SATA vs IDE RAID-5

Pagina: 1
Acties:

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-01 09:59

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
Hallo allemaal,

Op dit moment ben ik in het bezit van een Promise 4-poort SATA RAID-5 controller, waar ik zelf 256MB ECC geheugen op geplaatst heb. Op zich ben ik best tevreden over de prestaties e.d., maar een tweaker zou geen tweaker zijn als hij zijn configuratie niet constant zou willen uitbreiden / veranderen ;)
Ik zag laatst bij de pricewatch een 8-poort ATA RAID-5 controller staan, van HighPoint (RocketRAID 454) voor nog geen 100 euro.
Mijn vraag is nu, of ik er verstandig aan zou doen om de promise kaart weg te doen (met 4x 200GB SATA), en de IDE controller aan te schaffen, omdat ik hier nog wel even mee vooruit kan wat betreft uitbreidingen..
ik zet alleen mijn vraagtekens bij het volgende:
- cache geheugen op de IDE controller
- kan ik bij de IDE controller mijn raid configuratie uitbreiden? vaak staat dat er bij in de handleiding (hot expandeble ofzoiets :?) daar kon ik niets over terug vinden

is iemand van onze mede tweakers in het bezig van de HighPoint RocketRAID 454 ?
en zo ja, hoe bevalt deze?

verder zit ik nog met de vraag of raid-5 een standaard is, hiermee bedoel ik hetvolgende:
kan ik mijn 4x 200GB van de Promise controller zonder problemen aan een andere (sata-)raid controller hangen ? of heeft elk merk/type controller zijn eigen manier van raid opbouwen?

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 15:34

Ray

over de specs kan ik je niet helpen. Wat betreft het overzetten kan je alles lezen in de raid faq :) tip het zal wel niet kunnen............

Verwijderd

De antwoorden kun je vinden in de faq. En ik raad je niet aan een raid-5 array aan te maken op de rocketraid 454 omdat deze geen XOR processor heeft. Alle pariteitsberekeningen worden dus voor rekening genomen door de cpu wat a) een hoge cpu-belasting geeft b) een supertrage schrijfsnelheid als gevolg heeft.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:06: En ik raad je niet aan een raid-5 array aan te maken op de rocketraid 454 omdat deze geen XOR processor heeft. Alle pariteitsberekeningen worden dus voor rekening genomen door de cpu wat a) een hoge cpu-belasting geeft b) een supertrage schrijfsnelheid als gevolg heeft.
Mwa, dat valt wel mee hoor. Ik heb zelf ook rockerraid 454 met 4 seagate 7200.7 schijven er op en ik haal (op een Celeron 2,66) schrijfsnelheden van 13-14MB/s bij een belasting van rond de 30%.
Geen topsnelheden inderdaad, maar voor een kaartje van 70 euro ben ik er wel tevreden over. (En ik heb momenteel toch nog maar een 100Mbit netwerk, dus die 13MB/s haal ik niet eens ;))

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

Wat ik nog niet helemaal begrijp, waarom zou je "terug" willen gaan van SATA naar ATA ? Wil je meerdere disken in een RAID 5 plaatsen (maar dan 4), of wil je een tweede RAID set aanmaken ? Is het niet goedkoper om een SATA RAID controler met meer dan 4 poorten aan te schaffen ? Misschien met een tweede controler werken ? Scheelt in ieder geval de verloopstekkers en de nieuwe kabels die je nodig hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:51
DaaNium schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:10:
- kan ik bij de IDE controller mijn raid configuratie uitbreiden? vaak staat dat er bij in de handleiding (hot expandeble ofzoiets :?) daar kon ik niets over terug vinden
Online capacity expansion bedoel je denk ik. Als je er niets over kan vinden, heeft ie het waarschijnlijk ook niet. (Lijkt me ook sterk op een 8 poorts kaart van 100 euro.)
Als ik jou was zou ik niet meer terug gaan naar ATA, maar even doorsparen voor een knappe SATA raid controller.

Roomba E5 te koop

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Inderdaad. Je hebt nu toch al 4 sata schijven, op een relatief goede controller. Mocht je willen uitbreiden, zal dat niet zonder slag of stoot gaan. De meeste sata controllers moeten een nieuwe array initialiseren, wat tot gevolg heeft dat de data verloren gaat. Wellicht dat dit met online capacity expansion kaarten wel gaat. Dezelfde merken zullen ook een hogere kans van slagen hebben.

IMHO gewoon bij SATA blijven dus, en desnoods gewoon een 2e promise controllertje aanschaffen. Mocht je echt snel willen hosten, zal je PCI bus wel een bottleneck worden, maarja, dan praten we ook over server/workstation bordjes met PCI-X of PCI-e controllers en een dito prijskaartje.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
geloof me

die 454 is een bagger kaart, op een xp 2400+ haalde ik wel helemaal 10 mbyte/s , cpu load was giga hoog en er was voor de rest niets mee te beginnen

voor honderd euro kan je ook niets verwachten, je kan beter een oude bak hebben met een goede raid controller (voor filesharing) dan een snelle bak met een bagger raid controller
Pagina: 1