[linux]NTFS backup met dd

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik wil graag mijn cleane xp installatie backuppen met behulp van dd. Hoe kan ik dit het beste doen?
backup-en kan met dd if=/dev/hda1 | gzip > /ergens/hda-backup.img.gz en daarna kun je terugzetten met gzip -dc /ergens/hda-backup.img.gz > /dev/hda1.

Maar gaat dit lukken om een ntfs-schijf te backuppen? De image maken wel neem ik aan, maar het terugzetten zal verkeerd gaan omdat NTFS nog niet zo ver is met write-access toch? Maar dd kopieert toch de hele schijf en overschrijft toch de partitietabel? Ik kan dan toch ook met fdisk een ext3-partitie aanmaken en dan daar uitpakken en dan met fdisk terugzetten naar ntfs (toggle naar 7, NTFS). Of gaat dit niet werken?

Man dd gaf mij weinig info over het terugzetten, en google ook niet echt... Het enige nuttige topic hier was uit 2002, dus ook niet echt handig volgens mij...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

/dev/hda is de hele schijf, en daar staat aan het begin de partitietabel. /dev/hda1 is de eerste partitie, dus als je daarheen schrijft wordt de partitie niet overschreven.

Die oplossing van ext3->ntfs gaat helemaal niet werken opmdat ext3 een totaal ander fs is dan ntfs. Het type dat je instelt met fdisk is alleen maar een hint van "op deze schijf kan je dit fs verwachten".

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

BoAC

Memento mori

Ik zou ntfsprogs gebruiken :)
Scheelt je een hoop overhead.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
mwoa,
code:
1
dd if=/dev/hda of=/mnt/schijfbackup.ISO bs=1M

heeft zich hier al meermaals bewezen. Ok, niet ge-gzipped ofzo, maar wel redelijk snel, inclusief mbr en partitietabellen.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 16:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Evil_Homer schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:06:
mwoa,
code:
1
dd if=/dev/hda of=/mnt/schijfbackup.ISO bs=1M

heeft zich hier al meermaals bewezen. Ok, niet ge-gzipped ofzo, maar wel redelijk snel, inclusief mbr en partitietabellen.
Je kan het daarna altijd nog gzippen of bzippen toch? ;) Een backup is voor noodgevallen dus dat het niet heel praktisch is dat geeft niet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En lastig als je maar één partitie wil restoren ;)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
dd is _compleet FS ONafhankelijk_

dd doet niets anders dan byte voor byte de hele blockdevice die je aanwijst overpompen, of het nu NTFS of Reiser of FAT16 is maakt niet uit.

Terugzetten is net zo simpel: if en of omdraaien.

Ook hoef je inderdaad nergens een hele schijf voor te backuppen, een partitie kan ook. Zorg alleen als je hem terugzet dat de doelpartitie net zo groot of groter is (maar liefst exact even groot) als de bron.

Om te gzippen kun je het beste van te voren de vrije ruimte van de partite volzetten met #0-etjes. Met een Linuxpartitie (==een die door Linux te beschrijven valt, hiervoor moet hij dus _wel_ het FS ondersteunen) is dat "dd if=/dev/zero of=/mountpoint/nieuwbestand bs=1m", onder Windows moet je even googlen naar iets dat hetzelfde doet.
Nu wordt je zip-file veel kleiner omdat er anders random (of eigenlijk: oude meuk of undefined) bytes instaan, en die zijn lastig te comprimeren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Paultje3181 schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:33:
Man dd gaf mij weinig info over het terugzetten, en google ook niet echt... Het enige nuttige topic hier was uit 2002, dus ook niet echt handig volgens mij...
Voor dit doel is ntfsclone uitgevonden.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:36

BoAC

Memento mori

igmar schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 08:29:
[...]
Voor dit doel is ntfsclone uitgevonden.
Zie de link in mijn eerdere post waar ook veel info uit te halen is ;)
Pagina: 1