problemen met NEC 3520a

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-03 07:31

vleesjus

echte vleesjus!

Topicstarter
hallo,

ik post dit voor een vriend aangezien hij niet kan registreren op tweakers

hij beschrijft het probleem als volgt:
NEC 3520a, heeft altijd goed gewerkt echter sindskort:

wanneer een schijf (alleen dvd's) wordt geplaatst geeft hij aan beschikbaar 0 bytes.
gebruikt 0 bytes. hij speelt dvd's wel goed af.

Het volgende heb ik allemaal geprobeerd:

IDE kabel gewisseld en gecontroleerd
andere nec 3520a geinstaleerd en geprobeerd
driver geflashed
nieuwe chipsetdrivers
nieuwe bios
andere cd's geprobeerd
andere voeding geprobeerd
xp opnieuw geinstaleerd
en bovenstaande opnieuw geprobeerd.

alle overige apparaten verwijderd en alleen de brander nog er aan gehangen
gaf geen resultaat.

ik ben inmiddels ten einde raad :(
hopelijk komt iemand dit probleem bekend voor want hij zit er nu al een flinke tijd mee, hebben samen geprobeerd naar een oplossing te zoeken (zie bovenstaande dingen)

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Beschikbaar 0 bytes wordt altijd aangegeven bij een DVD/CD waar iets op staat hoor :?, omdat je niet zomaar iets kan toevoegen aan de dvd/cd ?

Wat is precies het probleem, aangezien DVD's wel afgespeeld kunnen worden? Kan je ook DVD's branden?

[ Voor 16% gewijzigd door Borizz op 13-11-2005 20:56 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Dus als ik het goed begrijp herkent de drive niet-video-DVD's niet en geeft aan dat er een lege schijf in zit?

Wordt de 'naam' van de (data) DVD die je erin doet wel herkent of is het alsof er helemaal geen schijfje in zit?

Ook zeg je een andere ND3520 ingebouwd te hebben, daarmee doet hetzelfde probleem zich voor?

Dan zal het wel aan de schijfjes liggen neem ik aan.... Betreft dit zelf gebrande schijven of heb je ook een originele (bijv.) game DVD erin geplaatst? Kan ook zijn dat de zelfgebrande schijven met multisession zijn gebrandt, dat kan weleens problemen geven.

Misschien kan je aangeven welke schijfjes je hebt getest die niet herkent worden? Zijn het misschien gewoon lege writables, dan is het logisch dat ze 0,0 aan data bevatten ;)

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Verwijderd

oke ik heb eindelijk mijn wachtwoordt en user id weer te pakken, dat was dus mijn berichtje :P

de brander herkend geen lege dvd's en ik heb diverse geprobeerd ook dvdr's en drd rw's

• PAKMAN79
Een lege DVD wordt nooit herkent, tenminste, niet in Windows Explorer.

En branden lukt wel of herkent je brandt software (Nero o.i.d.) ze niet?

Wat verwacht je trouwens op een lege schijf aan te treffen, data? ;)

Beetje vaag allemaal

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

Verwijderd

waneer ik met nero een dvd wil branden dan houd ie er bij 5% mee op.
en normaal staat er bij deze comp. dvd-rw.... als ik er een lege dvd in stop veranderd deze in een cd-rom is dat dan normaal?

• PAKMAN79
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 21:15:
waneer ik met nero een dvd wil branden dan houd ie er bij 5% mee op.
en normaal staat er bij deze comp. dvd-rw.... als ik er een lege dvd in stop veranderd deze in een cd-rom is dat dan normaal?
Yep, das normaal, tenminste mijn Win XP Home SP2 doet dit ook...

Stoppen bij 5% is natuurlijk niet normaal, check eens of DMA aan staat

We komen dichter en dichter bij de waarheid...spannend!

Verwijderd

DMA staat aan en ik gebruik altijd philips dvd's lijk me geen probleem toch?

• PAKMAN79
Misschien laatste versie van Nero gebruiken of andere software om te branden proberen?

En met andere media dan de betreffende Philips schijven, hetzelfde probleem?

Heeft dit probleem zich altijd voorgedaan of is het iets wat pas recent opgedoken is?

Wellicht een lagere brand-snelheid geprobeerd?

Buffer-underrun aan of uit, enig verschil?

Denk dat er nog wel meer vragen te verzinnen zijn, wat ik bedoel te zeggen is dat je best wat meer dingen zelf uit kan zoeken, dat wordt hier op GoT wel gewaardeerd.

* PAKMAN79 is blij dat het rustig op het werk is... :)

edit: Oh ja, nog een vraag: verschijnt er ook een foutmelding in nero? En welke is dat?

[ Voor 9% gewijzigd door PAKMAN79 op 13-11-2005 21:46 ]

Verwijderd

probleem doet zich sinds kort voor en jah ik heb al een lagere brandsnelheid geprobeerd en / of andere schijven. Ik zal nog eens een ander brand programma proberen. Een foutmelding in nero komt niet, hij blijft gewoon op een willekeurig punt hangen de laatse paar dagen was dat 5% en sinds net is dit rond de 50 geworden ( ik boek dus al vooruitgang)

Maar dat bufferunderrun waar kan ik dat vinden??

is dat een instelling in nero?
PAKMAN79 schreef op zondag 13 november 2005 @ 21:45:
Misschien laatste versie van Nero gebruiken of andere software om te branden proberen?

En met andere media dan de betreffende Philips schijven, hetzelfde probleem?

Heeft dit probleem zich altijd voorgedaan of is het iets wat pas recent opgedoken is?

Wellicht een lagere brand-snelheid geprobeerd?

Buffer-underrun aan of uit, enig verschil?

Denk dat er nog wel meer vragen te verzinnen zijn, wat ik bedoel te zeggen is dat je best wat meer dingen zelf uit kan zoeken, dat wordt hier op GoT wel gewaardeerd.

* PAKMAN79 is blij dat het rustig op het werk is... :)

edit: Oh ja, nog een vraag: verschijnt er ook een foutmelding in nero? En welke is dat?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 22:00 ]

Verwijderd

kan iemand mij vertellen of bepaalde bestanden ook maar met een bepaalde snelheid kunnen worden geschreven?

• wijbro
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 14:14
Al geprobeerd een nieuwe firmware te flashen?
Kun je hier ophalen:

http://liggydee.cdfreaks.com/page/3520/

Verwijderd

ik heb hem al geflahed naar de 3.06 van nec

• PAKMAN79
Nog maar een reactie, het is weer rustig hiero op het werk zullen we maar zeggen ;)

Buffer-underrrun = burn proof, betekend dus dat als het buffer van de brander leeg is dat het brandproces (heel kort) gepauzeerd wordt en als het buffer weer vol is het proces weer verder gaat, zodat je de schijf niet weg hoeft te gooien. Dit had je best zelf uit kunnen zoeken

Als dit aan staat, zoals default het geval zou moeten zijn dan heb ik niet echt veel meer oplossingen/mogelijkheden voor je behalve wellicht de belasting van je systeem als je aan het branden bent of de voeding/spanning.

Zorg er dus voor dat je -bij voorkeur- geen andere applicaties laat draaien als je aan het branden bent, in ieder geval geen zwaar spul zoals games/uitpakkers van gecompresseerde bestanden/encoding software/mediaplayers m.a.w. applicaties die je CPU danwel HDD zwaar belasten. Lijkt mij logisch

Het zou eventueel ook een kwestie van te weinig spanning kunnen zijn, misschien heb je recentelijk een (dikke) grafische kaart ingebouwd of een tweede (derde? vierde?) HDD geplaatst waardoor je (wellicht el-cheapo, no-name crappy) voeding het niet trekt? Probeer eens eens schijf te branden nadat je alle optische apparaten losgekoppeld hebt (behalve de Nec drive en je primaire HDD natuurlijk ;) )

Firmware staat er een beetje buiten, deze zijn meestal voor uitbreiding van ondersteuning van media, bitrate settings, speed-lock, stiller maken van drive etc. Maar als de drive voorheen met dezelfde media goed werkte en nu niet meer zal een firmware update IMO niet snel een oplossing bieden.
kan iemand mij vertellen of bepaalde bestanden ook maar met een bepaalde snelheid kunnen worden geschreven?
Nope, de snelheid van de brander en van de gebruikte media bepalen de brandsnelheid, wordt alvorens het branden begint door de brander bepaalt (auto) of handmatig ingevoerd (2x,4x,8x,16x).

Pagina: 1