Wake-on-LAN met Linksys BEFSR41

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je PC Wake-on-LAN ondersteunt, kan je die (door middel van een commando door een andere pc binnen dat netwerk) laten opstarten. Nu zou dit systeem normaal ook moeten lukken met een netwerk dat aan het internet hangt, zodat van gelijk waar (waar je beschikt over een pc met internet) je pc kan laten opstarten (mits enige configuratie van je router etc...).

Wake on Lan (van Depicus) is zo een leuk tooltje.

De opstelling zoals hier bij mij het geval is:
Router: Linksys BEFSR41 (v2.0; firmware geupdate naar 1.46.02, Aug 03 2004) (handleiding)
Netwerkkaart: VIA Rhine III Fast Ethernet Adapter (mét WOL optie)

Via m'n LAN is het al gelukt om m'n pc wakker te maken met deze configuratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.picazoo.net/linksys/Wake-on-LAN_netwerk.png

Nu probeerde ik hetzelfde maar dan voor internet:
Afbeeldingslocatie: http://www.picazoo.net/linksys/Wake-on-LAN_internet.png

Maar, zoals op de site van depicus ook beschreven staat, moet je router goed ingesteld zijn.
If you wish to use Wake On Lan over the internet you will need to set up your destination firewall/router to allow "Subnet Directed Broadcasts". Most routers and firewalls disable this option by default.

You will then need to allow traffic through on your firewall/router on a specific port. The choice of ports is up to you.
Ik heb even om handig te werken afbeeldingen gemaakt van configuratie van m'n router zodat er niets over het hoofd wordt gezien.
Setup: [Setup] [Password] [Status] [DHCP] [Log] [Security] [Help]
Advanced: [Filters] [Forwarding] [Dynamic Routing] [Static Routing] [DMZ Host] [MAC Addr. Clone]

Nu is me ook onduidelijk of het bij elke router mogelijk is in te stellen dat de soorten commando's zoals die Magic Packets kunnen worden doorgegeven naar een PC in netwerk.
Ik had ook ergens gelezen dat iemand zijn router hetzelfde MAC adres (hardware adres) had gegeven dan zijn NIC (MAC van m'n nic: 00-0C-76-78-F5-C7) maar dit leverde ook geen resultaat op.
Iemand enig idee?

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
sorry, maar ik schop hem toch ff.

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
mijn situatie:
computer------befsr41 v2----------internet-----------befsr41 v4----------computer.

Nu weet ik dat de magic packets wel aankomen op de wakker te maken computer, mits die computer al aanstaat. Dus heeft het geen nut want als ie al aanstaat hoef ik hem niet meer op te starten :P.

Weet iemand een instelling voor linksys routers (befsr41) waarbij je dus de Time To Live voor de ARP tabel kunt aanpassen waardoor de magic packets ook aan kunnen komen op het moment dat die PC al een paar uur uit staat?

edit:

Kan het zijn dat je hiervoor de static routing tabellen moet gebruiken? en zo ja hoe stel je die in want daar snap ik niets van.

[ Voor 13% gewijzigd door batsma op 12-01-2006 19:32 ]

• batsma
  • Niet online
net ff gechat met tech support van linksys. kijk vooral ook ff naar het onderste, "Basically no, let's say it is a device limitation."

hieronder het gesprek. ik had zelf het idee dat ik niet echt te maken had met lui die er veel vanaf wisten.
rest mij nog de vraag;" zijn hier mensen die wat meer skills hebben dan de lui van tech support waar ik mee heb gesproken?".
Joenalyn (20692): Hi, my name is Joenalyn (20692). How may I help you?
Unknown: hi
Unknown: i' having trouble witch setting up wake on lan through the internet
Joenalyn (20692): Can you please confirm the model number of your Linksys product?
Unknown: i've got pc1----router-----internet-----router-------pc2
Unknown: befsr41 versions 2 and 4
Unknown: european models
Joenalyn (20692): DO you have a Linksys adapter there?
Unknown: the thing is, the magic packet arrives on PC2 when i have it on. but when i turn of the PC (the NIC keeps working) it seems that the router doesn't put it through
Unknown: yes, ive got a linksys gigabit networking card
Joenalyn (20692): May I have the model no. of that?
Unknown: linsys eg1032 v2 instant gigabit adapter
Unknown: also a european model
Unknown: you probally allready guessed that i'm from europe ;)
Joenalyn (20692): This device is beyond my skill set, but if you can just give me 3-5 minutes I could transfer this session to a proper technician who could help you further in its configuration. Would it be fine with you?
Unknown: yes offcourse, i'm sorry to be such a bother
Joenalyn (20692): No problem.
Conferenced With Marlon John M(15706)
Unknown: HI want me to repeat what i just said?
Marlon John M(15706): Hi, my name is Marlon John M(15706). How may I help you on that wake on LAN feature?
Marlon John M(15706): Any errors?
Unknown: the thing is, the magic packet arrives on PC2 when i have it turned on. but when i turn of the PC (the NIC keeps working) it seems that the router doesn't put it through to the forwarded IP adress which is 192.168.1.100.
I think this has something to do with the ARP table flushing as soon as that PC is switched off.

Joenalyn (20692) Has Disconnected
Unknown: I got it working in the local LAN network but when i moved the PC so that i had to do it through the internet it stopped working
Unknown: setup now is pc1----router-----internet-----router-------pc2
Marlon John M(15706): Okay, what about trying to place a static IP's on the PC's that has the application.
Unknown: both PC's have a static IP adres
Marlon John M(15706): Then when we forward a port to identify the PC's on the internet side, we may be able to get that Wake on LAN going.
Marlon John M(15706): Good.
Marlon John M(15706): And what port did you use?
Unknown: port 7 and 8900
Marlon John M(15706): Why not use 7000 instead of 7.
Unknown: both forwarded in UDP&TCP to 192.168.1.100
Unknown: because it was stated by the software that i use that port 7 is the standard port to use for WOL
Marlon John M(15706): No, if you have a 2 PC, you have to use a different port for each.
Marlon John M(15706): Oh okay.
Marlon John M(15706): Once forwarded on this PC, have you tried pinging your public IP with the port, and see if the ports will respond?
Unknown: yes the port does respond, but only if the PC is turned on. i also used a "magic packet sniffer" and it arrives complete on PC2 when it is turned on. but when it is turned off, it doesn't get passed the router. probably because the NIC doesnt hold it's IP when turned off.
Marlon John M(15706): Yes because the IP that owns that port is inactive.
Marlon John M(15706): Have you tried this without the router?
Unknown: so the router has no IP to forward to because the fixed IP does not exist at that time because the PC is of
Unknown: yes it didn't work the because the situation then is pc1---router1----internet-----pc2
Marlon John M(15706): Okay.
Unknown: i hope im making sense, english isn' native to me
Marlon John M(15706): Spanish?
Unknown: Dutch, Sneek
Marlon John M(15706): Oh okay, what about pc1--modem--internet--modem--pc2.
Unknown: you say i should try it without any routers?
Marlon John M(15706): Yes.
Unknown: how would that help?
Marlon John M(15706): To check if your modem is not blocking any of the two ports, and also if it is even operational that way.
Unknown: if i send the magic packet when PC2 is turned on the packet sniffer states that the wake-on-lan signal is received. so that would exclude the modems of blocking the signal. i would guess.
Marlon John M(15706): But we are not even sure if the application is operational without the router,
Unknown: where it goes wrong, i think, is between NIC and router when PC containing NIC is turned off, but NIC is still on
Unknown: you're right about that, but it worked in my home LAN with the same PC and the same ports and the same software
Marlon John M(15706): Okay.
Marlon John M(15706): A possibility, you are right.
Unknown: couldnt it have to do with the ARP tables flushing directly when the PC is turned off?
Unknown: ARP tables in the router i mean
Marlon John M(15706): Yes it is.
Unknown: is there some way to change that?
Marlon John M(15706): Basically no, let's say it is a device limitation.
Unknown: too bad, well then, thanks for your time and advice.
Marlon John M(15706): Sorry about it though.
Unknown: thanks

Verwijderd

een vraagje voor u: kan je met zekerheid zeggen dat je modem ingelogd blijft met internet, ook al staat je pc aan af (of course)?

iets waar ik aan dacht: ik kan in mijn router instellen hoelang het ip gegeven wordt aan een netwerkkaart in mijn thuisnetwerk. ik heb dit ingesteld op 10 dagen. als ik binnen de 10 dagen nadat ik mijn pc afgezet heb de pc weer aanzet, krijgt die dus weer hetzelfde ip. slechts als er nadat die pc afstaat meer dan 254 andere netwerkkaarten connecteren, verliest die ene pc sneller zijn ip. maar ik zie dat dat op 2 dagen ingesteld staat bij u, dus dat mag eigenlijk het probleem niet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 22:25 . Reden: typo ]

• batsma
  • Niet online
Ja, daarom heb ik ook een router aangeschaft voor die locatie, zodat de router de verbinding naar het internet openhoudt.

Ik zelf gebruik vaste IP adressen omdat dat makkelijker is met poorten forwarden. Staat ook in de quote van het gesprek met linksys techsupport, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet helemaal hebt gelezen.

De topicstarter heeft zo te zien een Amerikaanse versie van dezelfde router en gebruikt waarschijnlijk ook net iets andere instellingen.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het lijkt idd iets met ARP te maken te hebben: als ik mijn pc hibernate blijft het nog een half uurtje ofzo werken, daarna niet meer. Blijkbaar meldt mijn netwerkkaart zich niet af bij het hibernaten en weet de router dus nog een tijdje waar hij het ip-adres waar hij naartoe moet forwarden moet vinden en komt het goed.

Na verloop van tijd heeft de ARP-dinges al niks meer gehoord van dat IP en gooit hij hem uit de ARP-table. Vervolgens probeer ik mijn pc wakker te maken met zo'n WOL-pakketje vanaf het internet, de router wil dat pakketje doorzetten naar mijn interne IP, maar weet niet waar die is (heeft geen idee welke mac-adres er bij dat ip hoort, staat namelijk niet in de ARP-table) en gooit het pakketje weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Kuhlie op 12-01-2006 23:04 . Reden: kleine verduidelijking, inhoudelijk geen wijziging ]

• batsma
  • Niet online
okee, als dat het probleem is, wat is dan de oplossing?
trouwens, binnen het LAN kon die PC 3 dagen uit staan en dan werkte WOL wel dat vind ik ook vreemd.

edit:

ook ff mail gestuurd naar support.nl(at)linksys.com
[quote]
Hallo support,

Ik heb een probleem met WOL functionaliteit. Ik zal proberen het uit
te leggen.

Situatie:
Ik heb PC1 gekoppelt aan een befsr41 v2 router(r1).
router(r1) is gekoppelt aan een motorola modem voor het internet.
Internet is gekoppelt aan een ander motorola modem.
Motorola modem is gekoppelt aan een befsr41 v4 router(r2)
router(r2) is gekoppelt aan PC2

PC2 heeft een onboard NIC met WOL mogelijkheid.
WOL heeft gewerkt op PC2 in een lokaal LAN.
PC2 is verhuist naar een andere lokatie vanwege veiligheid.

In schematische weergave ziet de verbinding er als volgt uit:
PC1-----R1----modem-----internet-----modem-----R2-----PC2

Probleem:
Ik wil graag vanaf PC1, PC2 op kunnen starten maar dat lukt niet.
Ik heb een WOL "packet sniffer" op PC2 die zegt dat de WOL pakketjes
aankomen als PC2 al aan staat. Dus zover gaat alles goed.

Zodra ik de PC uit zet blijft het lampje op R2 branden dus die geeft
aan dat de NIC nog werkt. Maar als ik dan een WOL commando stuur
start vervolgens PC2 niet op. (In het LAN werkte het wel)
PC2 heeft een fixed IP adres. Ik heb poorten vanaf de router geforward
naar dat IP, die ook meegeef aan het WOL commando.

Het WOL commando komt dus aan op het moment dat PC2 al aan staat, maar op de een
of ander manier komt het signaal niet verder dan router R2 op het
moment dat PC2 uit staat.

Weten jullie een oplossing voor mijn probleem?
[/quote]

[ Voor 98% gewijzigd door batsma op 12-01-2006 23:16 ]

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Kuhlie schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:03:
Het lijkt idd iets met ARP te maken te hebben: als ik mijn pc hibernate blijft het nog een half uurtje ofzo werken, daarna niet meer. Blijkbaar meldt mijn netwerkkaart zich niet af bij het hibernaten en weet de router dus nog een tijdje waar hij het ip-adres waar hij naartoe moet forwarden moet vinden en komt het goed.

Na verloop van tijd heeft de ARP-dinges al niks meer gehoord van dat IP en gooit hij hem uit de ARP-table. Vervolgens probeer ik mijn pc wakker te maken met zo'n WOL-pakketje vanaf het internet, de router wil dat pakketje doorzetten naar mijn interne IP, maar weet niet waar die is (heeft geen idee welke mac-adres er bij dat ip hoort, staat namelijk niet in de ARP-table) en gooit het pakketje weg.
met je router heb ik geen ervaring, maar is het (net zoals met mijn speedtouch510) niet mogelijk een IP via DHCP te krijgen en dat in de router vast te zetten, "locked" zoals mijn speedtouch het noemt.
Dan blijft het IP en het macadres gewoon gekoppeld, je hebt dus uiteindelijk een fixed IP wat de router ook onthoudt...

• batsma
  • Niet online
bigfoot1942 schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 23:16:
[...]

met je router heb ik geen ervaring, maar is het (net zoals met mijn speedtouch510) niet mogelijk een IP via DHCP te krijgen en dat in de router vast te zetten, "locked" zoals mijn speedtouch het noemt.
Dan blijft het IP en het macadres gewoon gekoppeld, je hebt dus uiteindelijk een fixed IP wat de router ook onthoudt...
Ik zie een dergelijke instelling nergens staan. was het maar zo ;(

Verwijderd

kleine suggestie (naast de kwestie maar kom) :stel je max idle time in op 0 => connectie is dan altijd aan

nog een vraag:
waarom is het bolletje geselecteerd bij gateway ipv bij router (cfr deze pic: http://www.picazoo.net/linksys/013_dynamic_routing.png )?

mvg
mooseman007

edit: @ batsma: welke firmware versie gebruikt u?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 01:51 ]

• batsma
  • Niet online
Firmware Version: 1.04.02
voor BEFSR41v4.

dit is volgens mij de nieuwste.

Verwijderd

wordt je netwerkkaart uitgeschakeld om stroom te besparen als je je pc afzet?

• batsma
  • Niet online
neen, staat volgens mij ook in het topic zelf.

• batsma
  • Niet online
Ik heb het trouwens denk ik al opgelost. moet het nog ff wat langer testen.

probleem was dus dat de router vergat dat er een computer aangesloten zat. hoe kwam dat? ik had een fixed ip ingesteld.
Niet ín de router (niet mogelijk), maar door DHCP uit te schakelen en die PC gewoon een IP te geven binnen een bepaalde Klasse B range, dus 192 ip.
Hierdoor zag de router pas een PC op het moment dat hij contact maakte maar dat deed hij dus niet omdat ie uit stond.

oplossing: DHCP ingeschakeld zodat hij maar 1 IP adres uitdeelt en dat ene IP adres een lease van 10 dagen (14400 minuten) meegeeft. hierdoor blijft de PC 10 dagen actief in het geheugen van de router en kan ik hem dus ook WOL-en.

Verwijderd

nice! dus ip ontvangen via dhcp was niet geactiveerd op je pc die je wou bereiken.

• batsma
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2006 @ 23:43:
nice! dus ip ontvangen via dhcp was niet geactiveerd op je pc die je wou bereiken.
Klopt, dat was een static ip. en op de router zelf had ik het dus ook uitgezet.
Pagina: 1