vaag werkende TFT monitor

Pagina: 1
Acties:

• tweakernoob
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik heb een samtron 50V monitor (15' inch). Het probleem met die monitor hij valt elke keer wanneer ik hem aanzet in power safe mode terwijl de computer gewoon aan staat. andere kabel geprobeerd en andere computer en laptop op allemaal doet hij precies hetzelfde. het rare is als je hem bijvoorbeeld een weekje niet gebruikt en je sluit hem dan aan dat hij een paar minuten werkt en dan valt hij weer in zijn power safe mode. wanneer je niks aan de monitor aansluit dan doet de monitor net zoals altijd de self test (Logo met kleurenvlakken en de tekst self test.). dus er is niks mis met de background verlichting of het schermzelf.

Weet iemand mischien een oplossing. Ik heb al bij andere topic's gekeken maar daar zit niets nuttigs tussen!!!!!.

alvast bedankt.

Samtron 50V 15'

Euhm !

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:05
Weet je zeker dat het signaal dat je hem voert wel weer te geven is? Een te hoge refreshrate of resolutie kan hij niet weergeven, maar meestal zal daar een melding van worden weergegeven (Out of range).

Wat ook zou kunnen is dat intern een enkel pinnetje van de D-sub connector niet meer goed contact maakt. Daardoor zou hij wel een signaal detecteren, maar een niet correcte power-modus.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• tweakernoob
nee er is geen resolutie probleem want de laptop waar ik het heb op geprobeerd heeft een resolutie van 800x600 en de andere computers hadden allemaal een instelling van 1024X768. en de monitor heeft een gewone VGA aansluiting ! en normaal geeft hij wel een bericht weer als het zo is dat er een verkeerde reslutie is gekozen.!

[ Voor 18% gewijzigd door tweakernoob op 13-11-2005 18:04 ]

Euhm !

• gertvdijk
tweakernoob schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:03:...en de monitor heeft een gewone VGA aansluiting !
We bedoelen hetzelfde ;)

offtopic:
Iets minder uitroeptekens mag ook wel

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Kijk eens de connector na van de kabel zoals gvdijk zegt. Dit moet er zo uit zien: http://www.theavguide.co.uk/AdvHTML_Upload/vgaplug3.jpg Het kan zijn dat er een aantal pinnetjes missen, daarom niet direct panikeren.
Ik denk eerder dat het probleem intern zit in de monitor. En dan denk ik aan een kapotte condensator ofzo aangezien het een tijdje duurt voordat het ding weer werkt...
Mocht je er nog niet uit raken, vijs het ding dan eens open en post some pics! 8)

• tweakernoob
Ik heb verschillende kabels gebruik nieuwe uit verpakking zelfs dus het ligt niet echt aan de kabel. en zoals ik zij de monitor doet het gewoon in zijn zelf test dus dan geeft hij gewoon beeld van zijn eigen self test. maar zodra je er een computer op aan sluit springt hij is power safe mode.

Euhm !

• gertvdijk
tweakernoob schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:11:
Ik heb verschillende kabels gebruik nieuwe uit verpakking zelfs dus het ligt niet echt aan de kabel. en zoals ik zij de monitor doet het gewoon in zijn zelf test dus dan geeft hij gewoon beeld van zijn eigen self test. maar zodra je er een computer op aan sluit springt hij is power safe mode.
Dat wisten we al en het weerlegt geen van onze veronderstellingen.

• tweakernoob
alle pinnetjes zitten eraan. een kappote condensator zou willen zeggen dat er ook geen beeld zou verschijnen zonder computer. maar zodra je de computer loskoppelt gaat de monitor aan dus dat kan het ook niet zijn. Ik heb eens gehoord dat je met een bepaalde toets combinatie de monitor kan reseten. om eventuele euvels uit de programatuur te werken van de monitor.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakernoob op 13-11-2005 18:25 ]

Euhm !

Verwijderd

tweakernoob schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:24:
alle pinnetjes zitten eraan. een kappote condensator zou willen zeggen dat er ook geen beeld zou verschijnen zonder computer. maar zodra je de computer loskoppelt gaat de monitor aan dus dat kan het ook niet zijn. Ik heb eens gehoord dat je met een bepaalde toets combinatie de monitor kan reseten. om eventuele euvels uit de programatuur te werken van de monitor.
Waarom ik dacht dat het een kapotte condensator is: condensator houden hun lading vrij lang vast. Bij CRT's kan dit tot enkele weken zijn. Aangezien de jouwe ook enkel werkt na een week ofzo kan het zijn dat het aan een kapotte/lekke condensator ligt die raar doet als er spanning op staat.
Kijk, reparatie zal voor dit ding niet meer lukken. Het is geen probleem dat kan oplossen zonder het beter te bekijken. Dus: vijs het open en post pics hier. Wie weet kan je het nog herstellen.

• tweakernoob
kapotte condensatoren kan je herkennen aan het kapotte kopje. er zitten in deze monitor 20 condensatoren die nog steeds werken. ze zijn allemaal nagemeten dus daar kan ook niet ech het probleem zitten. En dat verklaard nog steeds niet waarom het scherm het niet doet als je het aansluit aan de computer maar als je hem niet aansluit dat hij het wel doet !

Euhm !

Verwijderd

tweakernoob schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:47:
kapotte condensatoren kan je herkennen aan het kapotte kopje. er zitten in deze monitor 20 condensatoren die nog steeds werken. ze zijn allemaal nagemeten dus daar kan ook niet ech het probleem zitten. En dat verklaard nog steeds niet waarom het scherm het niet doet als je het aansluit aan de computer maar als je hem niet aansluit dat hij het wel doet !
Dan vrees ik eerlijk gezegd dat het ding de geest gegeven heeft... Als er iets mis is met die chips dan kan je daar niets aan doen. Het is gewoon al te oud. Elektronica kan niet blijven leven.
Langs de andere kant, wat is zo'n 15" scherm nog waard?
Spijtig, maar nu moet je het laten gaan :+

Heb je het overigens al aan een andere pc gehangen?

• tweakernoob
Ja daar was ik ook al bang voor maar ik blijf het doorproberen. Ik kan alle tips gebruiken ! als iemand die nog heeft.

Euhm !

• tweakernoob
Heeft iemand mischien nog een kapotte Samtron 50v of SAMTRON 51S/71S. Mischien kan ik nog onderdelen gebruiken.

Euhm !

Verwijderd

Jij geeft aan dat de resolutie goed is 800x600, maar is de refreshrate ook goed, jouw laptop kan misschien wel 75 Hz aan, maar de monitor hoeft dat niet te kunnen, wees er zeker van dat de refreshrate 60Hz is.

• tweakernoob
de refresh rate is 60 hertz weet ik zeker maar ik heb het op verschillende computers geprobeerd

Euhm !

Pagina: 1