Wacom tekentablet op widescreen (16:10) monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Baf
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 22:58

Baf

slopen. alles kapot maken.

Topicstarter
Ik zag dat Wacom onlangs een 'widescreen'-tekentablet heeft geïntroduceerd, de Intuos A5 Wide. Nu wil ik graag een tekentablet op mijn widescreen monitor (een Dell 2005FPW), maar ik vind 440 euro nogal prijzig.

Hoe zit het met de 'oude' Wacoms, in de traditionele verhouding? Wat gebeurt er als je die aansluit op een 16:10-monitor? Krijg je dan vervorming of een niet bereikbaar gebied op je scherm?

Of kun je daarop een resolutie van 1680 × 1050 instellen?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Met niet breedbeeld wacoms krijg je inderdaad standaard vervorming. Maar je kunt in de driver ook "verhoudingen forceren" instellen, wat inhoudt dat er dan bij breedbeeld een gedeelte van je tablet niet te gebruiken is. Hierdoor wordt de effectieve oppervlakte dus kleiner.

• Baf

Baf

Topicstarter
Hmm, dus van dat doorgaans kleine A6'je gaat nog een horizontale strook af.
Is dat erg irritant? Heeft iemand daar ervaring mee?

• A_L
  • Niet online

A_L

Ik ben net overgestapt van een 4 bij 3 monitor naar een lcd met een verhouding van 5 bij 4. Ik heb en wacom graphire 2 (a6) hierbij valt maar een smal strookje weg. Bij een 16:10 verhouding valt er natuurlijk meer weg.

Met zo'n groot scherm zou ik trouwens zeker niet voor een a6-versie gaan, maar a5 of groter.

Er is trouwens ook nog de optie in de driver om de tablet te mappen naar een gedeelte op het scherm. Maar dan verlies je dus een stuk scherm :o

• Baf

Baf

Topicstarter
A_L schreef op zondag 13 november 2005 @ 21:27:
Met zo'n groot scherm zou ik trouwens zeker niet voor een a6-versie gaan, maar a5 of groter.
Damn, die zijn zoveel duurder en nemen zoveel meer ruimte in. :'(

Maar eh, als ik hem voornamelijk voor Windows-taken, internet e.d. gebruik (ik werk niet of nauwelijks met Photoshop/Illustrator), is A6 dan niet groot/nauwkeurig genoeg? Ik wil hem dus niet voor de grafische kwaliteiten, maar anti-rsi.

• A_L
  • Niet online

A_L

Je kunt natuurlijk wel een a6-versie gebruiken, maar dan is het wel veel gevoeliger. Dit aangezien een kleine afstand op het tablet een relatief grote afstand op het scherm betekend. Daardoor werkt het (denk ik) verkrampter.
Welk formaat tablet?

U wilt de mogelijkheid om de cursor op het beeldscherm nauwkeurig te bewegen en te positioneren, zonder dat u daarbij zeer kleine bewegingen en correcties hoeft te maken, waardoor u uw spieren extra aanspant en uw arm onnodig belast. M.a.w. u wilt nauwkeurig kunnen werken zonder dat u daarbij (onbewust) te hoge nauwkeurigheidseisen aan uw eigen lichaam stelt. Een groter tablet kan RSI-klachten beter helpen te voorkomen omdat de nauwkeurigheidseisen aan de plaatsing van pen, en dus uw hand en arm, omlaag gaan. Daarnaast heeft een groter tablet het bijkomende voordeel dat de bewegings- en houdings-variatie van uw arm omhoog gaan. Maak daarom nooit de fout juist voor een kleiner werkgebied te kiezen, omdat dat makkelijker lijkt.
Als je het tablet niet voor tekenen gebruikt kun je beter voor een graphire gaan in plaats van een intuos. De graphire-serie is aanzienlijk goedkoper, maar ondersteund een aantal zaken niet, bijvoorbeeld hoe schuin je de pen houdt. Dit is bij gewoon muis-vervangend werk ook niet nodig. Bijkomend voordeel is dat bijvoorbeeld de a5-versie van de graphire4 iets smaller is omdat er minder expres-keys opzitten.

• GoblinGamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-02 10:49
Ik heb nu een Intuos2 A4 te leen. Ik werk hiermee op een widescreen laptop. Vanmiddag ben ik even gaan testen met een foto overtrekken en op het 4:3 van de tablet krijg je een ingedrukt plaatje.
toen heb ik "verhouding forceren" aangezet en nu "mis" ik zo'n 4 cm aan de onderkant.
Dit heb ik alleen ingesteld voor Photoshop. in windows schakelt hij automatisch weer over naar 4:3 en dus eigenlijk het vervormde beeld.
In windows maakt dat niet uit. in photoshop alleen als je dingen gaat overtrekken.

#Mobilecreators : voorstander van het maken van media met smart devices

• Baf

Baf

Topicstarter
Nou, dan ga ik toch maar voor zo'n nieuwe Wacom Bamboo (en misschien de Bamboo Fun). Die is standaard breedbeeld en tamelijk goedkoop.

Jammer dat ik daar twee jaar op moest wachten ;) .

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Is dit een poging tot nominatie van de meest zinloze kick van het jaar? :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-02 12:21
theodouma schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:35:
Is dit een poging tot nominatie van de meest zinloze kick van het jaar? :P
Geeft uitsluitsel van de vraag, wat als zeer postief ervaren kan worden als je de vraag opzoekt maar geen duidelijk antwoord uitkomt:).
Pagina: 1