Van de X1600 van ATi is dit voor zover ik weet nog niet zeker, maar de kans is inderdaad aanwezig dat er geen meer komen.
Ik vind het zelf ook jammer, maar ik denk dat ook een belangrijke overweging is dat PCI-express goed en snel geaccepteerd wordt door de consument, en fabrikanten liever geen dubbele ontwikkelingen willen doen en dubbele voorraad houden. Dit zou namelijk de kosten doen stijgen, zowel door het dubbele werk, als door de kleinere oplage van het product. Zodra de AGP markt dus niet meer interessant (genoeg) is - en dat is nu dus - worden geen nieuwe AGP kaarten meer ontwikkeld, en worden oude kaarten weinig meer gemaakt.
(edit:
Misschien omdat de maximum snelheid van de AGP poort al eigenlijk bij de 4x kaarten bereikt was??
Volgens mij blijkt uit veel tests dat die snelheid nog nauwelijks nodig is in de praktijk. Alleen als je spellen gaat draaien die veel meer geheugen nodig hebben dan je op je videokaart hebt zitten zou het wat kunnen schelen. En dat zijn typisch nieuwere spellen die met zulke hoge detail settings toch al een nul-framerate veroorzaken op een oudere kaart...)
[
Voor 28% gewijzigd door
Verwijderd op 13-11-2005 12:16
]