Verwachte prijsdalingen

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 17:37
Zijn er ook sites te vinden waar verwachtingen zijn over toekomstige prijsdalingen van PC-onderdelen?

In een artikel over Windows Vista las ik dat (doordat de systeemeisen erg hoog liggen voor Vista) videokaarten e.d. sterk in prijs zullen dalen.

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een upgrade wil gaan doen (naar een amd athlon64 processor en mobo met pci-e inclusief een goede vga-kaart...heb nu amd 2200+, GF6600GT AGP). Zijn er op dergelijke producten sterke prijsdalingen te verwachten?

En hoe zit het met kersttijd. Stijgt de prijs dan, omdat er meer aangeschaft wordt?

[ Voor 1% gewijzigd door achterop23 op 13-11-2005 16:36 . Reden: daalt moet zijn stijgt ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Dus omdat de vraag gaat toenemen zal de prijs dalen? Lijkt me vrij sterk...

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Voor zover ik weet zijn er geen bronnen waar je verwachte prijsdalingen kan zien.

Wat je wel zou kunnen doen is bij bijv. de pricewacht bij je artikelen kijken, daar staat een grafiekje bij, als je deze stabiel omlaag ziet gaan zou je eventueel een verdere daling kunnen verwachten, en ook staat er bij verschillende producten een groen pijltje omlaag, dit zou ook op prijsdalingen kunnen duiden.

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Vraag en aanbod: als er meer vraag naar is kunnen de fabrikanten hun productiekosten wat omlaag
en kunnen bepaalde producten goedkoper gefrabiceerd worden. Wanneer is er grote vraag naar? Kerstmis en als de kaarten nodig zijn om een bepaald OS te kunnen draaien. Je geeft zelf toch al antwoord op je vraag?
Op de t.net pricewatch zie je ook altijd van die leuke grafiekjes waar je kan op zien na hoeveel tijd ongeveer een product in prijs verlaagt.
De AMD s393 processoren hebben onlangs nog maar een goedkopere aankoopprijs gekregen dacht ik? Dat zal dus nog wel even duren denk ik?

Verwijderd

marcieking schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:26:
Dus omdat de vraag gaat toenemen zal de prijs dalen? Lijkt me vrij sterk...
Dit zou inderdaad erg stom zijn van fabrikanten, als ze toch meer verkocht worden, en ze dus toch winst maken, waarom zouden ze de prijzen dan omlaag doen? Omdat ze zoveel medeleiden met jouw bankrekening hebben? Lijkt me sterk ;)

Als een product met de huidige prijs veel verkocht wordt, zullen ze het eerst uitmelken.

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-01 17:37
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:29:
[...]

Dit zou inderdaad erg stom zijn van fabrikanten, als ze toch meer verkocht worden, en ze dus toch winst maken, waarom zouden ze de prijzen dan omlaag doen? Omdat ze zoveel medeleiden met jouw bankrekening hebben? Lijkt me sterk ;)

Als een product met de huidige prijs veel verkocht wordt, zullen ze het eerst uitmelken.
nee dat klopt, verkeerd ingezien.

Maar de komst van Vista (2G RAM 256 of liever meer MB, SATA2, DDR3. bron: http://www.bit-tech.net/news/2005/09/07/vista_hardware_reqs/) zorgt dit niet in de toekomst voor een sterke daling van de mindere producten?
Volgens dat artikel zullen bedrijven nu sneller meer geheugen in de vga-kaarten gaan stoppen omdat hier in de nabije toekomst grote vraag naar komt.

En sowieso.
Wanneer Vista uitvaart, dan zullen alle pc's met Vista toch zeker een flinke vga-kaart nodig hebben. Lijkt me stug dat de prijzen dan nog steeds zo duur zijn.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
tofu schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:29:
Vraag en aanbod: als er meer vraag naar is kunnen de fabrikanten hun productiekosten wat omlaag
en kunnen bepaalde producten goedkoper gefrabiceerd worden. Wanneer is er grote vraag naar? Kerstmis en als de kaarten nodig zijn om een bepaald OS te kunnen draaien. Je geeft zelf toch al antwoord op je vraag?
Dat is waar, maar bij grote vraag gaat de prijs niet naar beneden, maar juist omhoog, zo werkt het principe van vraag en aanbod.

Verwijderd

achterop23 schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:35:
[...]

nee dat klopt, verkeerd ingezien.

Maar de komst van Vista (2G RAM 256 of liever meer MB, SATA2, DDR3. bron: http://www.bit-tech.net/news/2005/09/07/vista_hardware_reqs/) zorgt dit niet in de toekomst voor een sterke daling van de mindere producten?
Volgens dat artikel zullen bedrijven nu sneller meer geheugen in de vga-kaarten gaan stoppen omdat hier in de nabije toekomst grote vraag naar komt.

En sowieso.
Wanneer Vista uitvaart, dan zullen alle pc's met Vista toch zeker een flinke vga-kaart nodig hebben. Lijkt me stug dat de prijzen dan nog steeds zo duur zijn.
Lijkt me niet heel verstandig om TE hoge specs te eisen voor Vista. Natuurlijk zal het wel weer allemaal een tandje zwaarder moeten dan XP maar ik schrijf dit op mijn SuSE10 bakkie en dat draait nog steeds als een tierelier op een simpele athlonXP 1800+ nForce2 mobo en met 512MB geheugen. Ik heb vast Vista niet nodig als daar 2 GB aan geheugen voor gevraagd wordt als "werkbare" hoeveelheid.

On Topic: Er worden regelmatig toelichtingen op radmaps van de bekende fabrikanten gegeven. Ook wordt er wel degelijk (hoewel redelijk kort van tevoren) aangekondigd of een product in prijs zal dalen (met name processors). Misschien eens een search doen in de nieuwssectoie op tweakers?

Verwijderd

Ik had nog een vraagje over vista... misschien niet zo moeilijk, maar kan ik op een laptop met de engelse versie van XP een NL versie van vista erop zetten? De laptop kan het qua eisen voor vista wel aan.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:12
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:51:
Ik had nog een vraagje over vista... misschien niet zo moeilijk, maar kan ik op een laptop met de engelse versie van XP een NL versie van vista erop zetten? De laptop kan het qua eisen voor vista wel aan.
Dat is geen probleem.

Verwijderd

oke bedankt

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 14:51:
1: verkeerde sub forum/topic!!
2: topic kaapen is niet de bedoeling
3: jazeker dat gaat.

Coding 4 Fun!

Verwijderd

Een grotere vraag leidt uiteindelijk wel tot een daling van de prijs. In het begin is de vraag groter, en zal de prijs stijgen, inderdaad het vraag-aanbod principe. Maar omdat de vraag toeneemt, zal de product uiteindelijk ook toenemen waardoor constante en variabele kosten zullen dalen met als gevolg een prijsdaling.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
De komst van dx10-kaarten zorgt eerder voor een verlaging van de prijzen, niet de komst van Vista (al heeft het wel met elkaar te maken)

De prijs van complete systemen, waar geen Vista bij zit, zal ook gaan dalen (of fabrikanten moeten de pcs gaan terughalen om vista alsnog erop te zetten). Das tenminste mijn inschatting.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:30
Tofu schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:29:
en kunnen bepaalde producten goedkoper gefrabiceerd worden. Wanneer is er grote vraag naar? Kerstmis en als de kaarten nodig zijn om een bepaald OS te kunnen draaien. Je geeft zelf toch al
Ik weet niet waar jij economie hebt gehad maar het ligt nog altijd zo (ff voorbeeldje):

Je producte capaciteit ligt op 100.000 Artikelen X per maand.
Normaal is de vraag zo'n 90.000 Artikelen X per maand.
De fabriek gaat dus 90.000 Artikelen X maken om zo aan de vraag te voldoen. Dit kost minder manuren en dus minder loonkosten. Anders blijft het bedrijf zitten met die artikelen.
Het artikel kost €10,-

Echter door kerst stijgt de vraag naar 120.000

Je capaciteit blijft gewoon 100.000 stuks
Nu is er dus een vraagoverschot en kun je niet al je klanten bedienen. Omdat het product moeilijker te krijgen is (schaars) zullen er mensen blijven die toch willen kopen tegen een hogere prijs (zie de PS3). Deze mensen zijn bereidt om €10,50 te betalen (in totaal 100.000 klanten).
De fabrikant maakt maar graag gebruik van deze mogelijkheid om 50 cent per artikel meer winst te maken en zal dus de maximale capaciteit inzetten en 100.000 stuks verkopen tegen 10.50 euro.

Zoals je ziet zal de vraag eerder stijgen dan dalen. Welke fabrikant wil nou niet meer verdienen?

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 22-11-2006 21:01 ]

Verwijderd

Het gaat om prijsdalingen op langere termijn.

• Mqrk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-12-2025
Als de vraag de capaciteit niet zou overtreffen zouden de productiekosten lager worden. de standaardkosten (aanschaf machines, gebouwkosten ed) zullen verdeeld kunnen worden over meer producten (stel: normale vraag 50.000, vaste kosten 250.000, vaste kosten per product €5,-, vraag stijgt tot precies de capaciteit, 100.000, vaste kosten blijven hetzelfde, vaste kosten per product €2,50. mogelijke prijsdaling €2,50 per product.). Maar okey, om een lang verhaal kort te maken, bij een grotere vraag kan de prijs dalen en stijgen, en dan ligt het vooral aan de hoeveelheid concurrentie wat het nu precies gaat doen (monopolie = lekker uitbuiten, veel concurrenten = zo laag mogelijke prijs om zo'n groot mogelijk marktaandeel te halen)

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
onnodige kick, dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.