Toon posts:

64bit systeem start niet -> kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie is als volgt:

- Ik heb de verschillende FAQs doorgenomen
- GIGABYTE K8VM800M moederbord (supports Sempron64)
- Sempron64 2600
- Aopen 300W voeding

Alles is nieuw. Wanneer ik de 12V aansluit slaat voeding meteen na opstarten uit, beveiliging kortsluiting dacht ik. Ik haal dus mobo uit kast en leg dit op houten plank om nog es te starten met enkel CPU (video = onboard). Opnieuw zelfde probleem. Als ik de 12V niet aansluit (dus enkel de ander voeding mobo) dan beginnen fans wel te draaien maar wordt niets gelezen (hd en/of dvd) en er zijn ook geen beeps.

Heb al met andere voeding geprobeerd (maar die had geen 12V, dus ook zonder) , ander geheugen, geen geheugen, geen cpu, andere speaker (voor beep), .... enz.

Wat is nu defect? Moederbord veronderstel ik? Zijn er nog zaken die ik kan proberen (die niet in FAQ staan).

Verwijderd

Heb je al een andere voeding geprobeerd, misschien dat deze gaar is..?!?! :?

Edit: beter lezen..... |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:25:
Heb je al een andere voeding geprobeerd, misschien dat deze gaar is..?!?! :?

Edit: beter lezen..... |:(
Ja dus, maar die had wel geen 12v aansluiting, is die noodzakelijk? Das voor de cpu als ik het goed begrijp.

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 09:02
Een voeding zonder 12V aansluiting :X Of bedoel je 4-pins aansluiting? Die moet je nl. wel hebben, probeer een voeding die er wel eentje heeft..

[ Voor 72% gewijzigd door Rob1106 op 14-11-2005 17:05 ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Verwijderd

Topicstarter
Rob1106 schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:59:
Een voeding zonder 12V aansluiting :X Of bedoel je 4-pins aansluiting? Die moet je nl. wel hebben, probeer een voeding die er wel eentje heeft..
Ja ik heb het op die 4pins aansluiting. Met slaat alles meteen terug af.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Rob1106 schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:59:
óf je hebt nog een mobo die die 4-pins connector niet nodig heeft.. ;)

maar ff OT: heb je gekeken of die ATX stekker nergens kortsluiting maakt/kan maken oid? probeer het anders eens met een andere voeding?

Verwijderd

Wat is er nu relevant aan dat het een 64-bit systeem is, start ie soms in 32-bit mode wel op?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik verdenk het moederbord van kortsluiting.

In je gewone 20 of 24 pins ATX stekker zitten ook een 12V draad. Deze 12V lijn én het extra 12V 4pins stekkertje krijgen van dezelfde rail hun spanning/stroom. Wanneer je dus die extra 12V stekker aansluit moet de sluiting zich op het moederbord bevinden. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

simpel te testen door een x je voeding een ander mobo en videokaart te laten voeden.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Topicstarter
DualDevil schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:53:
simpel te testen door een x je voeding een ander mobo en videokaart te laten voeden.
Dacht dat ik geen voeding had met dergelijke stekker. Uiteindelijk toch een gevonden et voila. Probleem is opgelost. Of ik weet toch al dat het aan de voeding ligt. Nu nog omruilen.

allemaal bedankt om mee te denken

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
fijn dat het opgelost is, nu vraag ik me allen nog af wat de gedachte achter de topictitel is (de reden dat ik dit ben gaan lezen). Wat voegt het stuk "64bit" in "64bit systeem start niet" toe in dit geval, ik zou denken dat "systeem start niet" eigenlijk net zoveel relevante informatie geeft. (of mis ik iets?)

Verwijderd

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:29:
fijn dat het opgelost is, nu vraag ik me allen nog af wat de gedachte achter de topictitel is (de reden dat ik dit ben gaan lezen). Wat voegt het stuk "64bit" in "64bit systeem start niet" toe in dit geval, ik zou denken dat "systeem start niet" eigenlijk net zoveel relevante informatie geeft. (of mis ik iets?)
awel ik dacht dat die extra 12V 4-pinsstekker enkel voor 64bit nodig was en gezien die het probleem veroorzaakte, vandaar.

idd beetje vergezocht

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou het een verkeerd aangesloten voetje kunnen zijn?

Onderaan een prentje van de kleurcodes. Eerste is gewoon hoe het volgens de handleiding moet zijn.
Daarnaast (middenin) hoe het is en dus niet werkt, en rechts hoe het bij de andere voeding is die wel werkt.

Afbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/4-pins.gif

De spanning meten lijkt me eenvoudigste... Ik heb daar alleen geen verstand van. Iemand die mij kan helpen? Dit is een foto van mijn multimeter (die ik niet kan gebruiken):

Afbeeldingslocatie: http://www.hanscappelle.be/fora/multi.gif

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 05:05

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Een foto? :X Ik voel me jaren teruggeslingerd worden in het internettijdperk...

Maargoed, ik ben de kwaadste niet ;)
Let op dat je snoeren ook echt zo in je multimeter zitten als ze nu zitten. Draai die grote knop 3 stapjes naar links, tot de 20 dus. Dan staat hij op maximaal 20 Volt gelijkspanning. De zwarte draad stop je in 1 van de GND aansluitingkjes, dan kan je met de rode gaan kijken of er daadwerkelijk +12V op die andere aansluitingen staat. Als het allemaal goed is staat dat er inderdaad en zie je ongeveer 12 op het display.

Let wel, je voeding zal het wel eerst moeten DOEN, dus als hij stuk is en helemaal niet aangaat dan heeft het weinig zin :) Je zou het dus kunnen testen door die 4-polige steker _niet_ aan te sluiten op dat mobo, en hem dan aan te zetten. Aangezien er dan fans gingen draaien zou de voeding spanning moeten leveren in principe. Succes :P

[ Voor 6% gewijzigd door Wokkels op 15-11-2005 10:32 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Wokkels schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:31:
Een foto? :X Ik voel me jaren teruggeslingerd worden in het internettijdperk...

Maargoed, ik ben de kwaadste niet ;)
... mutlimeter howto ...
Ongelooflijk bedankt. Die foto heb ik natuurlijk geindexeerd en als gif opgeslaan om bestandsgrootte zo klein mogelijk te houden. Ging em tenslotte toch enkel op de cijfertjes.

Maar dus nog ees bedankt. Nu kan ik eindelijk iets meer doen met die multimeter dan temperatuur meten :-).

Verwijderd

Een GIF is niet per definitie kleiner :P

Verwijderd

@Daxx909:

Hij doet iig zn best ;)

@TS: Zo test je onbelast eh ;) Het gaat erom wat er onder belasting gebeurt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kleurcodes kun je ook uitlezen :)

Geel = 12V
Rood = 5V
Oranje = 3,3V
Zwart = GND

Die AOpen 300W heeft dus 12V/5V/3,3V/GND op die 3pins 4pins stekker zitten ipv 2x12V/2xGND? Waar heb je die voeding vandaan gehaald? Zo hoort het namelijk echt niet :X

[ Voor 52% gewijzigd door BalusC op 15-11-2005 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:49:
Een GIF is niet per definitie kleiner :P
wel als ik em indexeer op 16 kleuren

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:19:
Kleurcodes kun je ook uitlezen :)

Geel = 12V
Rood = 5V
Oranje = 3,3V
Zwart = GND

Die AOpen 300W heeft dus 12V/5V/3,3V/GND op die 3pins stekker zitten ipv 2x12V/2xGND? Waar heb je die voeding vandaan gehaald? Zo hoort het namelijk echt niet :X
Zat bij een AOpen kast. Probleem is opgelost btw, er zit namelijk nog zo'n stekker op maar dan zoals die meest rechtse, zoals het hoort maw. Wel vreemd dat die met de vele kleuren (midden) dan zelfde voetje heeft en kortsluit...

Verwijderd

die sluit niet kort, die geeft gewoon een volledig verkeerde spanning aan je mobo aangezien 5 - 3.3 = 1.7 Volt
en dat vind je mobo niet zo leuk dus schakelt hij uit :)
Pagina: 1