Toon posts:

internet delen en gamen zonder lag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen weten of internet delen nadelig kan zijn voor de benodigde game prestaties.

Ik zal in het kort even de situatie vertellen; Ik heb hier thuis 2 computers, waarvan 1 op internet kan. Nu zou ik, om m'n vriendin een groot plezier te doen, de andere ook op internet aan willen sluiten.

In principe geen probleem maar, ik ben een van die hardcore gamers die geen milliseconde van z'n ping wil af zien gaan. Een bijkomend feitje is dat ik in de middle of nowhere in Frankrijk ergens woon. De beste connectie die ik genieten kan betreft de wanadoo 512 kbit down en 128 kbits up. Een fastpath optie (weet niet of dit in NL bekend is) om de ping te halveren. (40ms ongeveer). Dit is dus geen vetpot, en ik ben bang dat elke keer als mn vriendin een internetpagina opent, ze teveel bandbreedte gebruikt, waardoor mijn ping omhoog schiet. Ik ken namelijk een voorbeeld van zo een thuisnetwerkje waarbij als de een ff een programmaatje downloadde de ander zn ping omhoog schoot tot in de 500, waardoor het onspeelbaar wordt.

Zijn er misschien mogelijkheden waarbij ik internet deel, en dit systeem voorrang krijgt? Of een bepaalde capaciteitsbeperking voor het systeem van mn vriendin ?

Alle hulp of ervaring is welkom!

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Volgensmij heb je zo weinig speelruimte met het pakket dat jij hebt dat het niet kan. Je kan natuurlijk wel delen, maar dan heb je altijd te maken met bandbreedteverlies dus ook hogere ping.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

De makkelijkste oplossing is een bandwithmanager installeren op de pc van je vriendin.
netlimiter is een goed programma, welliswaar niet gratis maar daar zijn oplossingen voor (ja betalen is ook een optie).

De download is niet het probleem. Waar je op moet letten is de upload.
Upload vol -> Download plat..

Haar pc op 8 KB/sec limiteren zou genoeg moeten zijn.

En overigens is het opvragen van een pagina echt niet voldoende om jouw ping flink te verhogen.
Problemen zul je waarschijnlijk zien als ze een webcam sessie zou starten of bestanden gaat delen dmv p2p. En dan is het handig dat je dmv netlimiter de boel kan beperken.

[ Voor 39% gewijzigd door job op 13-11-2005 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op zondag 13 november 2005 @ 14:58:
De makkelijkste oplossing is een bandwithmanager installeren op de pc van je vriendin.
netlimiter is een goed programma, welliswaar niet gratis maar daar zijn oplossingen voor (ja betalen is ook een optie).

De download is niet het probleem. Waar je op moet letten is de upload.
Upload vol -> Download plat..

Haar pc op 8 KB/sec limiteren zou genoeg moeten zijn.

En overigens is het opvragen van een pagina echt niet voldoende om jouw ping flink te verhogen.
Problemen zul je waarschijnlijk zien als ze een webcam sessie zou starten of bestanden gaat delen dmv p2p. En dan is het handig dat je dmv netlimiter de boel kan beperken.
is dat 8 kbits of kbytes ? en je hebt het dan over de upload neem ik aan. Je upload altijd dingen toch, ook tijdens het surfen? ik kan niet heel de upload blokkeren anders, zodat ze alleen een beetje van mijn download afsnoept zodra ze een webpagina opent?

En tijdens het openen van die webpagina, stel dat die pagina nu 100kbytes is, dan probeert haar systeem in principe binnen 1 seconde heel die grote homp data naar binnen te werken toch ? Als ik op dat moment aan het spelen ben, wie heeft dan voorrang ? en wie regelt dat ? of redeneer ik dit helemaal verkeerd ?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

8 kilobyte bedoel ik inderdaad.
Met een upload van 8 kilobit kan ze niets beginnen, dus dat zou niet handig zijn.
En dan heb ik het inderdaad over de upload.

En wat het downloaden betreft, de download wordt gelijkmatig verdeeld over alle connecties.
Een webbrowser heeft (standaard met windows) 2 connecties met een server.
Je game zal er wel meer hebben.
Maar ik denk dat je de download bandbreedte die nodig is voor een spel zwaar overschat.
Die 512 kilobit is 64 Kilobyte wat gewoon meer dan genoeg is.
En mocht je toch last hebben van een hoge ping.. dan kan je altijd de download van je vriendins pc ook nog beperken met netlimiter.

Verwijderd

Je schrijft een verbinding te hebben van 512 kbits / 128 kbits.

Dit resulteerd theoretisch in een download snelheid van : 512 / 8 = 64 kB/sec.
En een upload snelheid van : 128 / 9 = 16 kB/sec.

Gezien het feit dat je niet op je ping wilt inleveren, en al helemaal geen ping spikes wilt krijgen tijdens het gamen. Is dus zoals job zegt een programma als netlimiter de beste oplossing voor jou.

Een gemiddeld multiplayer spel maakt zowiezo niet volledig gebruik van de totale brandbreedte van jouw verbinding, zeker je download niet. Je moet het ongeveer zien dat een gemiddeld spel 10kB/sec down en up gebruikt.

Als je op de comnputer van je vriendin het programma netlimiter installeerd zul je haar upload moeten limieteren op zo'n 5 a 6 kB/sec. Haar download zou ik limieteren op 25 kB/sec. Het voordeel van een dergelijk programma is dat je op jouw PC helemaal geen limietering heb zodat als je vriendin niets doet jij de volledige verbinding tot je beschikking hebt.

Stel dat je vriendin een website van 100kb opvraagt, dan zal dit dus 100kb / 25 kB/sec is circa 4 seconden duren. En als ze gaat downloaden maximaal dus een snelheid van 25kB/sec heeft, hierdoor kan jij vrolijk gamen, mochten de waarden die mensen aan je adviseren niet werken of nog steeds lagg veroorzaken dan kun je ze nog lager zetten op de PC van je vriending, natuurlijk is het wel de vraag of je vriendin er erg gelukkig van wordt als ze 10 seconden moet wachten als ze een website opvraagt.

edit:
job was me voor :(

Verwijderd

Topicstarter
nou perfect! bedankt voor de hulp jongens!

edit:

Afbeeldingslocatie: http://img271.imageshack.us/img271/9475/internetgedeeld7is.jpg

Kan iemand me vertellen of ik hier de juiste keuze maak ? Het doel is een zo goedkoop mogelijke oplossing uiteraard :D en belangrijker: Aangezien ik een fragiele connexie heb wil ik niet het risico lopen om stabiliteit, snelheid of ping te verliezen.

speedtouch modem heb ik al, en de netwerkkaart systeem 1 heb ik al.

Ik kies daarna voor een switch, (ik heb gelezen dat dit een intelligenter beestje is als een hub, of het scheelt weet ik niet...) het type maakt verder weinig uit neem ik aan. En een netwerkkaartje erbij van een onbekend merk. Ik hoop dat dit geen compabiliteitsprobleem oplevert. De computers hoeven verder niet met elkaar in een netwerk te functioneren.

De stabiliteit van wifi apparaten is nog niet 100% geloof ik, maar ik zag wel van linksys een router/AP BEFW11 voor 52 euro en een adapter WMP11 voor 31 euro. Misschien is dit wel een betere oplossing. Ik heb weinig tot geen echte ervaring met netwerken dus de reviews van de apparaatjes zeggen me helemaal niets :/ Ik stond net ook bij de verkoper in de winkel, en hij probeerde me al een zelfde soort setje aan te smeren voor 150 euro... Even navragen maar bij betrouwbaardere bronnen dacht ik bij mezelf.

Hoe kan ik het beste de afweging maken ?

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2005 17:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
edited

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:35:
nou perfect! bedankt voor de hulp jongens!

edit:

[afbeelding]

Kan iemand me vertellen of ik hier de juiste keuze maak ? Het doel is een zo goedkoop mogelijke oplossing uiteraard :D en belangrijker:
Wifimeuk kost je stabiliteit sommige menen ook meer lag te merken . Een switch is intelligenter en kost maar enkele microseconden vertraging (echt, theoretische vertraging, kun jij niet meten naar het internet)-> doen, eenhub kun je eingleijk toch niet meer nieuwe kopen.En uiteraard bandtwidth limiting software op de niet gamepc om de effecten te minimaliseren voor de gamepc. p2p prgramma's draaien (emule/torrents) is uiteraard uit den boze tijdens het gamen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
ok gaan we daarvoor, thanks!

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 07:09
Als je vriendin alleen op internet wilt surfen zou ik idd haar upload limiten.. Upload is het belangrijkste kwa ping met gamen (omdat je upload meestal een stuk lager is dan je download), aangezien jij informatie moet sturen naar de server, en de download is meestal toch wel snel genoeg.
Om redelijk te kunnen serven op internet heb je ongeveer 10tot30 kb/s download. en upload max 10kb/s en aangezien jij maar ongeveer 13 kb/s upload hebt zou ik je vriendin limiten op 4kb/s ( je hebt met gamen eigenlijk wel minimaal 13 kb/s nodig, maar dat kan dus niet anders) en ik zou de download limiten op 20 kb/s. (dan hou jij +- 30/40 kb/s over en dat zou wel genoeg moeten zijn voor gamen)

GL en gewoon een beetje uitproberen

[ Voor 9% gewijzigd door KappeNou op 15-11-2005 12:00 ]

>PC specs<

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 15:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

zoals het plaatje hierboven staat, zo heb ik thuis mijn internet gedeeld over 3 pc's en een laptop (draadloos), dit werkt perfect, mits je bandbreedte dit ondersteunt (ik heb zelf een fast abo van planet dus dat trekt het wel) maar idd, als je op de pc van je vriendin netlimiter installeerd en dit op 10kb/s down en 4kb/s up capped dan is het te doen, dit kost jou echter een ms. of 10 op je ping.....omdat de packages verhoogd worden.....

Wabbawabbawabbawabba

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 18:52
Idd, je zal ALTIJD iets merken aan je ping als zij iets doet, ook die switch vertraagt de boel. Is wel niet veel, maar het vertraagt wel. Waarschijnlijk zal je het verschil zelfs niet eens merken.

WIFI absoluut niet doen, is niet geschikt om te gamen.

Verwijderd

crazyx schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:31:
Idd, je zal ALTIJD iets merken aan je ping als zij iets doet, ook die switch vertraagt de boel. Is wel niet veel, maar het vertraagt wel. Waarschijnlijk zal je het verschil zelfs niet eens merken.

WIFI absoluut niet doen, is niet geschikt om te gamen.
Een swits vertraagd de boel voor jou onmerkbaar, zeker omdat er zo weinig verkeer over gaat.
Dat wifi niet geschikt is voor gamen ben ik niet met je eens, maargoed laten we deze discussie niet opnieuw starten.

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 10:22
Ik had hier een huis, met 500kb down, en 45 up (crappy @home upstream hier).

Er zaten hier 10 pc's op aangesloten, allen op internet en actief (GROOT gezien hiero).

Gamen was geen probleem, aangezien ik de upstream via mijn linuxrouter in jouw geval dus netlimeter op haar pc, had gelimiteerd op max 10% per pc waar niet op gegamed werd en max 20% voor een pc waar wel gegamed werd.

Downstream was gelimiteerd op max 80%, welke dan minder wordt naarmate meer mensen bandbreedte willen.

Komt er op neer, dat je haar DOWNLOAD niet moet beperken, das irritant voor je vriendin (25kb is langzaam) en nutteloos. Je hebt voor je game 10up & down nodig, maak er 20 voor de veiligheid van je spel van en je bent klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Met de switch ertussen ben ik wel 10 tot 15 ms vertraging opgelopen. Niet onopmerkbaar dus... En met mn franse connectie gaat het al zo traag, dus eigenlijk kan ik ze niet missen, maar ja... Niet een echt toffe verrassing, maar het is de enige 'snelle' manier toch ?

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 14:47

nhanssen

QVL is non-tweakers

welke spellen speel je eigenlijk allemaal? misschien dat je in de spellen zelf of in windows ook wat instellingen kan veranderen.

Probeer eens iets te veranderen met SpeedXP, misschien dat het helpt.

http://www25.brinkster.com/chirisoft/speedxp.htm

(het onderdeel network)

[ Voor 39% gewijzigd door nhanssen op 16-11-2005 13:25 ]

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
Tactical ops, UT2004, netspeeds staan op 10000 of 8500, maar dat maakt geen enkel verschil bij de UT versies volgens mij. Competitiestandaarden zijn 8500+ in ieder geval.

proggie ga ik nu ff bekijken, nog nooit van gehoord

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 14:47

nhanssen

QVL is non-tweakers

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:40:
Tactical ops, UT2004, netspeeds staan op 10000 of 8500, maar dat maakt geen enkel verschil bij de UT versies volgens mij. Competitiestandaarden zijn 8500+ in ieder geval.

proggie ga ik nu ff bekijken, nog nooit van gehoord
enne? heeft het gewerkt?

[ Voor 1% gewijzigd door nhanssen op 17-11-2005 23:22 . Reden: enne? ]

Spec's PC

Verwijderd

Topicstarter
mjah misschien wel even leuk om te vermelden voor andere gamers die een extra computer op internet willen hebben :)

De switch, een peabird 5 port in mijn geval leverde een vertraging van 12 tot 15 ms op. Ik heb nu de router teruggebracht, direct mijn game-PC op de modem aangesloten, en een tweede netwerkkaart gekocht, en met een crosskabeltje naar de 2de PC aangelegd. Nu is de ping gelijk, met netlimiter op de tweede PC, zodat hij nooit echt omhoog schiet, en het werkt perfect.

internet ---straight----> modem ---straight----> PC1 ----cross----> PC2

pico bello :)

Verwijderd

Dit is uiteraard ook een perfecte oplossing, alleen zal je jouw PC dan aan hebben moeten staan om je vriendin internet te geven, als dit geen probleem is werkt dit prima.

Gelukkig heb je de mogelijkheid gehad de switch om te ruilen, anders zou het een duurder grapje zijn geworden.
Pagina: 1