Toon posts:

MSI MS-6330 Lite DOA?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Heb gisteren op een PC-beurs het genoemde moederbord (ook bekend als MSI K7T Turbo) gekocht omdat ik nog een ADM Duron 800 Mhz had liggen die ik wilde gaan gebruiken. Ik wist dat de handelaar 2dehands Socket A bordjes had, maar deze was volgens hem nieuw/ongebruikt.
Voor 25 euro geen buil aan te vallen met 3 maanden garantie, leek mij.

Thuisgekomen de processor gemonteerd, 256 Mb geheugenlatje ingeprikt en een videokaart (A-Trend ATC-2350, S3 ViRGE/GX2, 4 Mb, AGP) erop gezet.
Verder een CD-brander, floppy-drive en 2 harddisks gemonteerd.

Al deze hardware (behalve de processor dus) heb ik gisteren uit een werkend systeem gehaald.

Stroom erop gezet, maar ik kreeg geen beeld. De CPU-koeler ging draaien, power-led brandde, HDD-led brandde, maar geen beeld. Daarop heb ik het met de onderstaande videokaarten geprobeerd:

- A-Trend (of Apac, model wordt bij beide fabrikanten genoemd) SG200A, S3 ViRGE/GX2, 4Mb, AGP)
- Trident TGUI9440-1 chip (fabrikant videokaart onbekend), PCI met 512 Kb geheugen.
- ASUS V7100 AGP Geforce 2 MX met 32 Mb geheugen.

Ook deze 3 gaven geen beeld.

Daarop de HD's, CD-brander en Floppy losgekoppeld. Nog steeds geen beeld.

Toen maar het geheugen uit het bord gehaald en de machine aangezet in de verwachting BIOS beep-codes te krijgen: CPU-fan draait, led's gaan aan, maar geen beep-codes.
AGP-kaart (de ASUS zat er als laatste in) verwijderd en nogmaals de machine aangezet: CPU-fan draait, led's gaan aan, maar geen beep-codes.

Ik kan nu alleen nog met een andere voeding proberen (nu zit er een 125 Watt voeding in die overigens ook in het vorige systeem gewerkt heeft, heb er nog een over van 250 Watt) maar ik vrees het ergste.

De CPU komt uit een systeem waarvan het moederbord overleden was door lekkende elco's. De mogelijkheid zit er natuurlijk in dat ook deze overleden is, maar dan zou het moederbord toch beep-codes moeten afleveren?

Wat denken jullie? Is dit moederbord "dead on arrival" :( en moet ik garantie claimen of hebben jullie nog andere suggestie's?

Jac666.

Verwijderd

Ik heb met dit moederbord problemen gehad met lekkende condensatoren.
Dus controleer eens of daar iets mis mee is.

Verwijderd

Geef hem eens een cmos reset, misschien draait 'ie nog op 133mhz,

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord zou nieuw zijn en een visuele inspektie van de elco's levert geen vreemde dingen op.
Verder heb ik zojuist de andere voeding ingebouwd en het BIOS gereset met zowel de jumper op het bord als de batterij 15 seconden verwijderd.

Nog steeds hetzelfde helaas....

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:56
De K7T Turbo heeft toch diagnostic leds? Wat geven die aan?

SRK35ZS-W

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
weet je zeker dat het geheugen goed is?

Verwijderd

Topicstarter
Op het moederbord kan ik nergens een rijtje diagnostic led's ontdekken. Wellicht dat dit aan de versie ligt (het gaat hier om versie 3, althans dat staat erop), alhoewel er in de manual van MSI, die bij versie 1.0 zou horen ook niet wordt gesproken over diagnostic led's.

Het geheugen (Dane-Elec volgens Google, heb "DP133-064323E" van de sticker ingevoerd) heeft tot nu toe altijd gewerkt in het vorige systeem (en het systeem daarvoor). Dat is natuurlijk geen garantie dat het nu wel nog werkt, maar dan nog lijkt mij dat, zeker bij het ontbreken van diagnostic led's, het moederbord zou moeten piepen, ook al omdat er geen videokaart meer in zit.

Ik blijf zoeken natuurlijk maar ik denk dat het een garantiegevalletje wordt.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 13:31:
Op het moederbord kan ik nergens een rijtje diagnostic led's ontdekken. Wellicht dat dit aan de versie ligt (het gaat hier om versie 3, althans dat staat erop), alhoewel er in de manual van MSI, die bij versie 1.0 zou horen ook niet wordt gesproken over diagnostic led's.

Ik blijf zoeken natuurlijk maar ik denk dat het een garantiegevalletje wordt.
Je hebt gelijk, de K7T Turbo (standard) en K7T Turbo LE hebben wel diagnostic leds, maar de lite versie niet.

SRK35ZS-W

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je een bewijs van die garantie :?

Want voor EUR 25 heb je voor een bord als dit sowieso al veel teveel uitgegeven, al zou het nieuw zijn...

Los daarvan, test die CPU zsm op een ander systeem, dan weet je het zeker.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bewijs voor de garantie is er hoor, is het eerste waar ik naar vraag op een PC-beurs.

Maar het probleem is inmiddels opgelost: Op de site van MSI staan de MS-6330 Lite en de K7T Turbo apart vermeld. In de manual van de laatste (ook een uitvoering van de MS-6330, zoals bekend) wordt een jumper (J17) vermeldt die wel op het mobo zit maar niet in de andere manual beschreven werd.
Deze jumper is ervoor om de FSB snelheid in te stellen (100 Mhz in gesloten toestand of 133 Mhz in open toestand). De jumper stond open. Deze heb ik gesloten en nu werkt het wel. Logisch, want dat is de FSB-snelheid waar de processor op werkt.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp.

• Dyna20
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 20:41
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met dit moederbord.

Ik wilde het posten maar je probleem is al opgelost.
Pagina: 1