Probs na bios update Gigabyte GA-K8NXP-SLI

Pagina: 1
Acties:

• Huite
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-01-2023
Hoi,

Na een bios update (versie F9 -> F10) op mijn Gigabyte GA-K8NXP-SLI heb ik plots wat foutmeldingen bij het opstarten van XP. XP geeft n.l. aan dat er nieuwe hardware is gevonden, resp. een "Nvidia nForce parallel ATA controller" en een "IDE controller". De Nvidia controller kan aldus een vervolgmelding niet worden geinstaleerd. De IDE kennelijk wel. Deze meldingen komen bij iedere opstart terug. Het systeem lijkt verder goed te werken en ook onder "apparaatbeheer" zijn geen gekke dingen te zien.

Iemand een idee hoe dit kan worden opgelost???

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Er al eens aangedacht dat je bij een biosupdate default settings krijgt? Als jij bijvoorbeeld een P-ATA controller in de bios uit hebt staan wordt die vervolgens enabled en zal windows ze herkennen. Als er geen drivers zijn dan is het logisch dat hij die verder niet kan installeren.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Met ^^

Terug in je bios uitzetten of de CD met drivers erbij nemen. Of natuurlijk van Inet, dan heb je de laatste nieuwe drivers.

[ Voor 31% gewijzigd door kluyze op 13-11-2005 17:02 ]

• Huite
kluyze schreef op zondag 13 november 2005 @ 17:01:
Met ^^
Terug in je bios uitzetten of de CD met drivers erbij nemen. Of natuurlijk van Inet, dan heb je de laatste nieuwe drivers.
Mmmm, een driver kwestie is het denk ik niet. Voor de BIOS update deed alles het n.l. OK.
Voor de zekerheid de laatste nForce drivers erop gezet. Dat gaf geen verbetering.

Ik denk net als Terw_Dan dat het in een of andere gewijzigde BIOS setting zit. Het nieuwe BIOS is n.l. uitgebreider. Maar welke??? :?

• Huite
Wazig...
Als ik bij "apparaatbeheer" probeer om m'n IDE controller handmatig van een nieuwe driver te voorzien (stuurprogramma bijwerken) dan krijg ik dezelfde foutmelding als tijdens een opstart:

"Deze hardware kan niet worden geinstalleerd: Nvidia nForce4 parallel ATA controller.
Er is een fout opgetreden tijdens de installatie van het apparaat.
De installatiebron voor dit product is niet beschikbaar.
Controleer of de bron bestaat en of u toegang tot de bron hebt."

Het zal heel simpel zijn maar ik zie het ff niet...

Verwijderd

nvidia firewal soms geïnstalleerd?

• Huite
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 03:55:
nvidia firewal soms geïnstalleerd?
Nee.

Heb trouwens "de handdoek maar in de ring gegooid" en BIOS versie F9 weer teruggeplaatst. Al m'n problemen nu weer opgelost. Bij "IDE/ATAPI contollers" onder appparaatbeheer staat nu weer "NVidia nForce4 Parallel ATA controlller" waar eerst "IDE-controller stond".

Laten we het maar op een brak BIOS houden. Het was ook vrij recent trouwens (eind oktober).

Ciao, Huite

Verwijderd

Volgens mij was die F10 toch een Beta ?

Maar goed, de beste manier om zo weinig mogelijk problemen te krijgen is door de bios update optie in de bios zelf te gebruiken en niet middels een .exe bestand. Dit heeft ook voor mij namelijk een hoop problemen opgelost bij de installatie van F8 naar F9. Let er dan wel op dat je daarna default options moet laden. Oh ja, en van te voren alle overclock settings te verwijderen.. ;)
Pagina: 1