mATX behuizingen gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 4.075 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:27
Ik wil een kleine en stille PC bouwen. Eerst heb ik even gekeken naar verschillende barebones maar ik heb niet onmiddellijk het systeem gevonden dat ik zocht. Persoonlijk vind ik een barebone nogal moeilijk upgradebaar. Je zit meestal vast een een zwakke voeding en het moederbord. Je kan dus niet zomaar het moederbord vervangen. En erg goedkoop vind ik die dingen ook al niet. Daardoor wordt een mATX/µATX/micro-ATX-systeem interessanter.

De keuze van mATX moederborden is niet zo groot als die van hun ATX-broertjes maar ik heb toch de indruk dat steeds meer fabrikanten een groter aanbod in hun assortiment opnemen. Ik denk dat de fabrikanten vooral een graantje willen meepikken van de opkomst van kleinere PC's en HTPC's. De enige nadelen die ik kan bedenken zijn dat de meeste mATX behuizingen iets groter zijn dan bijvoorbeeld een Shuttle en dat de onderdelen in een kleine mATX behuizing moeilijker te koelen zijn, zeker als je het ding stil wil houden. Maar dat telt misschien ook wel voor een barebone.

Eerst speelde ik nog met het idee om zelf een case te bouwen zodat ik iets had dat volledig aan mijn eisen voldoet. Maar ik ben redelijk zeker dat ik daar het geduld niet voor heb en ik heb ook geen flauw idee hoe ik er aan moet beginnen.:) Mijn zoektoch naar een goede, leuke en betaalbare mATX case is dus begonnen. De 3 moeilijkste factoren die je je kan inbeelden. :) Vooral omdat ik het zinloos vind om zeer dure cases te kopen. Want waarom zou een stevige stalen behuizing slechter zijn dan een dure alu-case? Maar misschien verandert mijn mening wel. ;) Aangezien mijn zoektoch begonnen is bij barebones in de vorm van een kleine kubus, gaat mijn voorkeur van een case dan ook uit naar een soort van "cube"-case.

Eén van de eerste behuizingen die ik gevonden heb en tot nu toe mijn favoriete case, is de SilverStone SG01.
Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/products/sg01/view/FRONT-VIEW-1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/products/sg01/view/FRONT-VIEW.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/products/sg01/view/BACK-VIEW.jpg
+++
Het grote voordeel van deze behuizing is dat er een normale ATX-voeding in kan. Je hebt dus de vrije keuze. Ook kunnen er twee optische drives in of kan er bijvoorbeeld één van die 5.25" bays gebruikt worden voor een display. Er zijn vooraan ook verschillende aansluitingen voorzien waaronder maar liefst 4 USB poorten. Binnenin is er ook nog plaats voor 2 HD's.
---
Een nadeel zijn de kleine fans: 1 x 60mm en 1 x 80 mm en optioneel nog 1 x 60 mm. Volgens sommige reviewers zijn de twee standaard fans niet echt stil terwijl anderen dit dan weer tegen spreken. De behuizing is ook niet echt klein met een grootte van 263 mm x 210 mm x 393 mm. Er is ook geen mogelijkheid voorzien om een floppy-drive te installeren maar die dingen worden toch steeds minder en minder gebruikt. :) Het grootste nadeel aan deze case vind ik de prijs. Momenteel staat dit kreng in de pricewatch voor ongeveer € 159 zonder voeding. Dit vind ik niet echt goedkoop maar gelukkig is ie wel al een heel pak gedaald in prijs.

Een ander behuizing die ik heb gevonden, is de Antec Aria
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/Aria.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/ARIA_Inside.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/400/backside/ARIA_BackSide.jpg
+++
De behuizing is niet veel groter dan pakweg een Shuttle. De kast is heel erg stevig gebouwd waardoor onder andere trillingsgeluiden tot een minimum beperkt worden. De ingebouwde koeling is stil vooral door de grote 120 mm fan van de voeding. Aangezien de case van Antec is, zal de voeding ook wel van Antec zijn en dat kan ook geen slechte zaak zijn.
---
Die voeding vormt echter ook een nadeel. Het is geen standaard ATX-voeding en het ding heeft ook een nogal eigenaardige vorm: Afbeeldingslocatie: http://www.gamepc.com/images/labs/rev-antecaria-installedSM.jpg
Maar volgens de foto blijkt er net Zalman 7000 cooler in te passen. Dus die vorm hoeft nog geen probleem te vormen. Ook is het vermogen van de voeding (300 W) voorlopig misschien nog toereikend maar in de toekomst kan er wel niet meer geupgraded worden. Volgens sommige reviews blijkt het trouwen nogal moeilijk om de hardware koel te houden in deze behuizing. Ook de blauwe verlichting vooraan spreekt mij niet erg aan en het doet volgens mij de case nogal goedkoop ogen. En als laatste is er maar plaats voor 1 optische drive maar dat is misschien wel de prijs die betaald moet worden voor een kleine behuizing.

Nog case die ik ben tegengekomen, is de Aspire X-QPACK
Afbeeldingslocatie: http://aspireusa.net/images/products/X-QPACK-NW-AL-0_250.jpgAfbeeldingslocatie: http://aspireusa.net/images/products/X-QPACK-NW-AL-8_250.jpgAfbeeldingslocatie: http://aspireusa.net/images/products/X-QPACK-NW-AL-11_250.jpg
Over deze case heb ik nog niet veel reviews gelezen omdat de eerste foto's van deze case die ik zag, een blauwe of gele case toonden met een window en CCFL's. Daarom viel deze behuizing al af wegens te flashy. :) Maar ik heb nu gezien dat je de case kan krijgen zonder window wat dus weer een kandidaat oplevert.
+++
Een 120 mm fan kan er voor zorgen dat dit systeem stil en toch koel is. Er is ook een 430 W voeding aanwezig maar dit wil natuurlijk nog niks zeggen over de kwaliteit er van. Er is ook plaats voor 2 optische drives, een floppy en 2 HD's. Hieruit blijkt dat er welgoed is nagedacht over de constructie aangezien de case niet zo erg groot uitvalt.
---
Terug geen standaard ATX voeding dus geen keuze voor een ander voeding mocht deze bijvoorbeeld defect raken. Ook een upgrade naar een 24-pins voeding is uitgesloten. En zou het problemen kunnen opleveren voor sommige HD's omdat ze op hun zijde gemonteerd moeten worden? Of maakt dat niet uit?

Nu had ik graag gebruikerservaringen gehoord over bovenstaande behuizingen en of er nog andere leuke mATX cases zijn die ik gemist heb? Eventueel een smalle toren zou ook nog kunnen. Welke keuze zouden jullie maken indien je een mATX case zou kopen?
Of is er toch iemand die mij kan overtuigen dat barebones beter zijn?? ;)
Ik hoor het allemaal graag want persoonlijk vind ik het nogal moeilijk om een degelijke mATX case te vinden. Indien er nog leuke behuizingen zijn, kan ik ze misschien ook opnemen in de TS voor eventueel later gebruik.
Dus hoe meer reacties, hoe liever zodat ik dit niet allemaal hebt getikt voor niks ;)

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 14-11-2005 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A-Open H340

pricewatch: AOpen H340A (ATX, 200W, Wit)

Heb ik zelf en bevalt goed. is op 1 meter nog duidelijk te horen maar op 3 meter niet meer.

De H360 (iets groter dan de H340):

pricewatch: AOpen H360B (mATX, 250W, Wit)

kost tegenwoordig trouwens maar iets meer dan 20 euro!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:25

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb lang gezocht naar een mooi klein kastje. Uiteindelijk maar besloten door te sparen voor zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.hushtest.de/hushshop/shop/shop_img/itxe_mob_450.jpg

Met een Pentium M 2.1 GHz
http://www.hushtechnologies.net

[ Voor 5% gewijzigd door TheBorg op 14-11-2005 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 01:24:
A-Open H340

pricewatch: AOpen H340A (ATX, 200W, Wit)

Heb ik zelf en bevalt goed. is op 1 meter nog duidelijk te horen maar op 3 meter niet meer.

De H360 (iets groter dan de H340):

pricewatch: AOpen H360B (mATX, 250W, Wit)

kost tegenwoordig trouwens maar iets meer dan 20 euro!!!
Welke heb je precies? A/B/C/D/H/G? Past er een normale ATX voeding in?
En wat bedoel je precies met duidelijk hoorbaar? Storend? Want het is toch de bedoeling dat ik vlak bij de PC zit :)
Thanks voor de link. Ik had ook nog enkele ander gevonden via Google en op het eerste zicht is er niet zoveel negatiefs te melden over deze case. Behalve dat de 120mm fan niet helemaal stil is maar kan wel een mouw aan gepast worden.
TheBorg schreef op maandag 14 november 2005 @ 01:33:
Ik heb lang gezocht naar een mooi klein kastje. Uiteindelijk maar besloten door te sparen voor zoiets:

[afbeelding]

Met een Pentium M 2.1 GHz
http://www.hushtechnologies.net
Echt goedkoop kan je deze blijkbaar ook niet noemen ;) Maar ze zijn wel mooi en ongetwijfeld stil! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Niemand met meer mATX cubes of tiny mini towers? O-)

[ Voor 24% gewijzigd door D-Three op 14-11-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:40:
Welke heb je precies? A/B/C/D/H/G? Past er een normale ATX voeding in?
En wat bedoel je precies met duidelijk hoorbaar? Storend? Want het is toch de bedoeling dat ik vlak bij de PC zit :)
Ik heb de neutrale witte H340. Maar ik zou voor de H360 gaan. Heeft 250W voeding (i.p.v. 200, geen standaard ATX trouwens), is iets groter en zeer goedkoop. A-Open is toch altijd wel OK voor wat betreft kwaliteit.

Ik vind het geluid niet storend (voeding draait op stock speed en CPU fan op 7V). Als je >2 meter zit hoor je het nauwelijks meer. Beter kan ik het eigenlijk niet uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 00:08
Ik was ook op zoek naar zoiets, maar vind ze allemaal te groot.. kwam altijd wel bij Shuttle uit... maarja dan koop je een behuizing+moederbord+voeding voor 400 euro!

die Antec zou dus ook klein zijn, maar die vind ik lelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 00:53:
[...]

Ik heb de neutrale witte H340. Maar ik zou voor de H360 gaan. Heeft 250W voeding (i.p.v. 200, geen standaard ATX trouwens), is iets groter en zeer goedkoop. A-Open is toch altijd wel OK voor wat betreft kwaliteit.

Ik vind het geluid niet storend (voeding draait op stock speed en CPU fan op 7V). Als je >2 meter zit hoor je het nauwelijks meer. Beter kan ik het eigenlijk niet uitleggen.
Maar ik vraag me af of een 250W voeding dan niet te weinig is voor een A64 CPU. Want dat wil ik er wel in bouwen.
Jazco2nd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 01:03:
Ik was ook op zoek naar zoiets, maar vind ze allemaal te groot.. kwam altijd wel bij Shuttle uit... maarja dan koop je een behuizing+moederbord+voeding voor 400 euro!

die Antec zou dus ook klein zijn, maar die vind ik lelijk...
Mja. Ik vind ook dat die Aria zo plastiekerig oogt. Maar volgens de bezitters schijnt het dat die eerste foto de case niet echt recht aandoet alhoewel die rechtstreeks van de site van Antec komt.
Die Aspire is ook heel erg klein en de SG01 is dan terug een heel stuk groter. Breder dan een normale ATX-case. Het wordt er niet gemakkelijker op. Maar 400 euro voor een Shuttle vind ik ook niet goedkoop en dat zit je nogal "vast" want iets veranderen is er niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:51:
Maar ik vraag me af of een 250W voeding dan niet te weinig is voor een A64 CPU. Want dat wil ik er wel in bouwen.
Tuurlijk. Een systeem met een geintegreerd mobo en bijv. een 3200+ zal nooit meer dan 100W verbruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Na wat twijfelen heb ik me toch de SilverStone SG01 gekocht. Best een dure case eigenlijk, zeker omdat er geen voeding inbegrepen is. Maar uiteindelijk heb je dan ook de vrije keuze en nu heb ik een stil systeempje kunnen bouwen dat toch performant genoeg is. Hoewel het geen ultrakleine case is, ben ik er toch zeer tevreden mee :)

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 28-12-2005 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Aangezien iemand in een ander topic aangaf ook interesse te hebben in de Silverstone SG01, plaats ik hier wat meer info over mijn huidig systeem vooral omdat ik dat ander topic niet wil vervuilen met offtopic geblaat :)

De case bevalt me heel erg goed! Zoals ik al eerder zei in dit topic, wou ik een soort van cube maar ik wou geen custom moederbord of voeding zoals bijvoorbeeld een Shuttle. De Silverstone SG01 is dan eigenlijk de enige case die aan die eisen voldoet. De nadelen zijn dat de case iets groter is dan vergelijkbare modellen (maar dat val wel mee), dat de fans nogal aan de kleine kant zijn, namelijk 1 x 80 mm en 1 x 60 mm + nog plaats voor optionele 1 x 60 mm en dat de prijs nogal hoog is natuurlijk. Maar dat had ik al verteld in de topicstart :)

Ik heb trouwens gezien dat er onlangs melding is gemaakt van een nieuwe versie van deze case die nu achteraan een 80mm fan heeft door de fan schuin in de case te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: http://www.vtr-hardware.com/media/images/news/1/8022.jpg
Ik had al met een gelijkaardig idee zitten spelen door een 80 mm fan horizontaal te hangen en door middel van een duct de lucht naar buiten te blazen. Dit modwerk is echter niet nodig geweest. Want mijn doelstelling om een klein en stil systeem te maken zonder in te boeten aan de kracht van het systeem, is gehaald. Vooral door de juiste componenten te kiezen, al zeg ik het zelf ;)

Sommige reviewers vonden de plaatsing van de voeding niet ideaal. Omdat de voeding vlak boven de CPU hangt, mag de koeler niet zeer hoog zijn waardoor je beperkt bent in keuze van de koeler. 78 mm volgens de site van Silverstone. Indien je toch een hoge koeler zou nemen die er net in zou passen, zou de koeler het trouwens ook lastiger hebben om verse lucht aan te zuigen. Zeker indien je een voeding zou nemen met een 120 mm fan onderaan want dan zouden de koelers elkaar tegenwerken. Tenzij je de fan op de koeler zou omdraaien zodat deze de warme lucht naar boven plaatst.
Deze "beperking" is echter om te vormen in een zeer groot voordeel. ;) Als koeler heb ik namelijk gekozen voor de Thermalright XP-120 maar zonder gebruik te maken van een fan! Ik probeer dus de CPU "passief" te koelen. In hoeverre je dit echter passief kunt noemen want als voeding heb ik gekozen voor de Antec TruePower 2.0 met 120 mm fan onderaan. De voeding koelt dus de CPU koeler :) De fan van deze voeding is temperatuursgeregeld wat toch belangrijk is in deze toepassing. Voor zover ik weet is dat bij bijvoorbeeld Tagan niet het geval want bij die voedingen wordt de fansnelheid geregeld in functie van de belasting van de voeding. De Antec TPII is ook nog eens superstil. Ik vind hem zeker even stil en zoniet nog stiller dan mijn Tagan TG530-U22!
Wat ook heel erg leuk is, zijn de 2 fan only connectors van de Antec TruePower 2.0. Op deze connectors kan je casefans aansluiten zodat deze ook temperatuursgeregeld worden. Ideaal dus om de twee bijgeleverde casefans op aan te sluiten. In de case is dus nog plaatsje voorzien voor een optionele 60 mm fan. Daar heb ik een Papst 612FL geplaatst die zijn werk doet op 5V. Of dit ding veel nut heeft, weet ik niet aangezien de fan standaard al niet erg veel lucht verplaatst en dit op 5V nog minder is :D Maar goed, hij is toch aanwezig ;)
De videokaart (6600GT die ik nog had) wordt gekoeld door een Zalman VF700-Cu. Met het oog op stilte had passieve koeling eventueel ook gekund maar aangezien er in zo'n kleine case weinig airflow is, is passieve koeling niet echt aan te raden. De kaart zou ik eventueel nog vervangen door een 7800GT die dan ook perfect gekoeld kan worden door de VF700-Cu. En op 5V is de fan van de VF700-Cu zeker niet lawaaierig.
Voor het mATX moederbord is mijn keuze gevallen op de GigaByte GA-K8NMF-9. Een nForce4 chipset was een vereiste aangezien ik zeer tevreden ben over deze chipset :) Je kan tegenwoordig echter veel mATX moederborden kopen met een nF4-base chipset met onboard video zoals de nForce430 en dit wou ik dan weer niet :) De GigaByte GA-K8NMF-9 heeft een passief (koperen?) blokje op de chipset waardoor er dus geen kleine fan is die een pokkeherrie kan maken. De chipset wordt ongeveer 58°C wat niet echt dodelijk is. Maar ik ga volgende week eens een Zalman ZM-NB47J installeren. Aangezien deze chipset koeler hoger is, zal hij misschien meer lucht "opvangen" van de VF700-Cu en kan de tempertuur misschien enkele graden dalen. Bij de keuze van het moederbord moest ik trouwens ook rekening houden met de VF700-Cu. Aangezien deze koeler 1 slot in beslag neemt en ik ook nog 2 extre PCI-kaarten wou gebruiken, moesten de 2 PCI sloten helemaal onderaan zitten. Op dit moederbord wordt één PCI-Express slot onbruikbaar maar dit is niet zo erg aangezien het een 1x slot is en ik, behalve de videokaart, geen andere PCI-Express kaarten heb. Bij veel andere mATX moederborden zitten de PCI sloten sloten echter vlak naast het 16x PCI-Express slot en zit het 1x PCI-E slot helemaal onderaan waardoor er 1 PCI slot onbruikbaar zou geworden zijn. En in mijn geval mocht dit dus niet :)

De CPU is trouwens een AMD Athon64 3500+ met Venice core. In de loop van volgende week zal ik eventueel nog wat foto's bijplaatsen. Dan kan je onder andere zien dat de bekabeling een warboel is maar wat wil je in zo'n kleine case :) Ik heb er echter wel op gelet dat de bekabeling zo weinig mogelijk in de weg zit van de airflow.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 13-02-2006 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuisje
  • Laatst online: 13-03-2024
Mijn nieuwe MCE kastje komt met Cebit om de hoek kijken. Prijs word rond de 85 doller verwacht...
Afbeeldingslocatie: http://www.driebier.com/afbeeldingen/aopen/voor.jpg
Voordeel van deze kast is dat de voeding aan de achterkant hangt en dus met een 120*120 fan uit de voeding de enige koeler is (zoals ik hem in gedachte heb)
Zie DrieBier.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
En daar kom je nu mee af! :P ;)
Best een leuke case en wel een stukje korter dan de SG01 indien je het "uitsteeksel" achteraan niet meerekend ;) In principe is het bijna dezelfde case als de SG01 qua features en de keuze moet dan eigenlijk puur op design gemaakt worden. Een groot voordeel van bovenstaande case is dat je wel hogere koelers kan gebruiken. Ik zie trouwens op die pagina van je dat ook van plan bent. Je wil de Athlon64 passief koelen door te underclocken. Dit hoeft niet eens want dat heb ik ook niet gedaan. CPU's mogen trouwens best redelijk warm worden :) Misschien kan je de Scythe Ninja overwegen die het net iets beter doet dan de Sonic Tower, zie ook nieuws: Vijf heatpipe-processorkoelers vergeleken
Heb je trouwens al een idee van de prijs?

[ Voor 29% gewijzigd door D-Three op 11-02-2006 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuisje
  • Laatst online: 13-03-2024
Volgens de DOC die ik gezien heb moet hij rond de 85 US dollar gaan kosten.
Dus denk een euri of 65.
Daarmee word hij een stuk goedkoper als een Silverstone, die ik eigenlijk allemaal vrij prijzig vind.

De door jou opgegeven koeler zie ik overigens niet in de price watch staan. Dus dan blijft er weinig keuze over :)

[ Voor 23% gewijzigd door motormuisje op 11-02-2006 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 00:22:
Aangezien iemand in een ander topic aangaf ook interesse te hebben in de Silverstone SG01, plaats ik hier wat meer info over mijn huidig systeem vooral omdat ik dat ander topic niet wil vervuilen met offtopic geblaat :)
Precies, dat kan je toch niet maken! :P
De case bevalt me heel erg goed! Zoals ik al eerder zei in dit topic, wou ik een soort van cube maar ik wou geen custom moederbord of voeding zoals bijvoorbeeld een Shuttle. De Silverstone SG01 is dan eigenlijk de enige case die aan die eisen voldoet. De nadelen zijn dat de case iets groter is dan vergelijkbare modellen (maar dat val wel mee), dat de fans nogal aan de kleine kant zijn, namelijk 1 x 80 mm en 1 x 60 mm + nog plaats voor optionele 1 x 60 mm en dat de prijs nogal hoog is natuurlijk. Maar dat had ik al verteld in de topicstart :)
Ik ben erg blij dat ik eens iemand gevonden heb die een beetje gelijkgestemd is, want ik verbaas me over het feit dat er zo'n ontzettend beperkt aanbod is van cases die klein en mooi zijn, en daarnaast stil en full power gemaakt kunnen worden (en dan maakt het me nog niet eens zoveel uit of het barebone of op basis van mATX formaat betreft). In barebones ben je afhankelijk van de built-in power supply, en ik heb tot nu toe geen enkele esthetisch verantwoorde kast kunnen vinden die meer dan 300W aan boord heeft (useless dus voor een beetje power machine). Daarnaast is de airflow van die dingetjes meestal niet om over naar huis te schrijven, en vanwege het formaat is het natuurlijk ook lastig om er wat grotere, stillere fans in te proppen, als die niet al van te voren in het design zijn meegenomen. Dus als je er wat zwaardere hardware in wilt stoppen dan is zowel je powersupply als je koeling vaak niet toereikend.

Ik dacht dus dat veel meer mensen met dit probleem zaten, maar blijkbaar is iedereen nog steeds dik tevreden met van die mega-miditower kasten. Nou, sinds mijn EPoX eX5-300S MiniMe komt er dus geen bakbeest meer mijn kamer in.

De Silverstone was zo'n beetje het enige wat ik tegen kwam dat ik bruikbaar vond, en de prijs... tsja, als je eenmaal weet wat je wilt, ben je daar ook wat flexibeler in. :)
[...] Als koeler heb ik namelijk gekozen voor de Thermalright XP-120 maar zonder gebruik te maken van een fan! Ik probeer dus de CPU "passief" te koelen. In hoeverre je dit echter passief kunt noemen want als voeding heb ik gekozen voor de Antec TruePower 2.0 met 120 mm fan onderaan. De voeding koelt dus de CPU koeler :) De fan van deze voeding is temperatuursgeregeld wat toch belangrijk is in deze toepassing.
Slim systeem, ik vermoed dat ik een beetje copy/paste ga doen van die oplossing, als je het niet erg vindt. Vraag is wel of die Thermalrake op mijn beoogde moederbordje zou passen (Gigabyte GA-K8N51GMF-9), want deze staat niet expliciet bij de supported boards. Heb jij ook zo'n backplate moeten kopen om dat dingetje te fitten?
Wat ook heel erg leuk is, zijn de 2 fan only connectors van de Antec TruePower 2.0. Op deze connectors kan je casefans aansluiten zodat deze ook temperatuursgeregeld worden. Ideaal dus om de twee bijgeleverde casefans op aan te sluiten. In de case is dus nog plaatsje voorzien voor een optionele 60 mm fan. Daar heb ik een Papst 612FL geplaatst die zijn werk doet op 5V. Of dit ding veel nut heeft, weet ik niet aangezien de fan standaard al niet erg veel lucht verplaatst en dit op 5V nog minder is :D Maar goed, hij is toch aanwezig ;)
Die casefan connectoren leveren dus 5V?
De videokaart (6600GT die ik nog had) wordt gekoeld door een Zalman VF700-Cu. Met het oog op stilte had passieve koeling eventueel ook gekund maar aangezien er in zo'n kleine case weinig airflow is, is passieve koeling niet echt aan te raden. De kaart zou ik eventueel nog vervangen door een 7800GT die dan ook perfect gekoeld kan worden door de VF700-Cu. En op 5V is de fan van de VF700-Cu zeker niet lawaaierig.
Voor het mATX moederbord is mijn keuze gevallen op de GigaByte GA-K8NMF-9. Een nForce4 chipset was een vereiste aangezien ik zeer tevreden ben over deze chipset :) Je kan tegenwoordig echter veel mATX moederborden kopen met een nF4-base chipset met onboard video zoals de nForce430 en dit wou ik dan weer niet :) De GigaByte GA-K8NMF-9 heeft een passief (koperen?) blokje op de chipset waardoor er dus geen kleine fan is die een pokkeherrie kan maken. De chipset wordt ongeveer 58°C wat niet echt dodelijk is. Maar ik ga volgende week eens een Zalman ZM-NB47J installeren. Aangezien deze chipset koeler hoger is, zal hij misschien meer lucht "opvangen" van de VF700-Cu en kan de tempertuur misschien enkele graden dalen.
Ben benieuwd naar de behaalde temperaturen, kan je die eens posten als je zover bent?
De CPU is trouwens een AMD Athon64 3500+ met Venice core. In de loop van volgende week zal ik eventueel nog wat foto's bijplaatsen. Dan kan je onder andere zien dat de bekabeling een warboel is maar wat wil je in zo'n kleine case :) Ik heb er echter wel op gelet dat de bekabeling zo weinig mogelijk in de weg zit van de airflow.
Is er geen mogelijkheid om dit wat netter te maken met tie wraps of zo? In mijn MiniMe kastje kan je alles netjes langs het geraamte van de case tie-wrappen, en de kabels zijn daar ook precies de juiste lengte om dan exact op de goede plek uit te komen, maar ja, dat werkt natuurlijk alleen voor een barebone inclusief moederbord en PSU.

De configuratie van het systeempje dat ik hiervan wil gaan maken:

Kast:Silverstone SG01S
Moederbord:Gigabyte GA-K8N51GMF-9
Power Supply:Antec TruePower 2.0?
CPU koeler:Thermalright XP-120?
Processor:AMD Athlon 64 3700+ San Diego
Geheugen:2x 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston)
Harddisk:Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Videokaart:Club3D Geforce 7800GT
Videokaart koeling:Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3)
DVD drive:Plextor PX-712A
Afstandsbediening / display:Soundgraph iMon VFD

Wat onderbouwing hiervoor: kast lijkt me duidelijk, PSU en CPU koeler moet ik me nog even in verdiepen, maar jouw oplossing leek me prima. Moederbord heb ik gekozen vanwege aanwezigheid Gbit ethernet (toch nuttig als je een Gbit ethernet switch hebt, en je servertje ook Gbit ethernet wordt), en vanwege SATA II en NCQ ondersteuning. De on-board video kan me niets schelen, maar ja, dat zat er nou eenmaal op. De processor heb ik gekozen omdat hij in CPU charts er vrij goed uit ziet, en toch betaalbaar blijft - wil je net iets hoger, dan betaal je meteen 40% meer. Geheugen is misschien een beetje over the top (2GB), maar ik vind het best cheap, en dan hoef ik me daar voorlopig niet druk om te maken. Harddisk is de beste value per GB, en komt ook nog redelijk goed uit de reviews als ik me niet vergis. De videokaart is gewoon goed, en een GTX vind ik gewoon echt te duur. De Arctic koeling is voor zover ik heb kunnen vinden gewoon de beste voor dit model videokaart, en is ook niet duur. De DVD drive heb ik nog, en de Soundgraph iMon wil ik vanwege de geil-factor van een display... en ik ben sinds de MiniMe gewend een display te hebben op mijn machine, en dat vind ik wel zo prettig.

Overigens, een review van de SG01 / SG01-E en de voornoemde Antec kast:

http://www.sfftech.com/showdocs.cfm?aid=730

Hier komt de Antec veel beter uit de bus. Toch zou ik die kast nooit in mijn kamer zetten. Apart is het feit dat de SG01-E helemaal niet beter performed qua koeling dan de SG01, terwijl er toch verbeteringen geweest zijn mbt de fans in de geevolueerde versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Verwijderd schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 16:12:In barebones ben je afhankelijk van de built-in power supply, en ik heb tot nu toe geen enkele esthetisch verantwoorde kast kunnen vinden die meer dan 300W aan boord heeft (useless dus voor een beetje power machine).
Mijn huidige systeem wordt gevoed door een 350W voeding. Het is vooral belangrijk om een A-merk voeding te nemen! Ik heb wel gehoord dan de voeding van de Shuttle zeer goed zijn mannetjes kan staan. Maar ik heb het niet zo begrepen op custom voedingen en moederborden. Indien één van die onderdelen moet vervangen omdat het stuk is, ben je afhankelijk van de fabrikant. Ook upgraden is niet zo éénvoudig.
Daarnaast is de airflow van die dingetjes meestal niet om over naar huis te schrijven, en vanwege het formaat is het natuurlijk ook lastig om er wat grotere, stillere fans in te proppen, als die niet al van te voren in het design zijn meegenomen. Dus als je er wat zwaardere hardware in wilt stoppen dan is zowel je powersupply als je koeling vaak niet toereikend.
Ik was ook bang dat de airflow in de Sugo SG01 niet voldoende was maar tot nu toe heb ik geen problemen. Alles is iets warmer dan dat ik gewoon was maar tot nu toe vallen de temperaturen best wel mee. Enkel de CPU krijgt behoorlijk warm (zie verder). Indien je echter de nieuwe revisie van de case te pakken kan krijgen, zou ik het zeker doen.
Ik dacht dus dat veel meer mensen met dit probleem zaten, maar blijkbaar is iedereen nog steeds dik tevreden met van die mega-miditower kasten. Nou, sinds mijn EPoX eX5-300S MiniMe komt er dus geen bakbeest meer mijn kamer in.
Ik was ook tevreden over mijn midicase met ingebouwde fancontroller, 4 x 120 mm past fans, 530W Tagan voeding en DFI LanParty nF4 Ultra-d :) Maar plots was ik dat allemaal beu en heb ik het gewoonweg verkocht. Extreem overclocken is nooit echt mijn ding geweest. :P
Slim systeem, ik vermoed dat ik een beetje copy/paste ga doen van die oplossing, als je het niet erg vindt.
Ik zit wel nog met het probleem dat de CPU extreem heet wordt bij volledige belasting met Prime95. En met extreem bedoel ik echt extreem! De grenzen van de maximumtempertuur zijn niet veraf :P Meestal belast ik de CPU niet zeer lang. Bij een game is meestal mijn GPU de bottleneck. Dus tot nu toe heb ik nog geen problemen. Het grootste probleem is dat er ongeveer 2 cm plaats zit tussen de koeler en de traag draaiende fan van de voeding. Voor dit probleem heb ik echter wel al enkele oplossingen in mijn achterhoofd:
• Ik had al gedacht om een soort van duct te maken waardoor de fan van de voeding beter lucht kan zuigen door de Thermalright XP-120. Ik wil echter ook niet dat de voeding rechtstreeks alle warmte van de CPU opzuigt omdat ik dan vrees dat de voeding zou oververhitten.
• Een tweede mogelijke oplossing zou een voeding met een sneller draaiende 120 mm fan zijn. Misschien dat de CPU-koeler dan beter de warmte kwijt kan. De Antec TruePower 2.0 is een zeer stille voeding maar verplaatst niet zoveel lucht. Daardoor is de voeding zelf ook redelijk warm en misschien komt er daardoor ook teveel warmte van de voeding in de case terecht.
• Een derde oplossing is eigelijk gewoon een traag draaiende fan monteren op de koeler die zijn lucht naar boven blaast. Probleem hierbij is dat de meeste fan 25 mm dik zijn en er dus een dunnere fan gezocht moet worden. Die zijn niet zo gemakkelijk te vinden omdat die onder andere minder lucht kunnen verplaatsen.
• De laatste oplossing is de achterste ventilatiegaten in de case afdekken. Die gaten (onder de voeding) zijn voorzien om een optionele crossflow fan te monteren maar ik denk dat de voeding teveel lucht lucht via die gaten aanzuigt en te weinig warme lucht uit de case. Dit is niet veel werk om te proberen maar ik heb dikwijls last van de "zolang-het-maar-werkt-syndroom" ;) Maar ik zal straks ff kijken.
Vraag is wel of die Thermalrake op mijn beoogde moederbordje zou passen (Gigabyte GA-K8N51GMF-9), want deze staat niet expliciet bij de supported boards.
Mijn bordje stond ook niet bij de supported boards maar ik heb de gok genomen :) De Thermalright XP-120 kan je in twee richtingen monteren en deze past er in één richting zonder problemen op. In de andere richting staan er wat condensatoren in de weg maar zou het misschien wel lukken. Ik beweer echter niet dat het 100% zeker zal lukken bij de GA-K8N51GMF-9 maar de vrije ruimte rond de socket is ongeveer dezelfde is als die bij mijn Gigabyte mobo.
Heb jij ook zo'n backplate moeten kopen om dat dingetje te fitten?
Dat heb ik vergeten te vermelden in mijn vorige post maar die backplate heb je inderdaad nodig bij dat Gigabyte moederbord. Daar had ik niet aan gedacht en toen ik mijn hardware aan het installeren was, heb ik even zitten vloeken. De backplate moet namelijk gaten met schroefdraad hebben om de bracket van de XP-120 te kunnen monteren. De bracket van de Gigabyte moederborden zit vast aan de backplate met een soort plastiek pinnetjes waardoor de backplate onbruikbaar is. Gelukkig had ik nog een backplate liggen van een ander moederbord waarop ik een Zalman koeler gemonteerd had dus dat heb ik kunnen oplossen.
Die casefan connectoren leveren dus 5V?
Neen. De fan van de voeding is geregeld in functie van de temperatuur. Die 2 fan only connectors zijn net hetzelfde geregeld. De casefans die je daar op aansluit worden dus ook mee geregeld in functie van de tempartuur. Je mag volgens de handleiding weliswaar maar twee fans aansluiten, op iedere connector 1 dus.
Die 5V haal ik van de ZM-MC1 die geleverd werd bij mij Zalman VF700-Cu:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_mc1_a_p.jpg
Ik denk dat ik dat Papst fannetje eens op 12V ga aansluiten want erg veel lawaai maakt dat ding toch niet.
Ben benieuwd naar de behaalde temperaturen, kan je die eens posten als je zover bent?
Dat wil ik best wel doen. Maar vergeet niet dat ik dikwijls last heb van dat eigenaardig syndroom ;:) Het Zalman is besteld maar heb ik nog niet ontvangen.
Is er geen mogelijkheid om dit wat netter te maken met tie wraps of zo? In mijn MiniMe kastje kan je alles netjes langs het geraamte van de case tie-wrappen, en de kabels zijn daar ook precies de juiste lengte om dan exact op de goede plek uit te komen, maar ja, dat werkt natuurlijk alleen voor een barebone inclusief moederbord en PSU.
Dat is dan natuurlijk het voordeel van die barebones :) Het grootste probleem is dat de voeding en de optical drives heel erg dicht tegen elkaar zitten. Dat is niet eenvoudig om alles netjes te bekabelen :) De Antec TruePower 2.0 heeft trouwens ook iets minder nette bekabeling dan bijvoorbeeld de Tagan die ik had. Ik heb gewoon alles wat teveel was aan bekabeling boven de HDD cage vast gehangen met tie wraps. Daar is er ruimte en wordt de airflow minder verstoord. Er is ook erg veel ruimte onder de optical drives maar aangezien de casefan van de HDD cage zijn lucht in die ruimte blaast, heb ik die ruimte zoveel mogelijk proberen vrije te laten.
PSU en CPU koeler moet ik me nog even in verdiepen, maar jouw oplossing leek me prima.
Dat leek mij ook :) Maar ik heb net even getest met Prime95 en de CPU wordt toch aardig heet zoals ik hierboven al zei. Ik zal even zoeken naar een oplossing. Zeker wanneer ik dat Zalman blokje monteer want dan wil ik mijn case eens voor een tijdje dicht laten :D
Moederbord heb ik gekozen vanwege aanwezigheid Gbit ethernet (toch nuttig als je een Gbit ethernet switch hebt, en je servertje ook Gbit ethernet wordt), en vanwege SATA II en NCQ ondersteuning.
SATA II en NCQ heeft mijn mobo niet en dat vind ik best wel jammer. Maar de nForce4 chips is modbaar dus tijdens de montage van dat Zalman blokje zal ik daar wel een mouw aan passen :)
Geheugen is misschien een beetje over the top (2GB), maar ik vind het best cheap, en dan hoef ik me daar voorlopig niet druk om te maken.
Gelijk heb je ;)
De Arctic koeling is voor zover ik heb kunnen vinden gewoon de beste voor dit model videokaart, en is ook niet duur.
Het grote voordeel is dat deze zijn warmte onmiddellijk naar buiten blaast. De hitte van de videokaart komt dus niet in de case terecht en dat kan een positieve invloed hebben op de temperatuur van de CPU.
Hier komt de Antec veel beter uit de bus. Toch zou ik die kast nooit in mijn kamer zetten. Apart is het feit dat de SG01-E helemaal niet beter performed qua koeling dan de SG01, terwijl er toch verbeteringen geweest zijn mbt de fans in de geevolueerde versie.
Dat de Antec beter performed, kwam al naar voren in verschillende reviews. De oorzaak is de 120 mm casefan maar het nadeel van die custom voeding weegt voor mij niet op tegen dat voordeel.

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 11-02-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:03
Leuk om dit te lezen want ik ben ook druk aan het bedenken hoe ik graag mijn htpc/minipc/etc. wil behuizen.

Ik had de volgende hardewaren in mijn gedachte:

MSI mATX boardje met al mijn wensen( hdtv, tv-out, firewire etc.)
AMD sempron 939
Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) ( stil en toch snel).
Zalman CNPS7000B-Cu (Socket A478/754/939/940) Is namelijk erg laag ( 62mm) en nog wel goeie koelings prestatie's.
Dvd Writer.

Mijn heb ook al gezocht voor een zo klein mogelijke case. Naar wat ik gelezen heb kan je indd beter een normale voeding hebben, want de voedingen die bij een mATX case geleverd worden zijn vaak vrji luidruchtig en gaan vaak maar tot 250 watt.

Ik snap niet dat je het hebt over de standaard fans, want die oem dingen zijn vaak niet echt de stilste, die zou ik dan ook gelijk vervangen voor goeie fans. ( papst, panaflo, nexus, etc.)

Die Silverstone SG01 Evolution is indd wel mooi, en dat de evolution ook 80mm fans heeft spreekt mij aan. Maar ik houd van een strakke voorkant en de oplopende rand aan de voorkant spreekt mij tegen.

Ik vind die Aspire X pack en de antec aria daarom ook niet alles ( zien er vrij goedkoop uit, terwijl ze dat niet echt zijn.) Vooral die hendel is huilen.

Ik vond deze case heel mooi, maar hij is helaas niet in Nederland te leveren:
De athenatech A100

De nadelen zijn dat er maar 2x 60mm en 1x 80mm in gaat, en dat de voeding maximaal 270 watt is. Maar verder vind ik het een mooie case, schijnt hij kwalitatief goed te zijn, en zijn er ook nog eens aardig wat mogelijkheden.

( voor andere producten, en veel revieuws over deze case ( met een wat lager wattage) zie deze url:
http://www.newegg.com/Pro...t=Browse&Manufactory=1940

( en nee ik werk niet bij newegg, maar het is wel een handig overzichtje en veel mensen plaatsen revieuws.) :9 )

Die Aopen H360 en H340 zijn wel aardig, maar de H340 zijn qua voeding een beetje teleurstellend en de H360 ( vind de "E" het mooist; is vrij strak) maar die zijn ook weer niet echt klein te noemen zoals de athenatech.

En dan nog een supermooie:
Ahanix MCE302

Maarja deze is nogal prijzig.

Al met al twijfel ik nog steeds en ben ik er nog niet uit welke ik nou wil :P Iemand nog goeie tips hoe ik die athenatech kan krijgen of nog een tip voor een andere goeie case?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:31

makje

Professioneel prutser

Wij hebben hier sinds kort een Aspire X-Qpack staan en ik moet zeggen dat die me goed bevalt. De kast is klein maar heeft binnenin genoeg ruimte om fatsoenlijk 2 cd-roms en 2 schijven kwijt te kunnen en ook goed te koelen. De 120mm koeler hebben we op 5v gezet omdat die inderdaad standaard niet echt stil is en op 5v blijft onze kast met Athlon64 3200+ ook gewoon goed koel.

De kleur komt op de foto's niet echt geweldig over nee, maar de blauwe variant die wij hier nu hebben staan is weldegelijk een mooie rustige blauw welke niet kitserig overkomt. De voeding is goed met 420 watt en gescheiden rails op de 12v van (ik dacht) 16a en 14a en is wel degelijk van ATX formaat alleen dan wat minder diep, een andere ATX voeding daar plaatsen moet volgens mij wel mogelijk zijn. De temperatuur uitlezing aan de voorkant is grappig en de USB en Firewire poorten erg handig. Ik ben dus best tevreden met deze kast :)

Het grootste nadeel is misschien de enorm grote windows aan beide zijkanten en de bovenkant welke de meeste varianten hebben, vooral de bovenkant omdat cd-roms meestal vrij lelijk zijn van boven, maar goed daar kies je ook voor met deze kast en met de blauwe led fans ziet het er van de zijkant wel erg leuk uit.

Overigens zijn in Duitsland ook de kleurenvarianten verkrijgbaar zonder window dus daar hebben we nu een paar van besteld voor de kasten die we zakelijk willen gaan gebruiken, Nederlandse winkels verkopen alleen de zwarte en zilver/zwarte zonder window :r

edit:
Oh jah, de hendel is stevig genoeg om de kast aan vast te houden, dat hebben we al uitgebreid getest :P

edit:
edit 2. de removable motherboard tray is trouwens ook verschikkelijk makkelijk met dit soort kleine kasten

[ Voor 10% gewijzigd door makje op 11-02-2006 21:38 ]

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Mielmania schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:15:
Ik snap niet dat je het hebt over de standaard fans, want die oem dingen zijn vaak niet echt de stilste, die zou ik dan ook gelijk vervangen voor goeie fans. ( papst, panaflo, nexus, etc.)
Dat is iets wat ik normaal ook doe. Maar aangezien de Antec TruePower 2.0 de snelheid van de casefans kan regelen, heb ik er mijn kans op gewaagd. Op deze manier zijn de casefans echt stil! Bij volle belasting krijg je iets meer lawaai maar dan nog valt het mee.
En dan nog een supermooie:
Ahanix MCE302

Maarja deze is nogal prijzig.
Inderdaad een mooi ding! Ideaal voor een HTPC en mooi omdat het een low profile case is. Maar je bent dan wel gebonden aan low profile componenten. Dat hoeft voor een HTPC geen groot probleem te zijn.

Over HTPC's gesproken; aangezien ik een 19" tft en de SG01 had gekocht, vond ik mijn B-merk toetsenbordje nogal cheap overkomen. Ik heb dan maar de Logitech Cordless Desktop S 510 Media Remote gekocht. Nu heb ik een volledig stijlvolle PC :D
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/8096.jpg
Je kan de set ook krijgen zonder afstandsbediening .Die had ik zelf eigenlijk niet nodig maar ik dacht "waarom niet?" ;) Ik wou deze set toch even vermelden voor de mensen die een HTPC willen bouwen. Met die remote control kan je leuke dingen doen! Alle 3 de devices werken samen met 1 usb stickje als ontvanger. De muis is echter niet ideaal, zeker niet om te gamen (vooral shooters) maar bij een HTPC is dit van ondergeschikt belang.
makje schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:33:
edit:
Oh jah, de hendel is stevig genoeg om de kast aan vast te houden, dat hebben we al uitgebreid getest :P
Daar voor dient de hendel toch, dacht ik ;)
edit:
edit 2. de removable motherboard tray is trouwens ook verschikkelijk makkelijk met dit soort kleine kasten
Yep. Dit kan inderdaad handig zijn. Eénmaal je alles ingebouwd hebt in bijvoorbeeld de Sugo SG01, is het een ramp om de CPU te vervangen :D Maar goed, voorlopig ben ik niet van plan om even snel te wisselen van mobo's en CPU's als in de voorbije jaren. Als zou ik wel nog een dikke X2 willen in proppen zodat ik nog even verder kan met het S939 platform. ;)
Laagvliegerke schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 18:36:
• De laatste oplossing is de achterste ventilatiegaten in de case afdekken. Die gaten (onder de voeding) zijn voorzien om een optionele crossflow fan te monteren maar ik denk dat de voeding teveel lucht lucht via die gaten aanzuigt en te weinig warme lucht uit de case. Dit is niet veel werk om te proberen maar ik heb dikwijls last van de "zolang-het-maar-werkt-syndroom" ;) Maar ik zal straks ff kijken.
Dit heb ik dus gedaan. Die ventilatiegaten heb ik bedekt met kleefband en het scheelt echt wel. Voordien steeg de temperatuur van de CPU al boven de 70°C na slechts 10 minuten Prime95. Nu bleef de CPU temp steken op 67°C en dit bleef stabiel na een torture test van 1uur en 40 minuten. Die tempertuur is nog hoog maar ik kan er mee leven aangezien dit nog ruim binnen de specs valt. En voor een "passief gekoelde" CPU in een kleine case vind ik dit best meevallen!

[ Voor 37% gewijzigd door D-Three op 12-02-2006 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn huidige systeem wordt gevoed door een 350W voeding. Het is vooral belangrijk om een A-merk voeding te nemen! Ik heb wel gehoord dan de voeding van de Shuttle zeer goed zijn mannetjes kan staan. Maar ik heb het niet zo begrepen op custom voedingen en moederborden. Indien één van die onderdelen moet vervangen omdat het stuk is, ben je afhankelijk van de fabrikant. Ook upgraden is niet zo éénvoudig.
350W is ook meer dan zat voor mijn huidige systeem, sterker nog, ik gebruik 300W, en dat werkt prima. Maar dat is wel hardware van 3 jaar oud, en tegenwoordig slurpt het allemaal wat meer. Wat ik ga kopen komt in totaal wel over de 300W uit (als alle devices tegelijkertijd pieken, wat op zich niet snel gebeurt), dus is dat gewoon net niet voldoende voor me.
Ik was ook bang dat de airflow in de Sugo SG01 niet voldoende was maar tot nu toe heb ik geen problemen. Alles is iets warmer dan dat ik gewoon was maar tot nu toe vallen de temperaturen best wel mee. Enkel de CPU krijgt behoorlijk warm (zie verder). Indien je echter de nieuwe revisie van de case te pakken kan krijgen, zou ik het zeker doen.
Nou ja, zoals in die review die ik postte heb kunnen lezen, maakt dat effectief blijkbaar niets uit, dus ik zie wel, maakt niet zoveel uit.
Mijn bordje stond ook niet bij de supported boards maar ik heb de gok genomen :) De Thermalright XP-120 kan je in twee richtingen monteren en deze past er in één richting zonder problemen op. In de andere richting staan er wat condensatoren in de weg maar zou het misschien wel lukken. Ik beweer echter niet dat het 100% zeker zal lukken bij de GA-K8N51GMF-9 maar de vrije ruimte rond de socket is ongeveer dezelfde is als die bij mijn Gigabyte mobo.
Ik verwacht ook niet echt dat dat het probleem zal zijn inderdaad.
Dat heb ik vergeten te vermelden in mijn vorige post maar die backplate heb je inderdaad nodig bij dat Gigabyte moederbord.
Okay, dat is wel irritant. Ik kan hem in de pricewatch niet 1 2 3 vinden, dus dan is het maar de vraag of die Thermalright wel de oplossing is.
Het grootste probleem is dat de voeding en de optical drives heel erg dicht tegen elkaar zitten. Dat is niet eenvoudig om alles netjes te bekabelen :) De Antec TruePower 2.0 heeft trouwens ook iets minder nette bekabeling dan bijvoorbeeld de Tagan die ik had.
Dan is zo'n PSU met modulaire kabels wel een stuk prettiger, maar die zijn dan vaak ook duurder.
Dat de Antec beter performed, kwam al naar voren in verschillende reviews. De oorzaak is de 120 mm casefan maar het nadeel van die custom voeding weegt voor mij niet op tegen dat voordeel.
Wat mij betreft is hij gewoon te lelijk. :)
Mielmania schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:15:
Nou ja, volgens mij, als ze erin zitten dan probeer je ze, maken ze weinig tot geen herrie (laag voltage bijv.) en is de temperatuur van je machine acceptabel, dan zie ik geen reden om ze te vervangen.
Laagvliegerke schreef op zondag 12 februari 2006 @ 00:05:
Die ventilatiegaten heb ik bedekt met kleefband en het scheelt echt wel. Voordien steeg de temperatuur van de CPU al boven de 70°C na slechts 10 minuten Prime95. Nu bleef de CPU temp steken op 67°C en dit bleef stabiel na een torture test van 1uur en 40 minuten. Die tempertuur is nog hoog maar ik kan er mee leven aangezien dit nog ruim binnen de specs valt. En voor een "passief gekoelde" CPU in een kleine case vind ik dit best meevallen!
Yup, maar 67°C is nog wel erg warm, vind ik zelf. ;) Gezien het feit dat ik zowel die Thermalright koeler en die Antec voeding nogal aan de prijzige kant vind, ga ik toch nog even kijken of er niet een andere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 00:22:
Omdat de voeding vlak boven de CPU hangt, mag de koeler niet zeer hoog zijn waardoor je beperkt bent in keuze van de koeler. 355mm volgens de site van Silverstone.
Volgens mij copy/paste je de verkeerde data van die site ("CPU cooler cannot exceed 78mm in height").
Het grootste probleem is dat er ongeveer 2 cm plaats zit tussen de koeler en de traag draaiende fan van de voeding.
Dan is misschien deze fan al beter:

http://www.scythe-eu.com/...u/samurai-z/samurai-z.php

Fan Dimensions:
92 x 92 x 25mm
Combined Dimensions:
128 x 85 x 98mm

Dus 98-25=73mm hoog, da's 5 mm ruimte tussen PSU en koelblok (zonder fan). Nog niet perfect, maar scheelt toch een hele centimeter.

Wat ook nog zou kunnen is de Zalman CNPS7700-Cu (of de AlCu voor budget, of de Fatal1ty voor gamertjes met teveel geld), al vraag ik me af of dit in de kast zou passen... Misschien kan jij dit eens checken? Specs:

Dimensions: 136(L) x 136(W) x 67(H)mm
No motherboard components with a height greater than 39mm (1.53inch), as well as the
PSU, disk drives, VGA card, and RAM should be present within a 68mm (2.68 inch)
radius from the center of the CPU.

Hmm, on second thought, maybe not...: http://images.tomshardwar...installed_on_platform.jpg 8) Maar dan kan de CNPS7000B-Cu eventueel prima zijn (wel iets minder koelpower natuurlijk):

Dimensions: 109 (L) x 109 (W) x 62 (H) mm

En nog even qua voeding. Volgens mij is de Coba AP-400(P/PFC) wel een beetje hetzelfde qua fysieke uitvoering als jouw power supply, maar hij is wel een stukje (!!) goedkoper. Wat misschien ook wel cool is, is de LC-Power Scorpio FREE-PLUG 480W; deze heeft dat mooie modulaire powercabling verhaal, en ook een 120mm fan, om het half-passief gekoelde processor concept in ere te houden.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:05:
[...]

Volgens mij copy/paste je de verkeerde data van die site ("CPU cooler cannot exceed 78mm in height").
Lol ja, 355 mm is wel heel erg hoog voor een cooler :D Ik heb het maar aangepast.
[...]

Dan is misschien deze fan al beter:

http://www.scythe-eu.com/...u/samurai-z/samurai-z.php

Fan Dimensions:
92 x 92 x 25mm
Combined Dimensions:
128 x 85 x 98mm

Dus 98-25=73mm hoog, da's 5 mm ruimte tussen PSU en koelblok (zonder fan). Nog niet perfect, maar scheelt toch een hele centimeter.
Meer zelfs! ;) Maar je moet er ook rekening mee houden dat de positie van de CPU op het moederbord verschilt van moederbord tot moederbord. Bij mij zit de koeler van de CPU zit ook niet precies onder de 120 mm fan maar het scheelt niet veel.
Wat ook nog zou kunnen is de Zalman CNPS7700-Cu (of de AlCu voor budget, of de Fatal1ty voor gamertjes met teveel geld), al vraag ik me af of dit in de kast zou passen... Misschien kan jij dit eens checken?
De 7700 heb ik ook nog gehad maar ik vrees dat deze niet gaat passen. Hoewel het ook een cooler is met 120 mm fan, is hij wel breder dan de Thermalright XP-120.
Hmm, on second thought, maybe not...: http://images.tomshardwar...installed_on_platform.jpg 8) Maar dan kan de CNPS7000B-Cu eventueel prima zijn (wel iets minder koelpower natuurlijk):
De 7000 moet normaal passen: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=935912
Alleen zou ik die koelers niet aanraden in combinatie met een voeding met 120 mm fan onderaan. Zoals ik al eerder zei, zullen de fans elkaar teveel tegenwerken. Indien je een koeler neemt waarvan je de fan kan draaien zodat die naar boven blaast, zou dit interessanter zijn. Indien je toch zo'n Zalman koeler wil nemen, zou ik eerder een voeding zonder 120 mm fan nemen.
En nog even qua voeding. Volgens mij is de Coba AP-400(P/PFC) wel een beetje hetzelfde qua fysieke uitvoering als jouw power supply, maar hij is wel een stukje (!!) goedkoper.
Coba is mij niet bekend. Ik heb ooit eens een goedkope zogenaamd krachtige voeding gekocht die het volgens de reviews niet slecht deed. Maar ik heb het mij toch beklaagd. Ik koop enkel maar A-merk voedingen. Die zijn hun geld meer dan waard!
Wat misschien ook wel cool is, is de LC-Power Scorpio FREE-PLUG 480W; deze heeft dat mooie modulaire powercabling verhaal, en ook een 120mm fan, om het half-passief gekoelde processor concept in ere te houden.
Die modulaire kabels heb ik ook overwogen en is met deze kleine case heel erg interessant! Alleen heb ik geen één gevonden die aan mijn eisen voldeed. Of ik heb niet lang genoeg gezocht :P

Ik ben trouwens aan het overwegen om de optionele cross flow fan te kopen maar die was op het moment van mijn aankoop nog niet beschikbaar. Ik ben alleen bang dat deze niet erg stil zal zijn. Of gewoonweg te weinig zal doen :)

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 13-02-2006 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:36
makje schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 21:33:
Wij hebben hier sinds kort een Aspire X-Qpack staan en ik moet zeggen dat die me goed bevalt. De kast is klein maar heeft binnenin genoeg ruimte om fatsoenlijk 2 cd-roms en 2 schijven kwijt te kunnen en ook goed te koelen. De 120mm koeler hebben we op 5v gezet omdat die inderdaad standaard niet echt stil is en op 5v blijft onze kast met Athlon64 3200+ ook gewoon goed koel.

De kleur komt op de foto's niet echt geweldig over nee, maar de blauwe variant die wij hier nu hebben staan is weldegelijk een mooie rustige blauw welke niet kitserig overkomt. De voeding is goed met 420 watt en gescheiden rails op de 12v van (ik dacht) 16a en 14a en is wel degelijk van ATX formaat alleen dan wat minder diep, een andere ATX voeding daar plaatsen moet volgens mij wel mogelijk zijn. De temperatuur uitlezing aan de voorkant is grappig en de USB en Firewire poorten erg handig. Ik ben dus best tevreden met deze kast :)

Het grootste nadeel is misschien de enorm grote windows aan beide zijkanten en de bovenkant welke de meeste varianten hebben, vooral de bovenkant omdat cd-roms meestal vrij lelijk zijn van boven, maar goed daar kies je ook voor met deze kast en met de blauwe led fans ziet het er van de zijkant wel erg leuk uit.

Overigens zijn in Duitsland ook de kleurenvarianten verkrijgbaar zonder window dus daar hebben we nu een paar van besteld voor de kasten die we zakelijk willen gaan gebruiken, Nederlandse winkels verkopen alleen de zwarte en zilver/zwarte zonder window :r

edit:

edit:
Ik wil deze ook bestellen, maar ik vind de bovenkant zo kaal. Ik wil overigens zonder window. Ik dremel er zelf het Alfa slangetje in ;)

Zou je eens fotos kunnen maken?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje

makje

Professioneel prutser

mwoh, volgens mij kan ik geen foto's maken die nog veel toevoegen aan die van Anandtech. Wel vind ik de foto's de kleur blauw vaak weinig recht doen. De bovenste foto is walgelijk lelijk, de onderste geeft wel de echte kleur weer, alhoewel ook daar de flits het voorste stukje wat raar doet glanzen:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/cases/aspire/xqpack/Overview.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/cases/aspire/xqpack/FrontAngle-small.jpg

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Inderdaad een groot verschil! Ik vind hem al mooier ;) Mijn vorige case zag er op foto ook niet zo bijzonder uit maar in het echt was het een stuk beter. En de Antec Aria bijvoorbeeld (zie 1st post) ziet er op de productfoto's ook zo plastiekerig uit. Waarom maken fabrikanten eigenlijk zo'n slechte foto's? Die doen het product toch geen recht aan? Waarschijnlijk van die studiofoto's met veel belichting om het professioneler te doen lijken maar in daglicht zien de cases er toch anders uit.

edit:
Misschien moet ik de topictitel laten aanpassen en de topicstart wat updaten? "[Ervaringen] mATX Cubes" ofzo? Altijd handig om anderen op weg te helpen.

[ Voor 49% gewijzigd door D-Three op 13-02-2006 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Laagvliegerke schreef op maandag 13 februari 2006 @ 20:12:
Meer zelfs! ;) Maar je moet er ook rekening mee houden dat de positie van de CPU op het moederbord verschilt van moederbord tot moederbord. Bij mij zit de koeler van de CPU zit ook niet precies onder de 120 mm fan maar het scheelt niet veel.
Nou, dat boeit me op zich niet zo, het hoeft geen perfecte fit te zijn, als het maar werkt. Ik denk niet dat je er perse recht onder hoeft te zitten. Maar, de processor op mijn bordje zit wel op een andere plek dan de jouwe ja, dat scheelt wel 2,5 - 3 cm.
De 7700 moet normaal passen: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=935912
Alleen zou ik die koelers niet aanraden in combinatie met een voeding met 120 mm fan onderaan. Zoals ik al eerder zei, zullen de fans elkaar teveel tegenwerken. Indien je een koeler neemt waarvan je de fan kan draaien zodat die naar boven blaast, zou dit interessanter zijn. Indien je toch zo'n Zalman koeler wil nemen, zou ik eerder een voeding zonder 120 mm fan nemen.
Je bedoelt hierboven de 7000 denk ik. :) Maar je hebt gelijk, ik maakte de denkfout dat de processorkoeler naar boven zou blazen, maar dat doet hij natuurlijk niet. Da's jammerdebammer. Dus zou ik voor of een fanless voeding met Zalman koeler kunnen gaan, of die Scythe met een voeding met grote fan. Choices choices...
Coba is mij niet bekend. Ik heb ooit eens een goedkope zogenaamd krachtige voeding gekocht die het volgens de reviews niet slecht deed. Maar ik heb het mij toch beklaagd. Ik koop enkel maar A-merk voedingen. Die zijn hun geld meer dan waard!
True, maar deze wordt geleverd door Mr. Silent Computing (ikbenstil.nl), en ik kan me niet voorstellen dat die jongens troep leveren, het zijn nogal freaks namelijk. Maar goed...
Die modulaire kabels heb ik ook overwogen en is met deze kleine case heel erg interessant! Alleen heb ik geen één gevonden die aan mijn eisen voldeed. Of ik heb niet lang genoeg gezocht :P
... zo'n modulaire voeding is helemaal top natuurlijk. Ik denk dat degene die ik postte nog wel aardig is, toch?
Ik ben trouwens aan het overwegen om de optionele cross flow fan te kopen maar die was op het moment van mijn aankoop nog niet beschikbaar. Ik ben alleen bang dat deze niet erg stil zal zijn. Of gewoonweg te weinig zal doen :)
Dat ding maakte volgens een review die ik las nogal pokkeherrie inderdaad, en verplaatste verbazingwekkend weinig lucht. Dat tezamen met de prijs maakte het een van de slechtste fans op dit moment verkrijgbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:39:
Je bedoelt hierboven de 7000 denk ik. :) Maar je hebt gelijk, ik maakte de denkfout dat de processorkoeler naar boven zou blazen, maar dat doet hij natuurlijk niet. Da's jammerdebammer. Dus zou ik voor of een fanless voeding met Zalman koeler kunnen gaan, of die Scythe met een voeding met grote fan. Choices choices...
Idd 8)7 Heb ik ook weer aangepast ;) En die keuzes moet je zelf maken hé :)
... zo'n modulaire voeding is helemaal top natuurlijk. Ik denk dat degene die ik postte nog wel aardig is, toch?
Geen idee, ik ken het merk ook. Maar het zou zonde zijn om bij zo'n dure case te besparen op te voeding. Alhoewel die dure case wel een reden kan zijn :P
Dat ding maakte volgens een review die ik las nogal pokkeherrie inderdaad, en verplaatste verbazingwekkend weinig lucht. Dat tezamen met de prijs maakte het een van de slechtste fans op dit moment verkrijgbaar...
Dacht ik al. Typisch voor cross flow fans. :/
Als ik ooit een steve X2 wil installeren, zal ik dus een oplossing moeten vinden. Het afdekken van die achterste ventilatiegaten scheelt iets. Ik denk dat een voeding met een iets krachtiger fan ook wat zal helpen. Maar dan gaat mijn idee van stille PC weer verloren. Nu is ie echt fluisterstil! :D

[ Voor 10% gewijzigd door D-Three op 13-02-2006 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heh, je hebt het aangepast zie ik. :) Ik zat de foto's van die site even te bekijken, en wat wel ontzettend jammer/lelijk is, is die DVD drive. Heb jij daar iets mooiers op gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Gewoon zorgen dat je optische drives een front bezel hebben in dezelfde kleur :) Voor mijn LiteOn DVD speler heb ik een zilveren frontje kunnen regelen. Enkel voor het front van mijn Plextor PX-716SA moet ik nog iets vinden.

edit:
Bijvoorbeeld een frontje kopen van Lian Li: http://www.lian-li.com/Product/Accessories/Bezel.htm
Deze zijn speciaal voor alu cases dus ik denk wel dat het mooi zou passen. Ik vind dit dan mooier dan een zwarte of zilveren optische drive. Nadeel is dat die dingen 99% zeker niet compatibel zijn met een Silverstone case :) De breedte zal wel goed zijn maar de montage niet.

[ Voor 66% gewijzigd door D-Three op 13-02-2006 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op maandag 13 februari 2006 @ 22:14:
Gewoon zorgen dat je optische drives een front bezel hebben in dezelfde kleur :) Voor mijn LiteOn DVD speler heb ik een zilveren frontje kunnen regelen. Enkel voor het front van mijn Plextor PX-716SA moet ik nog iets vinden.

edit:
Bijvoorbeeld een frontje kopen van Lian Li: http://www.lian-li.com/Product/Accessories/Bezel.htm
Deze zijn speciaal voor alu cases dus ik denk wel dat het mooi zou passen. Ik vind dit dan mooier dan een zwarte of zilveren optische drive. Nadeel is dat die dingen 99% zeker niet compatibel zijn met een Silverstone case :) De breedte zal wel goed zijn maar de montage niet.
Grr, daar baal ik stevig van, daar had ik niet aan gedacht. Ik heb natuurlijk verdomd weinig zin om voor een case van 150e nog eens flink te moeten gaan hobbyen om het een beetje mooi te krijgen (en dan nog zal het geheel niet volledig bij elkaar passen, het ene brushed aluminium is het andere niet). Denk ik eindelijk de boel bij elkaar gevonden te hebben... Dat wordt een kleine strategie herziening.

FYI: http://www.dansdata.com/llc01f01.htm ; hier kan je misschien uit deduceren of dit gaat passen voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2006 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Dat is inderdaad een nadeel. Maar dat heb je ook met andere cases die geen frontje voorzien. Veel alu cases hebben dat probleem. Misschien omdat het iets moeilijker en duurder is om die alu frontjes te maken dan bij cases met een kunststof front.
Indien je een zwarte SG01 neemt, is het een minder groot probleem aangezien je voor de meeste drives wel zwarte frontjes kan vinden.
Via die link kan ik niet echt afmetingen vinden. Er zijn ook geen gaten voorzien naast de optische drives voor die frontjes maar dat valt eventueel wel op te lossen. Maar zoals je zegt, kunnen er ook nog verschillen zitten in het materiaal.

Ik meen wel dat er ergens een reviewer van de SG01 een opmerking gemaakt had dat de 5,25" afdekplaten uiterst geschikt zijn voor een "aloude" stealth mod. Maar zoals je zegt is het niet leuk om nog veel hobbywerk te moeten verrichten.

[ Voor 17% gewijzigd door D-Three op 13-02-2006 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op maandag 13 februari 2006 @ 23:07:
Ik meen wel dat er ergens een reviewer van de SG01 een opmerking gemaakt had dat de 5,25" afdekplaten uiterst geschikt zijn voor een "aloude" stealth mod. Maar zoals je zegt is het niet leuk om nog veel hobbywerk te moeten verrichten.
Nou, ik heb Silverstone maar gewoon een mailtje gestuurd, want ik kon me zo voorstellen dat ze dit zelf ook wel bedacht hadden. Zie hier mijn antwoord:
thank you for your interest in our SG01.

Actually we sadly do not offer a solution for the CD-Drives.
Other manufacturers like Coolermaster or Lian-Li offer CD-covers out of aluminium.

I also know about another nice solution for the CD-Ddrives.
A Reviewer taped the SG01 CD-Cover onto the Drive. Looks very good and is easy
Please take a look here:
http://www.xtremecomputin.../review.php?id=212&page=6

We are working on a solution, but we do not expect to have it soon ready to launch.

Thnak you for your understanding.
Snel en net antwoord (hoewel misschien niet helemaal top gespeld, maar ja, duitsers... ;)). Maar: die link is wel grappig. Want wat doen ze daar? Klepje op je drive plakken, en wel zodanig dat het flexibel blijft, en dat je gewoon op de juiste plek van het klepje kan drukken om de eject knop te gebruiken... Supermooi, en... briljant! :D Alleen de uitleg van die gast is wazig, ik snap nou niet wat hij precies wil met het heen en weer bewegen van lipjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Toeval, ik heb gisteren ook een mailtje gestuurd naar Silverstone maar dan naar hun Amerikaanse afdeling :) Nog geen antwoord ontvangen :/

Nou ja, dat is dus die stealth mod waar ik het over had. Dit werd enkele jaren terug zeer veel gedaan. Zoek maar eens op GoT naar "stealth mod" en je zal daar een berg topics over vinden :)

En die gast bedoelt dat je die lipjes van het klepje heen en weer moet bewegen totdat ze afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 18:49:
Toeval, ik heb gisteren ook een mailtje gestuurd naar Silverstone maar dan naar hun Amerikaanse afdeling :) Nog geen antwoord ontvangen :/
Twee woorden voor je: Deutsche Pünktlichkeit. ;)
Nou ja, dat is dus die stealth mod waar ik het over had. Dit werd enkele jaren terug zeer veel gedaan. Zoek maar eens op GoT naar "stealth mod" en je zal daar een berg topics over vinden :)
Okay, ik dacht bij die stealthmods meer aan slotloaded optical drives, waarbij je dus een sleuf in het klepje moest gaan maken, en daar had ik niet echt zin in (of de tools voor). Maar deze oplossing is zeker praktisch.
En die gast bedoelt dat je die lipjes van het klepje heen en weer moet bewegen totdat ze afbreken.
Yup, maar wat zegt hij:
Ok you take your spare drive bay cover (the one you’re left with after putting in you Writer/DVD rom) now stick the masking tape over the front of the cover, this is to insure you don’t damage the front. Once this is done I want you to place the plate face down ( preferably in a clamp but a bit of strength will do) now the side pieces arrowed (red) below I want you to bend them down and up one by one, be sure to hold the bay cover tight.
Okay, hij maakt het hier niet af door te zeggen "totdat ze eraf breken", vermoed ik zo, maar dat is prima.
Next I want you to hold the plate so you can grip one side of the overlap on the top (highlighted yellow above) then bend it up, not all the way mind just a little back an fourth, then quickly move pliers to the reverse side but this time do it all the way then back again a few times, you will notice the other side raises up with it due to the fact the metal is warm so it bends easily. Once that’s removed you should be left with this.
Maar welk lipje (highlighted yellow?), en hoe buigen? En waarom warm? En welke "other sides" gaan mee omhoog? Geen idee waar hij het in hemelsnaam over heeft.
Now all that is left to do is place the plate on, remember the lip left on the drive bay cover, well this is your guide, slowly place the cover up to the drive, line the lip with the gap in between the drive and the other cover (you can do this with the bottom cover as well just with the lip the other way up).
Mkay, ik heb nu wel een idee wat hij met het lipje bedoelt, maar wat ik er mee had moeten doen is me niet helemaal duidelijk, want zo te zien moet hij er wel op blijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik heb er geen flauw idee meer van wat hij eigenlijk bedoelt. En voorlopig blijf ik er mooi van af! ;) Eerst nog even wachten op dat blokje... :/

[ Voor 31% gewijzigd door D-Three op 15-02-2006 19:43 ]

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-10 11:09
Hier mijn idee:
http://specs.tweak.to/13407
Alleen al die verhalen over de voeding van de Aspire word ik beetje bang van, zeker gezien de prijs van 95 euro.
Voor +- 115 euro heb je een Antec LifeStyle Overture II desktop/htpc achtige case met 450w voeding en dan weet je dat je goed zit... maar daar past dan weer geen waterkoeling in ... (niet zo mooi als in die Aspire althans)
Listig...

• ephymerous
Vandread schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 10:33:
Hier mijn idee:
http://specs.tweak.to/13407
Alleen al die verhalen over de voeding van de Aspire word ik beetje bang van, zeker gezien de prijs van 95 euro.
Voor +- 115 euro heb je een Antec LifeStyle Overture II desktop/htpc achtige case met 450w voeding en dan weet je dat je goed zit... maar daar past dan weer geen waterkoeling in ... (niet zo mooi als in die Aspire althans)
Listig...
Hmmm, ik heb er zelf nog niets over gelezen, ik zit er sterk over te twijfelen deze Aspire aan te schaffen en de voeding te gebruiken.

Of zou een S939 met 1hd en dvdrom, en een pcie videokaart dit niet trekken?

/edit

Ik twijfel ook nog over de Antec Aria, vooral vanwege het feit dat deze moeilijk koel te houden valt. En ik hoop icm een Biostar moederbord toch nog wat te kunnen overclocken :)

[ Voor 12% gewijzigd door ephymerous op 16-02-2006 11:50 ]

XXXVI

• Vandread
Als de voeding gewoon 20A op de 12v geeft zoals op de specs pagina van de aspire te lezen is lijkt me zo'n setup geen probleem.
Alleen zit er geen 24pins stekker op.... dat is misschien een probleem (niet voor mij iig)
En van *dit* soort berichten word ik wat bang.
In principe past er een volledige PSU in als je en LiteOn dvd(rw) erin stopt (die zijn korter dan de meeste) maarja daar betaal je geen 95 euro voor!
Als ze deze dingen nou eens zonder PSU verkochten voor 60 ofzo :P

Iemand suggesties voor een pomp die hier rechts past :+

[ Voor 42% gewijzigd door Vandread op 16-02-2006 12:38 ]

• ephymerous
Hmmm, dit is 1 bericht.... zijn er meerdere slechte of goede ervaringen te vinden? Of heeft iemand hier ervaring met de standaart voeding? :)

XXXVI

• Vandread
Zie de reactie van Renumeration bv
http://tweakers.net/productsurvey/survey/1612

En kijk op newegg.com bij de reviews van verschillende gebruikers waarvan een enkeling ook moppert.

• makje

makje

Professioneel prutser

De Aspire die wij hier hebben staan heeft gewoon een 24pins ATX stekker en heeft gescheiden 12v rails van 16a en 14a. Met de voeding is volgens mij niets mis en is vrij stil.

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Oeeeh dat klinkt wel weer goed :)
Alleen kom ik er nu achter dat het bordje wat ik wilde halen 0,0 kan overclocken :+
ff kijken of we de boel gewoon kunnen forceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik vind de Aspire best wel mooi. Zeker de zwarte met zilver. Maar de custom voeding vond ik een te groot nadeel. Best wel handig dat ze er nu ook een 24-pins voeding leveren. Maar het zijn misschien die nieuwe voedingen waar het meest problemen mee zijn? Of heb ik het verkeerd voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Denk de oude (hoop ik ook! :P)
Maar als het echt moet... past er ook een normale psu in mits je een Lite-On burner gebruikt (korter dan normaal :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Vandread schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:00:
Oeeeh dat klinkt wel weer goed :)
Alleen kom ik er nu achter dat het bordje wat ik wilde halen 0,0 kan overclocken :+
ff kijken of we de boel gewoon kunnen forceren...
Ik ga denk ik voor een Biostar S939, kan je aardig mee OC-en schijnt :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Laagvliegerke schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 19:49:
Ik vind de Aspire best wel mooi. Zeker de zwarte met zilver. Maar de custom voeding vond ik een te groot nadeel. Best wel handig dat ze er nu ook een 24-pins voeding leveren. Maar het zijn misschien die nieuwe voedingen waar het meest problemen mee zijn? Of heb ik het verkeerd voor?
Ik zal eens wat over die Aspire vertellen :P

De voeding wordt wel geleverd met een 24pins (20+4 pin) connector geleverd. Ik heb net 2 weken geleden eindelijk de laatste versie van de voeding (450watt) gekregen uit Chine of waar die zooi ook vandaan komt... maar deze bromt ook ontiegelijk... wordt er al weer gek van.
Je kan de voeding van de Aspire wel vervangen door een andere ATX voeding dit is geen probleem, je moet alleen op letten met de DVD drives dat die niet te lang zijn. Ik heb 2 keer Plextor S-ata branders erin en deze zijn 1-2 cm langer dan normale drives (gok ik) en daarom kan ik er helaas geen andere voeding in zetten. Dus als je een asprire case neemt zal ik zeker wel rekening houden dat je een (extra) andere voeding meot aanschaffen als je niet tegen dat gebrom kan als ik. Wat mij wel opvalt is dat als ik de voeding op meerdere systemen test de voeding minder bromt als hij minder belast wordt. (zie mijn sign wat ik voor systeem heb). Het zou dus best kunnen zijn dat met jullie hardware combinatie de voeding minder of niet bromt.

Zelf ben ik nu weer aan het kijken naar een andere case vooral die silverstone spreek me erg aan. Alleen kzou hem graag eerst een keer willen bekijken omdat hier natuurlijk ook weer waterkoeling in moet :P...... (ja heb het ook in die asprire gekregen)
ephymerous schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 11:39:
[...]Hmmm, ik heb er zelf nog niets over gelezen, ik zit er sterk over te twijfelen deze Aspire aan te schaffen en de voeding te gebruiken.
Of zou een S939 met 1hd en dvdrom, en een pcie videokaart dit niet trekken?
Ik draai dus zelf een X2 3800+ met een X800xl etc.. nog nooit reboot gehad ofzo, dus de voeding trekt het allemaal wel.... daar hoef je niet bang voor te zijn.
makje schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:40:
De Aspire die wij hier hebben staan heeft gewoon een 24pins ATX stekker en heeft gescheiden 12v rails van 16a en 14a. Met de voeding is volgens mij niets mis en is vrij stil.
Heb je je oor al eens bij de voeding gehouden.. hoor je dan geen brom? Misschien dat het jou niet opvalt maar heb meerdere voeding getest en allemaal het zelfde ge :X :X .

[ Voor 24% gewijzigd door Renumeration op 18-04-2006 21:27 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Uiteindelijk heb ik die Silverstone gekocht dus indien je iets wil weten van afmetingen ofzo, wil ik het wel opmeten ;) Ik ben nu even aan het rondkijken hoe ik het ding nog stiller kan krijgen :P De grootste lawaaimaker is eigenlijk mijn VF700 op 5V :) Het spijt me wel dat ik niet wat langer heb gewacht zodat ik dan de SG01 Evolution de pakken had. Maar dat kon ik jammergenoeg niet weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Dat gebrom is de fan?
Daar valt opzich nog wel wat aan te knutselen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
Laagvliegerke schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 22:10:
Uiteindelijk heb ik die Silverstone gekocht dus indien je iets wil weten van afmetingen ofzo, wil ik het wel opmeten ;) Ik ben nu even aan het rondkijken hoe ik het ding nog stiller kan krijgen :P De grootste lawaaimaker is eigenlijk mijn VF700 op 5V :) Het spijt me wel dat ik niet wat langer heb gewacht zodat ik dan de SG01 Evolution de pakken had. Maar dat kon ik jammergenoeg niet weten :)
you got mail :).... ik zal je antwoorden die je op de mail geeft hier ook netjes posten zodat andere mensen er ook wat aan hebben :) :9

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king of rats
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 13:01
Renumeration schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 21:19:
[...]

Ik zal eens wat over die Aspire vertellen :P

De voeding wordt wel geleverd met een 24pins (20+4 pin) connector geleverd. Ik heb net 2 weken geleden eindelijk de laatste versie van de voeding (450watt) gekregen uit Chine of waar die zooi ook vandaan komt... maar deze bromt ook ontiegelijk... wordt er al weer gek van.
Je kan de voeding van de Aspire wel vervangen door een andere ATX voeding dit is geen probleem, je moet alleen op letten met de DVD drives dat die niet te lang zijn. Ik heb 2 keer Plextor S-ata branders erin en deze zijn 1-2 cm langer dan normale drives (gok ik) en daarom kan ik er helaas geen andere voeding in zetten. Dus als je een asprire case neemt zal ik zeker wel rekening houden dat je een (extra) andere voeding meot aanschaffen als je niet tegen dat gebrom kan als ik. Wat mij wel opvalt is dat als ik de voeding op meerdere systemen test de voeding minder bromt als hij minder belast wordt. (zie mijn sign wat ik voor systeem heb). Het zou dus best kunnen zijn dat met jullie hardware combinatie de voeding minder of niet bromt.

Zelf ben ik nu weer aan het kijken naar een andere case vooral die silverstone spreek me erg aan. Alleen kzou hem graag eerst een keer willen bekijken omdat hier natuurlijk ook weer waterkoeling in moet :P...... (ja heb het ook in die asprire gekregen)
Zou het mogelijk/makelijk zijn om de fan van de voeding te vervangen voor een stillere?
En zou er een waterkoeling in passen (cpu/vga en evt. nort-/south bridge)?

Ben namelijk zelf ook opzoek naar een kleine kast voor mijn nieuwe systeem.

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
nezumi schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:27:
[...]

Zou het mogelijk/makelijk zijn om de fan van de voeding te vervangen voor een stillere?
En zou er een waterkoeling in passen (cpu/vga en evt. nort-/south bridge)?

Ben namelijk zelf ook opzoek naar een kleine kast voor mijn nieuwe systeem.
Het gebrom komt volgens mij (90% zeker) niet van de fan... maar de fan vervangen kan altijd natuurlijk.

En waterkoeling krijg je er zeker wel in op alle componenten zoals jij wil zelf met de radiator in de kast. Hieronder paar plaatjes van mijn case misschien heb je er wat aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.hondshorst.nl/plaatjes/grappig/Qpack11.JPG
Achter het reservoir zit de pomp Eheim 1046. Past net onder de diskette en dvd bay's.
Afbeeldingslocatie: http://www.hondshorst.nl/plaatjes/grappig/Qpack10.JPG

Radiator past net tussen de fan en je HDD's. is een 80mm radiator van Aqua computer. (meest komt daar vandaan behalve de pomp en de vga blok want die hadden ze niet zoals ik wilde.
Afbeeldingslocatie: http://www.hondshorst.nl/plaatjes/grappig/Qpack5.JPG

Zoals ik al zei beetje proppen maar dan past het wel :)
Afbeeldingslocatie: http://www.hondshorst.nl/plaatjes/grappig/Qpack7.JPG

[ Voor 40% gewijzigd door Renumeration op 20-04-2006 18:50 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op dinsdag 18 april 2006 @ 22:10:
Zoals in dit topic uitgebreid te lezen is, ben ik geinteresseerd in dezelfde case. Ik heb die besteld, eigenlijk in de veronderstelling dat het de Evolution al zou zijn, en dat de andere versie al uitgefaseerd zou zijn. Helaas was dat niet het geval (als ik beter opgelet had, dan had ik dat ook geweten). Maar ik mocht hem terugsturen van Yorcom (hele nette zaak), en ze wachten nu tot ze de Evolution te pakken kunnen krijgen. Echter: Silverstone levert hem al wel uit, maar distributeurs nog niet, omdat ze nog met een voorraad oude cases zitten. Ik heb vandaag de bulk van de hardware die in deze machine moet ontvangen, maar ik heb geen case om het in te doen. Beetje jammer, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Nou ja, ik vind het niet zo erg dat ik geen Evolution heb. Het spijt mij al meer toch geen zwarte gekocht te hebben :)
Aangezien ik het "lawaai" probeer te beperken, probeer ik ook het aantal fans en hun snelheid tot een minimum te beperken. En 80mm fans kunnen nu éénmaal meer lucht verplaatsen op dezelfde snelheid of evenveel lucht met minder lawaai. Mijn systeem is momenteel niet echt koel en ik zou graag in de nabije toekomst mijn CPU en GPU upgraden dus dat betekent nog meer hitte. Ik vrees dat mijn huidige koelopstelling niet meer zal voldoen. Mijn fans draaien gewoon op een te lage snelhed om genoeg lucht te kunnen afvoeren. De snelheid terug opvoeren is natuurlijk een idee maar daarvan stijgt het geluid ook weer :P Niet dat ik daar momenteel een probleem mee heb want soms wil ik de PC aanzetten om dan te merken dat het ding al aan staat. :)

Ik heb al terug verschillende ideetjes om het "upgrade-probleem" op te lossen. Ik beschouw het al een uitdaging om een klein, stil maar redelijk krachtig systeem te hebben :)
Ik had al gedacht aan een Arctic Silencer voor mijn toekomstige GPU. Deze voert de hitte af naar buiten waardoor de temperatuur in de case zou moeten dalen. Maar aangezien ik graag een 7600GT of 7900GT zou willen, zit ik wel met het probleem dat Arctic blijkbaar niet onmiddellijk van plan is om voor die modellen een Silencer op de markt te brengen. De fan aanpassen van de voeding is ook een idee met eventueel nog een fanduct om beter de warmte van de CPU af te voeren.
Ik zit ook met het idee te spelen om zelf een soort van fanduct te maken zonder in de case te moeten zagen door gebruik te maken van de 2 openingen voor de 60mm fans. Deze duct zou nogal een eigenaardige vorm moeten hebben dus een simpele buis zal niet voldoende zijn. Heeft iemand een idee welk materiaal ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
Renumeration schreef op woensdag 19 april 2006 @ 22:04:
[...]

you got mail :).... ik zal je antwoorden die je op de mail geeft hier ook netjes posten zodat andere mensen er ook wat aan hebben :) :9
Nog geen mail ontvangen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
niet meer nodig :P

[ Voor 94% gewijzigd door Renumeration op 20-04-2006 21:43 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Het is niet telnet maar telenet. En gelieve mijn e-mail adres niet online te zetten voor mail harvesters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
Laagvliegerke schreef op donderdag 20 april 2006 @ 20:14:
Het is niet telnet maar telenet. En gelieve mijn e-mail adres niet online te zetten voor mail harvesters ;)
mail is nu wel onderweg :)...

[ Voor 15% gewijzigd door Renumeration op 20-04-2006 21:45 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op donderdag 20 april 2006 @ 19:58:
Nou ja, ik vind het niet zo erg dat ik geen Evolution heb. Het spijt mij al meer toch geen zwarte gekocht te hebben :)
Neh, ik heb de zwarte bekeken, en da's toch niets voor mij. Zilver (aluminium dan) past toch beter bij mijn interieur. En ja, ik heb de Evolution te pakken. www.ikbenstil.nl heeft nogal nauwe banden met Silverstone, en toen ik in hun winkeltje in A'dam kwam (heel relaxed, zit niet ver van me vandaan), bleken ze gewoon de Evolution al op voorraad te hebben! Een hele reeks silencing shit gekocht, en een extra front bezel gekregen zodat ik er eentje kan verneuken met een stealth mod... ;) Helemaal top.
Aangezien ik het "lawaai" probeer te beperken, probeer ik ook het aantal fans en hun snelheid tot een minimum te beperken. En 80mm fans kunnen nu éénmaal meer lucht verplaatsen op dezelfde snelheid of evenveel lucht met minder lawaai. Mijn systeem is momenteel niet echt koel en ik zou graag in de nabije toekomst mijn CPU en GPU upgraden dus dat betekent nog meer hitte. Ik vrees dat mijn huidige koelopstelling niet meer zal voldoen. Mijn fans draaien gewoon op een te lage snelhed om genoeg lucht te kunnen afvoeren. De snelheid terug opvoeren is natuurlijk een idee maar daarvan stijgt het geluid ook weer :P Niet dat ik daar momenteel een probleem mee heb want soms wil ik de PC aanzetten om dan te merken dat het ding al aan staat. :)
Ik heb zojuist de boel in elkaar gezet (nou ja, gisteravond) en kreeg een top temperatuur van 67 graden terwijl ik in het BIOS bezig was. Kast stond open. Ik heb exact dezelfde opstelling als jij hebt (ikbenstil.nl raadde mij ook de Thermalright 120-XP aan, hoewel ik vanwege de omvang liever de Scythe Samurai Z had willen hebben), en ik geloof niet dat ik, als ik de kast dichtdoe en wat betere airflow forceer, stressed op een lagere temperatuur uitkom dan wat ik nu heb. Daar baal ik een beetje van.
Ik heb al terug verschillende ideetjes om het "upgrade-probleem" op te lossen. Ik beschouw het al een uitdaging om een klein, stil maar redelijk krachtig systeem te hebben :)
Ik had al gedacht aan een Arctic Silencer voor mijn toekomstige GPU. Deze voert de hitte af naar buiten waardoor de temperatuur in de case zou moeten dalen. Maar aangezien ik graag een 7600GT of 7900GT zou willen, zit ik wel met het probleem dat Arctic blijkbaar niet onmiddellijk van plan is om voor die modellen een Silencer op de markt te brengen. De fan aanpassen van de voeding is ook een idee met eventueel nog een fanduct om beter de warmte van de CPU af te voeren.
Ik heb hier wel het voordeel (heb ik het gevoel, in ieder geval) dat ik de Evolution versie heb; mijn Asus 7900GT TOP spuugt warme lucht schuin omhoog uit, precies in de richting van de schuin geplaatste casefan. Ik denk dat dat redelijk goed zal ventileren. Die casefan maakt ook weinig lawaai, heb ik het gevoel (ik kon mijn nieuwe PC niet zo goed horen door de herrie van mijn oude PC heen ;)).
Ik zit ook met het idee te spelen om zelf een soort van fanduct te maken zonder in de case te moeten zagen door gebruik te maken van de 2 openingen voor de 60mm fans. Deze duct zou nogal een eigenaardige vorm moeten hebben dus een simpele buis zal niet voldoende zijn. Heeft iemand een idee welk materiaal ik daarvoor zou kunnen gebruiken?
Hmm, geen idee, maar ik ben benieuwd naar je resultaat. Let wel: fanducts maken herrie (tunneleffect)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Verwijderd schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 09:32:
Ik heb zojuist de boel in elkaar gezet (nou ja, gisteravond) en kreeg een top temperatuur van 67 graden terwijl ik in het BIOS bezig was. Kast stond open. Ik heb exact dezelfde opstelling als jij hebt (ikbenstil.nl raadde mij ook de Thermalright 120-XP aan, hoewel ik vanwege de omvang liever de Scythe Samurai Z had willen hebben), en ik geloof niet dat ik, als ik de kast dichtdoe en wat betere airflow forceer, stressed op een lagere temperatuur uitkom dan wat ik nu heb. Daar baal ik een beetje van.
De omvang? De Thermalright XP-120 bedoel je dan? Want die is groter en iets zwaarder dan de Scythe Samurai Z. Maar het is wel zo dat er toch een airflow door de ribben moet om goed te kunnen koelen. En aangezien er geen gebruik gemaakt wordt van een fan, is die airflow minimaal waardoor de boel wel iets warmer wordt dan normaal. Maar 67°C is wel erg hoog, idle. Wat zijn de rest van jouw specs? Gebruik je een voeding met 120mm fan?
Ik heb gisteren nog even zitten nadenken wat ik allemaal zou kunnen doen om het systeem iets koeler te krijgen zonder extra lawaai. Eén idee was het vervangen van de CPU cooler door een koeler die iets hoger is waardoor de warme lucht sneller de case wordt uitgeblazen door de 120mm fan van de voeding. Eerst dacht ik aan de Thermaltake Big Typhoon maar die is zonder fan nog te hoog. Silverstone zelf heeft echter ook een nieuwe koeler uit, de SilverStone NT06. Wat eigenaardig is dat deze koeler door Silverstone aangeraden wordt voor de Sugo maar volgens mij past de fan er dan niet meer op. Deze koeler is wel iets zwaarder en groter dan de XP-120. Of dit garant staat voor betere prestaties dan de XP-120, weet ik niet. Trouwens, de NT03 werd ook aangeraden door SilverStone maar die koeler doet het in veel reviews echt niet goed.
Misschien vragen aan ikbenstil.nl of je de XP-120 eventueel mag wisselen voor de NT06?
Ik heb hier wel het voordeel (heb ik het gevoel, in ieder geval) dat ik de Evolution versie heb; mijn Asus 7900GT TOP spuugt warme lucht schuin omhoog uit, precies in de richting van de schuin geplaatste casefan. Ik denk dat dat redelijk goed zal ventileren. Die casefan maakt ook weinig lawaai, heb ik het gevoel (ik kon mijn nieuwe PC niet zo goed horen door de herrie van mijn oude PC heen ;)).
"Weinig lawaai" is relatief hé :) Mijn vorige PC was redelijk stil (daar had ik mijn best voor gedaan ;)) en een vriend was verbaasd dat een krachtiger systeem zoveel stiller en koeler was dan dat van hem. En toch wou ik een nog stiller systeem.
Hmm, geen idee, maar ik ben benieuwd naar je resultaat. Let wel: fanducts maken herrie (tunneleffect)!
Daar vrees ik ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op dinsdag 25 april 2006 @ 20:13:
De omvang? De Thermalright XP-120 bedoel je dan? Want die is groter en iets zwaarder dan de Scythe Samurai Z.
Vooral qua hoogte. Oppervlakte maakt niet zoveel uit denk ik, want de buitenste ribben komt toch weinig tot geen airflow langs als je alleen de PSU fan gebruikt voor koeling. De Scythe Samurai Z is hoger dan de XP-120, en dat is belangrijk voor de airflow - zo dicht mogelijk op de PSU fan zitten.
Maar het is wel zo dat er toch een airflow door de ribben moet om goed te kunnen koelen. En aangezien er geen gebruik gemaakt wordt van een fan, is die airflow minimaal waardoor de boel wel iets warmer wordt dan normaal. Maar 67°C is wel erg hoog, idle. Wat zijn de rest van jouw specs? Gebruik je een voeding met 120mm fan?
AMD Athlon64 3700+ San Diego, MR IBL 400W PSU, inderdaad met 120mm fan. Misschien draait het ding gewoon te langzaam om te koelen, vanwege het feit dat ie zo stil moet zijn... Da's natuurlijk weer niet handig. :D
Ik heb gisteren nog even zitten nadenken wat ik allemaal zou kunnen doen om het systeem iets koeler te krijgen zonder extra lawaai. Eén idee was het vervangen van de CPU cooler door een koeler die iets hoger is waardoor de warme lucht sneller de case wordt uitgeblazen door de 120mm fan van de voeding. Eerst dacht ik aan de Thermaltake Big Typhoon maar die is zonder fan nog te hoog. Silverstone zelf heeft echter ook een nieuwe koeler uit, de SilverStone NT06. Wat eigenaardig is dat deze koeler door Silverstone aangeraden wordt voor de Sugo maar volgens mij past de fan er dan niet meer op. Deze koeler is wel iets zwaarder en groter dan de XP-120. Of dit garant staat voor betere prestaties dan de XP-120, weet ik niet. Trouwens, de NT03 werd ook aangeraden door SilverStone maar die koeler doet het in veel reviews echt niet goed.
Misschien vragen aan ikbenstil.nl of je de XP-120 eventueel mag wisselen voor de NT06?
Yup, ziet er wel goed uit, maar dan nog vraag ik me af of ik ermee kom op die manier. Ik heb gisteravond mijn kast dichtgedaan om te kijken of dat airflow ten goede komt, en het duurde wel iets langer, voor mijn gevoel, maar hij ging toch weer naar 65 graden voordat ik hem maar weer uitgezet heb.
"Weinig lawaai" is relatief hé :) Mijn vorige PC was redelijk stil (daar had ik mijn best voor gedaan ;)) en een vriend was verbaasd dat een krachtiger systeem zoveel stiller en koeler was dan dat van hem. En toch wou ik een nog stiller systeem.
Zeker relatief. Kijk, het hoeft voor mij niet zo te zijn dat je hem niet hoort - daar heb ik de tijd en het geld niet voor over. Maar als het maar een stuk minder is dan die herriebak van me nu, dan word ik al erg blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Laatst online: 13:29

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Ik ben ook al een tijdje aan het browsen voor een mATX systeem. Ben nu een gelukkige gebruiker van een kleinere SFF (Soltek), maar wil voor de volgende iets meer opties open houden. Hoewel ik de daadwerkelijke aanschaf om verschillende reden uitstel tor de zomer, ben ik wel aardig hard aan het zoeken. En zojuist ben ik op deze draad gestart en ik zie een aantal gelijkgezinden met een SG01(Evolution) 8). Goed leesvoer ook.

Een andere optie zou eventueel de Lian Li PC-V300 . De zijwaartse bays vind ik slim, alleen hadden ze dan wel wat mooiers van de voorkant kunnen maken. Lian Li staat natuurlijk wel voor kwaliteit (en waarschijnlijk net als Silverstone voor €€€). Wanneer deze beschikbaar is weet ik niet.

Een reactie op de eerder voorgestelde CPU koeler van Silverstone, de NT06. Deze werkt schijnbaar verrassend goed icm met de SG01 volgens deze review op ww.sfftech.com. Houd je nog een 120mm fan over ook. :)

Als laatste zijn er berichten dat er een Silverstone SG02 in de maak is maar verder geen details.

EDIT:
In dit topic las ik dat iemand de SG01-Evolution had gekocht bij ikbenstil.nl. Op de site zie ik hem alleen niet staan. Hoeveel kost hij daar?
Ik had wel een mailtje naar www.empc.nl gestuurd en die zeiden dat hun leverancier de SG01E wel al heeft maar er eerst nog een artikelnummer aan gekoppeld moet worden voordat deze op de site kan worden geplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door Ray-zor op 05-05-2006 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij kost bij ikbenstil.nl 139 euro, en is op voorraad (tenminste, dat was hij toen ik er langs ging om wat spulletjes te kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Off topic, maar wie een stil mATX systeem wil bouwen kan besten wachten op de nieuwe core duo's van intel.

Op de frontpage stond er nog een artikel over een overklokte yonah (yonah=voorloper van de nieuwe core's) van 1.83 naar 2.8 Ghz, dat is 50% overclock, processor werd onder load 42°C of zo.

Dit worden echt sublieme processors, waar zelfs de desktop varianten gehakt zullen maken van een heleboel desktop processoren, en dat voor NOG minder verbruik en NOG minder hitte.

Dus wie het geduld heeft, in juli komen ze al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 22:21:
[...]
Dus wie het geduld heeft, in juli komen ze al :)
Dat is één van de redenen waarom ik een nieuw systeem uitstel tot de zomer :)

@Kryz: Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 13:16
ik heb de silverstone icm met een thermalricht XP120 (zonder fan) en een 400 watt IBL (ikbenstil) voeding. (net als in die review met silverstone cpu koeler) en met een intel 630 word ie met het warme weer van de afgelopen dagen maar 58 graden MAX onder vollast :*)
niet verkeert.

nog een leuk ding. heb bij de ikea een hand vat gekocht die er op gemonteerd. de ultime lanparty kast ;-)

I love the smell of a Palm in the morning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Milanza schreef op donderdag 15 juni 2006 @ 11:14:
ik heb de silverstone icm met een thermalricht XP120 (zonder fan) en een 400 watt IBL (ikbenstil) voeding. (net als in die review met silverstone cpu koeler) en met een intel 630 word ie met het warme weer van de afgelopen dagen maar 58 graden MAX onder vollast :*)
niet verkeert.

nog een leuk ding. heb bij de ikea een hand vat gekocht die er op gemonteerd. de ultime lanparty kast ;-)
Nice! Mocht je een fotootje hebben, laat gerust zien :)

Ondertussen is er het één en ander gebeurd in de micrATX kasten wereld. Een kleine greep:

MicroFly
Productpagina:
Afbeeldingslocatie: http://www.sfftech.com/img/articles/ultra/microfly/microfly.02.jpg
http://ultraproducts.com/...2&pPath=439&productID=439
Lijkt heel erg op de Apire X-Qpack maar de handle is iets anders en hij is ietsjes groter.
Enkele reviews: http://www.sfftech.com/in...ow/ultra_microfly_review/
http://www.sfftech.com/in...ow/ultra_microfly_review/

Lian Li PC-V300
Productpagina: http://www.lian-li.com/Pr...ni_Tower/Mini_PC-V300.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.boxgods.com/global/images/articles/thumbs/A212-2-tn.jpg
Kwaliteit van Lian Li. Qua uiterlijk vinden sommigen hem brilliant, anderen verfoeilijk. Hoewel ikzelf aanvankelijk lichtelijk naar de laatste groep neigde(/neeg?), lijkt hij op mij de invloed te hebben dat hoe meer je er naar kijkt, hoe mooier hij wordt. Zeker na deze review: http://www.boxgods.com/de...php?Action=Article&ID=212

QMicra
Productpagina: http://www.pcdesignlab.com/Qmicra.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.pcdesignlab.com/images/qmicra04_lg.jpg
Ontwikkeld door een groepje enthousiastelingen in overleg met wat veel-eisende gebruikers. Resultaat is een case met extreme goede airflow (er past zelfs een big mother Zalman 9500 in) en modbaarheid. Vrij prijzig en over het uiterlijk valt zoals altijd natuurlijk te twisten.
Reviews: http://game-overdrive.com...?op=viewarticle&artid=105

NSK1300 Antec
Productpagina: http://www.antec.com/us/s..._details.php?ProdID=91300
Afbeeldingslocatie: http://www.antec.com/images/160/nsk1300_q.jpg
Opvolger van de Antec Aria. Verder nog weinig over bekend zover ik weet.

ThermalTake Lan Box
Afbeeldingslocatie: http://www.futurelooks.com/photopost/data/623/medium/thermaltake2006008.jpg
Productpagina: ???
Nog helemaal niks over bekend. Was te bewonderen op Computex 2006 vorige week. Ik was wel zeer nieuwsgierig dus heb zoveeel mogelijk verslagen van Computex afgezocht naar meer info. Resultaat was wel meer foto's maar helaas niet meer info. Belangrijkste van wat ik kon vinden heb ik hier gepost: http://www.sudhian.com/index.php?/forums/viewthread/91951/

Hopelijk hebben jullie net zoveel voorpret met het uitzoeken van een nieuwe PC als ik. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
Mooie update post

En die nieuwe Aria is wel stukke beter dan die oude.

Maar ik mis gewoon een strak model. Overal zitten van die ronde randjes en hoekjes aan. Of "kekke" aansluitingkjes.

****** off met die shit, ik wil gewoon een strakke behuizing met 1 drive erin/ zwart/ en een optie voor een Voeding/mATX boardje/ en 1 of 2 sleuven voor PCI/PCI-e. En dan wil ik daar niet jackpot voor betalen, maar gewoon een euro of 80....

Want die nieuwe Aria is al een stuk strakker, maar het is weer jammer van die grijze zijkanten... Dat had gewoon 1 stuk strak aluminium kunnen zjin. En die USB poorten hadden beter in een gleufje in de zijkant weggewerkt kunnen worden.

Kunnen we niet met wat mensen een mooi design maken, en dat wie dan produceren :9

En hele tijd terug, was er een topic over "de ideale kast" die dan iemand zou maken voor een eind profielwerkstuk. Hier zaten goeie ideen tussen (ook voor een htpc).

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Het probleem is dat iedereen iets anders verstaat onder de "ideale kast" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Mielmania schreef op vrijdag 16 juni 2006 @ 00:15:
[...]
Maar ik mis gewoon een strak model. Overal zitten van die ronde randjes en hoekjes aan. Of "kekke" aansluitingkjes.
[...]
Wil je per se een box model? Anders zou je wellicht cases kunnen overwegen die meer op HiFI onderdelen lijken (daar is vast een naam voor), als je begrijpt wat ik bedoel. Die zijn talrijk en er zitten hele strakke tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Dit topic had ik vooral gestart omdat ik op zoek was naar een "cube" (al zijn het niet echt cubes) of een "box" zoals jij het noemt. Eigenlijk had ik wel een beter titel moeten noemen :P
Die "hifi-behuizingen" noemt men soms HTPC of MCE-behuizingen. Ook daar zitten er hele mooie tussen maar persoonijk vind ik de meeste wat te groot om op een bureau te plaatsen. Maar er zijn ook enkele topics waar men meer over HTPC-behuizingen praat zoals:
Media Center PC (behuizing)
[rml][ Case] MCE behuizingen?[/rml]

Mijn 6600GT is gisteren trouwens gesneuveld :( Ik denk door de grote hitte in de case :P Mijn eigen fout eigenlijk, ik had ooit een voltmod uitgevoerd en die er niet afgehaald. Een zeer traag draaiende zalman vf700 in een zeer warme omgeving en de rest kan je raden. Wel eigenaardig eigenlijk want vorige weeks was het hier nog warmer en dan is alles wel goed gegaan :P Ik zal waarschijnlijk deze week een nieuwe kaart kopen en er een silencer op plaatsen die de warmte rechtstreeks naar buiten blaas. Tijd dus om mijn PC eens een kleine update te geven en de zaken die ik er niet goed aan vond, in orde te brengen.

[ Voor 41% gewijzigd door D-Three op 18-06-2006 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
Ray-zor schreef op zondag 18 juni 2006 @ 13:51:
[...]

Wil je per se een box model? Anders zou je wellicht cases kunnen overwegen die meer op HiFI onderdelen lijken (daar is vast een naam voor), als je begrijpt wat ik bedoel. Die zijn talrijk en er zitten hele strakke tussen.
Nou kijk het model maakt me niet zo uit. Ik vind een cube best leuk, en een wat plattere htpc kast kan ook mooi zijn.

Maar ik vind veel van die dingen zoeen kiddo/toyerige look hebben.

@laagvliegerke

Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Een hoop "mogelijkheden" vinden veel mensen handig. Ik noem maar eff wat stomme dingen.

Front usb/firewire/geluid
Uitschuifbaar moederboard tray
Een 120 mm front fan, die tegelijk je hdd koelt.
Een 120 uit fan.
Lichte kast (aluminium) en alle hoekjes mooi omgekruld zodat je je vingers niet snijd.

En zo heb je nog een heleboel ander dingen, die voor een hoop mensen opgaat.

En dan over een gezamelijke "mooie" case is er ook wel, zo zijn er een hoop mensen die de

MCE302 van ahanix een mooie case vinden.

Nee mijn idieaale case/cube/kast/etc. is als volgt:

mATX
1 of 2 PCI sloten
1 PCI-e slot
Gewone voeding die er in past ( of een STILLE die er al inzit)
1 5,25" buitenslot
1 3,5" buiteslot (bijden liefst weggewerkt, of heel netjes)
2 3"5 binnenin
Zo strak mogelijk uiterlijk. En geen tierenlantijntjes.

Even een voorbeeldje, dat ik echt kneitertje geil vind:

Afbeeldingslocatie: http://216.127.51.88/darwin/htpc_whitebg.jpg

Dit is helaas een hoax/vaporware. Maar ********** wat is dit een geil gebakje! ;)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Mielmania schreef op zondag 18 juni 2006 @ 15:31:
@laagvliegerke

Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Eerst zeg je dat veel mensen dezelfde mogelijkheden van een case handig vinden en veel mensen dezelfde smaak hebben. Daar geef ik je volledig gelijk en ik geloof zelf dat we qua "looks" van de case op dezelfde golflengte zitten.
Maar dan zeg je:
Nee mijn idieaale case/cube/kast/etc. is als volgt:

mATX
1 of 2 PCI sloten
1 PCI-e slot
Gewone voeding die er in past ( of een STILLE die er al inzit)
1 5,25" buitenslot
1 3,5" buiteslot (bijden liefst weggewerkt, of heel netjes)
2 3"5 binnenin
Zo strak mogelijk uiterlijk. En geen tierenlantijntjes.
En dan bevestig je mijn uitspraak dat iedereen iets anders verstaat onder de "ideale kast". Nou ja, "iedereen" is natuurlijk wel een beetje overdreven maar de ene wil geen 3,5" en/of twee 5,25" externe sloten en de ander wil dan dolgraag meer dan twee 3,5" interne. De ander wil dan een window en zoveel mogelijk gekleurde ledjes, ... ;)
De ideale case heb ikzelf trouwens ook nog niet gevonden maar ik ben toch zeer tevreden met m'n SG01 :P De MCE302 vind ik trouwens ook een mooie case en ik heb niks tegen HTPC-cases hoor :) Maar zoals ik al zei, die dingen vind ik persoonlijk te groot om op een bureau te plaatsen. Ik vind ze teveel plaats in nemen omdat de meeste cases "plat" moeten liggen. Zeker indien er een ATX voeding en mATX moederbord in moeten. Dan kies ik liever voor een cube of een "normale" rechtopstaande case. Maar dat is dus mijn persoonlijke mening en smaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:42
De Lian-Li PC-V300 komt als het goed is binnen een week beschikbaar. Ze zouden 27-07 al in de winkels moeten liggen, maar de container had wat vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik vond het ding eerst spuuglelijk en ik begreep niet waarom de drive bays op de zijkant zaten. Maar nu ik het nog eens bekijk, bevalt die Lian-Li me wel en die drive bays op de zijkant zijn zeker niet slecht. En de prijs is ook een meevaller! Het is wel jammer dat je beperkt bent in de lengte van de grafische kaart. Maar goed, voorlopig hou ik het nog bij mijn SG01 die nu trouwens volledig leeg staat te wachten op nieuwe ingewanden ;)
Misschien is het een idee om dit topic te veranderen naar een SFF-topic met info over cases en mATX moederborden? Veel fora hebben al een aparte sectie alleen lijkt het me alsof op GoT nog steeds weinig interesse is voor die dingen. Misschien gewoonweg omdat er niet zoveel over gekend is of nog vooroordelen bestaan? Veel mensen uit mijn omgeving die mijn case zien, zijn nochtans onmiddellijk verkocht! Totdat ze de prijs horen :P

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 08-08-2006 14:53 ]

Verwijderd

Ik wil zelf ook voor de Lian Li PC-V300 gaan, in combinatie met waterkoeling.
Zie foto's van iemand anders op overclockers.com hier. Is gemaakt door neogenesis2004.

Ik ga wel wat andere onderdelen gebruiken, maar de opzet is hetzelfde.
Nu nog wachten tot de kast leverbaar worden, en het schip met geld binnen is gekomen.

Verwijderd

DaCoTa schreef op dinsdag 08 augustus 2006 @ 11:19:
De Lian-Li PC-V300 komt als het goed is binnen een week beschikbaar. Ze zouden 27-07 al in de winkels moeten liggen, maar de container had wat vertraging.
Weet jij ook welke winkel dan?

Overclockers.co.uk heeft ze, maar verschepen niet buiten GB boven de 2 kilogram.

• DaCoTa
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 16:25:
[...]

Weet jij ook welke winkel dan?

Overclockers.co.uk heeft ze, maar verschepen niet buiten GB boven de 2 kilogram.
Info kwam van ikbenstil.nl. Heb nog geen prijsinfo teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prijs zal ergens rond de 100 tot 110 Euro liggen hoop ik.
Weet dat ik 'm zo snel mogelijk bestel. Heb ergens gelezen dat Lian Li zich nog al aardig heeft vergist in de populariteit van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 11:03:
Prijs zal ergens rond de 100 tot 110 Euro liggen hoop ik.
Weet dat ik 'm zo snel mogelijk bestel. Heb ergens gelezen dat Lian Li zich nog al aardig heeft vergist in de populariteit van de kast.
Weet je, die kast past perfect in een IKEA Expedit kast, vandaar dattie zo populair is ;)

Ik had hem zo onderhand wel in de prijslijsten verwacht, maar blijkbaar worden behuizingen niet van te voren in het assortiment opgenomen.

Prijs is bekend: 119,60 bij ikbenstil.nl.

[ Voor 3% gewijzigd door DaCoTa op 12-08-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar haal jij die prijs vandaan dan?
Op ikbenstil.nl wordt de kast nog steeds niet vermeldt.

edit:
Ik heb ze gemailed, en ze hebben de kast idd binnen. Binnenkort maar eens even bestellen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2006 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga de kast zaterdag ophalen. Zwarte uitvoering.

Verwijderd

Er zijn dus idd echt wel geen deftige en normale mATX cases te vinden.

Wat een lelijke dingen meestal zeg. Ik snap niet dat de producenten dat nu zelf niet zien.

Ik speel zelf met het idee van een mATX core2duo systeempje, maar nog geen enkele kast gevonden.

(en shuttles zijn GEEN optie, want ik wil zelf kunnen kiezen welk moederbord ik gebruik. Daarenboven hang je vast aan die bordjes van shuttle, die meestal wat op de feiten achterlopen, niet altijd even goed ondersteund worden, enz enz... Geen optie dus)

Wat ik zoek zou meer gewoon een mATX tower moeten zijn. Gewoon een mini tower dus. Zoals voor een atx bord in te plaatsen, maar dan tien cm kleiner of zo. En iets minder breed, en goede koeling. Ik ga het nog zelf moeten maken denk ik. (en ik heb een paar goede ideeën voor de perfecte matx tower case, perfect lucht gekoeld, maar het is niet eenvoudig: metaal plooien, lassen, idem met alu. Dus daarom zoek ik voorlopig iets kant en klaar)

Enige wat tot dusver een beetje in aanmerking komt is dit: klik

Maar dat is nog altijd ver van wat ik zoek. Mijn idee is een soort verkleinde mac pro achtige case voor mATX. ook in alu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Pagina: 1