Server te licht?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-08 11:26
We hebben hier op kantoor sinds eind 1998 een Compaq Proliant 1600 server staan.
Config:
P2 400 (512kb cache)
128mb EDO Ram ecc
Raid 5 U-scsi setup met 3x 4,3gb 7200 rpm (8gb netto)
Dit draaiend onder NT4 SP6
Hier hangen dan 13 clients, 1 mailserver en 3 printers aan.
De laatste tijd begint het allemaal een beetje traag te worden.
Vooral de respons tijd van de server is wat hoog :(
Ik ga regelmatig wat achter die server zitten en ik merk dat ie gewoon niet zo snel reageerd op mijn commando's.

Van de raid 5 setup is nog iets van 3,5 gig vrij.

Op de server staan VEEL Word en Excel files.
Exact voor DOS wordt rechstreeks van de server gedraaid.
Ook worden er wat elsevier dos programma's vanaf de server gedraaid (belasting aangiftes enzo)
Verder kan er nog worden getelewerkt en dit gebeurt door intebellen via isdn.

Wat kan ik doen om die server te upgraden/sneller te maken?
Moet er geïnvesteerd worden in wat nieuwers/snellers?
Binnenkort krijgen we adsl en zal de netwerk load weer toenemen...

Af en toe wordt er 's avonmds nog wat gegamed via het netwerk, het valt me op dat de ping dan af en toe tot 160 uit schiet |:(
Dit lijkt me toch wat al te hoog voor 3 spelers via een 100mbps geswitched netwerkje...

Graag jullie advies :)

I’m not like the OTTERS

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 10:55
Wat ik hier thuis altijd doe: herinstallatie van de server, maar dat zal bij jullie niet mogelijk zijn..

ik denk dus dat je meer geheugen (128mb is vrij weinig voor een server, 256 is toch wel minimale, en 512 is aan te raden) en/of een snellere processor zult moeten kopen..

• actieman
maar ja EDO ram ECC en dan ook nog eens van compaq , damn das beetje aan de dure kant...

voor een file server heb je in weze toch niet zo'n snelle proc nodig en ook niet zo veel geheugen....

I’m not like the OTTERS

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 20:04
mischien helpt het als je de hd eens defragmenteerd?

ik kan me zo voorstellen dat als dat ding al een paar jaar intensief gebruikt word, dat dan de fragmentatie behoorlijk hoog wordt.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een fileserver profiteerd wel van meer geheugen...
Maar of het in jouw geval ook nodig is zul je gewoon es via bijvoorbeeld de taskmanager moeten bekijken...
Als de boel zwaar gefragmenteerd is lijkt het mij dat het "System" process nogal veel cpu tijd krijgt (taskmanager -> performance -> view -> show kernel times, aanzetten aan de hoeveelheid rood kan je zien hoezeer de winnt kernel bezig is, bij harddisk/netwerk dingen wordt dat goed zichtbaar)
Als dat het geval is zou ik de boel zeker es defragmenteren...
En misschien dat je nog wat nieuwe drivers (netwerkkaart, scsi/raid etc) kan installeren?

Probeer in ieder geval es er achter te komen wat nou het zwaarst belast wordt, bv harddisk of netwerk of geheugen of cpu etc...

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
als je exchange draait is dat de rede waarschijnlijk, heb je al een reboot gedaan om met schoon geheugen te starten ?

draai anders een wat servicepacks her en der erover zoals sp6a voor nt en sp4 voor exchange, stop er ook wat meer geheugen in, 128 vindt ik wel krapjes, schijvensnelheid zal wel ok zijn op een raid 5, evt later een schijf erbij is helemaal geen probleem, kan je er zo bijplaatsen en linken aan een andere partitie, en geheugen mag wel duur zijn , maar werkt wel en je kan het je niet veroorloven dat ie op zn bek gaat in een bedrijf...

• actieman
Defragmenteren is idd wel een goede ja :)(damn, had ik ook wel zelf kunnen verzinnen)
de reden dat er nooit gedefragmenteerd is, is waarschijnlijk dat er geen defrag tool is |:(

Ik kan wel de boel formateren en de tape restoren, maar das niet echt handig.
Weet iemand anders nog goede defrag tool? Executive Diskkeeper ofzo :?

We draaien geen exchange.

128mb erbij is al iets van 1200 piek ofzo :(

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Alleen maar goeie ervaringen met diskeeper, hoewel speedisk van norton ook goed draait op de server nou.

Je hebt voor allebei wel server versie nodig.

Verwijderd

Kijk eens zoals al eerder gemeld werd in je taskmanager en kijk hoeveel geheugen hij standaard gebruikt. Zo te lezen uit je opmerkingen draait er toch aardig wat op die server. Dus een 1200piek investeren in meer geheugen is denk ik geen grote investering om alles sneller te krijgen.

Verder: wat voor netwerkje ligt er? Is dat 100mbit switched of 10mbit? Wanneer de server veel over het netwerk moet sturen op 10mbit kan dit mischien een reden zijn. Of de switch die aan het overlijden is en erg veel pakketjes mist. Waardoor alles een stuk langzamer wordt.

Een 128mb uitbreiding is zowiezo niet onverstandig.

• actieman
Verder: wat voor netwerkje ligt er? Is dat 100mbit switched of 10mbit?
...Dit lijkt me toch wat al te hoog voor 3 spelers via een 100mbps geswitched netwerkje...
Toch maar pakketje diskkeeper en 128mb extra kopen...

I’m not like the OTTERS

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:37
Diskeeper is prima. Gewoon demo-versie downloaden en defraggen.
Als er weer een nieuwere versie is: die downloaden en weer defraggen.
Dan defrag je 1 keer per jaar. Niet veel, maar wel gratis ;)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• actieman
ook heb ff tijdje gemeten:

CPU usage:

Blijft vrij constant rond de 1%
af en toe piekjes tot 8%, waarvan vaak dan idd veel rood(kernel)

Mem usage:
Vrijwel constant rond de 65.600K

Lijkt me dus niet echt reden om te gaan upgraden, toch :?

Defraggen kan iig geen kwaad :)

Die tip over de demo versie -> das wel leuk, maar de win2k workstation versie kon je niet goed deïnstalleren |:( en dus krijg je na 30 dagen steeds die melding :(

I’m not like the OTTERS

Verwijderd

Hij is wat te licht he? Hmm plaats er maar wat bakstenen bij... kosten? Niets, je kan ze zo van straat halen >:) |:(

Het ligt niet aan de computer dat ie zo langzaam is, maar heb je ook switches, routers, bridges, hubs enz. in je netwerk hangen? Zo ja dan zou ik daar maar eens na kijken :7

Verwijderd

Ik neem aan dat de fileserver een dedicated game server draait dan??? want anders moet je eens naar de rest van het netwerk kijken waarom het zo traag is...als namelijk een van de W$'s een game start en de rest joined daarop dan wordt de server totaal niet gebruikt...

Geheugen is idd genoeg...maar hoe kan het dat dat geheugen zo duur is?? kan je er niet gewoon een 128MB DIMM inzetten?

edit:
ohw...het is EDO RAM... |:(

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:49

Snuffel

Vroem!

maar hoe kan het dat dat geheugen zo duur is
Omdat het Compaq is >:)

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• actieman
Op donderdag 18 januari 2001 16:21 schreef fkooman het volgende:
Ik neem aan dat de fileserver een dedicated game server draait dan??? want anders moet je eens naar de rest van het netwerk kijken waarom het zo traag is...als namelijk een van de W$'s een game start en de rest joined daarop dan wordt de server totaal niet gebruikt...
Dat laatste is dus het geval. Maar ligt waarschijnlijk ook aan dat brakke armagetron :(
Dat wil nog wel eens flippen onder win2k...
Maar dan nog een ping van 160 op een 100mbps geswitched netwerk... Normaal pingen gaat gelukkig wel met 0-10ms dus das wel goed :)

Switch is 24 poorts 3com, zit wel helemaal afgeladen/vol......

I’m not like the OTTERS

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 20:43

4POX

Everybody is wired

reg clean en de logboeks effe wissen... En defraggen....

En alle rotzooi die niet op een server hoort er af gooien..

AKA Rinkel weblog

• actieman
logboek/eventvwr wil ie nie leeggooien...
weet niet precies wat de melding is (zit nu thuis)

I’m not like the OTTERS

• actieman
diskkeeper freeware/lite versie zegt dus dat de zooi zwaar gefragmenteerd is en helpt vrijwel geen drol :(

Ik moet dus de hele versie maar een aanschaffen...

I’m not like the OTTERS

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 21:16

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Extra geheugen plaatsen en de server nu ff booten, helpt al veel. Kijk eens met de insight manager van Compaq of er niet iets defect is. Als 1 hdd gefailed is wordt ie ook erg traag.

suc 6

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Ook een Proliant staan (Netware) die echt veeeeeel files (grafische werkfiles) bevat en ook Exact enz. Maar het is een veel (!)lichter en ouder model en het draait nog steeds als een trein. Gooi eens op een rustige avond alle clients uit en evt. ontkoppel van de switch en ga dan eens met een client waarvan je zeker weet dat hij *goed* is wat test doen met ping en grote files. Kijken of het dan wel snel werkt, weet je in ieder geval of je infra goed is.

Wat ook nog kan is dat je brakke netwerkkaarten hebt die constant rubish staan te spuien :r over het netwerk ofzo, zoek een goede sniffer of traffic-monitor en gooi al je clients aan. Kijk of het verkeer geen gekke dingen vertoont als clients idle zijn.

Kan me bijna niet voorstellen dat het aan je server ligt. Toch? Dan is het toch echt tijd voor een verse install ofzo ;( en inderdaad een zware defrag e.d. Tip: Powerquest ServerMagic is misschien een handig pakket? Kweetniet wat dat precies kan maar wel veel.
Pagina: 1