Toon posts:

Zoek een koel en stil systeem: Mobile Athlon64 35 watt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, hier een nieuwe onervaren over/underclocker/volter. Heb wat op de forums rondgedwaald, maar vind geen antwoord op mijn vraag. Dit is mijn vraag:
Ik zoek een betaalbaar koel en stil systeem, dat toch ook nog wel tot enige prestatie instaat is. De basis lijkt mij een low-power processor (laat wattage).
Er is een Mobile Athlon64 die maar max. 35 watt verbruikt. Dit is de AMD3000BQX4AX.

Deze processor (of zijn 2800 broertje) wil ik als basis voor mijn nieuwe koel/stil systeem kiezen. (goede keuze of zijn er betere opties?)

Via allerlei links hier op de forums kan je bij een processor bijpassende chipstes en moederbords kiezen. Alleen vind ik niet de keuze: Mobile Athlon 64.
Dus tot nu toe nog geen mobo gevonden voor Mobile Athlon 64

Duis vandaar toch mijn vraag:
welk desktop moederbord kan je bij deze processor het beste (vanuit invalshoek: over/underclocken over/undervolten) gebruiken?
Of weet iemand een overzicht van moederborden die met deze processor gebruikt kunnen worden?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 16:09 ]

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 14:14
Is prima hoor, voor stilte (low voltage fan erop) en de snelheid is prima. Hoewel je ook zou kunnen kijken naar een 2800+ S754. Moederbordjes zijn wat goedkoper, en die dingen zijn snel zat. Die van mij word ook niet warm (@ low voltage 45 graden)

Burp

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

volgens mij had een Mobile Athlon64 Geen heatspreader dus past je koeler niet (geen contact) en zul je die moeten modden maar dit weet ik niet zeker, kan iemand dit bevestigen...

je kan ook voor een Pentium M gaan een ene Socket 478 bordje van Asus met en Adapter naar S479

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jep 2800+ (120Euro) is een goede cpu. Hier wordt hij max 40° met 12% overclock @standaard voltages (20-22° idle) met boxed koeler.

Er komt binnekort missch wat beter airflow in mijn kast dus mischien dat ik het nog een graadje omlaag kan brengen. (temp in kamer is +/- 17°)
Voor een 70 - 80Euro heb je een hem op een K8N-e deluxe, en heb je een fijn systeempje

EDIT: ik heb het dus over de non-mobile :X

[ Voor 7% gewijzigd door kluyze op 13-11-2005 17:26 ]

Verwijderd

met een scythe ninja kun je bijna passief koelen, dat is helemaal stil.

Verwijderd

kluyze schreef op zondag 13 november 2005 @ 17:00:
Jep 2800+ (120Euro) is een goede cpu. Hier wordt hij max 40° met 12% overclock @standaard voltages (20-22° idle) met boxed koeler.

Er komt binnekort missch wat beter airflow in mijn kast dus mischien dat ik het nog een graadje omlaag kan brengen. (temp in kamer is +/- 17°)
Voor een 70 - 80Euro heb je een hem op een K8N-e deluxe, en heb je een fijn systeempje

EDIT: ik heb het dus over de non-mobile :X
Je temperatuur sensor is verder wel in orde ;)? 20 graden is wel ERG koud hoor..

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een 2800+ boxed kun je ook "bijna" passief koelen. ;) Juist getest, volledig passief (cpu dan) met een prime95 torture test kwam hij na 10min op 50°. (vertrekkend van 21°) Enige fan's waren van 6800le en van de voeding, kast staat wel open.

EDIT: sensor lijkt me niks verkeerd mee, idle draaid hij natuurlijk maar op 1100MHz Ook staat mijn raam constant open. (dag en nacht) Misschiens is die 17° wel wat veel en is het hier maar een 14° of, zou ik eens moeten testen.

EDIT2: Ah ja ik heb ook nog achterin mijn kast een oude papst fan hangen (8cm) van 28V, als tijdelijke oplossing. Die staat ook nog eens op mijn cpublok te blazen. (die op of af scheelt een 5-6°)
En ik weet niet of het iets uitmaakt maar de fan op mijn cpu zuigt de lucht tussen de ribben uit.

Maar goed, trug ontopic, ik denk dat de Mobile zeker goed is. 3000+ of de 2800+ maakt niet zoveel uit. Maar de 2800+ So754 is ook zeker geen miskoop, of de 3000+ kan ook :) .

[ Voor 77% gewijzigd door kluyze op 13-11-2005 22:58 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb ook zo'n 2800 en die is idd koel zat. Hij wordt met zalman 7000 op low speed stressed niet warmer dan 45 en idle zo'n 30. Ik heb ook een zo stil mogelijke PC (bijna onhoorbaar), dus voor stilte hoef je echt niet een mobile cpu te hebben.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Palomar schreef op zondag 13 november 2005 @ 23:50:
Ik heb ook een zo stil mogelijke PC (bijna onhoorbaar), dus voor stilte hoef je echt niet een mobile cpu te hebben.
Van voor de een bijna onhoorbaar is is voor de ander een storende herriebron... ;)

Ik ben eigenlijk ook wel geinteresseerd in dit onderwerp, dus: zijn er moederborden voor Mobile Athlon 64 processors?

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

zoals je hier kunt zien zijn er van de 2800+ mobile 4 verschillende versies maar alle Athlon 64 mobiles zijn in principe gewone S754 processors. Het enige waarmee je problemen kunt krijgen is het feit dat de processors geen heatspreader hebben en dat de meeste koelers voor S754 niet gaan passen. De Zalman-koelers (t/m de 7000) zijn zowel geschikt voor S462 als voor S754/939 dus die zouden geen probleem moeten hebben met deze processor (tenzij de bevestiging zo rot is op S754 dat de koeler erboven gaat hangen).

Maar om even terug te komen op je vraag: in principe zijn dus alle S754 borden geschikt, echter het vinden van een goede processorkoeling is lastiger. En natuurlijk moet de processor wel ondersteunt worden op het moederbord :).

Het is alleen jammer dat de Turion niet los verkrijgbaar is :|

[ Voor 4% gewijzigd door SleutelMan op 14-11-2005 08:32 ]

Logius | Somda | Twitter

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
M_v_A schreef op maandag 14 november 2005 @ 08:21:
[...]

Van voor de een bijna onhoorbaar is is voor de ander een storende herriebron... ;)
ik ben echt wel kritisch hoor. Heb zelfs een tijdje geleden de voeding uit mn 3 dagen oude Antec Sonata kast (welke volgens de fabrikant al fluisterstil zou zijn...) opengehaald omdat de fan naar mijn mening teveel geluid maakte en er een stillere fan in gezet (bye bye garantie).
Ik kan dus wel met enige zekerheid zeggen dat mijn kast vrij stil is ;) En dat is mede dankzij die koele a64-2800 met zalman koeler op 5V.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
GoldenSample schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:53:
volgens mij had een Mobile Athlon64 Geen heatspreader dus past je koeler niet (geen contact) en zul je die moeten modden maar dit weet ik niet zeker, kan iemand dit bevestigen...
:?

D'r zijn zoveel overclockers die hun heat spreader eraf slopen en zo betere resultaten halen?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Rey Nemaattori schreef op maandag 14 november 2005 @ 09:59:
[...]

:?

D'r zijn zoveel overclockers die hun heat spreader eraf slopen en zo betere resultaten halen?
meestal hebben die dan ook (self-build) waterkoeling (of iet extremers) wat daar ook op gericht is. We hebben het hier over luchtkoelers ;).

Logius | Somda | Twitter

Pagina: 1