[SQLEXPRESS 2005] verbinding maken met server

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Tweakers,

Ik heb momenteel de volgende twee onderdelen geinstalleerd;
Visual Web Developer 2005 en
SQL EXPRESS 2005

De service van de SQL EXPRESS 2005 is gewoon running
(via de SQL Server Configuration Manager)

Maar hoe maak ik nu verbinding via VWD2005 zodat ik een database met tabellen kan maken?

De string die ik gebruikte voor MSDE werkte niet;
myconnection = New SqlConnection("Server=localhost;uid=naam;pwd=wachtwoord;database=MainDB;Trusted_connection=yes;")

Als ik aan de rechtkant bij de database explorer klik op Connect to database en dan alle stappen volg zoals ik las in de MSDN library dan kom ik al niet verder dan alleen het selecteren van de datasouce.. er verschijnt namelijk ook helemaal geen database in de pulldown.

Het lijkt er dus op de VWD gewoon helemaal geen verbinding heeft met de SQLEXPRESS server.

Weet iemand wat ik moet doen? Trouwens eerste keer dat ik met een echte database werk.. tot nu toe alleen nog access gehad :P

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
welke foutmelding krijg je dan ?

Heb je wel al een DB gemaakt in SQL Server 2005 ? Als er nl. nog geen user defined DB is, dan is het toch ook logisch dat je geen DB kunt kiezen.

https://fgheysels.github.io/

• Predje
Maar er zou dan toch iig wel een server name moeten staan?
Ik had idd nog geen database gemaakt maar wel de MDF file in de map app_data geplaatst.
Met de MDF file had ik wel verbinding in de database explorer -lees- ik kon er gegevens aan toevoegen, browser, etc..

Maar als ik de code ging debuggen en dus verbinding wilde maken met een (denk ik) attatched database lukte dat niet. Ik zag wel ergens een voorbeeld van dat je de locatie ofzo van een attached database file moet opgeven.

Maar uhmm ik wil dan liever een database makan IN SQL server i.p.v. een file eraan te koppelen.
Waar kan ik dan doen in VWD2005?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Eh, je hebt een mdf file verplaatst naar een bepaalde folder. Is die file dan meteen ge-attached ?

Als er geen server-name staat, kan je dan zelf geen invullen ? Zo ging het toch ook in sql 2000.
(/me heeft nog geen ervaring met sql server 2005)

https://fgheysels.github.io/

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Predje schreef op maandag 14 november 2005 @ 12:13:
Maar als ik de code ging debuggen en dus verbinding wilde maken met een (denk ik) attatched database lukte dat niet. Ik zag wel ergens een voorbeeld van dat je de locatie ofzo van een attached database file moet opgeven.
Heb je de database file nu wel of niet attached?
Ben je local admin op je systeem? Dan zou je met de trusted connectie string met localhost als servernaam verbinding moeten kunnen maken.

Kan je als je een verbinding hebt, een select * from sys.databases uitvoeren? (vanuit je programma dus?) En wat is het resultaat dan? Zie je de al dan niet attached database er bij staan?

[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 14-11-2005 12:28 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• SlowMeDown
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 08:14
Zorg ervoor dat je de instance naam doorgeeft. Om met de lokale SQL Server 2005 Express te verbinden, gebruik je de volgende server en instancenaam '.\SQLEXPRESS'. Zonder haakjes uiteraard.

• Predje
SlowMeDown schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:42:
Zorg ervoor dat je de instance naam doorgeeft. Om met de lokale SQL Server 2005 Express te verbinden, gebruik je de volgende server en instancenaam '.\SQLEXPRESS'. Zonder haakjes uiteraard.
Zo is het me wel gelukt :)
En nog zag ik dat VWD2005 ook nog lekker zelf een connectionstring aanmaakt die je gewoon kunt copy pasten :)

• Predje
mhh raar, nu werkt het wel... maar als ik in VWD2005 dan via de database explorer de database bewerk kom ik er tijdens het debuggen nietmeer in omdat hij dan bezet blijft.
Rechtermuis > close connection wil dan ook niet helpen.
VWD2005 afsluiten is dan het enige wat werkt.

Daarnaast is het gek dat als ik bij SQL EXPRESS 2005 een wachtwoord invul er na het opslaan van het wachtwoord er opeens een totaal ander aantal tekens staat.

Dan zet ik SQL EXPRESS 2005 maar op "built-in acount > local system" en gebruik ik de volgende regel code;
code:
1
Server=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=D:\Projecten\A\Agenda_systeem\WebSite\App_Data\MainDB.mdf;Integrated Security=True;

Maar dit werkt dan ook niet..

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:46

Swerfer

Hmm...

Predje schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:12:
Daarnaast is het gek dat als ik bij SQL EXPRESS 2005 een wachtwoord invul er na het opslaan van het wachtwoord er opeens een totaal ander aantal tekens staat.
Als het om het aantal sterretjes gaat (*), dan is dit normaal, namelijk om de lengte van je wachtwoord niet te verraden...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Predje
Swerfer schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 16:53:
[...]

Als het om het aantal sterretjes gaat (*), dan is dit normaal, namelijk om de lengte van je wachtwoord niet te verraden...
Oja zo had ik er nog niet naar gekeken :)
Dan is het wel beter zo :P
Pagina: 1