Opstarten met 2x een C: schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Mijn oude HDD kan niet meer booten, maar hij "bestaat" nog wel. De BIOS kan hem zien en hij heeft gewoon 82 gig.
Nu heb ik een hdd van een maat geleend, omdat mijn nieuwe hdd onderweg is, en ik wil proberen bij mij oude data te komen. Aangezien ik 3 partities had, is het misschien mogelijk dat alleen de C: (boot) het niet meer doet, maar de rest wel?

Het probleem is echter: op mijn oude schijf heb ik C/D/E en op die schijf van een vriend zit C/D. @ keer C en 2 keer D dus. Hierdoor kan hij niet in windows komen en ik denk dat ik via de windows cd dit moet/kan(?) aan passen...
Heeft iemand dit eerder gedaan, of weet iemand een menier hoe het mogelijk is?

De schijf is kapot doordat een pinnetje is afgebroken, deze is te solderen is mij meerdere malen verteld. Solderen is een eitje, maar kag de tin ALLEEN het kapotte pinnetje raken, of maakt het niet zoveel uit als ook de pinnetjes ernaast onder de tin zitten?

Het liefst wil ik het met die letters oplossen, als dat ECHT NIET mogelijk is, dan pas ga ik solderen.

Alvast bedankt!

PS: specs enzo lijken me niet belanrijk, het zijn 2 IDE schijven. Als er specs nodig zijn, moet je het even zeggen :)

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
Start>uitvoeren> typ: diskmanagement.msc daar zie je of je schijven worden herkent en daar kan je ook je volumeletters aanpassen, alles wijst zich meestal vanzelf!

iMac 2020 i7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe zit het met schijfletters in DOS/Windows?

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 14-11-2005 16:13 ]

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:16
Je moet er voor zorgen dat je de juiste (werkende) partitie active maakt om van te booten. Is wel in te stellen met 'fdisk'. Moet je misschien even voor booten van een cd of een floppy.

Stay safe

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Windows maakt van 2x C gewoon C en D , ze krijgen gewoon andere letters. lukt dat echt niet dan kan je in disk managmen andere drive letter toewijzen. (GRRR... relaoden, faqwerk dus)

Een andere optie is uiteraard een knoppix (linux live cd) te downloaden en dan vanaf cd te booten en vanaf cd de harde schijf te benaderen en de teruggevonden files via het netwerk op een goede pc te saven.
WingsOfFury schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:10:
De schijf is kapot doordat een pinnetje is afgebroken, deze is te solderen is mij meerdere malen verteld. Solderen is een eitje, maar kag de tin ALLEEN het kapotte pinnetje raken, of maakt het niet zoveel uit als ook de pinnetjes ernaast onder de tin zitten?
Uiteraard mag je niet 2 pinnetjes met elkaar verbonden hebben als je klaar bent met solderen en er weer stroom op de hd staat. ALs je tijdens het solderen even een beetje morst op een andere kan het wellicht geen kwaad, als je het maar weghaald :? Maar het feit dat je deze vraag stelt stelt me niet echt gerust in je soldeerkunsten.... :X

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

owen.p schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:12:
Start>uitvoeren> typ: diskmanagement.msc daar zie je of je schijven worden herkent en daar kan je ook je volumeletters aanpassen, alles wijst zich meestal vanzelf!
Als je dat wilt doen typ dan "diskmgmt.msc", want anders werkt het niet.
(of dit zou aan een andere taal moeten liggen)

☻/
/▌
/ \

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Nee natuurlijk is dat niet erg als je een paar pinnetjes aan elkaar soldeert 8)7

Waarom denk je dat het aparte pinnetjes zijn?
Als het met één pinnetje ook werkte hadden er vast ook maar één pinnetje op gezet |:(

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• o.poulssen
  • Laatst online: 22-03-2022
klopt maar me mshome nl editi kreeg het voor elkaar om dat wel loaden. beetje vaag wat ik gebruik idd eigenlijk ook altijd diskmgmt.msc :P

ms home zuigt ;)

iMac 2020 i7

• WingsOfFury
Ik kom windows niet in als beide schijven zijn aangesloten, dus ik kan niet kijken of hij die kapotte schijf herkent.

Als ik de letters dus wil veranderen (diskmgmt.msc) dan zou ik de master (goede schijf) F en G moeten maken, dat lijkt me nogal vreemd, kan windows hier gewoon mee overweg? En pakt hij niet automatisch eerst de C schijf, want dan zou het nog geen nut hebben...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je dat soort onbeargumenteerde opmerkingen voortaan voor je houden? Dank je :)

• WingsOfFury
Ok, conclusie is dus, volgens de faq, dat ik met partitionmagic de letters met aanpassen in DOS en HOPEN dat het werkt. Aangezien mijn bios/windows het zelf niet doet/kan.

Niemand anders meer een andere oplossing? PM werkte een vorige keer niet zo goed bij mij namelijk...

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 18:51

gws24

Thinking is hard!

Het probleem zit hem er gewoon in dat je nu 2 c: schijven hebt die beide als actieve partitie staan ingesteld: de computer weet niet van welke hij moet booten en boot dus helemaal niet. Wat je moet doen is de c: partitie op je oude schijf niet actief maken. Als je dat gedaan hebt dan zou windows gewoon van de c: schijf van die vriend van je moeten opstarten en krijgen alle partities gewoon hun lettertjes.

Dat niet actief maken kan je doen met FDISK of met Partition Magic of met............zie de faq :Y)

EDIT: Eigenlijk dus wat MAsterFX bijna helemaal bovenaan al zegt

[ Voor 36% gewijzigd door gws24 op 15-11-2005 03:12 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:13
Hmm, misschien een domme vraag hoor, maar ik heb hier al meerdere keren geboot met meerdere actieve partities. Je moet gewoon zorgen dat de schijf waarvan je wilt booten als master erin hangt, de schijf die je wilt recoveren als slave en dan in je BIOS netjes aangeven dat je wilt booten van de schijf die op master hangt. Bij mij heeft het tot nu toe altijd zo gewerkt....

Verwijderd

Volgens mij staan die 2 schijven gewoon beide als master ingesteld en worden beide schijven niet geinitialiseerd tijdens boot. Even de jumpers op de schijven goed instellen. De nieuwe schijf als master en jou oude schijf als slave.

Ik zou er overigens maar vanuit gaan dat als er een pinnetje is afgebroken en je de C partitie niet kan benaderen dat dit bij de overige partities ook het geval is.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 12:53 ]

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 14:55
Lijkt mij ook, ik heb al verschrikkelijk vaak een 2e schijf met actieve partitie in een computer gehangen, en zolang als je de primary/secundary master/slave instellingen maar goed heb is dat echt geen probleem...

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

gws24 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 02:54:
Het probleem zit hem er gewoon in dat je nu 2 c: schijven hebt die beide als actieve partitie staan ingesteld: de computer weet niet van welke hij moet booten en boot dus helemaal niet.
Dat is niet waar :) De PC boot gewoon van de eerste actieve partitie die de PC tegenkomt wanneer de bootvolgorde in de BIOS wordt gevolgd.

• WingsOfFury
Haha, nee ik heb echt een master en een slave hoor, zo worden ze ook herkent.

Als hij de boot volgorde vanuit de BIOS zou moeten volgen, dan loops heel de pc vast (reboot) omdat de SLAVE (tweede boot schijf) niet meer helemaal werkt. Dus dat klopt niet BalusC, bij mij dan. Ligt dis aan mijn schijf: is mijn schijf HELEMAAL kapot, of kan het ook ergens anders aan liggen?

Ik zal dalijk partitionmagic maar weer eens uit de kast halen en het daarmee proberen.

Iedereen bedankt! En ik post vanavond het resultaat wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door WingsOfFury op 15-11-2005 14:07 ]

• magnifor
  • Niet online
Master FX schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:13:
Je moet er voor zorgen dat je de juiste (werkende) partitie active maakt om van te booten. Is wel in te stellen met 'fdisk'. Moet je misschien even voor booten van een cd of een floppy.
Fdisk zal niet werken onder NTFS. :)

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 18:51

gws24

Thinking is hard!

OK, blijkbaar heb ik het fout, weer wat geleerd :)

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• WingsOfFury
Damn om PM te booten moet ik weer mijn floppy drive erin gooien. Dat ga ik morgen pas doen.

Ondertussen wil ik alvast vragen, voor het geval PM niet werkt: kent iemand een bedrijf/particulier die hdd kan recoveren?

De data heb ik nog wel nodig en ik weet dat die nog eraf te halen is, zelfs met 1 kapot pinnetje. Als iemand ooit zijn hdd heeft laten reparen, kun je dan even de prijs posten? Als dit niet al te duur is, doe ik dat meteen, nog voordat ik ga proberen het te solderen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Het aanpassen van dubbele volume letters trouwens ook...nooit problemen met dubbele drive letters gehad....

Als er pinnetjes zijn afgebroken wordt het een ander verhaal though..maar dan heeft het ook weinig met drive letters te maken....

[ Voor 8% gewijzigd door Rey Nemaattori op 16-11-2005 14:20 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• WingsOfFury
WingsOfFury schreef op woensdag 16 november 2005 @ 02:57:
kent iemand een bedrijf/particulier die hdd kan recoveren?

De data heb ik nog wel nodig en ik weet dat die nog eraf te halen is, zelfs met 1 kapot pinnetje. Als iemand ooit zijn hdd heeft laten reparen, kun je dan even de prijs posten? Als dit niet al te duur is, doe ik dat meteen, nog voordat ik ga proberen het te solderen.
Niemand die zon bedrijf kent? :?
Pagina: 1