Toon posts:

Digitala fotocamera aanschaffen

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben van plan een digitale fotocamera te gaan kopen, maar weet niet echt een keuze te maken.
Ik ben op zoek naar een camera die i.i.g. compact is en mooie foto's maakt zowel bij licht als in het donker, dus een goede nightview op de camera vind ik wel belangrijk. Heb namelijk wel eens zo'n B-Merk camera gehad, maar daar was de kwaliteit bij nacht dus om te huilen.

De foto's die zullen bijna nooit worden afgedrukt, dus denk persoonlijk dat 5 megapixel een beetje overkill is. De meeste foto's zullen op het internet geplaatst worden (in een fotoalbum) of via mijn Mediacenter worden bekeken, maar een beetje kwaliteit op een sporadische afdruk is natuurlijk nooit weg :)

Het liefst moet het toestel ook een redelijk groot scherm bevatten, is natuurlijk altijd mooi meegenomen :)
Een mooie camera vind ik bv de Canon Ixus modellen, bij voorkeur de Ixus i zoom of bv de Minolta Dimage, maar die zijn toch een beetje hoog geprijsd voor mijn doeleinden denk ik. Al zoek ik het liefst wel eentje die er toch een beetje op lijkt.

Digitale zoom vind ik ook niet zo heel spannend, een goeie optische zoom daarintegen weer wel (who doesn't!).
Vind het ook moeilijk om af te gaan op wat ik lees op fabrikanten websites enz., overal staat zowat hetzelfde, maar ja, of het allemaal zo perfect en makkelijk werkt als het daar staat twijfel ik soms ook aan.
Daarom zit ik nou hier om maar eens te kijken welke camera's de Gotters hier hebben en wat hun ervaringen er mee zijn, voordat ik er in mijn eentje uit ben, ben ik zo weer een jaar verder :D

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Afbeeldingslocatie: http://www.oman3d.com/uploaded_images/stylish.jpg

Dit was de eerste camera die in me opkwam toen je het had over groot scherm. Ik vind dit persoonlijk een juweeltje.

Afbeeldingslocatie: http://pcanswer.com/gifs/casio_camera.jpg

Zo'n casio vind ik ook erg strak met zo'n mooi scherm. Succes met je keuze!

[ Voor 3% gewijzigd door janklp op 13-11-2005 17:16 ]

Verwijderd

ben geen prof op camera gebied maar ben na het lezen van enkele reviews 1,5 jaar terug op een fuij s5000 uitgekomen nadat ik deze met andere cameras had bekeken in winkels ik wou grote zoom hebben en daar waren een paar maar van in de lagere prijsklasse < lager dan 400 euro en voor mij was het de fuij.
Had de z1 destijd bekeken maar deze voelde mij te speelgoed achtig aan met zijn behuizing en dat spiegel gedeelte voor lcdscherm/zoeker vond ik ook niet echt betrouwbaar .
tevens was er een kodak en deze zag er goed uit maar deze had een vaste type accy en fuij kon je gewoon penlite accus doen dat was het eerste punt plus hij lag niet echt lekker in de hand vond hem net te klein en te glad aanvoelen terwijl de fuij wat steviger lag in de hand door zijn behuizing. dus wat ik eigenlijk wil zeggen zoek eerst de cameras met de specs die je zoekt uit de reviews en bekijk ze dan in de winkel want reviews zeggen niet alles en iedereen hier heeft een eigen mening over wat hij beter vind dus het blijft altijd wel wat onduidelijk en de een zegt dat die cameras alleen problemen heeft terwijl de ander nooit problemen heeft het beste is gewoon eerste kijken welke cams hebben wat je wilt en dat gewoon checken in de winkels wat uit eindelijk ben jij diegene die het koopt en ermee moet werken

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Heb je al reviews gelezen ?
Steve's Digicams
DCresource.com
DPreview.com
DCviews.com
Digitalcamerainfo.com

Topics als deze kunnen ook behulpzaam zijn:
Fotografie FAQ, Koopadviezen en Tutorials

Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 2
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro?
Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 3

Als je Duits kunt lezen zou deze ook een aardige start kunnen zijn:
Chip.de :7 x Die 20 besten Kameras; Digicams für jede Gelegenheit

En voor een prijsindicatie hebben we uiteraard nog onze eigen Pricewatch.
Lees eens wat meer informatie, en maak aan de hand daarvan een shortlist van bijvoorbeeld 3 modellen, die je vervolgens hier post. Dan kan de discusie iets gerichter verlopen denk ik.

[ Voor 47% gewijzigd door Henk007 op 13-11-2005 18:21 ]

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Aanvullend: Noem ook je budget, want ik heb zo het idee dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten...

Gadgets FTW!

Verwijderd

Topicstarter
Zo wat een antwoorden :)
Ik had al het idee dat ik e.e.a. wat netter had moeten omschrijven, doe ik meestal ook wel, maar nu wist ik echt niet waar ik moest beginnen dit keer.
Door de antwoorden heb ik wel een beter idee gekregen van wat ik wil en waar ik op moet letten.

Ga zometeen de reviews allemaal even rustig doorlezen, was er ondertussen al mee begonnen.
Ik had in gedachten om rond de €250,- max. kwijt te willen zijn. Maar ik hoef dan ook geen gloednieuw modelletje, dus denk dat dit wel een acceptabel bedrag is voor een wat ouder type.

Jullie horen nog van me.

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Fujifilm F10 (320 Euro online)

Check dit eens zou ik zeggen: http://www.photo.net/photodb/member-photos?user_id=1778493 _/-\o_

De F10 is compact camera van het jaar, maakt 500 foto's op een accu en heeft een 6 cm breed lcd scherm

Gewoon effe doorsparen ;)

[ Voor 40% gewijzigd door pvdplanet op 13-11-2005 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb zonet een beetje zitten rondkijken en op GoT en www.dpreview.com wat zitten lezen en ben (denk ik!) tot de volgende 3 modellen gekomen:

- Panasonic Lumix DMC-LZ2 (5MP, 6x zoom, 37-222mm, f/2.8-4.5) ( +/- €265,- )
- Canon Powershot A610 (5MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-4.1) ( +/- €265,-)
- Nikon Coolpix L1 (6MP, 5x zoom, 38-190mm, f/6.3-31.4) ( +/- 275,- )

Zitten dus alle drie toch wat boven mijn budget, maar ja voor minder dan dit krijg ik waarschijnlijk ook een stuk minder dan deze 3 camera's, dus dan maar wat extra $$ spenderen.

Hier een lijstje voor dingen die ik belangrijk vind en die ik terugvind in bovenstaande 3 modellen:

- Goede kwailiteit foto's (onthoud dat ik bijna nooit wat zal afdrukken en heel sporadisch op een A4-tje)
- Snel foto's achter elkaar kunnen nemen
- Minimaal 4 megapixels
- Compact
- (Zo) Groot (mogelijk) LCD scherm
- Optische zoom

Zijn deze 3 camera's voor de eisen die ik eraan stel goede camera's, of kan ik beter 1 van mijn keuze laten schieten en kijken naar een andere camera binnen mijn budget en met de specs die ik wil?
Als deze camera's nou alle 3 wel goede camera's zijn voor wat ik ermee wil doen, welke zou ik dan moeten kiezen? Vind het zelf al knap zat dat ik mijn keuze kon beperken tot 3 camera's :D

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Deze eisen kun je volgens mij prima terug vinden in de reviews van bijv dpreview en consorten... en dan moet je voor jezelf maar de beslissing kunnen maken welke eisen je het zwaarste laat meewegen :)
Succes met je keuze!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.