Toon posts:

Beperkte upload door verkeerde tel. aansluiting binnenshuis

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort ben ik verhuisd en ik heb mijn adsl lijn meegenomen die 11-11-2005 is opgeleverd.

Ik heb een basic abonnement (768Kb/s upload -- 3200Kb/s download )bij XS4ALL, maar het probleem is dat mijn upload (op het moment) maar tot 448Kb/s gaat.

De lijn is al getest door KPN en haalt de snelheden die die moet halen. (we wonen ongeveer 1km van de centrale)
Modem & splitter is samen met KPN medewerker uitvoerig getest en vertoonde geen problemen.

Het probleem is inmiddels wel achterhaald: de telefoon bekabeling. (waarschijnlijk vanwege een renovatie)
Wij hebben thuis 2 telefoon aansluitingen en op het ene punt hadden we maar een upload van 160Kb/s en bij de andere 448Kb/s.
Ik heb dus de aansluitingen bekeken en de manier van bevestiging verschilde.

In onze meterkast zijn de telefoonkabeltjes met de volgende UTP paren verbonden:
Rood >> Oranje/Oranje wit
Groen >> Groen/Groen wit
Blauw >> Blauw/Blauw wit
Geel >> Bruin/Bruin wit

Nu heb ik de telefoon aansluiting(4 contactpunten) in de woonkamer als volgt aangesloten:
A >> Oranje/Oranje wit
GR >> Groen/Groen wit
B >> Blauw/Blauw wit
EB >> Bruin/Bruin wit

Dit was het resultaat van mijn ADSL modem (Speedtouch 510), rechtstreeks aangesloten op de telefoonlijn:
128Kb/s upload & 5600 Kb/s download !!! (download is al geüpgrade, dit effe ter verduidelijking)

Bovenstaande voorbeeld was dus geen echt succes, dus vervolgens heb ik maar alle mogelijkheden in paren getest:
A ----- / B ----- / Aard --/ EB --- Upload / Download in kilobits
Bruin / oranje / groen / blauw --- 416 / 6016
Bruin / oranje / blauw / groen --- 416 / 6080
Bruin / blauw / oranje / groen --- 448 / 6016
Bruin / blauw / groen / oranje --- 448 / 5984
Bruin / groen / oranje / blauw --- ADSL niet mogelijk (adsl lampje begon niet te knipperen)
Bruin / groen / blauw / oranje --- ADSL niet mogelijk (adsl lampje begon niet te knipperen)

Blauw / bruin / oranje / groen --- 448 / 6016
Blauw / bruin / groen / oranje --- 448 / 6016
Blauw / oranje / bruin / groen --- 160 / 6144
Blauw / oranje / goren / bruin --- 160 / 6144
Blauw / groen / bruin / oranje --- 288 / 6144
Blauw / groen / oranje / bruin --- 288 / 6144

Oranje / blauw / bruin / groen --- 160 / 6144
Oranje / blauw / groen / bruin --- 160 / 6144
Oranje / bruin / blauw / groen --- 416 / 6048
Oranje / bruin / groen / blauw --- 448 / 5824
Oranje / groen / blauw / bruin --- 128 / 5600
Oranje / groen / bruin / blauw --- 160 / 5696

Groen / oranje / bruin / blauw --- 160 / 5632
Groen / oranje / blauw / bruin --- 160 / 5856
Groen / bruin / oranje / blauw --- ADSL niet mogelijk (adsl lampje begon niet te knipperen)
Groen / bruin / blauw / oranje --- ADSL niet mogelijk (adsl lampje begon niet te knipperen)
Groen / blauw / oranje / bruin --- 288 / 6144
Groen / blauw / bruin / oranje --- 288 / 6144

Inmiddels weet ik niet meer wat ik nog meer kan doen, misschien dat er iemand is die nog een verfrissend idee heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 14:58 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:54

BHQ

Je weet dat in de meeste situaties in een telefoonstekker maar 2 aders (de middelste) gebruikt worden?

Het handigste lijkt me om het punt te zoeken waar je telefoon binnenkomt. Na eventuele ISDN-prak zet (Je meldt niet wat voor lijn je hebt) je dan direct je splitter en daarachter je modem. Het kan dus zijn dat je je modem in de meterkast moet zetten.

Overigens; post je SnR Ratio eens met de verschillende uploadsnelheden? Als je op het randje zit (6 db) duidt dat erg vaak op brakke bekabeling :)

[ Voor 25% gewijzigd door BHQ op 13-11-2005 18:37 ]

Verwijderd

Lijkt er inderdaad op dat de 2 aansluitingen die je hebt op een eerder punt gesplitst worden.

Bij de ptt kan je navragen op welk punt het eerste aansluitpunt in jullie woning zit, vaak is dat de meterkast.

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk staat hetgeen wat jij bedoeld ertussen! :)

DSL Flavour = ADSL over POTS
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 448 / 6016
Uptime = 01:07:13
kBytes Tx/Rx = 171074 / 230065
Properties
Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 19.0
Attenuation (dB) up/down = 31.5 / 15.0
Noise Margin (dB) up/down = 6.0 / 6.0
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ÿÿÿÿ
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 59 / 3
Loss of power (local/remote) = 0 / 0
Loss of framing (local/remote) = 0 / 0
Errored Seconds (local/remote) = 587 / 2176
Loss of link (remote) = 59

Mijn upload haalt de 40KB/s nog net niet

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 18:53 ]

• BHQ

BHQ

Je SNR zit op het randje en je hebt ook redelijk veel autennation, gezien je een kilometertje van je dslam zit gok ik dat het -niet- aan KPN ligt. Je DSLAM geeft aan dat ie een 'ÿÿÿÿ' is; dit klinkt mij vrij bekend in de oren.
Doe eens een telnetje naar je modem ('telnet 10.0.0.138' in een dosschermpje) en tik:

adsl
config
config opermode g.dmt_annex_a

Post dan nog eens dat blokje wat je net deed :) overigens: doormiddel van 'config opermode multimode' zet je 'm weer in orginele staat :) Buiten dat; gezien je ook enorme aantal errored seconds zit dr -echt- wat fout in je bekabeling; heb je -direct- waar de bekabeling je huis inkomt al geprobeerd?

-edit- je loss of signal confirmeert dit nog meer, tenzij je 59 keer je bekabeling losgefrot hebt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BHQ op 13-11-2005 18:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gedaan wat je schreef en zodra ik "config opermode g.dmt_annex_a" intik ligt de verbinding op zijn gat.

Het enige wat ik dan zie is natuurlijk:
Linestate = Initializing

Zodra ik "config opermode multimode" intik begint het initialiseren weer.

Ik heb alleen in de woning met de draaitjes lopen klooien.

Toch maar weer effe de diagnostische info:
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 448 / 6048
Uptime = 00:04:23
kBytes Tx/Rx = 203 / 236
Properties
Attenuation (dB) up/down = 31.5 / 15.0
Noise Margin (dB) up/down = 6.0 / 5.5
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 3 / 0
Errored Seconds (local/remote) = 16 / 267
Loss of link (remote) = 3

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 19:18 ]

• BHQ

BHQ

da's echt strange; dat zou dus betekenen dat je verbinding via ANSI hebt, dat G.DMT niet werkt versterkt m'n vermoeden nog meer. Dat je je DSLAM niet kan zien nóg meer ;) Stel je tracert tweakers.net, hoeveel ms heeft je eerste hop gemiddeld?

Maar nogmaals: Vanaf waar je telefoon binnenkomt (vermoedelijk je meterkast) moet je splitter; hierachter met het liefst een zo kort mogelijk kabeltje naar je modem. Als je je modem dan in je meterkast moet plaatsen is dan alleen maar jammer.

-edit- je modem is net -4- minuten online en je hebt remote al 267 errored seconds, dit is echt veel te veel...

[ Voor 73% gewijzigd door BHQ op 13-11-2005 19:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tracing route to www.tweakers.net [213.239.154.35]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms Mijn Modem
2 7 ms 7 ms 7 ms 195.190...... (Remote IP)
3 8 ms 8 ms 8 ms 42.10ge-4-0-0.xr2.d12.xs4all.net [194.109.5.49]

4 10 ms 10 ms 9 ms 0.so-6-0-0.xr1.tc2.xs4all.net [194.109.5.10]
5 11 ms 17 ms 18 ms 10ge-6-3.e600-1.ams1.true.nl [195.69.144.171]
6 17 ms 17 ms 17 ms 10ge-6-1.e600-2.ams5.true.nl [87.233.192.13]
7 11 ms 11 ms 10 ms www.tweakers.net [213.239.154.35]

Trace complete.

• BHQ

BHQ

Vaag, je connect dus wel via het FAST-profiel. Dat je niet op G.DMT kan connecten vind ik wel erg vaag... tik eens :adsl info als je in je telnet zit?

Maar nogmaals: kijk waar je bekabeling binnenkomt en -daar- moet je splittertje komen..

Verwijderd

Topicstarter
=>adsl info
Modemstate : up
Operation Mode : ANSI T1.413 [POTS Overlay Mode]
Channel Mode : fast
Number of resets : 6

Vendor Local Remote
Country : - -
Vendor : 0022 4d54
VendorSpecific : 0001 0000
StandardRevisionNr : 01 01

Downstream Upstream
Margin [dB] : 6.0 6.0
Attenuation [dB] : 15.0 31.5
OutputPower [dBm] : 19.0 12.0

Available Bandwidth Cells/s Kbit/s
Downstream : 14264 6048
Upstream : 1056 448

Transfer statistics
Total since power On Cells Kbit
Downstream : 70222 29774
Upstream : 53905 22855
Current Connection
Downstream : 52810 22391
Upstream : 42238 17908
Errors
Received FEC : 0
Received CRC : 9
Received HEC : 9
Transmitted FEC : 0
Transmitted CRC : 618
Transmitted HEC : 164

Far End Failure
No Failure
Near end failure
No failure
Far end failures since reset
Loss of frame: 0 failures
Loss of signal: 0 failures
Loss of power: 0 failures
Loss of link: 3 failures
Errored seconds: 677 seconds
Far end failures last 15 minutes
Loss of frame: 0 seconds
Loss of signal: 0 seconds
Loss of power: 0 seconds
Loss of link: 0 seconds
Errored seconds: 178 seconds
Far end failures current day
Errored seconds: 677 seconds
Far end failures previous day
Errored seconds: 0 seconds
Near end failures since reset
Loss of frame: 0 failures
Loss of signal: 3 failures
Loss of power: 0 failures
Errored seconds: 25 seconds
Near end failures last 15 minutes
Loss of frame: 0 seconds
Loss of signal: 0 seconds
Loss of power: 0 seconds
Errored seconds: 3 seconds
Near end failures current day
Errored seconds: 25 seconds
Near end failures previous day
Errored seconds: 0 seconds
=>

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:18
volgnes mij heefd de TS geen zin om de modem direct bij het ISRA aan te sluiten, gezien het al een x anatal keer gevraagd is... Terwijl dat toch echt een hoop meer duidelijkheid brengt over de situatie..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga zo kijken of ik mijn splitter/modem naar de meterkast kan verplaatsen.

Een tijdje later:
Inmiddels heb ik de plaats gevonden waar de UTP kabel wordt gesplitst, het viel me op dat ze geen connectoren gebruikten maar de hooft utp met de 2 secundaire utp kabels met de hand met elkaar verweven hebben.

Ik heb nu even 1 utp kabel verwijderd en alleen de overige 2 met elkaar verbonden, dit aangezien ik geen rj11 connectoren op het moment tot mijn beschikking heb.

De errors nemen in iedergeval nog niet af & de upload is nog steeds hetzelfde.

Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 416 / 6080
Uptime = 00:09:31
kBytes Tx/Rx = 425 / 542
Properties
Attenuation (dB) up/down = 31.5 / 14.0
Noise Margin (dB) up/down = 7.0 / 6.0
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 7 / 0
Errored Seconds (local/remote) = 61 / 942
Loss of link (remote) = 7

[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 20:57 ]

• BHQ

BHQ

Dat is -erg- vaag, je lijn zou je huis binnen moeten komen met 2 of 4 aders of in de vorm van zo'n telefoonstekkergatding of gewoon 'zo' meestal in een kastje ofzo, dit is bij jou dus niet het geval?

Verwijderd

Topicstarter
Zal het effe verduidelijken:

Groene kabel (komt uit de grond) en eindigt in een ISRA kastje.
In lijn 1 zit een korte 4 aderige kabeltje en loopt naar een vierkant verdelings kastje
(voor de UTP paren) .

De UTP kabel loopt nu naar boven en in de tweede meterkast liggen de 2 andere utp kabels die naar de 2 telefoon (woonkamer/slaapkamer) aansluitingen gaan.

Inmiddels heb ik de hoofd UTP kabel en de UTP kabel die naar de woonkamer gaat ieder met een RJ-45 connector aangesloten, daartussen zit nu een UTP koppelblok.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 15:04 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ik probeer te visualiseren wat je gedaan hebt met dat stuk UTP en waarom. Hoe het zit kan ik nog redelijk volgen, waarom je zo moeilijk doet en welke logica echter niet.

't Is heel simpel. In je meterkast heb je Blauw & Rood. Een telefoonlijn bestaat maar uit twee aders wat meestal rood & blauw is. Even testen met een toestel of je kiestoon hebt hier om de juiste twee te vinden. Als je hier een toestel aan hangt of je modem heb je de perfecte lijn. Het mooiste zou zijn om hier je splitter en modem te plaatsen!

Als je persé wilt verlengen eerst (altijd af te raden) gebruik je uit de UTP kabel twee aders die een 'aderpaar' vormen zoals: blauw & blauwwit. Deze zitten om elkaar gedraaid samen en vormen dan ook een paar.

Het komt vaker voor dat men meerdere aders tesamen neemt, maar is nergens voor nodig eigenlijk als de kabel gewoon goed is van binnen.

In een normale telefoonstekker zie je ook naampjes bij de pinnen staan. Bovenste twee, die verst uit elkaar staan, zijn A & B. Hierop sluit je de twee draden aan van je telefoonlijn. De overige zijn helemaal niet nodig en kan je vanaf begin dus los laten liggen. Wil je de twee kabels in een RJ11 plugje zetten zijn het de middelste twee van de 4 pootjes. Welke je op A of B etc zet maakt niet uit.

Die andere twee draden zijn voor het geval je een tweede telefoonlijn aanvraagt in dat pand.

Zoals ik het nu begrijp heb je enorme combinaties gemaakt en veroorzaak je in je aansluiting al de storing. Je kan zien hoe je lijn is als je modem direct op de buitenlijn aansluit zonder iets d'r tussen of iets anders aangesloten.

Slechte upstream komt in 95% van de gevallen omdat er iets op de telefoonlijn is aangesloten voor je splitter. Als je je splitter los maakt (3 stekkertjes d'r uit) zou er geen enkel apparaat meer aangesloten moeten zijn!

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 13-11-2005 21:29 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, alles zit in de meterkast en ik heb lijn 1 van het KPN kastje in de splitter lijn gedaan en 1 kabeltje naar de modem.

De modem werkt wel maar wel ontiegelijk traag;

Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 128 / 6144
Uptime = 00:08:20
kBytes Tx/Rx = 5566 / 2654
Properties
Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 19.5
Attenuation (dB) up/down = 24.0 / 9.0
Noise Margin (dB) up/down = 6.0 / 11.0
Vendor Id (local/remote) = ALCB / BDCM
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 1 / 0
Errored Seconds (local/remote) = 5 / 157
Loss of link (remote) = 1

Eigenlijk had ik toch wel een verbetering verwacht maar hier wordt ik wel erg triest van

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
En als je de modem RECHTstreeks op de binnenkomende kabel zet? Dus geen splitters, telefoons etc.?

Dus kabeltje dat binnenkomt rechtstreeks in de modem?

Verwijderd

Topicstarter
Groene Kabel (uit de grond) >> ISRA >> Lijn 1 >> Speedtouch modem:
128kb/s up / 6144kb/s down

Groene Kabel (uit de grond) >> ISRA >> Lijn 1 >> Splitter >>Speedtouch modem:

Maar ik heb de modem nu weer even naar de woonkamer gehaald en hier haal ik de
448kb/s upload / 6112kb/s down weer
(maar op deze manier heb ik geen telefoon, dit komt omdat Blauw & geel aangesloten is, voor de telefoon moet ik natuurlijk Blauw & rood aansluiten)...

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 14:44 . Reden: KPN kastje veranderd in ISRA ]

• BHQ

BHQ

Wat me opvalt dat je nu wél je ADSL centrale kan zien (Broadcom) en schijnbaar dus verbinding maakt met g.dmt... Schijnbaar krijgt ie dicht bij je aansluitpunt wél zegmaar 'een reactie' op g.dmt wat je lijn traint op veilige waardes; en zijn de marges voor ansi groter. Wie kan dit bevestigen?

-edit- je noise margin op je upload is nog 6.0; dit is echt het randje van een goed signaal. Je lijn kan dus brak zijn of thuis zit er alsnog iets niet goed...

[ Voor 31% gewijzigd door BHQ op 14-11-2005 15:38 ]

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

JHMvP

Veritas logica est

TS schrijft ergens iets over een "renovatie" dus zijn huis is niet erg nieuw. Typerend voor huizen die ouder zijn dan pakweg 30 jaar is dat vaak de PTT-kabel voor de telefoon niet binnenkwam in de meterkast maar DIRECT bij het aansluitpunt in de woonkamer. Het zou daarom best kunnen dat hij in de woonkamer betere waarden haalt dan in de meterkast.

Ook bij mij thuis is LATER een kabel gemaakt VAN de originele telefoonaansluiting in de woonkamer NAAR de meterkast. Ergo, de meterkast is NIET de eerste locatie waar de kabel binnenkomt dus Joost-mag-weten wat er vóór die aansluiting in de meterkast al is geprutst aan de kabel!

edit:
Sorry, niet goed gelezen. Zo te zien moet TS gewoon de PTT-kabel vóór het PTT-kastje doorknippen, dáár de splitter installeren, en het modem aansluiten. Dan is het goed.

[ Voor 15% gewijzigd door JHMvP op 14-11-2005 15:54 ]

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:07:
Groene Kabel (uit de grond) >> KPN kastje >> Lijn 1 >> Speedtouch modem:
Wellicht lees ook ik niet goed, maar is die lijn1 dan een aftakking of heb je dan in de woonkamer helemaal geen signaal meer. (komt het overeen met doorknippen van de lijn , en dan aansluiten? ) Wellicht heb j dat hierboven al beschreven, maar ik kan het verhaal moeilijk volgen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Arghhh,

Vandaag maar weer eens met de KPN storingsdienst gebeld.
Nadat ik mijn verhaal had verteld, zei een ontiegelijk chagerijnig wijf dat ik al met hun techneuten had gesproken en dat het niet meer een probleem was van de KPN
Ik moest het maar oplossen via XS4ALL en voordat ik helemaal uitgesproken was verbrook ze de lijn. Hier zakt echt mijn broek van af..

:(

Tis al de derde dat ik een probleem heb met hun storingsdienst.
de 1ste keer werd ik in de wacht gezet nadat ik met iemand had gesproken, opeens kreeg ik iemand van Planet Internet aan de lijn.

De 2de keer werd ik weer in de wacht gezet en ik stond toen weer zolang in de wacht dat de verbinding werd verbroken. Ik was afgelopen zaterdag 3 uur aan het bellen voordat ik uiteindelijk de bevestiging kreeg dat er naar mijn probleem zou worden gekeken...

En dan is KPN nog van van de betere adsl levancier/provider. 8)7

En dan nog dit:
Hoe lager de Attenuation decibel waarde des te beter de lijn!
Hoe hoger de Noise Margin decibel waarde des te beter de lijn!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 18:53 ]

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 21:24

slaay

Natuurbeleven.com

Gewoon nog een keer bellen. Dat jij net een persoon treft die boos is kun jij niks aan doen..

Dich bis echt unne foëzen haas

• bjck
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 14:53:
Attenuation (dB) up/down = 24.0 / 9.0
Het is werkelijk onmogelijk dat het beter is in de woonkamer dan op je hoofdaansluiting. Je moet iets over het hoofd zien!

En ook upstream Attenuation hoger dan de downstream is echt een zeldzaamheid. En dus vaak een teken van aftakkingen, slechte verbindingen of beroerde snoeren. Maar meestal een aftakking op je aansluiting.
Yapser schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:37:
Wat me opvalt dat je nu wél je ADSL centrale kan zien (Broadcom) en schijnbaar dus verbinding maakt met g.dmt... Schijnbaar krijgt ie dicht bij je aansluitpunt wél zegmaar 'een reactie' op g.dmt wat je lijn traint op veilige waardes; en zijn de marges voor ansi groter. Wie kan dit bevestigen?

-edit- je noise margin op je upload is nog 6.0; dit is echt het randje van een goed signaal. Je lijn kan dus brak zijn of thuis zit er alsnog iets niet goed...
Zie de demping op de upstream, niet heel raar dat je maar 6.0dB hebt en dat al bij 128Kbps upstream. Met een ADSL1 modem zal je niet anders verbindinden dan G.DMT natuurlijk. Ook al zou de apparatuur ADSL2(+) toelaten.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:07:
Groene Kabel (uit de grond) >> KPN kastje >> Lijn 1 >> Speedtouch modem:

Groene Kabel (uit de grond) >> KPN kastje >> Lijn 1 >> Splitter >>Speedtouch modem:

Maar ik heb de modem nu weer even naar de woonkamer gehaald en hier haal ik de
448kb/s upload / 6112kb/s down weer..
Zoals al een paar keer eerder is gezegd (en ook héél duidelijk in de handleiding staat!); het EERSTE wat de Groene Kabel tegen mag komen is de ADSL-SPLITTER! Zolang TS blijft praten over KPN kastjes, samengedraaide kabeltjes, lijn1 en lijn2 weten we zeker dat het niet goed gaat werken...

[ Voor 5% gewijzigd door JHMvP op 15-11-2005 09:52 ]

• bjck
Plaats desnoods wat foto's of laat een KPN monteur komen om het aan te passen (tegen betaling).

• BHQ

BHQ

En dan nog dit:
Hoe lager de Attenuation decibel waarde des te beter de lijn!
Hoe hoger de Noise Margin decibel waarde des te beter de lijn!
Dit is niet meer dan logisch. Hoe minder ruis hoe beter je lijn. Hoe hoger je marges, hoe beter je lijn.

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:13

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

JHMvP schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:51:
[...]

Zoals al een paar keer eerder is gezegd (en ook héél duidelijk in de handleiding staat!); het EERSTE wat de Groene Kabel tegen mag komen is de ADSL-SPLITTER! Zolang TS blijft praten over KPN kastjes, samengedraaide kabeltjes, lijn1 en lijn2 weten we zeker dat het niet goed gaat werken...
Dat is niet het geval wanneer de groene kabel binnenkomt in een kastje waarop staat dat alleen KPN-Medewerkers eraan mogen zitten. Dat kastje moet er dan tussen blijven zitten, das tenslotte je IS/RA punt. Ik ga daar niet graag aan zitten spelen, die rekeningen zijn niet mals. Je kunt prima een een IS/RA hebben waar lijn 1 en lijn 2 op staat. (ik heb laatst hier nog een mooi plaatje gezien daarvan, ben m ff kwijt :P )
In theorie zou het dan zo moeten zijn dat je de korte bijgeleverde kabel met RJ11 stekker in lijn 1 steekt, en dan je splitter aansluit. Om te testen of je splitter dood is, sluit je dan met die kabel je modem aan, zonder splitter.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Hmmm...je hebt half gelijk. Ook ik knoop ADSL-splitters pas ná het ISRApunt maar soms (en dus ook in het geval van TS) kun je er niet van uitgaan dat je ISRA maagdelijk is. :o

Enneh...in eerste instantie had de KPN een "verkeerd signaal" op mijn lijn gezet na het bestellen van ADSL. Ruis op de spraaklijn en nog meer narigheid. Voor de zekerheid had ik alles losgetrokken wat er maar los te trekken viel :X om er maar ABSOLUUT zeker van te zijn dat de problemen niet werden veroorzaakt door een fout geplaatste ADSL-splitter (en dat IS het in 99,97% van alle gevallen!!!) omdat ik niet voor löl wilde staan.

Afijn, ik mooie kabeltjes gemaakt/geknepen/gesoldeerd direct in de ISRA en toe werkte het nóg niet. Monteur gebeld, is langsgekomen, heeft wat telefoontjes gepleegd i.v.m. foute signaal en blablabla maar heeft zelfs niet de minste opmerking gemaakt over het feit dat ik eigenhandig de ISRAbehuizing had gesloopt en daar aanpassingen in had aangebracht...laat staan dat ik daar een boete voor heb gekregen. O-)

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Mjah, je moet er idd in principe vanuit gaan dat je IS/RA onbeschadigd is. Er zit als het goed is ook een zegel op. Ik denk persoonlijk dat je behoorlijk geluk hebt gehad :P die IS/RA is eigendom van KPN :P

Ik zou de TS gewoon adviseren om al zijn eigen geprutste kabels met stekkertjes ff weg te flikkeren, en alleen de bijgeleverde kabels te gebruiken. Werkt t dan nog niet, dan KPN bellen, mogen zij t fixxen, want als hun lijn goed is, en jouw aansluitingen, dan zit t in de IS/RA :P

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Hmmm...in de tijd dat mijn huis werd gebouwd was de PTT (er staat inderdaad PTT op mijn ISRA) nog een overheidsbedrijf, dus van mij. :)

Ik denk serieus dat "iemand" heeft lopen rotzooien in de ISRA van TS, waarschijnlijk nog vóórdat ADSL bestond. En als de monteur langs moet komen voor een storing die veroorzaakt wordt door een 20 jaar geleden gemodde ISRA, TS dáárvoor wél een rekening gaat krijgen.

En laten we wél wezen; wat ZIT er nou helemaal in een ISRA van een partikuliere aansluiting? Een handjevol draadjes die uit de grond komen. Daar kan zelfs mijn oma nog wijs uit worden. :7

[ Voor 4% gewijzigd door JHMvP op 15-11-2005 14:28 ]

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Ik vind de stelling dat het een overheidsbedrijf was, en dus van jou, wat rigoreus :P ( maar dat weet je zelf ook :P )

En ja, in een IS/RA, welke dan ook, zit niet meer dan een bundel draadjes. En tot en met die bundel draadjes is het de verantwoordelijkheid van KPN, daarna van jou :P

Ik ga verder met je mee idd, dat de TS een brakke IS/RA heeft, en daarvoor met een beetje pech een rekening gaat krijgen idd.

Verwijderd

Topicstarter
Het viel me pas net op dat het gedeelte waarop de connectoren zitten bevestigd (in de ISRA) aardig los zit. Ik haalde het kabeltje er even uit en toen ik hem erweer terug in wou doen verdween het een stuk in het ISRA kastje.

Inmiddels is het me weer gelukt om het kabeltje aan te sluiten en het gedeelte ligt weer op zijn plek..

Zelf begin ik nu ook echt de fouten op de lijn te merken, want het laden van een beveiligde internet pagina voor het elektronisch bankieren (Rabobank), kan per pagina weleens enkele minuten duren.
Bij Secure E-mail (XS4ALL) & World of Warcraft duurt het inloggen ook vaak tergend lang.
Maar bij gewone sites zoals tweakers / fok heb ik geen enkele problemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 15:12 ]

• bjck
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:27:
Het viel me pas net op dat het gedeelte waarop de connectoren zitten bevestigd (in de ISRA) aardig los zit. Ik haalde het kabeltje er even uit en toen ik hem erweer terug in wou doen verdween het een stuk in het ISRA kastje.

Inmiddels is het me weer gelukt om het kabeltje aan te sluiten en het gedeelte ligt weer op zijn plek.
Welk type heb je van deze foto? En kan je anders eens foto's schieten van je situatie? Brak ISRA kan ook goed de oorzaak zijn, moet niet uit elkaar vallen en alles moet goed vast zitten.

En heb je nu al gecontroleerd of er geen toestellen meer aangesloten zijn of andere telefonie apparatuur als je de lijn bij je ISRA los maakt? Komt vaak voor dat vorige bewoners enorm hebben zitten prutsen...

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/koffiemok/stekkerdoos.jpg
Zelf begin ik nu ook echt de fouten op de lijn te merken, want het laden van een beveiligde internet pagina voor het elektronisch bankieren (Rabobank), kan per pagina weleens enkele minuten duren.
Bij Secure E-mail (XS4ALL) & World of Warcraft duurt het inloggen ook vaak tergend lang.
Maar bij gewone sites zoals tweakers / fok heb ik geen enkele problemen.
Zorg nu eerst voor een optimaal/goed DSL signaal. Gebruiks ervaringen / problemen en klachten komen straks wel. Dat is een compleet ander niveau van troubleshouten. Vrij logisch dat je hier narigheid ervaart als je het begin al niet oporde hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de 2de van links, en ja ik heb gekeken of er nog andere dingen aan de ISRA hangen maar dit is niet het geval.

Ik heb ook als test een keer mijn modem rechtstreeks aan de ISRA gehangen (een keer met en een zonder splitter(dus bij beide geen telefoon)) en toen had ik bij allebei maar een upload van 128kilobit/s.

Ik heb foto's van de situatie maar ik kan mijn speciale usb kabeltje even niet vinden |:(

En of er geprutst is dat betwijfel ik ten zeerste, de renovatie was afgelopen nazomer en diegene die hier destijds woonde was nou niet echt een type om in de meterkast te 'prutsen'.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 16:42 ]

• bjck
Dan zou je modem direct aan dat dat kastje het optimale resultaat moeten geven. Gewoon je modem alleen zonder iets anders en twee verschillende kabeltjes proberen.

En als je dat stekkertje losmaakt heeft er geen enkel toestel of aansluiting in huis meer een kiestoon als je de hoor oppakt?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

In ieder geval lijkt het erop dat onze verdenkingen aardig in de buurt kwamen en dat dat ding dus gaar is. Ga je nog even proberen om je ADSL-splitter vóór de ISRA te plaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
ik zou het nog weleens kunnen testen maar dan met ander draadje en dan de splitter tussen ISRA <> Splitter <> Modem.

Update 1:
Als ik het draadje bij de ISRA eruit trek dan is er GÉÉN kiestoon.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 16:54 ]

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

WELK draadje? WAAR geen kiestoon?
Misschien even handiger om aan te geven H voor hoofdleiding, L1 voor lijn1 etc...

• bjck
Ik hoopte 'overal geen kiestoon' eigenlijk. Om uit te sluiten dat er niet 'geknutseld' is en er een aansluiting voor ISRA is afgetakt (wat niet hoort).

En hoe zit dat met je contactje/stekkergaatje in je ISRA bij Line1? Kan je die helemaal naar binnen drukken ofzo, of valt dat wel mee en schuift het alleen een beetje?

Verwijderd

Topicstarter
Als ik L1 van de ISRA erweer terug in wil stoppen moet ik aardig wat moeite doen, de connectoren verdwijnen volledig in het kastje en kan er mee bewegen als je het draaitje heen en weer beweegd, met wat moeite zijn de bevestigde connectoren weer op hun plek te krijgen.
JHMvP schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:00:
WELK draadje? WAAR geen kiestoon?
Misschien even handiger om aan te geven H voor hoofdleiding, L1 voor lijn1 etc...
Met welk draadje bedoel ik het draaitje die in lijn 1 van de ISRA zit.
Met waar geen kiestoon, bedoel ik de telefoon die in de woonkamer.

Maar het wordt weer tijd dat ik tel. draaitje ga verwisselen naar (EB & B = 448kilobit/s)
want met dat langzame gedoe van nu (A & B = 128kilobit/s)
wordt ik ook niet vrolijk. B)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 18:06 . Reden: A(rood) moest B(blauw) zijn ]

• bjck
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 17:40:
Als ik L1 van de ISRA erweer terug in wil stoppen moet ik aardig wat moeite doen, de connectoren verdwijnen volledig in het kastje en kan er mee bewegen als je het draaitje heen en weer beweegd, met wat moeite zijn de bevestigde connectoren weer op hun plek te krijgen.
Klinkt niet 100% okee. Die moeten gewoon op hun plek blijven zitten immers.
Met welk draadje bedoel ik het draaitje die in lijn 1 van de ISRA zit.
Lijkt mij wel.
Met waar geen kiestoon, bedoel ik de telefoon die in de woonkamer.
Alle telefoons en andere apparatuur wat aan de telefoonlijn hangt zoals: inbelmodems, alarmsystemen, nummermelders etc etc. En ook de aansluitpunten die nu ongebruikt zijn (slaapkamer, studeerkamer etc) mogen als je er een toestel aan hangt geen kiestoon geven meer dan.
Maar het wordt weer tijd dat ik tel. draaitje ga verwisselen naar (A & EB = 448kilobit/s)
want met dat langzame gedoe van nu (A & B = 128kilobit/s)
Huh? ISRA heeft alleen een RJ11. Waar heb je het nu over als je het over A & EB hebt? EB hoort helemaal niet aangesloten te zijn in een 'normale' contact doos. Alleen A & B (rood & blauw meestal) horen dat te zijn. Er mag ook geen "EB lus" meer zijn, dat is het brugje wat vroeger zat tussen A & EB met een klein draadje.

Feit dat EB al signaal geeft en iets doet klopt al niet!

De middelste twee pinnen/draadjes in een RJ11 stekkertje zijn alleen gebruikt en moeten uitkomen op A & B in stekkerdoos (varkensneus ding).
wordt ik ook niet vrolijk. B)
Je moet het oplossen, niet terugdraaien naar minder fout.

[ Voor 31% gewijzigd door bjck op 16-11-2005 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu wordt het pas leuk :+

In mijn eerste post zei ik:
In onze meterkast zijn de telefoonkabeltjes met de volgende UTP paren verbonden:
Rood >> Oranje/Oranje wit
Groen >> Groen/Groen wit
Blauw >> Blauw/Blauw wit
Geel >> Bruin/Bruin wit

Als ik wil telefoneren dan moet A(rood) & B(Blauw) bevestigd zijn, maar dan heb ik een upload van 128kb/s.

maar als ik EB(Geel) -- in A bevestig -- & B(Blauw) bevestig dan kan ik niet telefoneren maar dan heb ik wel een upload van 448kilobit/s.

Groen zou dan Aarde moet zijn, want daarbij kreeg ik bij het testen geen adsl verbinding.

Het is raar en het is een geklooi maar het werkt naar mijn weten wel zo :)

• bjck
Ik vermoed dat je een wonderlijke combinatie in je UTP fout hebt gedaan. Vermoedelijk heb je het niet zitten zoals je schrijft maar heb je Blauw-wit & Bruin-wit verwisseld zitten.

Omdat je 2 aders samenvoegd krijg je inderdaad bij zo'n verwisseling deze erg wonderlijke situatie dat meerdere lijnen wel werken en dat het altijd beroerd is.

Begin eens met 1 adertje uit de UTP gebruiken ipv 2. En hoe heb je met de volgende UTP paren verbonden gedaan? Aan de kleur combinaties begrijp ik dat je een standaard plat snoertje hebt gebruikt tussen ISRA & UTP (gezien de kleuren rood, groen, blauw(zwart is dat toch?) en geel) en dat aan elkaar gemaakt?

Hoe heb je dat verbonden? Toch niet met een kroonsteentje of om elkaar heen gedraaid?

Je bent zo wonderlijk en overdreven lastig aan het doen dat het zonder foto's echt niet te behappen valt voor de mensen hier. Modem direct met een standaard (niet verknipt!) RJ11 kabeltje aan je ISRA hangen zou je beste resultaat moeten geven.

Dat je UTP gebruikt prima, maar koppel dan 1 draadje per draadje door. En gebruik dan blauw & blauw-wit alleen voor A & B. Rest hoef je niet eens te verbinden immers.

[ Voor 29% gewijzigd door bjck op 16-11-2005 18:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik mijn modem/splitter in de meterkast had geplaatst had een UTP kabel (20m lang) van mezelf gebruikt, dit om de afstand van de meterkast naar woonkamer te overbruggen...

Dus ik maakte op dat moment geen gebruik van de UTP (zowel primaire als secundaire) die door de woningmuren verspreid ligt!!!

Maargoed dit had de test in de meterkast allang bewezen, dit aangezien een modem rechtstreeks aangesloten op de ISRA maar een maximale upload van 128kb/s geeft.
Dit is dus weer de (A & B aansluiting) situatie.

Zelf heb ik maar heel weinig aan kabels gezeten.
Alleen in de woonkamer heb ik de mogelijkheden getest en de primaire UTP verbonden met een koppelstuk aan één secundaire(woonkamer), de 2 secundaire(slaapkamer) UTP kabel heb ik weggelaten. (Deze waren in eerste instantie met de hand in elkaar verweeft/gedraaid)

De situatie in de meterkast is nog precies hetzelfde toen ik hier kwam wonen, ik heb alleen TIJDELIJK standaard rj-11 kabeltje verwisseld met de vraag of dit enig effect had.

>>
Ik zal dadelijk de groene & gele draden in meterkast weglaten en dan zal ik snel genoeg zien of ik je alsnog gelijk moet geven. :7

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 20:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
De situatie toen we hier kwamen wonen (hopelijk wordt nu alles alvast een beetje duidelijker):
Afbeeldingslocatie: http://i28.photobucket.com/albums/c202/freaction/Meterkast0.jpg

Aangepaste situatie 1 (Resultaat: 160 kilobit/s up -- 5792 kilobit/s down):
Afbeeldingslocatie: http://i28.photobucket.com/albums/c202/freaction/Meterkast01.jpg

Aangepaste situatie 2 (Resultaat: 448 kilobit/s up -- 5536 kilobit/s down):
A=Rood is nu veranderd in EB=Geel
Afbeeldingslocatie: http://i28.photobucket.com/albums/c202/freaction/Meterkast02.jpg

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 21:12 ]

• bjck
Vraagjes:

• Is dat blokje een kroonsteentje?
• Van de RJ11 kabel tussen ISRA en blokje, welke twee kleuren komen uit op de middelste twee poortjes?
• Kabel RJ11 naar blokje (bij ISRA) is dat telefonie snoer, zoals meegeleverd?
• Zitten op beide aansluitingen een toestel aangesloten?
• Waar zit je splitter normaal?

Ik heb nog nooit blauw gezien namelijk in zo'n kabeltje....

[ Voor 28% gewijzigd door bjck op 16-11-2005 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
bjck schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:42:
Vraagjes:

• Is dat blokje een kroonsteentje?
Je bedoeld dit?
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/R.J.Heijink/images/kroonsteentje.jpg
Nee, manier van bevestigen lijkt (gedeeltelijk) op de normale telefoon aansluitingen die in woonkamers worden gebruikt.
• Van de RJ11 kabel tussen ISRA en blokje, welke twee kleuren komen uit op de middelste twee poortjes?
Wit, 4 aderig, middelste 2 zijn: groen - rood (net als andere telefoonkabeltjes)
• Kabel RJ11 naar blokje (bij ISRA) is dat telefonie snoer, zoals meegeleverd?
Ja
• Zitten op beide aansluitingen een toestel aangesloten?
Je bedoeld woonkamer & slaapkamer? Nee alleen woonkamer, een modulaire aansluiting(zelf geplaatst)
• Waar zit je splitter normaal?
(zat) In de Woonkamer, gebruik nu modulaire aansluiting (sinds gisteren)
Ik heb nog nooit blauw gezien namelijk in zo'n kabeltje....
Dit komt omdat de na rj-11 connector losse draadjes het werk overnemen (zoals bijv. de bedrading in een UTP koppelstuk, hiervan worden de uiteindes met een schroefje vastgedraaid).

De bedrading in een koppelstuk (maar in mijn geval maar 4 draadjes die maar aan één kant zo bijelkaar gehouden worden):
Afbeeldingslocatie: http://www.knudde.be/poe/benodigdheden.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 21:11 ]

• bjck
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:51:
[...]

Wit, 4 aderig, middelste 2 zijn: groen - rood (net als andere telefoonkabeltjes)

[...]
Je hebt een ISRA punt met een RJ11 aansluiting. Heb je niet een tang en RJ11 plugjes? Zou geen slechte investering zijn en kost niet gek veel. Want zo'n plat snoertje strippen en monteren is het niet voor bedoeld, alleen voor RJ11 plugjes is dat platte noer. Je ziet het al als je het stript, dan valt het al half uit elkaar en de helft is nylon vezel.

Ik zou splitter en modem in de meterkast plaatsen. Is de meest optimale plaats immers qua signaal.

Moet je toch verlengen heb je twee opties:
  1. Neem blauw & blauw-wit uit de UTP. Knijp daar een RJ11 aan die twee aders en steek die in Line1 van je ISRA. Aan de andere kant doe je exact hetzelfde en steek die in je splitter. Plaats je modem met een standaard kabeltje daar.
  2. Plaats je splitter in de meterkast en gebruik in die UTP kabel blauw & blauw-wit om DSL naar de woonkamer te loodsen en oranje & oranje wit voor telefonie naar de woonkamer.
Maar..

Voor de goede orde: Als je een vers kabeltje pakt met 2x RJ11 en die direct tussen je ISRA & modem stop is je upload beroerd? Als dit al niet het geval is moet er meer aan de hand zijn al bij of vanaf je ISRA. Zeker als je dat probleem hebt met meerdere modems en meerdere kabeltjes.

Dat in je ISRA de stekkerpunten al naar binnen vallen is al niet goed immers ook... Je zou het bij je ISP kunnen neerleggen zodat ze KPN kunnen verzoeken eens een kijkje te komen nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door bjck op 16-11-2005 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik je idee opgevolgd en mijn splitter hangt nu in de meterkast, en ik heb rj-11 connectoren geplaatst op de paren die jij zei.

Ik wist in eerste instantie niet hoe ik de kabels in de woonkamer moest bevestigen, dus dat betekende dat ik weer wat moest testen en dit is het beste resultaat:
A(Blauw&Oranje/wit) B(Oranje&Blauw/wit) = 576 kb/s upload -- 5216 kb/s download.

Tis de eerste keer dat ik de upload nu zo hoog is en dat ik tevens kan telefoneren :)
Ik moet alleen nog nagaan wat de diagnostische statistieken zijn..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 00:27 ]

• bjck
Huh :?

Waarom nu weer combinaties gepakt? Dat moetje dus juist niet doen in je woonkamer nu.

Je hebt nu toch:
• blauw & blauw-wit (A&B) --> DSL vanaf je splitter, voor je modem.
• oranje & oranje-wit (A&B) --> Phone vanaf je splitter, voor je toestel.

Waarom koppel je nu weer zo vaag van alles aan elkaar? Oranje&Blauw-wit hebben niets met elkaar te maken.

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik deze vage combinatie heb is omdat ik in eerste niet zeker wist hoe ik moest aansluiten. Nu zie ik dat de zelfde kleur combinatie ook tot het hoogste resultaat lijkt, ik was gisteren avond waarschijnlijk aardig melig aan het worden O-)

Bij A(Blauw&Rood) en B(Blauw/Wit&Oranje/Wit) had ik nu ook als resultaat: 578 / 5376:
Ik zal de diagnostische gegevens vanmiddag weergeven, als ik weer thuis ben.

Dit is het resultaat van een nachtje verkeer generen op de net wat andere manier (nadat ik de modem gisteren een keer opnieuw had opgestart) :
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 578 / 5376
Uptime = 07:16:01
kBytes Tx/Rx = 1480555 / 792774
Properties
Output Power (dBm) up/down = 11.5 / 19.5
Attenuation (dB) up/down = 24.5 / 15.0
Noise Margin (dB) up/down = 7.0 / 5.0
Vendor Id (local/remote) = ALCB / BDCM
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 1 / 0
Errored Seconds (local/remote) = 11559 / 26163
Loss of link (remote) = 1

• BHQ

BHQ

Je Errored Seconds zijn alsnog immens hoog, maargoed..

• bjck
Feit dat je twee kabels blijft koppellen (of eigenlijk 3 waar je er twee moet hebben) klopt gewoon niet.

Een telefoonlijn is heel simpel in basis en dus ook tot aan je modem via je splitter. Het zijn twee koperlijnen die liefst zo kort mogelijk, zo netjes mogelijk en een aderpaar (twisted zoals blauw & blauw-wit in UTP) zijn.

Daar volg ik (niemand meer denk ik met mij) je hoe je steeds toch weer uitkomst bij die wonderlijke combinaties zoals nu weer:

Bij A(Blauw&Rood) en B(Blauw/Wit&Oranje/Wit) had ik nu ook als resultaat: 578 / 5376:

Dan heb je toch 3 aders aangesloten op 2 contacten? En het klinkt niet als een aderpaar meer ook zo. En wat bedoel je met A & B? Ik bedoel daar pin A & ping B met in een normale telefoonaansluiting (varkensneus ding) en dat is hetzelfde als pin 2 & 3 in een RJ11 (middelste 2).

[ Voor 16% gewijzigd door bjck op 17-11-2005 08:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
De groene & bruinen utp paren zijn zowel in de meterkast als bij de modulaire aansluiting niet meer aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Op deze manier dus:
Afbeeldingslocatie: http://i28.photobucket.com/albums/c202/freaction/telefoon_aansluiting.jpg

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Wat een chaos...hier is geen wijs meer uit te worden! 8)7 Tevens LIJKT het op de foto van het UTP-koppelstukje alsof er twists in zitten en het dus niet een 1op1 verbinding geeft...

Doe jezelf en ons een plezier; bel een KPN-monteur (arme man... ;() of verbind de rode en groene draad uit de grond (juist;nog vóór je ISRA) met de ADSL-splitter en ga kijken of je een goed ADSL-signaal + bijbehorende snelheden krijgt.

Zo ja, vereenvoudig dan de rest van de TELEFOON-kabels.
Zo nee, bel alsnog de KPN-monteur.

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Mjah, ik ben t idd ook kwijt. Ik snap ook niet dat Freaction niet gewoon luistert naar bjck en de boel fatsoenlijk aansluit. Die afbeelding hierboven van die aderparen geeft wel aan dat het gewoon niet goed zit, en dat bjck net zo goed niets kan zeggen want er gebeurt toch niets mee.

Mijn advies voor de TS:

flikker in vredesnaam ALLE kabels t raam uit (en pas op voor voetgangers... ), ga naar de primafoon/electroboer, en koop daar:

-- 3x rj11 kabel, met aan beide zijden stekkers, allen ongeveer 3 meter

Vervolgens vraag je aan de vriendelijke meneer van de primafoon of hij een mooie adsl installatiehandleiding heeft, en je sluit de boel gewoon een keer fatsoenlijk, dus volgens het boekje aan.

Fatsoenlijk is zo:

IS/RA -> kabel met rj11 stekkers -> splitter, vervolgens sluit je de splitter zo aan:

Splitter -> kabel met rj11 stekkers -> modem EN Splitter -> kabel met rj11 -> EEN ( 1 ) telefoontoestel.

bovenstaande werkt
a) altijd
b) altid goed
c) zonder problemen

Echt, al die zooi die je nu hebt liggen (waaronder dat UTP (???) voor je telefonie (?????) moet je gewoon wegdonderen.

Geloof je t niet, prima, maar bel dan een KPN monteur (idd, arme man...), en betaal svp die 200 euro om het fatsoenlijk aan te laten leggen, ok :?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik heb respect voor je volhouden. Maar het feit dat je draadjes bij elkaar moet binden geeft aan dat of jij niet goed bezig bent, of het adsl signaal op verkeerde draadjes in de centrale is gezet. In beide gevallen heb je een monteur nodig. (wat je wellicht niks kost als het idd niet goed in de centrale zit)
bjck schreef op donderdag 17 november 2005 @ 08:26:
Daar volg ik (niemand meer denk ik met mij) je hoe je steeds toch weer uitkomst bij die wonderlijke combinaties zoals nu weer:
.
Misschien het misverstand dat de weerstand van de draadjes belangrijker is? en meer draadjes geven minder weerstand :X. En de weerstand van de draadjes heeft er maar heel beperkt mee te maken?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Het slotje kan er eindelijk op!!

Wat het probleem is nu definitief duidelijk.
Monteur is langsgeweest en kwam tot de conclusie dat er in het huis niks aan de hand is, zowel bekabeling als ISRA is goed.

Mijn manier van aansluiten zorgden volgens hem alleen wel voor een sluiting van de telefoon bekabeling, hierdoor was mijn upload ook gelijk stukken hoger (500> Kilobit upload) dit omdat de telefoon bandbreedte werd gebruikt.

Nu heeft de KPN op verzoek van de monteur weer de lijn getest en deze keer kwamen ze tot de conclusie dat er echt wel wat mis was. Het blijkt dus dat door de ADSL snelheidsverhogingen(centrale inmiddels geupgrade) mijn upload dus tot 128/160 kilobit wordt dichtgeknepen.

De oplossing van KPN is nu dan ook dat ik een lager abonnement ga nemen.

Het duurde effe maar eindelijk is het (enigzins) opgelost }:O

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2005 20:28 ]

• bjck
Ik blijf erbij dat je wonderlijke dingen doet door 2 aders van de UTP per kabel/pin te verbinden. Pak gewoon blauw voor A en blauw-wit voor B aan beide kanten en klaar ben je. Of knip er een RJ11 op en zorg voor blauw pin 2 en blauw-wit pin 3 in RJ11.

• BHQ

BHQ

Je blijft idd. erg vage combinaties gebruiken. Je hoort gewoon vanaf je ISRA een NORMALE telefoonkabel naar je splitter te gebruiken, en van daar een NORMALE telefoonkabel naar je modem. Geen UTP-shizze en kabels max. 1,5 meter houden.

Je noise margins zouden opzich wel de hogere snelheid kunnen trekken, maargoed...
Pagina: 1