Toon posts:

radio-ontvangst digitale ontvanger direct naar computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zocht al weken naar een mogelijkheid om de radio-ontvangst van een digitale ontvanger (van digitenne of kpn etc.) direct via de computer af te spelen zonder tusssenstap van een externe versterker. Ik heb gemerkt dat meer mensen hier niet goed raad mee weten. Ikzelf heb o.a. gisteren uren op tweakers gezocht en gelezen, maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Tot dat ik vanochtend ineens het "eureka-moment" beleefde. Hierbij de door mij gevonden simpele oplossing:

Zoals zo vaak is het zo simpel! Als je het allemaal van te voren weet.
Op de ontvanger zitten twee scart-aansluitingen. Op ene aansluiting de scart-kabel naar de tv. Dit is de standaard en daarmee beeld en geluid via de tv.
Op de andere scart-aansluiting een verloop scart-blok aangesloten. Daarop een verloopsnoer met twee tulpstekkers aan de ene kant en een "koptelefoonplugje" aan de andere kant. De tulpstekkers op het scartblok en de andere kant op de line-in van de geluidskaart. (op het scartblok zit een in-out schakelaar. Deze op out zetten)
Nu heb je beeld en geluid op de tv via de standaardconfiguratie en tegelijk ook geluid rechtstreeks naar de computer. Indien ik alleen geluid via de tv wil is het een kwestie van line in dempen. Indien alleen geluid via de computerboxen de speaker(s) van de tv dempen door in de koptelefoonaansluiting een koptelefoonstekkertje te steken of via de afstandbediening van de tv deze op "mute" te zetten.

Om radio te luisteren kun je uiteraard ook de tv uitzetten en gewoon via de digi-ontvanger door de radio-zenders zappen. Of direct kiezen wanneer je weet onder welk nummer je ze hebt opgeslagen.

Hierbij een foto van de configuratie http://blogger.xs4all.nl/pvdb001/gallery/image/43721.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 14:10 . Reden: url toegevoegd en tekst aangepast ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De topic titel lezende dacht ik eigenlijk dat je de digitale stream direct naar de computer wilde sturen.
Dat zou op zich nog interessanter zijn, als het al mogelijk zou zijn. Ik heb echter nog geen ontvangers gezien met bijvoorbeeld een ethernet aansluiting.
Overigens is de kwaliteit van dat signaal ook onder de maat (mpeg layer 2 128 kbps of zo)

• 41728
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10-2006
Op de foto zie ik ook een Digitale Output op je decoder zitten, waarom gebruik je die niet?, Toslink kabeltje naar je pc, en tis opgelost, als je een Optisch Input op je PC dan.

Zo werkt het bij mij op mn CanalDigitaal decoder ook best goed.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is wat ik in eerste instantie heb geprobeerd. Kreeg echter geen signaal binnen. Ik heb een digitale ingang op de computer, maar wellicht is dat alleen "out". Of had ik eigenlijk nog wat instellingen in de configuratie van de computer moeten aanpassen? Tot nu toe heb ik daar nog niets over kunnen vinden op de forums.

• 41728
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10-2006
misschien staat in je decoder de digitale uitgang nog uit.
of op je pc is het aleen een uitgang, dat kan ook.
moet je even in de documentatie van je moederbord of soundcard kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord is een Gigabyte FGA-81875 met on board sound waaronder SPDIF in/out. Dus het zou inderdaad moeten werken. Maar hoe... Ik krijg wel signaal op de glaskabel. Wanneer in de decoder dan licht ie aan de andere kant op. Dus ik denk dat ik toch nog iets over het hoofd zie.
Pagina: 1