[XP] Software raid met firewire schijven?*

Pagina: 1
Acties:

• mauricetgol
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04-2025
Heren,

Ik heb een 250 giga firewire HD kado gekregen.
Het is zo'n grappig blokje (van LaCie) met het design van de mini apple.
Ik overweeg om er nog drie bij te kopen.

Nu heb ik reeds een extra pci kaartje met twee firewire aansluitingen en drie extra usb aansluitingen.
Mijn vraag is of ik nog zo'n kaartje er kan bijsteken en in totaal 4 firewire HD's kan aansluiten?

Mijn wens is dan om er een grote (softwarematige) raid disk van te maken via windows XP.

Kan dit / Is dit aan te raden? Graag wat links met een handleidingetje (ik heb hier al gesearched maar niets kunnen vinden)

Het gaat me met name om de opslag van wat films en muziek.
Niets wat onvervangbaar is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12
Software-raid is prima mogelijk op firewire harddisks.

Of het aan te raden is? Euh ik zou lekker interne schijfjes kopen. Zeker als je ze in een raid-array gebruikt ben je wss ook niet van plan om ze overal mee naartoe te slepen enzo en dan zie ik het voordeel van externe schijven niet meer zo.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat bedoel je met 'wat links naar handleidingetje' ? Heb je de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ hierover al eens bekeken bijvoorbeeld, die bevat erg veel nuttige informatie :)

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 14:00
De vraag is, wat wat wil je ermee bereiken? Dit is eigenlijk het startpunt voor het antwoord. Of het technisch kan, is al beantwoord, maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Een software RAID is over het algemeen trager dan een HW raid (het kost in ieder geval meer resources van je processor).

Als je de RAID wil voor redundantie/veiligheid, dan kun je beter interne schijven nemen, als je meer opslagcapaciteit nodig hebt. Een RAID is niet echt bedoeld voor het werken met losse (afkoppelbare) schijven. Een RAID-0 werkt niet zonder alle schijven en een RAID-1 loopt uit sync als je een schijf loshaalt. Als je alleen een image wilt, kun je beter een ghost image maken of een andere back-up toepassing gebruiken.

Dus technisch: ja, functioneel: twijfelachtig of je er iets aan hebt en of het dus aan je vraag voldoet.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is