DIY TV-out + SPDIF brackets voor ASUS A8N-VM CSM

Pagina: 1
Acties:
  • 3.215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 09:52

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Tot op heden is het me niet gelukt om een computerwinkel zover te krijgen om 2 componenten zoals beschreven op http://www.asus.nl/products/mb/mb_accessories.htm voor mij te willen bestellen. Ik heb een ASUS A8N-VM CSM en het gaat om deze twee:

A. AV/S kaart
Composiet TV en S-Video poorten voor verbinding met TV
S-Video output 4-pin mini-DIN voor TV/SVHS
RCA output Composiet TV connector
Geschikt model : A7N8X-VM
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/products/mb/images/accessories/TV-out.jpg

en deze
B. S/PDIF OUT/COA+OPT Module
1 x Optical fiber jack (out)
1 x Coaxial jack (out)
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/products/mb/images/accessories/SPDIF-OUT-COAOPT-Module.jpg

Voor beide heb ik al het een en ander gevonden op GoT en de rest van het web. Zie onderstaande schema's:

A. AV/S kaart
MoBoSVHS ConnectorComposiet Connector
-------
|1|2|3|
|4|5|6|
-------
1 = CVBS out
2 = S-VIDEO C Out
3 = S-VIDEO Y Out
4 = GND
5 = NC
6 = GND
Afbeeldingslocatie: http://www.takefiveaudio.com/images/how_to_pics/svhs_pinout/diagram.gif
1 GND Ground (Y) Luminance
2 GND Ground (C) Chrominance
3 Y Intensity (Luminance)
4 C Colour (Chrominance)
kern   = CVBS out
mantel = GND

B. S/PDIF OUT/COA+OPT Module
MoBoS/PDIF OPT Connector
-------
|1|.|2|3|
-------
1 = +5V
.
2 = SPDIF Out
3 = GND
Afbeeldingslocatie: http://www.esrac.ele.tue.nl/~leon/spdif/toslink_totx173.gif

Al met al ben ik dus al een heel eind om het zelf in elkaar te gaan sleutelen. Ik heb echter nog een paar vragen. Misschien dat mensen die wat meer thuis zijn in de electronica daar antwoord op kunnen geven:

1. Als ik naar de plaatjes van de orignele ASUS brackets kijk dan zie ik nog een aantal (SMD ???) componenten zitten die ik niet in mijn schema terug zie. Heeft iemand een idee wat dat voor componenten zijn, hoe ze geplaatst worden en of ze noodzakelijk zijn?
2. (samenhangend met bovenstaande vraag) Kan ik de SVHS, de composiet en de Digital COAX rechtsreeks aan mijn MoBo knopen of moet daar nog iets tussen?

BVD

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant topic, was zelf een tijdje geleden van plan dit moederbord te halen, maar heb daar toen van afgezien omdat die AV/S kaart idd nergens te krijgen is hier in Nederland.

Om op je vragen terug te komen. Ik denk dat de meeste onderdelen ervoor zullen zijn het een en ander te stabiliseren (afaik gaat het door standaard flatcable naar het moederbord en dat is nu niet denderend voor de kwaliteit). De vraag is dan inderdaad hoe de kwaliteit is zonder die onderdelen.

[edit]
Hmm, bij die S/PDIF kaart zitten er wel bijzonder veel onderdelen op om een digitaal signaal te stabiliseren :P.

[edit2]
Toch eens even beter gekeken en volgens mij is 90% van dat printje unpopulated. Waarschijnlijk zijn de onderdelen die er extra opzitten alleen wat bruggen. Na wat googlen kwam ik op dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.107.ru/descriptions/img/3882.jpg
Het lijkt erop dat die hetzelfde printje gebruiken, en dat deze module die extra componenten wel nodig heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Belangrijkste is voor mij eigenlijk dat ik het MoBo niet sloop door dingen op elkaar aan te sluiten die niet op elkaar horen aangesloten te worden (bijvoorbeeld door een verschillend signaal voltage). Dat er enige storing optreedt vind ik in eerste instantie niet echt belangrijk. Daar kan ik altijd latr nog wat aan doen: eventueel afgescherme kabel in de case gebruiken oid.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pastinakel schreef op zondag 13 november 2005 @ 14:24:
Belangrijkste is voor mij eigenlijk dat ik het MoBo niet sloop door dingen op elkaar aan te sluiten die niet op elkaar horen aangesloten te worden (bijvoorbeeld door een verschillend signaal voltage). Dat er enige storing optreedt vind ik in eerste instantie niet echt belangrijk. Daar kan ik altijd latr nog wat aan doen: eventueel afgescherme kabel in de case gebruiken oid.
Dat zal sowieso niet gebeuren. Ik zou eerst eens beginnen met de composiet aansluiting en svideo aansluiting te testen, daar kan weinig fout gaan. Dan eventueel met een spanningsmeter de 5 volt lijn op de s/pdif uit controleren en de s/pdif coaxiaal testen, waarna je de optische transmiter kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvleeuwen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-08-2024

tomvleeuwen

Whiee!

Ik heb zelf het s/p dif kaartje bij komplett bestelt, duurde wel heel lang. De meeste componenten zijn volgens mij om het inkomende 3v coax signaal naar 5 volt te krikken, maar ik heb het kaartje niet bij de hand dus ik kan het mis hebben.
Voor het videokaartje zullen het wel afsluitweerstanden zijn? (75 Ohm in serie)

[ Voor 15% gewijzigd door tomvleeuwen op 13-11-2005 20:07 ]

Online LED calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
tomvleeuwen schreef op zondag 13 november 2005 @ 20:06:
Ik heb zelf het s/p dif kaartje bij komplett bestelt, duurde wel heel lang. De meeste componenten zijn volgens mij om het inkomende 3v coax signaal naar 5 volt te krikken, maar ik heb het kaartje niet bij de hand dus ik kan het mis hebben.
Voor het videokaartje zullen het wel afsluitweerstanden zijn? (75 Ohm in serie)
Hoe lang is heel lang?

Wat bedoel je precies met afsluitweerstanden? Zou je kunnen aangeven hoe ik die eventueel zou moeten plaatsen en wat het nut ervan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heeft dat spdif bracketje eigenlijk gekost als ik vragen mag? Want een los geluidskaartje kost tegenwoordig ook al niks meer. :)

Kijk eens op www.azerty.nl, daar staat Asus Spdif bracket onder moederbord ->moederbord accesoires en bij zercom is ie volgens hun website op voorraad. Tenminste als dat het goede type is. Kost trouwens 10 euro.

Ben benieuwd of dat het goede type is, lekker irritant dan dat dit niet standaard wordt bijgeleverd.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
Nou, ik ben een heel stuk verder ondertussen. Zowel qua zelfbouw als qua aanschaffen officiele ASUS spul:

Salland "creatief met levertijden" Automatisering heeft zowel de AV/S kaart als de S/PDIF OUT/COA+OPT Module in het assortiment staan. Maar bij die lui moet je altijd maar afwachten of ze hun levertijden kunnen waarmaken. Ik heb ze ondertussen in bestelling staan maar ik denk dat ik de order ga annuleren want:

Het is me gelukt om zowel de SVHS-out als de Coax digital out aan de praat te krijgen. Alle benodigde info staat in de schema's die ik hierboven heb gepost. Ik heb een paar connectors gehaald, een paar gaten in een bracket geboord en met een paar draden + connectors uit een kapotte PC de boel in elkaar gezet.

En dat werkt prima :*) (onder XP dus ik ben nog niet waar ik zijn moet).

Nu nog wachten tot Nvidia linux drivers released voor de GeForce 6150 en de nForce430 chips (en volgens mij voelt de Linux kernel zich ook nog niet helemaal thuis op dit bordje want ACPI e.d. rammelt nog aan alle kanten)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde net het spdif kaartje gaan bestellen toen ik erachter kwam dat ik er nog een had van mijn oude Asus moederbord. Hier nog een keer voor de soldeerders onder ons:
Afbeeldingslocatie: http://www.netstation.nl/pub/fotokennis/overig/spdif_voor.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.netstation.nl/pub/fotokennis/overig/spdif_achter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55
Pastinakel schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 22:40:
Het is me gelukt om zowel de SVHS-out als de Coax digital out aan de praat te krijgen. Alle benodigde info staat in de schema's die ik hierboven heb gepost. Ik heb een paar connectors gehaald, een paar gaten in een bracket geboord en met een paar draden + connectors uit een kapotte PC de boel in elkaar gezet.

En dat werkt prima :*) (onder XP dus ik ben nog niet waar ik zijn moet).
Hoe is de beeld-kwaliteit van de SVHS? Ik heb de "officiele" bracket van ASUS; en daarmee valt het beeld tegen: het beeld op TV is erg donker (en te rood; maar dat zal met wat tweaken wel goed te krijgen zijn) (http://gathering.tweakers...message/24922907#24922907).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
sry voor de post in een oud topic, maar hier staat intressante informatie!

Zelfs pc winkels als saland weten niet eens of die bracket er nu wel of niet bijzit. Ik mailde hen, en kreeg 2 mails terug, ene zei dat het erbij zat, de andere niet. Ik vroeg dan, maak dat er ene bijzit, alles thuisgekregen, zit het er niet bij :r

zelfbouw dan maar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwendel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2023
Nu pas het toppic gelezen.
Ik was ook op zoek naar de TV out bracket en de SPDIF bracket.
Ik heb beide hier in België kunnen bestellen via mijn lokale winkel
www.bytesatwork.be
Ze kosten me 10Euro het stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Topicstarter
ocmer schreef op zondag 15 januari 2006 @ 15:52:
[...]

Hoe is de beeld-kwaliteit van de SVHS? Ik heb de "officiele" bracket van ASUS; en daarmee valt het beeld tegen: het beeld op TV is erg donker (en te rood; maar dat zal met wat tweaken wel goed te krijgen zijn) (http://gathering.tweakers...message/24922907#24922907).
Ik heb ondertussen een ander mobo in m.n HTPC gestopt omdat dit ASUS bord zuigt (brakke ACPI wat voor een hoop problemen onder linux zorgt). Maar mijn DIY brackets werkten prima: goed beeld en geluid met zelf gesoldeerde componenten.
DeNB3rt schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 17:07:
sry voor de post in een oud topic, maar hier staat intressante informatie!

Zelfs pc winkels als saland weten niet eens of die bracket er nu wel of niet bijzit. Ik mailde hen, en kreeg 2 mails terug, ene zei dat het erbij zat, de andere niet. Ik vroeg dan, maak dat er ene bijzit, alles thuisgekregen, zit het er niet bij :r

zelfbouw dan maar >:)
Prima te doen hoor, zelf solderen. Mijn ervaringen met Salland zijn idd ook niet onverdeeld positief.
Zwendel schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 22:58:
Nu pas het toppic gelezen.
Ik was ook op zoek naar de TV out bracket en de SPDIF bracket.
Ik heb beide hier in België kunnen bestellen via mijn lokale winkel
www.bytesatwork.be
Ze kosten me 10Euro het stuk.
Daar valt bijna niet tegenop te solderen. ;)

Pagina: 1