Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Plexiglas

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:50
Ik heb zelf al wat gesearchs maar niet gevonden.
Het gaat erom dat ik plexiglas moet boren EN buigen.
Hoe kan ik dat het beste doen en voornamelijk gaat het om het buigen.

Verwijderd

Buigen doe je door plexie te verwarmen (föhn) en dan ergens om te buigen.

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Je kan ook gewoon heel dun plexie nemen hoef je het niet heel erg meer te verwarmen of zelfs helemaal niet :)

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

met boren.. klein beginnen en telkens groter boren..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik denk dat een normale fohn niet voldoet. Je hebt echt zo'n hete lucht pistool nodig. Buigen kan niet op de losse hand, je moet hoeken gebruiken van rechte materialen. Iets van hout maken lijkt me het makkelijkst.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
ik heb ook gehoord van mensen die het in een oventje legden op iets van 150 graden ofzo , maar het nadeel is dat het dan allemaal zacht word.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:49

Just_I

What did you just say?

Flapietoetoe schreef op zondag 13 november 2005 @ 21:38:
ik heb ook gehoord van mensen die het in een oventje legden op iets van 150 graden ofzo , maar het nadeel is dat het dan allemaal zacht word.
Dat moet je dus NIET doen. Dan krijg je eerder is van vrij vervormen dan dat je iets kan buigen in de goede vorm. Daarnaast geen goed idee voor de huisoven. Voor het buigen heb je een special apparaat waar een draadje in wordt verhit, maar ik heb geen idee hoe duur of dat dat is.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Verwijderd

Zo'n ding met draadje is toch wel het makkelijkst. Heb er zelf een. (als je in de buurt van Alphen a/d rijn woonde mag je wel ff langs komen).
Of je moet het met een verfverhit ding proberen. Dat werkt ook wel maar is vaak moeilijk om goed te buigen. Daarom is het het beste om eerst een mal te maken (van hout oid) waar je het plexi over heen buigt.

Boren van plexi moet je gewoon niet te snel doen. In principe van een klein boortje naar groter maar als je het een beetje onder de knie hebt kan je net zogoed gelijk groot boren. Een stappen boor is extreem handig voor het boren van plexi, maar die zijn niet zo heel goedkoop helaas.

Eerst boren dan buigen of eerst buigen dan boren?
Maakt niet zoveel uit als de gaten niet te groot zijn. Bij erg grote gaten (fan holes) zou ik eerst buigen, dan boren ookal is dat moeilijker.

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 10:15
Ik heb vaker gewerkt met een buigbank, door twee vierkante profielen stroomt water,
en daartussenin is een spleet waar een verhitte buis in ligt,
op die manier word alleen de te buigen naad verhit, en blijft de rest gekoeld > hard.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11 15:23
Ik heb een tijd bij een perspex verwerkings bedrijf gewerkt.
Het boren kan gewoon snel gebeuren met een boor die voor messing gemaakt is. (deze gebruikten we ook in de CNC machines) het buigen kan het best met een gloeidraadje dat +- 1cm onder de buiglijn gehouden word. je moet wachten met buigen tot je de kopse kant glimmend ziet worden.

Het boren bengt vrij veel warmte in het materiaal, daarom word het perspex meestal in een oven gedaan om de krachten eruit te laten. Doe je dit niet, dan kunnen er haarscheurtjes ontstaan.

Kleine gaatjes zou ik eerst boren voordat je begint met buigen, doordat er bij het buigen ook een klein beetje warmte word ingebracht gaat het op deze manier ook vaak goed.

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 12:31
Niet te brede en dunne stukken kun je op een broodrooster proberen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Snelle Henkie schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:29:
Niet te brede en dunne stukken kun je op een broodrooster proberen.
Je doet je naam weinig eer aan, na anderhalve maand :+ Maar wel een goede tip :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
als je een stuk recht verwarmt ( over een smalle baan ) kun je hem ook alleen maar over die ( rechte ) baan buigen.

Een weerstandsdraad tegen een plankje schroeven werkt prima !

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/buighoutje.jpg

Als je het stuk plexi er recht op legt kun je niet anders dan het recht buigen, daarna in de gewenste hoek houden en afkoelen. ( eventueel onder de kraan )

Daarmee kun je easy dit soort dingen buigen :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/nixieplex.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

@sine: kan je nog wat meer foto's van dat spul posten, vooral waar de weerstandsdraad tegen het hout ligt, wat zijn de specs van die draad?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:14
Hummm weerstands daard, das idd wel een goed idde. Waar kun je dat krijgen, en hoe veel Stroom en spanning moet je er dan doorheen jassen (hoveel Watt?). Heb et idee dat je het nog al snel door zal fikken als je niet uitkijkt.

• Sine
Meer foto's zou ik moeten maken, maar het is in principe heel simpel, midden in de spleet tussen de twee latten hangt de weerstandsdraad. ( constantaan in mijn geval, maar een simpele ijzerdraad kon het ook wel doen als je genoeg stroom tot je beschikking hebt ) de draad hangt dus niet tegen het hout !

De draad moet ( net ) niet gloeien en ongeveer 2mm onder het glas hangen.

Repareren doe je zo.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Constantaandraad had volgens mij een speciale eigenschap kwa weerstanden e.d., dus dan zou je het niet zomaar kunnen vervangen door een alledaagse ijzerdraad.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Daarom zegt Sine, als je er genoeg stroom doorheen stuurt.

• Sine
Constantaan heeft idd een vrij hoge weerstand, maar de belangrijkste eigenschap is dat het vrij temperatuur stabiel is.

De eerste factor overkom je door er genoeg stroom door te jassen ( ijzer heeft ook een aardige soortelijke weerstand ) en de tweede maakt eingenlijk geen fluit uit voor een verwarmings element.

Repareren doe je zo.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Inderdaad, de weerstand van constantaandraad stijgt recht evenredig met zijn temperatuur.

Maar is het nu ook zo dat je dmv een simpel sommetje je gewenste temps kunt berekenen voor de draad? Want je stuurt er een bepaald vermogen in, en dat wordt dus omgezet in warmte dat door straling en convectie enzo weer afgevoerd wordt, en als die afvoer even groot is als de aanvoer blijft de temperatuur constant. Maar volgens mij kun je dit niet zo snel berekenen zonder differentiaalgebeurens en zo.

Dus is de spanning over je draad gewoon een kwestie van trial & error?
In dat geval: op welke spanning en met wat voor weerstand ben jij begonnen met testen, Sine?

* oshiro wil ook plexi buigen :Y)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Sine
ik gok dat ik zo'n 30cm draad heb, daar gooi ik op 12V iets meer dan 2,5 tot 3A doorheen.

Maar het is idd meer trail and error, wordt het niet heet genoeg, dan nog maar wat meer stroom er doorheen.

Als de draad rood begint te worden zit je zeker te hoog.

Mijn draad zal iets van 0.5 -0.8 mm dik zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 28-12-2005 00:09 ]

Repareren doe je zo.

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

ik heb zelf een plexibuiger gemaakt van verwarmingsdraad uit een föhn, gooi ik 12v op, zo'n 2,5 ampere geloof ik, check anders:
http://pcelecblog.blogspo...d-pics-plexie-bender.html

hij werkt perfect, ik gebruik hem niet zo zeer vaak maargoed.

Take a parachute, and jump!

Pagina: 1