Toon posts:

Plattegrondje omzetten in schematische tekening

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij een routebeschrijving op een website wil ik graag een kaartje laten zien. Nu heb ik wel een standaard plattegrondje, maar ik wil het graag wat overzichtelijker maken.

Hieronder zie je een voorbeeldje van wat voor soort kaartje ik wil maken:
Afbeeldingslocatie: http://www.vitalux.nl/vitalux_uitleg/showpicture.gif

Met wat voor programma kan ik zoiets het beste maken? Oftewel: welk programma heeft tekenfuncties waarmee ik zoiets netjes kan maken? Het mooiste zou zijn wanneer dat programma ook layers ondersteunt, zodat ik als het ware het 'echte' kaartje eerst als background kan instellen en de route overtrekken. (maar dat is ondergeschikt aan de eenvoud die het programma het liefst moet hebben)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:13
Adobe Photoshop misschien?

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-12 13:28

Freelance

(..)

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 19:13:
Bij een routebeschrijving op een website wil ik graag een kaartje laten zien. Nu heb ik wel een standaard plattegrondje, maar ik wil het graag wat overzichtelijker maken.

Hieronder zie je een voorbeeldje van wat voor soort kaartje ik wil maken:
[afbeelding]

Met wat voor programma kan ik zoiets het beste maken? Oftewel: welk programma heeft tekenfuncties waarmee ik zoiets netjes kan maken? Het mooiste zou zijn wanneer dat programma ook layers ondersteunt, zodat ik als het ware het 'echte' kaartje eerst als background kan instellen en de route overtrekken. (maar dat is ondergeschikt aan de eenvoud die het programma het liefst moet hebben)
illustrator / photoshop lijkt me het makkelijkst

trails zijn te downloaden op www.adobe.com

[ Voor 4% gewijzigd door Freelance op 13-11-2005 19:20 ]

"Sometimes I sits and thinks, and sometimes I just sits" - (W. the Poo)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Neee foei... daarnaar kun je het later exporteren, als pixels.

Deze plaat lijkt me echt geknipt voor Illustrator, en daar zal je voorbeeldkaartje ook in gemaakt zijn.

Illustrator, de Pen Tool, ga maar zoeken.

Je plakt het normale kaartje in Illustrator, je zet het object op 50% en vergrendelt het. Dan ga je de hoofdwegen als dubbele lijnen eroverheen trekken. Dat kan heel mooi met Bézierlijnen, zie Pen tool.

Je kunt het hierna oneindig schalen. (helaas wordt de te rijden route er niet korter op :P )
Je kunt het als EPS opslaan en ook weer in Photoshop openen, sla het vanuit hier niet als EPS op maar als jpeg of tiff, pixelformaat. Het is in dit formaat niet meer oneindig schaalbaar zonder kwaliteitsverlies.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-12 18:30
Een eenvoudiger alternatief voor Illustrator is in dit geval Inkscape; dat kan alles dat je hiervoor nodig hebt en is bovendien open source.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-10 12:32

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

En een goedkoper alternatief voor Illustrator is Xara Xtreme, snel in het gebruik, lekker overzichtelijk! (70 euro)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat lukt mij nog met paint shop pro 5 ....

voldoet gelijk aan je eisen klein,simpel werkt met layers

kaart overtrekken is bij een "vereenvoudigde" kaart meestal niet echt handig
gewoon uit het niets beginnne imho

Iperf

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-10 12:32

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

@fish: het punt was juist dat dit vrij lastig mooi te doen is met een bitmap tekenprogramma, omdat je lekker strakke lijnen wilt. Nu wordt het voor de TS wel heel lastig om te kiezen, maar wat je ook kiest, vector is de meest logische keuze in dit geval. Ik realiseerde me pas later dat het misschien een beetje overkill is om voor 1 zo'n kaartje een programma aan te schaffen, wellicht is Inkscape in dit geval zo'n slecht idee nog niet!

een andere goede optie (ook freeware/OSS) is Skencil

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 30-dagen trial van Illustrator eens gedownload en zal eens kijken of ik het daarmee voor elkaar krijg.

Het gaat tenslotte maar om 1 tekening.

Mocht ik er niet uitkomen, dan horen jullie het wel. Maar daar ga ik niet van uit.

Bedankt voor de (vele) snelle hulp!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mr_Kite schreef op zondag 13 november 2005 @ 21:21:
@fish: het punt was juist dat dit vrij lastig mooi te doen is met een bitmap tekenprogramma, omdat je lekker strakke lijnen wilt. Nu wordt het voor de TS wel heel lastig om te kiezen, maar wat je ook kiest, vector is de meest logische keuze in dit geval. Ik realiseerde me pas later dat het misschien een beetje overkill is om voor 1 zo'n kaartje een programma aan te schaffen, wellicht is Inkscape in dit geval zo'n slecht idee nog niet!

een andere goede optie (ook freeware/OSS) is Skencil
gimp anyone ? of heeft die geen vertcors ?

Iperf

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-12 18:30
gimp anyone ? of heeft die geen vertcors ?
Zullen we dit topic hernoemen naar "noem zo veel mogelijk grafische programma's"? :P

De Gimp is niet opgezet als vectorprogramma en haalt het qua mogelijkheden niet bij programma's als Illustrator, Inkscape of CorelDraw.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dude het gaat om één plaatje :P

En hij vraagt toch om grafische programma's of niet ???. vectoren waren btw geen eis.

Iperf

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-12 19:09

NMe

Quia Ego Sic Dico.

fish schreef op maandag 14 november 2005 @ 01:13:
dude het gaat om één plaatje :P

En hij vraagt toch om grafische programma's of niet ???. vectoren waren btw geen eis.
Zal ik dan maar MS Paint noemen? Of beter nog: MS Paintbrush? ;)

Vectoren waren misschien geen "eis" van de topicstarter, maar wel verreweg de meest logische oplossing voor dit probleem. Een programma dat niet gemaakt is om met vectoren te werken hiervoor gebruiken is zo ongeveer equivalent aan het met alle geweld naar binnen proberen te slaan van een balk van 5x5cm door een rond gat met een straal van 2,5cm. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lichtelijk overdreven dude :Z

die gast kan geen tekenprogramma bedenken en jullie zetten hem gelijk aan het werk met vectors
begrijp me niet verkaard, vectors is beter. jullie proberen alleen een mug dood te slaan met een olifant

Iperf

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

fish schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:37:
lichtelijk overdreven dude :Z

die gast kan geen tekenprogramma bedenken en jullie zetten hem gelijk aan het werk met vectors
begrijp me niet verkaard, vectors is beter. jullie proberen alleen een mug dood te slaan met een olifant
Modbreak:Je spreekt jezelf een beetje tegen. Help de TS aub of blijf uit het topic :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Het is me inmiddels gelukt met Illustrator en ben erg tevreden over het resultaat. Vooral ook dat ik nu naar hartelust kan schalen zonder dat het er lelijk uit komt te zien.

Nogmaals bedankt voor de hulp.

• Dark Blue
  • Laatst online: 21:55

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ha, dat is mooi.
Ben blij dat je door de bomen het bos nog zag met de warrigheid van dit topic.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12 13:08
Mosterd na de maaltijd, vrees ik. Maar hier een linkje met een map die ik zelf gemaakt heb, inclusief bitmap achtergrond.
De truc die gebruikt word met kaarten tekenen in een vectorprogramma is om steeds lijnen te dupliceren. Neem bijvoorbeeld een weg die afgebeeld staat als geel met een dunne rode rand. Je geeft simpelweg de onderste lijn een rode kleur met een dikte van net iets meer dan de bovenliggende, die je dus geel maakt.
Op die manier worden bijvoorbeeld ook treinrails gemaakt. Deze kunnen al snel bestaan uit 6 lijnen.
  • De onderste lijn heeft een dashed stroke (voor de bielzen aan de buitenkant)
  • De tweede heeft een iets smallere zwarte lijn (niet dashed)
  • De derde is nog iets kleiner en wit
  • Dan de vierde weer zwart, weer iets smaller
  • De vijfde is weer wat smaller en wit
  • de laatste is even breed als de vorige, maar zwart en dezelfde dash als de eerste lijn.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c5327d3595742370c3690679e25e335b/full.gif

Mijn vriendin is sinds een half jaar een GIS-tekenaar, en als ik het goed begreep is dat ze veel voordeel van haar grafische kannis had, maar ook enkele dingen moest afleren. Maar wat dan precies, dat was me volledig onduidelijk :+

[ Voor 11% gewijzigd door Savantas op 15-11-2005 10:19 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Ik vond de tutorial van Veerle erg goed: The best way to draw a map in Illustrator.

• Willem
  • Laatst online: 24-12 20:14
Overigens kun je netzogoed een 2e stroke aan een lijn geven :)
(In je Apperance window)

• Savantas
Jemig, Willem :o ! Wissik helemaal niet! Dank je _/-\o_ , maakt t stukken overzichtelijker!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geinteresseerden, ik heb het uiteindelijk zo gedaan:
(mbv tutorial op internet)

Het kaartje wat ik bijvoorbeeld op routenet.nl kon vinden heb ik tijdelijk even als achtergrond neergezet en mbv de pentool heb ik de wegen netjes overgetrokken. (het was even oefenen om mooie rondingen te krijgen bij op- en afritten, maar uiteindelijk werd het steeds beter)

Vervolgens heb ik die wegen een bepaalde stroke-dikte gegeven in de kleur zwart. En daaroverheen heb ik exact dezelfde wegen gekopieerd (CTRL-C/CTRL-F) en veranderd naar een iets kleinere stroke-dikte in de kleur wit.

Tot slot de achtergrond weer verwijderd en het kaartje wat opgeleukt met richtingen en wegennummers.

Dit heeft me uiteindelijk opgeleverd wat de bedoeling was.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn resultaat dan ook nog maar even. Nog tips/aanvullingen?

Afbeeldingslocatie: http://www.rijtests.nl/route.jpg

• Willem
Ziet er goed uit! :)

Kleine puntjes nog... zou de "kleine" wegen, richting Hasselt, en de weg daarvandaan naar de Vijfhoekweg gewoon recht houden. Die kleine twist lijkt me niet de moeite. :)
En nog 1 dingetje: Linksonder, waar de N340 de A28 "onderdoor" gaat, sluit de weg niet echt lekker aan in de bocht. Verder super, lekker helder. :)

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik die wegen openhoudt, is dat je nu nog kan zien dat de weg nog wel verder gaat.

Dus dat mensen bij wijze van spreken niet door zouden rijden tot er een haakse bocht in de weg komt.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

willem169 heeft het over het stukje weg onder de A28 door ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Savantas
En de lichte knik tussen de Hasselt weg en de ster. Die is zo licht dat je die wel achterwege kan laten.

@Willem169: Was meer uitleg aan BTM. Ik wees erop dat jij eerder die bedoelde... :P

[ Voor 30% gewijzigd door Savantas op 16-11-2005 11:58 ]

• Willem
<offtopic>

I hate to tell you, but I told you so ;)
Die kleine twist lijkt me niet de moeite.
</offtopic>
Pagina: 1