"Nostalgie" Peltiervoeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:42
Het klinkt al bijna ouderwets tegenwoordig, de Tec / Peltier wordt volgens mij niet echt meer gebruikt hier tussen al het Prometia en Vapochill geweld.

ECHTER, ik heb er nog 1tje liggen en het leek me leuk om er nog eens wat mee te stoeien. Omdat ik gelijk alles goed wil doen, ben ik op zoek gegaan naar een goede voeding.

Omdat alles eerst maar eens provosorisch moet heb ik uit een oude versterker een dikke trafo gehaald. Hieruit komen een 12tal draden, waarvan 2 de combinatie geven van 21 volt wisselspanning. De draadjes tegen mekaar houden geeft een dikke vonk (er is stroom :)) en een prachtig gezoem komt uit de trafo..

Allereerst maar even testen dus, voedingen zijn nieuw voor mij. Ik heb een gelijkrichter uit een oude AT voeding gehaald. Resultaat. De meter geeft op de + en - van de gelijkrichter een wisselspanning van 0 cq 42 volt (wisselt om de seconde ofzo) op gelijkstroom geeft de meter niet echt wat zinnings aan (af en toe zie je dat hij wat probeert te meten)

Uit de oude AT voeding maar een condensator gesoldeerd. 330 uF en 200wv (waar staat de w voor?)
en deze aan de plus en min gezet (parralel erover dus) als ik dan de multimeter erop hou, heb ik netjes 21 volt gelijkstroom :) joepie..

Maar, nadat ik de (onbelaste) condensator een paar minuten aan de multimeter had hangen, knalde deze uitelkaar :) lekker luchtje :) DUS wat deedt ik fout???

Hopelijk heeft iemand nog wat info en ja ik heb de search gebruikt, maar volgens mij heb ik de principes goed nageleeft en snap dus even niet wat de condensator deed knallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

ik denk dat de "w" voor "watt" staat, dat lijkt mij het meest logische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik denk dat de elco klapte doordattie kortgesloten was via je multimeter?
of je multimeter's + zat aan de - van de elco en andersom?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 21:02
Wat een gesukkel allemaal.
Je weet overduidelijk niet genoeg om een voeding te bouwen. Laat het doen door iemand die het wel kan of koop jezelf een voeding.

Je sluit nooit de secundaire kort om eens te kijken of er wel stroom loopt.
Je spreekt over 21V gelijkstroom...
Kijk die gelijkrichter maar eens goed na (mijn gok is dat het zelfs geen gelijkrichter is), want uit een gelijkrichter komt gelijkspanning, geen wisselspanning die elke seconde wisselt...
Nadat je tot de constatatie kwam dat er eigenlijk geen gelijkspanning en eigenlijk ook geen wisselspanning uit de gelijkrichter kwam, sluit je hierop een een elco aan, wetende dat deze een + en - kant heeft die je moet respecteren (of anders ontploft ie).
Als je op je transfo 21V wisselspanning meet zal de gelijkgerichte en afgevlakte spanning een factor wortel 2 groter zijn (-1,2V van de diodes). Die 41V die je dus ergens meet kan dus niet.
Daarnaast zal die 330µF nooit genoeg zijn om de spanning vlak te houden.

Het ontploffen van een elco heeft geen reet te maken met een multimeter maar omdat hij niet de voorgeschreven spanning heeft gekregen (hetzij invers, hetzij te veel spanning).

Een voeding ontwerpen begint bij het dimensioneren ervan.
Wat is de werkspanning en het vermogen van het Peltier element.
Daaruit bereken je de stroom die je voeding moet leveren.
Daaruit bereken je hoe groot de elco moet zijn.
Daarna bepaal je hoe groot de uitgangsspanning moet zijn van je transfo en welke stroom die moet kunnen leveren. Je kiest een diodebrug die deze stroom kan verwerken (ook even kijken of een koellichaam nodig is).
Componenten inkopen, solderen en koelen met die handel.

[ Voor 23% gewijzigd door Dikke Foaf op 14-11-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Dikke Foaf schreef op maandag 14 november 2005 @ 19:41:
Wat een gesukkel allemaal.
Je weet overduidelijk niet genoeg om een voeding te bouwen. Laat het doen door iemand die het wel kan of koop jezelf een voeding.
Tja, alles moet je leren... of die nu wel of niet werkt, weggooien kan altijd.
Je sluit nooit de secundaire kort om eens te kijken of er wel stroom loopt.
Je spreekt over 21V gelijkstroom...
Kijk die gelijkrichter maar eens goed na (mijn gok is dat het zelfs geen gelijkrichter is), want uit een gelijkrichter komt gelijkspanning, geen wisselspanning die elke seconde wisselt...
Nadat je tot de constatatie kwam dat er eigenlijk geen gelijkspanning en eigenlijk ook geen wisselspanning uit de gelijkrichter kwam, sluit je hierop een een elco aan, wetende dat deze een + en - kant heeft die je moet respecteren (of anders ontploft ie).
Als je op je transfo 21V wisselspanning meet zal de gelijkgerichte en afgevlakte spanning een factor wortel 2 groter zijn (-1,2V van de diodes). Die 41V die je dus ergens meet kan dus niet.
Daarnaast zal die 330µF nooit genoeg zijn om de spanning vlak te houden.
Wonderwaar, even een "betere" meter gepakt. De spanning komt uit op wisselspanning 21.5 volt. Met de gelijkrichter (het is er echt waar 1) komt die uit op 18.9 volt. Kloppen deze waarden wel? Wat betreft de elco.. plus en min?? hoe kan ik die vinden?
Het ontploffen van een elco heeft geen reet te maken met een multimeter maar omdat hij niet de voorgeschreven spanning heeft gekregen (hetzij invers, hetzij te veel spanning).
Misschien wil je me vertellen wat ik dan moet kopen?
Een voeding ontwerpen begint bij het dimensioneren ervan.
Wat is de werkspanning en het vermogen van het Peltier element.
Daaruit bereken je de stroom die je voeding moet leveren.
Daaruit bereken je hoe groot de elco moet zijn.
Daarna bepaal je hoe groot de uitgangsspanning moet zijn van je transfo en welke stroom die moet kunnen leveren. Je kiest een diodebrug die deze stroom kan verwerken (ook even kijken of een koellichaam nodig is).
Componenten inkopen, solderen en koelen met die handel.
Ik wou graag eerst een "kloten" met wat ik in huis heb, geld uitgeven kan altijd nog? Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 21:02
Als jij 21,5Vac meet op de secundaire van de transfo, komt er na gelijkrichting en afvlakking met een elco 29,2Vdc uit (onbelast).
Zolang je dit niet meet moet je er maar vanuit gaan dat er iets niet klopt.

Ik zou je wel wat kunnen helpen denken, maar je geeft de werkspanning van de Peltier niet...
Indien deze 12Vdc nodig heeft, moet je uit je transfo iets tussen de 9,33 en 10Vac zien te vinden.
Bij een peltier van 24Vdc moet je een secundaire wikkeling zoeken die 17,8 tot 18Vac levert.

Als je transfo deze uitgangsspanning niet levert moet je een hogere uitgangsspanning nemen en heb je een stabilisator nodig. Echter trekt een Peltier makkelijk veel stroom en ga je die stabilisator stevig moeten koelen.

Een gestabiliseerde voeding ziet er zo uit:
http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000030.gif

Voor de simpele voeding die we hier willen maken denk je IC1 en C2 gewoon weg.

Informatie over je bruggelijkrichter zou ook handig zijn, zodat we kunnen opzoeken hoeveel stroom deze aankan. Zelfde met je transfo en de Peltier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Dikke Foaf schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:16:
Als jij 21,5Vac meet op de secundaire van de transfo, komt er na gelijkrichting en afvlakking met een elco 29,2Vdc uit (onbelast).
Zolang je dit niet meet moet je er maar vanuit gaan dat er iets niet klopt.
Belast met de Tec komt er ongeveer 17 volt uit op 3.5 ampere. Onbelast moet ik het zo even nameten.
Ik zou je wel wat kunnen helpen denken, maar je geeft de werkspanning van de Peltier niet...
Indien deze 12Vdc nodig heeft, moet je uit je transfo iets tussen de 9,33 en 10Vac zien te vinden.
Bij een peltier van 24Vdc moet je een secundaire wikkeling zoeken die 17,8 tot 18Vac levert.
De spanning die die levert moet straks idd rond de 17 volt komen te zitten, dit voor een 24 volt tec van 226 watt. Mots de trafo het trekt.
Als je transfo deze uitgangsspanning niet levert moet je een hogere uitgangsspanning nemen en heb je een stabilisator nodig. Echter trekt een Peltier makkelijk veel stroom en ga je die stabilisator stevig moeten koelen.
Indien dat het geval is gooi ik de trafo weg ;) en koop er 1.

[/quote]
Informatie over je bruggelijkrichter zou ook handig zijn, zodat we kunnen opzoeken hoeveel stroom deze aankan. Zelfde met je transfo en de Peltier.[/quote]

Ik ben nu niet thuis maar zal in de loop van de dag die info posten.

• versace1
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-09-2024
is het vermogen van een peltier element echt zo hoog ?

als dat zo is kan ik je nu al vertellen dat je dat enorme stroomverbruik nooit uit een simpele trafo met 'gelijkrichtertje' en elco'tje kunt trekken.
ben zelf namelijk techneut van beroep, mocht je dit stroomverbruik constant willen leveren aan het element, dan moet je uit veiligheid (i.v.m. groot risico op oververhitting van trafo en gelijkrichter, lees brand ) een voeding bouwen die veel meer kan leveren dan het maximale vermogen van de verbruiker,in dit geval dus het element. dat wordt dan echt een groot , zwaar bakbeest van een trafo en professionele (power)gelijkrichter (minstens 15 A) op een grote koellichaam geschroefd.. 8)7

ik raad je aan om anders te kijken of je niet een oude pc voeding kunt gebruiken. dit zijn geschakelde voedingen en die zijn er voor gemaakt om veel stroom te kunnen leveren in een compacte behuizing.

p.s. is het de bedoeling dat het element op 'Full Power' moet werken ? misschien heb je aan half vermogen ( lees lagere spanning) al voldoende koeling. zomaar een vraag.

ik weet dat er moeilijke formules bestaan waarmee je kunt berekenen hoeveel vermogen het element moet leveren voor je gevraagde temperatuur. heb ik jaren terug met natuurkunde en technische vakken gehad... 8)7
Pagina: 1