Pc hangt 2 minuten tijdens starten XP

Pagina: 1
Acties:

• Ocram
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-03 20:47
Mijn nieuwe pc heeft een probleem. Als ik hem start blijft hij soms hangen. Het introscherm van XP (die met het lopende balkje) blijft zo'n 2 minuten hangen voor hij verder start. Hij geeft verder geen foutmeldingen. Als ik in de eventviewer kijk zegt hij dat hij een diskprobleem heeft gehad tijdens een wisselbestandbewerking. Ik heb de disk in dos mode diverse malen compleet getetest, dit lijkt verder dus geen probleem. Ik heb de nieuwste bios geflashed en de nieuwste chipset drivers geinstalleerd.

Wie weet wat er aan de hand is?

mobo :Gigabyte K8NF-9
cpu : AMD Athlon64 3200+ S939
Disk : 160 GB sata Maxtor
dvd : nec 3540 branden
video : Asus VGA 300SE-X 128Mb PCI-E

Marco

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:25

lier

MikroTik nerd

Draai in ieder geval even het Maxtor tooltje om je disk te analyseren (even zoeken...).
Daarnaast kan je proberen je wisselbestand te verwijderen en opnieuw aan laten maken. Welke melding/eventid is het exact ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de nforce ide SW drivers. Deze kun je dan beter niet gaan installeren.
Als je deze driver installeert dan krijg je ook zo'n waarschuwings venster.
Met de mededeling dat het soms niet helemaal goed werkt. Met de nf4 chipset is dat blijkbaar vaak zo.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 18:03 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Gebruiken v.d. default Windows driver wil idd wel helpen, deze nVidia drivers zijn schijnbaar enigszins wispelturig met Maxtor SATA disken. Wat voor Maxtor is het, een DM10? Dan zou je ook nog kunnen kijken of NCQ aan staat en deze uitschakelen (vinkje weghalen bij Enable command queuing onder Device Manager -> IDE controllers -> NVIDIA nForce4 Serial ATA), misschien dat dat helpt?

Oh ja Doets, je hoeft hier niet je naam onder je posts te zetten hoor. Tot morgen :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Ocram
lier schreef op maandag 14 november 2005 @ 13:22:
Draai in ieder geval even het Maxtor tooltje om je disk te analyseren (even zoeken...).
Daarnaast kan je proberen je wisselbestand te verwijderen en opnieuw aan laten maken. Welke melding/eventid is het exact ?
1) Ik heb de hele disk bekeken met zo'n maxtor tool die je vanaf cd in dos mode draait. Alles is ok.

2) De melding is : Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.
Hij geeft dit een stuk of 15 keer, en alleen tijdens het booten.

Verwijderd

Hoeveel ruimte is er vrij op de partitie waar het wisselbestand op staat?

• Ocram
Abbadon schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:29:
Gebruiken v.d. default Windows driver wil idd wel helpen, deze nVidia drivers zijn schijnbaar enigszins wispelturig met Maxtor SATA disken. Wat voor Maxtor is het, een DM10? Dan zou je ook nog kunnen kijken of NCQ aan staat en deze uitschakelen (vinkje weghalen bij Enable command queuing onder Device Manager -> IDE controllers -> NVIDIA nForce4 Serial ATA), misschien dat dat helpt?

Oh ja Doets, je hoeft hier niet je naam onder je posts te zetten hoor. Tot morgen :+
Dat zal ik gaan proberen.
Het is overigens een Maxtor 6L160M0. (diamondmax 10 dus)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Oh, en wil je tot het uiterste gaan, zie hier: OM FAQ / Beleid en dan onder het kopje compatibiliteit. Daar staat een link naar hoe je de firmware van de Diamondmax10 kunt flashen mocht er een oude versie op die van jou staan. Staat wel een readme in de zip file.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Ocram
Nou, ik heb het command queuing uitgezet. Nu maar even afwachten, soms deed hij het ook een paar dagen goed. Na jullie reacties vond ik het meer op het internet. Ook iemand met hetzelfde mobo en een maxtor disk.
http://www.nforcershq.com...2005-912-pm-vp510306.html

In ieder geval BEDANKT!!
Pagina: 1