Netwerkgebruikers alleen toegang tot internet geven

Pagina: 1
Acties:

• WeViE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:14
Hallo, na lang te hebben gezocht ben ik nog niet helemaal uit mijn vraag gekomen. Daarom stel ik mijn vraag hier.

Thuis zit ik met 3 computers op een gedeeltelijk draadloos netwerk.

1x Windows XP Home (draadloos)
1x Windows XP Professional (draadloos)
1x Windows XP Professional (bekabeld)

Ik maak hierbij gebruik van een E-Tech Wireless ADSL Router. Dit werkt allemaal perfect, ik deel zo mijn printer en ik wissel bestanden uit.

Wij gaan echter een gedeelte van ons huis verhuren. En de huurders willen ook beschikken over een internet verbinding. We beschikken over 1 telefoon kabel, dus een extra abbonnement aanvragen is geen optie.

Daarom komen de huurders bij ons op het netwerk.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan beveiligen, de huurders mogen niet op onze computers komen. Ze moeten alleen over een internet verbinding beschikken.

Is er een mogelijkheid in mijn router zodat ik ze alleen toegang tot internet geef en geen toegang tot mijn netwerk? Zo ja, hoe doe ik dat?

Of moet ik met wachtwoorden op mijn computers gaan werken? Zo ja, hoe stel ik zoiets in? Aangezien een PC voorzien is van XP home edition.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is,

Gr Gerben

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Firewall op de pc's en trusted ip adressen instellen ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Dit moet inderdaad met firewalls te regelen zijn.

Je huidige router kan waarschijnlijk geen VLAN's aan.
Je kunt achter je huidige router per groep een (ethernet/ethernet) router plaatsen welke ook weer met NAT werkt. Op die manier hou je het verkeer tussen de groepen tegen. Zo'n router heb je al vanaf € 30.

Een andere optie is een tweede ADSL verbinding te realiseren met 'new line service', hiervoor heb je geen bestaande telefoonlijn nodig, het kost alleen bijna € 10 per maand extra.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-04 13:23
Uh.. je kan gewoon een 2e lijn aanvragen hoor. Je kan zoveel lijnen in huis krijgen als je zelf wil.
Denk ook eens aan hoe je huurders moeten bellen bijvoorbeeld.

Mijn advies, gewoon goed regelen (dwz. een lijn van de kpn) en de rest mogen ze geheel zelf uitzoeken. Klaar :)

• WeViE
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:14
De huurder gaat mobiel bellen, van telefonie is geen sprake.

Ik ben er ondertussen wel uit.

Ik geef ze een vast IP adres, en ik installeer op de andere PC`s een firewall. Probleem opgelost :)

In ieder geval bedankt

• Erwinkemink
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-04 21:55
Of nog een router kopen... deze kan je dan via een lan poort (oude router) aansluiten aan de wan poort van de nieuwe router, op de nieuwe ga jij zitten en op de oude laat je de verhuurdes zitten zo hebben wij momenteel ook bij ons in het studentenhuis geregeld

http://specs.tweak.to/12729

Pagina: 1