[AMD E revisie] Lage vcore & hoge vdimm = DODE CPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BELANGRIJK

Het is gebleken dat bij gebruik van een hoge vdimm (geheugen voltage van 3+ volt) en een lage (lees: stock) vcore de CPU het kan begeven. De diodes die de CPU moeten "beschermen" tegen de hoge vdimm kunnen het dan begeven, waardoor de CPU naar de eeuwige rekenvelden gaat.

Hoe kun je dit voorkomen?

Je kunt je CPU "versterken" door de vcore te verhogen, laten we zeggen met 0,1 volt.

Uitspraak van AMD: De enige manier om de CPU te versterken is door de vcore te verhogen.

Bron: XS
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=79509

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als je gewoon de persoon van een FAQ PMt is het ook goed :P

Nu met nieuwe topic start is het natuurlijk veel beter :P :D

[ Voor 37% gewijzigd door FiXeR.nl op 13-11-2005 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FiXeR.nl schreef op zondag 13 november 2005 @ 19:04:
Als je gewoon de persoon van een FAQ PMt is het ook goed :P
Ow :/ :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hey :) is opzich wel iets waar even op gelet moet worden door middel van een topic jah :) alleen om nu zo'n korte topic start te maken met alleen maar een linkje is niet de bedoeling natuurlijk :)

Ik zo graag willen dat je het stukje even voor een deel (of compleet) naar het nederlands vertaald en dan als bronvermelding Extreme noemen, we zijn hier op een Nederlands forum :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op zondag 13 november 2005 @ 19:07:
Hey :) is opzich wel iets waar even op gelet moet worden door middel van een topic jah :) alleen om nu zo'n korte topic start te maken met alleen maar een linkje is niet de bedoeling natuurlijk :)

Ik zo graag willen dat je het stukje even voor een deel (of compleet) naar het nederlands vertaald en dan als bronvermelding Extreme noemen, we zijn hier op een Nederlands forum :)
Ok, ik ga mn best even doen :9

EDIT: Startpost gewijzigd . . hoop dat het nu duidelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dit is ook wel een leuke stukje, en denk ik het belangrijkste bericht van het hele topic op XS.
First of all, the CPU doesn't have to do directly with the VDD, but with Vtt/Vref, wich should vary from 1.25 to 2V when you adjust the RAM from 2.5 to 4V. Maximum JEDEC Vdd voltage is 2.85V, and lowest voltage for A64 CPU's (CnQ activated) is 1.1V, so we know for sure that a difference of 0.325V between Vcore and Vtt is safe. This means that for a 1.35V Vcore voltage, we can have a safe Vdd of at least 3.35V, and for 1.5V Vcore -> 3.65V Vdd.
Probably the real danger is when those diodes go near the opening (conduction) voltage, wich should be ~0.6V for Si-based junction; if this is true, 1.35V Vcore and above 3.9V Vdd should kill the CPU instantly ... anyone wanna try ?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FnF schreef op zondag 13 november 2005 @ 19:20:
Dit is ook wel een leuke stukje, en denk ik het belangrijkste bericht van het hele topic op XS.

[...]
Volgens zijn theorie zouden er eigenlijk geen problemen moeten zijn, maar een aantal verhalen op XS duiden daar niet op.

Anyway, ik denk dat het sowieso raadzaam is om je vcore iets te verhogen als je met hoge vdimm's gaat werken . . . Laten we het daar maar op houden ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 19:23 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 19:23:
[...]

Volgens zijn theorie zouden er eigenlijk geen problemen moeten zijn, maar een aantal verhalen op XS duiden daar niet op.

Anyway, ik denk dat het sowieso raadzaam is om je vcore iets te verhogen als je met hoge vdimm's gaat werken . . . Laten we het daar maar op houden ;)
Volgens zijn theorie zouden er juist wel problemen zijn :) Lees het maar eens goed door, dan zie je ook dit staan:
Probably the real danger is when those diodes go near the opening (conduction) voltage, wich should be ~0.6V for Si-based junction; if this is true, 1.35V Vcore and above 3.9V Vdd should kill the CPU instantly ... anyone wanna try ?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-08 16:16

Sir_G-nius

- - -

Is idd goed om te weten.

*Sir_G-nius heeft z'n VCore van z'n San Diego met 0.1V verhoogt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

0,1v, dat vind ik best veel, helemaal als je op lucht draait.

Maar als ik eht zo lees is het toch alleen als je je Proc op stock Vcore draait en je VDD op 3,9v+ ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

mja met een stock vcore op een venice en je geheugen op 3.9 volt (wat wel heeeel erg veel is, zelfs voor utt enzo) dan zou je cpu instant stuk gaan...

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
HeefStan schreef op zondag 13 november 2005 @ 23:00:
mja met een stock vcore op een venice en je geheugen op 3.9 volt (wat wel heeeel erg veel is, zelfs voor utt enzo) dan zou je cpu instant stuk gaan...
Volgens de theorie wel, maar in de praktijk is het anders. Ik heb veel gevallen gezien waarbij het maar om een vdimm van 3,4 / 3,5 volt ging . . . en toch een dode CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

nou lijkt het me erg vaag om je CPU op stock te draaien en zoveel Volt op je geheugen maargoed.

Lijkt me dat als je je Ram hard wilt laten gaan dat je je CPU ook wel hard wilt laten gaan ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op zondag 13 november 2005 @ 23:23:
nou lijkt het me erg vaag om je CPU op stock te draaien en zoveel Volt op je geheugen maargoed.

Lijkt me dat als je je Ram hard wilt laten gaan dat je je CPU ook wel hard wilt laten gaan ;)
True, maar als je CPU hard genoeg gaat @ stock vcore, zou jij m dan verhogen? (Als je dit niet gelezen hebt dan he :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Omdat je en OCer bent :+

k bedoel als je dan toch neit zoveel om snelheid geeft dan lijkt me dat je ook geen 3,5v op je ram zet :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3ll
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee idd, en als je 3.5V op je RAM zet kan je er meestal wel vanuit gaan dat je n overclock hebt waarbij je je Vcore ook hebt moeten verhogen :P

Ik heb als Vcore nu 1.6V ofzo, dus met 3.5V @ Vdimm zit ik snor? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Toch even goed in de gaten houden dit topic; om nou direct mijn SLI-DR Expert en 4400+ om zeep te helpen is ook zo wat!

Maar als ik het goed begrijp, hoeft je met stock settings nergens bang voor te zijn? Hij is puur als je het aantal V van het geheugen verhoogd, en van de CPU niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 14:15

DesertShooter

Afgekickt

Heb nog niet veel mensen gezien die op deze manier hun cpu om zeep helpten. Heb zelf 24/7 3,4v en 1,4v gedraaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

sapphire schreef op zondag 13 november 2005 @ 23:23:

niet eensch

de meeste venice 3200's doen 10x280/270 @ stock vcore, terwijl je met utt daar toch zeker 3.5+ volt voor nodig hebt..(1:1 that is)

heerlijke techpost, als ik dit aan mijn vriendin zou laten lezen zou ze de eerste 2 woorden snappen en bij de derde aan de vakantie denken :+

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Dan vraag je ook om problemen als je 24/7 3,5v op je geheugen zet.

gebruik van de 4V jumper word ook zeer afgeraden voor 24/7 gebruik door DFI.

ik zit met voornamelijk meiden op me opleiding en die snappen ook altijd weinig van wat ik lees/typ op msn als het over PC's gaat :+ geweldig die bekkies die ze dan trekken.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Hoge vdimm is swieso achtelijk, VX en Redline die tot 3,5V garanderen zouden hier IMO voor moeten opdraaien. Bovendien valt 2,85V+ ook uit de specificaties en dus is het niet vreemd dat CPU's er door dood gaan. Voor benchen en OC'ers OK maar de niet goed wetende man die zomaar met z'n DFI 3,6V door zn geheugen jast is wel de pineut van OCZ en Mushkin

[ Voor 27% gewijzigd door DaWaN op 14-11-2005 17:04 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Pagina: 1