[XP] hoe automatisch taken laten uitvoeren

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Middag iedereen,

Ik ben op zoek naar een manier om mijn computer 's nacht bepaalde taken te laten uitvoeren.
Hij moet dus voor de taak uit slaapstand komen (kan je instellen in Geplande taken, geen probleem), MAAR hij moet na het uitvoeren van de taak liefst zo snel mogelijk terug IN de slaapstand (dat is al wat anders :/

Ik heb al geprobeerd met simpele batch-files maar zonder het gewenste resultaat.
Volgens mij moet het wel lukken met VB-scripting, maar ik heb hier weinig verstand van.

Weet er iemand waar op internet ik hier wat meer (basis)info over kan vinden? Of hebben jullie nog een veel beter idee ?

bedankt,
roel

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-03 16:34

JohnD

Bernd

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Vrijwel alles valt prima te regelen met batch scripts. Het weer in slaapstand komen doe je met PsShutdown (zoals SunStorms_sletje ook al zegt). Wat lukt er dan niet met je script? Alleen het in slaapstand gaan of de dingen die je wil uitvoeren? :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Dunka
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 16:37
nog een linkje voor je om te bekijken.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ej bestaat ook wincron

cron is wel bekend van linux, en daar is dus een windows versie van
kan je taken mee schedulen, enzo
weet niet wat ie allemaal kan, maar kijk er eens naar..

trouwens uit slaapstand komen wil nooit, omdat je pc echt UIT is.
je kan wel dmv wake-on-lan enzo iets doen, maar dan heb je weer input nodig van buitenaf

[ Voor 46% gewijzigd door BasieP op 14-11-2005 14:59 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• rulus
bedankt voor de reacties allemaal!

hieronder een voorbeeldje wat ik al heb: {scan_my_computer.bat}
code:
1
2
3
4
5
cd\
cd program files
cd norton antivirus
Navw32.exe /task:"C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Symantec\Norton AntiVirus\Tasks\mycomp.sca"
rundll32.exe PowrProf.dll,SetSuspendState

Als ik deze batchfile dan zo en zo instel, dan wil het al een beetje lukken.
=> Hij ontwaakt om 4:30 uit de slaapstand, begint met Norton mijn computer te scannen op virussen, maar dan... Op het einde komt er "Voltooid" en dan gaat hij dus niet verder naar de volgende regel in zijn batchfile, zijnde "terug in slaapstand". Als ik dan manueel op "Voltooid" klik, gaat hij in slaapstand zoals zou moeten.
Maar ik ga niet elke nacht om 5 uur opstaan om op "Voltooid" te klikken 8)7

hoe kan ik dit oplossen?
bedankt

ps: @basieP, ik ga die wincron is checken, bedankt

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-06-2025
Kan je dit niet omzeilen door Norton 'silent' te runnen?

Hmm ik denk dat ik me vergis met een installatie.

Je zou wel een programma kunnen gebruiken die je acties naspeelt, bijv. AutoIt

[ Voor 65% gewijzigd door daPet op 14-11-2005 19:06 ]

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• rulus
hmm, zit iets in. hoe doe ik dit?

edit: tis gelukt: heb "/noresults" toegevoegd, met als resultaat dat het werkt! _/-\o_

bedankt iedereen ! :)

[ Voor 65% gewijzigd door rulus op 14-11-2005 19:07 ]

• rulus
toch nog één vraagje:

bestaat er een batchopdracht om je monitor uit te schakelen ?
Het heeft nl. weinig zin van om half vijf 's nachts tijdens de virusscanner m'n monitor aan te hebben |:(

heb em al hier gevonden
toch bedankt :)

[ Voor 26% gewijzigd door rulus op 14-11-2005 20:23 ]

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

rulus schreef op maandag 14 november 2005 @ 20:16:
toch nog één vraagje:

bestaat er een batchopdracht om je monitor uit te schakelen ?
Het heeft nl. weinig zin van om half vijf 's nachts tijdens de virusscanner m'n monitor aan te hebben |:(
Gewoon een monitor timeout van een paar uur instellen bij je energie beheer? Dan heb je er tijdens het allerdaagse werken geen last van, maar hij is dan wel 's avonds uit :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• rulus
ja maar dan duurt het een paar uur voor m'n monitor uitvalt, ik wil hem ineens uit
desnoods maak ik wel aparte batchjes met die lijn eruit ...

(laptop staat in de kamer waar ik slaap, en anders wordt ik gegarandeerd wakker :O )

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
- er zit een knop op de monitor.
- met het commando at maak je vanaf de commandline een taak aan, voor als je dat ook met een batchfile wilt doen ipv via t grafische menu

edit:

misschien als je een andere batchfile aanroept dmv call batchfile.bat, dat je dan niet met noresults hoeft te werken. en misschien soortgelijke problemen met andere programmas kunt voorkomen.

werk je met batchfiles of met .cmd files?

is een klein verschil geloof ik.
cmd is iets moderner, en waarschijnlijk wat meer opties?

[ Voor 52% gewijzigd door engelbertus op 14-11-2005 21:01 ]

• rulus
- op de monitor van m'n laptop zit GEEN knopje :?
- ? snap ik niet ... zou je dat even kunne uitlegge aub ?

kwerk met .bat files, ooit nog eens opgevist uit "MS-DOS van Wolverton" ;)

Die "call batchfile.bat", dat gaat hij dan toch ook pas uitvoeren als ik op voltooid heb geklikt? Want zolang ik niet op "voltooid" klik gaat hij niet naar de volgende lijn in zijn batch-file, want zijn opdracht (het scannen) is nog niet klaar...

[ Voor 61% gewijzigd door rulus op 14-11-2005 21:05 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
- geen knopje, dan kun je het deksel wel dichtden, en als het goed is gaat dan je beelscherm lamp ook uit.

- ik weet zo niet meer waarvoor je call moest gebruiken in batchfiles.
misschien ook eens rondneuzen in de help van windows?
druk op [F1] als je je bureaublad voor je neus hebt, en dan ff een zoekterm bedenken ;-)

- kun je in je virusscanner niet zelf een soort taak aanmaken?

- at is het commando voor de at-service die bij vorige versies van windows al aanwezig was.

stukje uit de windows help:
Geplande taken en de opdracht AtIn eerdere versies van Windows hebt u gebruikgemaakt van de opdracht at om het uitvoeren van een opdracht, script of toepassing op een van tevoren opgegeven datum en tijd te plannen. In Windows XP kunt u de opdracht at gebruiken met behulp van een grafisch hulpprogramma genaamd Geplande taken. Hierdoor biedt de opdracht een grotere functionaliteit.

U kunt de nieuwe functies van Geplande taken gebruiken via de map Geplande taken. Als u een taak plant met de opdracht at, wordt de taak in de map Geplande taken vermeld in de volgende notatie:

At3478

U kunt de taak vervolgens weergeven of wijzigen. Als u de taak wijzigt, wordt deze bijgewerkt naar een normale geplande taak. De taak kan dan niet langer worden weergegeven met de opdracht at en de at-accountinstelling is niet langer van toepassing. U moet expliciet een gebruikersaccount en wachtwoord voor de taak opgeven.

Alle taken die worden gepland via de opdracht at, moeten in dezelfde gebruikersaccount worden uitgevoerd, zoals ook het geval was in eerdere versies van Windows. Alle taken die vanuit de map Geplande taken worden gepland, kunnen ook in een andere account worden uitgevoerd.

In eerdere versies van Windows was de account voor taken die waren gemaakt met de opdracht at gelijk aan de account voor de taakplanner (ook wel de 'at-service' genoemd). Voor deze account kon de lokale systeemaccount of een willekeurige gebruikersaccount worden gebruikt.

In Windows XP moet de Schedule-service worden uitgevoerd in de lokale systeemaccount. Via het menu Geavanceerd in de map Geplande taken kunt u echter een andere account dan de lokale systeemaccount instellen voor de taken die zijn gepland met behulp van de opdracht at.

Met de map Geplande taken kunt u de instellingen weergeven of wijzigen van een taak die u met de opdracht at hebt gepland. Als u een taak die is gemaakt door de opdracht at wijzigt via de map Geplande taken, wordt de taak bijgewerkt naar een normale geplande taak. De taak kan dan niet langer worden weergegeven met de opdracht at en de accountinstelling die is gemaakt met de opdracht at is niet langer van toepassing op de taak. U moet expliciet een gebruikersaccount en wachtwoord voor de taak opgeven.

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 14-11-2005 21:10 ]

• rulus
engelbertus schreef op maandag 14 november 2005 @ 21:08:
- geen knopje, dan kun je het deksel wel dichtden, en als het goed is gaat dan je beelscherm lamp ook uit.
kan in wel doen ja, maarja heb al een commandje gevonden
- ik weet zo niet meer waarvoor je call moest gebruiken in batchfiles.
misschien ook eens rondneuzen in de help van windows?
druk op [F1] als je je bureaublad voor je neus hebt, en dan ff een zoekterm bedenken ;-)
zal is zoeken, bedankt voor de tip
- kun je in je virusscanner niet zelf een soort taak aanmaken?
In run nu dezelfde command als wanneer ik die taak met Norton maakte (heb em nl. daarvan af gehaald). Nu kan ik er nog wat bijplakken zoals scherm uit, slaapstand nadien,...
- at is het commando voor de at-service die bij vorige versies van windows al aanwezig was.
Dat heb ik dan blijkbaar gemist, nog nooit van gehoord...
Pagina: 1