Toon posts:

[ X700 X1300 ] graag jullie mening hierover.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn videokaart is onlangs kapot gegaan, nu word het dus tijd voor een nieuwe.
Ik heb al het een en ander bekeken en gezocht, maar kom er niet echt uit en daarom zou ik toch graag jullie menig hierover horen. en misschien is er iemand die er ervaring mee heeft.

Mijn sys specs:
athlon 2600+
Asrock K8NF4G met PCI-E
512 DDR
160 gb hdd

Wat ik nodig heb is eigenlijk een basic kaartje, ik eis er niet zo heel veel van maar ik wil toch nog een beeetje kunnen gamen af en toe en films kijken en dergelijken. Mijn budget ligt zo rond de 100 tot max 125 euro.

Ik heb een beetje gekeken in die prijsklasse en ik stuitte eerst op een Asus Extreme AX1300 Pro / TD 256 MB. GPU@600 Memory@800. deze is te koop voor 105 euro. Leek mij een redelijke kaart voor wat ik er van nodig heb.

Toen stuitte ik op een kaart van peak. radeon X700 256mb. voor 115 euro.

Ik heb in een aantal benchmarks gekeken: http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0508.html
onderandere deze dus, hierin scoort de radeon x700 256 hoger dan de x1300. maar die kaart is van Gigabyte. met GPU@400 en Memory@700. Van die peak kaart kan ik dus maar niet vinden wat daarvan de kloksnelheid is van de memory, en of deze dus te vergelijken is met die in de test.

In de eerste instantie zocht ik naar de 'gewone' EAX700/TD/128M van asus met GPU@400 memory@700.. maar die kan ik nergens vinden. de andere die je voornamelijk ziet is namelijke de LE/TD vaak 256 maar die is maar 64-bit en GPU@400 en memory@500.

Voor wat ik nu heb gezien zou ik kiezen voor de x700 van peak (als die werkelijk diezelfde kloksnelheden heeft als de Gigabyte v/d testbench). maar ik wil toch graag weten wat jullie ervan denken.

het scheelt niet veel, maar ik wil toch wel het beste voor wat ik er dan voor neer tel.

Dus heeft iemand van jullie mischien ervaring met een van deze kaarten? of kan iemand mij er wat meer over vertellen? of moet ik een compleet andere kaart nemen??

Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen :)

owja, ik zie ook dat jullie vaak spul overclocken, maar dit zit er voor mij niet in.. ik wil gewoon een kaartje zoals ie uit de winkel komt :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 00:22 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja, hoger typenummer betekent natuurlijk niet per definitie betere prestaties. Volgens mij (ik ben niet helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op videokaartengebied) is het zo dat de x700 het '700'-model is van de X-serie. Net zoals je ook de x300 en de x800 hebt. De x1300 is dan denk ik het '300'-model van de X1-serie. 300 zal dus het instapmodel zijn en hoe hoger hoe beter. De x1300 is ws. een budgetkaart, terwijl de x700 een kaart in het middensegment is. Alhoewel deze wel ouder is presteert ie nog wel beter dan de nieuwere low-budgetkaart. Dit zie je heel vaak bij videokaarten (bijv. geforce fx5200 is ook trager dan de ti4600).

De nieuwe kaarten zullen ws. wel ondersteuning voor nieuwere technieken aan boord hebben (shader-versies e.d.), maar dat zijn vaak meer marketingtermen dan dat je e rook echt iets aan hebt (vooral bij een langzame low-budgetkaart).

PS. bovenstaande is allemaal onder voorbehoud, omdat ik zoals gezged niet geheel op de hoogte ben van de nieuwste kaarten e.d. Maar dit is makkelijk te verifieren adhv reviews en het vergelijken van de specs (bijv. aantal pipelines, 128 of 256bit geheugenbus e.d.).

[ Voor 20% gewijzigd door Palomar op 14-11-2005 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah ok bedankt, ik heb idd al het een en ander gelezen, nou heb ik er niet superveel verstand van maar ok.

de x1300pro heeft iig maar 4 pipelines
de x700 heeft er 8.

de x1300 is 128bit. loopt op GPU@600 , Memory Clock@800 en RamDac@400 met 256ddr2.
de x700 van peak is 128bit loopt op GPU@400 , Memory Clock weet ik dus niet zeker. 500 of 700. en RamDac@400 met 256 ddr2.

bij bepaalde dingen lijkt de x1300 dus weer beter en op andere opzichten de x700. maar ik weet dus niet wat nou echt de belangrijkste eigenschappen zijn.