Hey!
Ik zoek hulp bij een script dat ik schrijf, ik hoop dat iemand mij kan helpen..
Ik heb twee tabellen:
words:
id - word
(waar id=primary key en uniek en word=een woord/naam)
links:
id - a - b
(waar id=primary key en uniek en niet belangrijk en a=een id uit words en b=een id uit words)
Het idee is dat de tabel `links` relaties aangeeft tussen woorden, dus woord `a` staat in relatie tot woord `b`.
Nu wil ik alle woorden uit de `words` tabel opvragen waar nog geen rij in de `links` tabel van te vinden is waar words.id = links.a (dus waar het woord nog niet gekoppeld is aan een ander woord)
Voorbeeld:
words:
1 - schoppen
2 - harten
3 - klaver
4 - trappen
links:
1 - 1 - 2
2 - 1 - 3
3 - 1 - 4
4 - 2 - 1
5 - 2 - 3
6 - 3 - 1
7 - 3 - 2
En nu wil ik uit `words` de rij met id 4 (trappen), omdat die nog niet in kolom `a` te vinden is in de tabel `links` (weliswaar is ie wel te vinden in kolom `b` van rij 3, maar dat maakt niet uit)
Ik hoop dat dit duidelijk is.
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt!
Eduard
Ik zoek hulp bij een script dat ik schrijf, ik hoop dat iemand mij kan helpen..
Ik heb twee tabellen:
words:
id - word
(waar id=primary key en uniek en word=een woord/naam)
links:
id - a - b
(waar id=primary key en uniek en niet belangrijk en a=een id uit words en b=een id uit words)
Het idee is dat de tabel `links` relaties aangeeft tussen woorden, dus woord `a` staat in relatie tot woord `b`.
Nu wil ik alle woorden uit de `words` tabel opvragen waar nog geen rij in de `links` tabel van te vinden is waar words.id = links.a (dus waar het woord nog niet gekoppeld is aan een ander woord)
Voorbeeld:
words:
1 - schoppen
2 - harten
3 - klaver
4 - trappen
links:
1 - 1 - 2
2 - 1 - 3
3 - 1 - 4
4 - 2 - 1
5 - 2 - 3
6 - 3 - 1
7 - 3 - 2
En nu wil ik uit `words` de rij met id 4 (trappen), omdat die nog niet in kolom `a` te vinden is in de tabel `links` (weliswaar is ie wel te vinden in kolom `b` van rij 3, maar dat maakt niet uit)
Ik hoop dat dit duidelijk is.
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt!
Eduard