:53 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 12:34:
Beetje offtopic:
Dat is dus wat ook niet mag van de belastingdienst. De nummers moeten opeenvolgend zijn én de bijbehorende datum ook. Als je een aangemaakte factuur zou willen wissen, moet je een nieuwe credit-factuur aanmaken met hetzelfde bedrag. Dan is de belastingdienst wel blij.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ja het klinkt inderdaad alsof de 'autonummering' key gelijk is aan het factuurnummer. Dat is niet zo handig. Als het nog kan zou ik je databasestructuur aanpassen, dan heb je daar geen last meer van en kan je zelf zorgen dat je factuurnummers netjes oplopen.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk dat het factuurnummer misschien beter pas later toegekend kan worden. Ik zal kijken of dit nog aan te passen is.
Pagina: 1