DVD-RAM writers met cartridge acceptatie

Pagina: 1
Acties:

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Op het internet ben ik 2 DVD-RAM (re)writers tegen gekomen, t.w.:

NEC ND-4550 (16x16 48x32x48x)

en

Plextor PX-750A (16x16 48x24x48x)

Kunnen deze branders ook DVD-RAM met cartridge innemen? Bij Sallandautomatisering zag ik staan dat de Plextor alleen schrijfmogelijkheid op de DVD-RAM heeft en geen leesfunctie. Kan dat?

• gerritman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:12
De LG GSA-4163B kan ook DVD-RAM lezen/schrijven er zou ook een model van hun moeten zijn welke met cartridges overweg kan alleen ik heb hem bij nederlandse firma's niet kunnen vinden.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:41
Waarom wil je perse in cardridge?
Ik neem aan de een apparaat dat ze kan schrijven ze ook kan lezen, ik zou daar maar vanuit gaan.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
leonbong schreef op maandag 14 november 2005 @ 01:02:
Waarom wil je perse in cardridge?
Ik neem aan de een apparaat dat ze kan schrijven ze ook kan lezen, ik zou daar maar vanuit gaan.
Ik wil hem met cartridge omdat een DVD-schijfje dan veel beter beschermd wordt. Ik gebruik hem als hem dus ook als back-up systeem. Ik neem een Panasonic DVD branden (stand-alone), met daarbij ook DVD in cartridge, deze wil ik graag in kunnen lezen in de computer.

Maar zijn deze brabder nou wel of niet geschikt voor DVD met cartridge. Ik zal nog even de LG brander bekijken.

• leonbong
Die LG heb ik zelf en daar kan je geen cardridges instopppen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uhm, de door jou genoemde branders slikken dan wel DVD-RAM's, maar er passen fysiek echt geen cartridges in 8)7 Je zult dus óf het schijfje uit de cartridge moeten halen óf een aparte cartridge-DVD lezer/brander nemen :) Panasonic heeft wel wat in haar assortiment.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Okee de genoemde branders kunnen dus niet een DVD-RAM met cartridge inslikken, jammer :'(

Panasonic maakt geen DVD branders meer volgens mij, die in de PC passen.

Ik heb Sallandautomatisering een mail gestuurd of het inderdaad waar was dat DVD-RAM alleen maar te schrijven is en niet te lezen in de Plextor. Ze bevestigden dit :? :?

Als iemand één heeft gevonden met acceptatie van een cartridge dan hoor ik dat graag.

• leonbong
Als ik jouw was zou ik maar eens plextor mailen maar het lijkt me echt onzin. Ram is vanaf begin bedoelt voor lezen en schrijven en wordt ook native door xp onderstuend. Het principe van dvd-ram is beter dan mountain-rainier met RW schijven.

Edit

Volgens de spec sheet kan hij ook geen dvd-rw lezen of dvd-r 8)7
smerige kopie van plex-datasheet
Write & Read speed
Write
DVD+R 16x
DVD+R DL 8x
DVD-R 16x
DVD-R DL 6x (8x -R by Firmware Upgrade)
DVD+RW 8x
DVD-RW 6x
DVD-RAM 5x
CD-R 48x
CD-RW 24x
Read
DVD-ROM 16x
CD-ROM 48x

Ga er dus vanuit dat hij het kan lezen.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 14-11-2005 16:54 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat het ook onzin is, maar dat moet zo'n verkoper toch weten vind ik. Voor de zekerheid moest ik Plextor maar even bellen.

DVD-RAM is impliciet ook DVD ROM !!!

Die krengen zijn moeilijk te vinden van Panasonic, hier heb ik op de Duitse site 2 varianten gevonden, nog even uitzoeken wat het verschil is. Maar deze kun je niet krijgen in Nederland, lijkt het.

En uiteraard wil ik hem natuurlijk in het zwart, nog moelijker :O

Hopen dat iemand eentje heeft en mij dit even post.

• leonbong
Anders koop je die LG. Heb ik zelf en leest prima ram schijven.

PS De booktype van DVD-ram, DVD-R, DVD-RW, enz is anders dan van DVD-rom. Waarom is het anders een pluspunt als je een brander hebt die booktype setting kan? Juist voor beter onderstuening in standalone woonkamer dvd-spelers.

[ Voor 65% gewijzigd door leonbong op 14-11-2005 17:51 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Uiteraard kan de Plextor ook DVD-RAM lezen.

Zoek anders eens naar de Plextor PX-605A. Dat is een Panasonic OEM die ook cartridges ondersteunt.

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
leonbong schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:48:
PS De booktype van DVD-ram, DVD-R, DVD-RW, enz is anders dan van DVD-rom. Waarom is het anders een pluspunt als je een brander hebt die booktype setting kan? Juist voor beter onderstuening in standalone woonkamer dvd-spelers.
Dat klopt idd, echter is de reading booktype mijns inziens al ingebakken, wanneer je het ook kan schrijven.

Die LG lijkt me een prima apparaat hoor, maar jah ik wil graag die cartridge support. Wordt een utopie denk ik. Je kunt die cartridge toch gemakkelijk er vanaf halen?

Als ik n.l. een keer een opgenomen film van mijn standalone Panasonic DVD recorder (nog aan te schaffen) op de PC wil zetten en ik heb deze op een DVD-RAM met cartridge opgenomen, dan haal ik hem er maar even vanaf. Ik zie op dit moment even geen andere optie, want niemand zal me de Panasonic kunnen leveren hier. Kzal Sallandautomatisering is even mailen hierover.

Ik zal even posten wat dat eventueel kost en of het mogelijk is uberhaupt ;)

P.S.: Wat is een Half Height Cartridge DVD Multi Drive ?

[ Voor 3% gewijzigd door M. Mulder op 14-11-2005 18:06 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
M. Mulder schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:04:
Die LG lijkt me een prima apparaat hoor, maar jah ik wil graag die cartridge support. Wordt een utopie denk ik. Je kunt die cartridge toch gemakkelijk er vanaf halen?
Ik vind het vrij lastig om die cartridges te openen.
Hier staat een duidelijke beschrijving:
http://www.optodisc.com/OptoDisc/d_word_d.htm

Als je toch een cartridge DVD-RAM drive vind moet je bereid zijn om 2 of 3x zoveel euro's neer te tellen.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:43
M. Mulder schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:04:
[...]

P.S.: Wat is een Half Height Cartridge DVD Multi Drive ?
Half Height wil zeggen standaard hoogte van een cd/dvd-drive. De originele standaard is eigenlijk 2x zo hoog maar dat gebruikt geen hond. Alleen DLT tape drives soms nog wel geloof ik.

Panasonic heeft nog een nieuw type uitgebracht met cartridge support: SW-9574-C. Deze staat al voor preorder in een paar duitse shops. Duitsland moet je denk ik ook wel naartoe, daar is veel meer dvd-ram verkocht dan hier.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zonde om cartridges te openen, want dan ben je de extra levensduur meteen kwijt. Dat scheelt als ik het goed heb een factor 100. (1000 x versus 100.000 keer schrijven/formatteren).

• M. Mulder

M. Mulder

Topicstarter
Ja daar heb je wel gelijk in, dus ik moet de keuze maken of een brander met DVD-RAM cartridge die moeilijker verkrijgbaar is (Duitsland) en duurder of een brander met alleen DVD-RAM, die wel gemakkelijk te verkrijgen is, maar waarvan de levensduur veel minder is en je geen compatibiliteit hebt met standalone DVD branders waar je een DVD RAM met cartridge gebruikt.

En daar zit ik het meest mee eigenlijk, naast de 3x duurdere aanschafprijs.

• drfruit
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In mijn Panasonic standalone recorder gaan naast cartridges ook losse dvd-rams, die eveneens in mijn LG 4163/5163 werken. Het enige probleem blijft die lagere levensduur vanwege het stof dat toegang krijgt. De LG is een fantastische brander, van de Panasonic pc branders weet ik niets.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Shit, da's idd wel jammer dat de huidige multi-branders met RAM ondersteuning geen cartridges slikken. Als je bv. een 16X DVD-RAM rewriter wilt ben je zo het dubbele van zo'n multibrander kwijt. :/

Nog voorkeuren voor de LG GSA-4167B of de NEC ND-4450 hier? Aan de NEC firmwares wordt wel door meer mensen gesleuteld denk ik, wat op zich een voordeel is.

• Bollebout
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 07:28
NEC 4550 kan dat dus niet.
Nu zijn er al nieuwe firmwars te downloaden. http://liggydee.cdfreaks.com/stratinfo/10/0

http://liggydee.cdfreaks.com/page/4550/

bittsetting is now also supported (met nw firmware dus).

[ Voor 79% gewijzigd door Bollebout op 08-12-2005 21:34 ]

Pagina: 1