Toon posts:

raid controlling

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier voor me een soort van (extern) raid systeem staan en die wil ik aan een computer hangen. Nou vroeg ik me af of ik een aparte raid controller daarvoor nodig heb of dat ik eventueel met een scsi (ada[tec2940 w) dat ding aan de praat zou kunnen krijgen.

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Nope, ik heb ook zo'n kastje staan, maar ik heb wel de eigenlijke Raid controller.

Heeft er niemand 3 Ultra-wide SCSI-3 schijfjes liggen die hij kwijt wil?

Verwijderd

Een extern raid systeem????? Je zal wel een externe hard disk bay hebben....SCSI aansluiting op de achterkant zeker???

Je krijgt dan ding waarschijnlijk wel met je adaptec kaartje aan de praat maar dan heb je nog geen raid

een raid controller is gewoon een hardwarematige (dus snellere) oplossing om een strip set te maken....dus data dubbel oplsaan, parity berekenen en meer van dat soort dingen....

enne orbit waarom zou je een raid systeem willen....van laten we zeggen 3 * 9.1 GB = 27.3 GB blijft dan maar een giegje of 17 a 18 over.....zonde van de ruimte toch...

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57
Hij zal wel een externe SCSI-kast hebben met ingebouwde RAID-controller?

"Je krijgt dan ding waarschijnlijk wel met je adaptec kaartje aan de praat maar dan heb je
nog geen raid"

Dan wel...

"van laten we zeggen 3 * 9.1 GB =
27.3 GB blijft dan maar een giegje of 17 a 18 over....."

Euhh... RAID 0??

Verwijderd

Je verliest 1 van de 3 hd aan redundantie
maar daarentegen krijg je wel een veel grotere doorvoersnelheid naar de hd zodat de hd minder bottleneck is , waardoor het systeem weer sneller is.
Als je dus genoeg plaats hebt en je wilt je systeem versnellen is dit de beste manier en dus geen slecht gedacht.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Hij zal wel een externe SCSI-kast hebben met ingebouwde RAID-controller?
... ik heb veel verschillende RAID oplossingen gezien, maar zoiets nog nooit.
Je verliest 1 van de 3 hd aan redundantie
Dat geld alleen voor RAID5 (ongeveer dan, want bij 5 schijfen ben je er eentje kwijt voor de parity), RAID0 (striping) geeft geen ruimte verlies, maar wel een 2x zo hoge kans op data verlies en RAID1 (mirroring) geeft 50% ruimte verlies.

Maar waarschijnlijk heeft Paz gewoon een extern schijven kabinet staan, waar je gewoon een normale SCSI kaart aan kan hangen, alleen heb je dan geen RAID. Als je wel RAID wil zal je ook een SCSI-RAID-controller moeten aanschaffen.
ff voor de duidelijkheid... er bestaan alleen RAID-controllers, alle andere hardware als schijven kabinetten ed. hebben niks met RAID te maken.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Ik veronderstel dat als je een raid controller hebt hem toch in raid 5 gaat gebruiken want anders heeft het niet veel zin

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

RAID0 geeft theoretisch een dubbele snelheid en is denk ik onder tweakers de meest gebruikte, al was het alleen maar omdat de meeste IDE-RAID controllers geen RAID5 ondersteunen.
Maar ik ben het wel met je eens Ambor, RAID5 is het enige echte RAID level :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Pagina: 1