Toon posts:

Geen AGP kaarten meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jullie waarschijnlijk al weten, blijken er geen AGP kaarten op de markt te komen van de nieuwste grafische kaarten. Ik vraag men eigenlijk af waarom? Ik denk dat er toch nog vrij veel mensen zijn die met AGP moederborden zitten en kost je dat direct een nieuw moederbord + al dan niet een nieuwe processor. Met andere woorden, direct veel kosten om van AGP naar PCI-e te gaan.
Weet iemand waarom men dit doet? Of wilt men echt meer moederborden gaan verkopen?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:10
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:04:
Of wilt men echt meer moederborden gaan verkopen?
Dat lijkt mij wel het juiste antwoord. De meeste VGA kaarten makers zitten ook in de moederborden.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56
Misschien omdat de maximum snelheid van de AGP poort al eigenlijk bij de 4x kaarten bereikt was??

Lang leve de vooruitgang ;)

[ Voor 14% gewijzigd door rdfeij op 13-11-2005 12:10 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, een productielijn ombouwen van AGP naar PCI-e is niet goedkoop. Terug kun je dus niet, en aangezien PCI-E als de toekomst wordt gezien, zullen nieuwe productielijnen eerder voor PCI-E ingericht worden dan voor AGP. En waarom zou je een dubbele productielijn neerzetten als de AGP-variant toch binnen niet al te lange tijd uitgefaseerd wordt :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Van de X1600 van ATi is dit voor zover ik weet nog niet zeker, maar de kans is inderdaad aanwezig dat er geen meer komen.

Ik vind het zelf ook jammer, maar ik denk dat ook een belangrijke overweging is dat PCI-express goed en snel geaccepteerd wordt door de consument, en fabrikanten liever geen dubbele ontwikkelingen willen doen en dubbele voorraad houden. Dit zou namelijk de kosten doen stijgen, zowel door het dubbele werk, als door de kleinere oplage van het product. Zodra de AGP markt dus niet meer interessant (genoeg) is - en dat is nu dus - worden geen nieuwe AGP kaarten meer ontwikkeld, en worden oude kaarten weinig meer gemaakt.

(edit:
Misschien omdat de maximum snelheid van de AGP poort al eigenlijk bij de 4x kaarten bereikt was??
Volgens mij blijkt uit veel tests dat die snelheid nog nauwelijks nodig is in de praktijk. Alleen als je spellen gaat draaien die veel meer geheugen nodig hebben dan je op je videokaart hebt zitten zou het wat kunnen schelen. En dat zijn typisch nieuwere spellen die met zulke hoge detail settings toch al een nul-framerate veroorzaken op een oudere kaart...)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 12:16 ]

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Er zijn moederborden met zowel AGP als PEG. Zoals de Asrock 939-dual-sata2. Dit maakt de overstap iets makkelijker.

Er waren geruchten dat de Nvidia 6800gs ook nog op AGP zou uitkomen, maar daarboven inderdaad niet veel meer.

Verwijderd

Topicstarter
rdfeij schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:09:

Lang leve de vooruitgang ;)
als ik me niet vergis was 8x AGP toch sneller dan PCI-E (16x?)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:53
Tuurlijk... We zetten een compleet nieuwe standaard in de markt die trager is als de oude.... ;)

Ach jah, altijd hetzelfde uiteraard.

Nieuwe CPU socket ---> 'jamaar nu moet ik weer een nieuw mobo aanschaffen als ik wil upgraden!' :'(

AGP --> PCI-Express ---> Zie voorgaand ;)

Time to upgrade people. AGP is dead, long live PCI-express.... :*)

Verwijderd

Dominator, om je even uit je droom te helpen, zillion is al een paar jaar voor AGP doodgegaan.

• stylezzz
Dat is een stukje nostalgie... Maar let's keep it ontopic please.... :)

Verwijderd

Toch er lastig aangezien de videokaart de bottle-neck is van mijn pc. Ik twijfel dan ook erg of ik er nu beter aan doe centjes te steken in een nieuwe videokaart of gewoon ga overstappen op een nieuw moederbord + proc etc.

• stylezzz
Nu overstappen zou ik zeggen. Je kan nu nog wel een snelle AGP kaart kopen voor veel centjes, maar wat als je volgend jaar toch een snellere CPU wilt?

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Naar mijn weten worden er ook geen mobo's meer uitgebracht (met de nieuwere sockets) voor AGP-kaarten. De AGP-videokaarten komen ook niet meer in ultra-high-end varianten omdat de rest van het moederbord waarop deze kaart geplaatst kan worden meestal ook een generatie achterligt. AGP8x wordt volgensmij dan ook nooit volgetrokken met de kaarten die er voor beschikbaar zijn. (AGP8x is dan wel sneller als PCI-e 8x, maar niet als PCI-e 16x natuurlijk). Als je een kaart wil met een goede prijs/kwaliteit verhouding om je huidige AGP-systeem een beetje up-to-date te houden dan is het nog steeds een goede keuze (6800, X800), maar om echt de rest van je systeem voorbereid op de toekomst te laten zijn zou ik toch een mobo kopen dat (ook) PCI-e ondersteunt.

Sorry als er niet veel van klopt ofzo :P wilde m'n verhaal ff tjes kwijt

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:21

MeNTaL_TO

The future is not set

dominator schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:52:
Tuurlijk... We zetten een compleet nieuwe standaard in de markt die trager is als de oude.... ;)

Ach jah, altijd hetzelfde uiteraard.

Nieuwe CPU socket ---> 'jamaar nu moet ik weer een nieuw mobo aanschaffen als ik wil upgraden!' :'(

AGP --> PCI-Express ---> Zie voorgaand ;)

Time to upgrade people. AGP is dead, long live PCI-express.... :*)
NIet iedereen heeft het geld om als ie een nieuwe videokaart wil hebben, gelijk ook het mobo en cpu te vervangen. Ik ben tevreden met mijn amd64 3000+ (s754) alleen niet meer met mijn ati 9500 pro.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:51

sapphire

Die-hard pruts0r

Klopt, niet iedereen heeft dat, maar dat zal die fabrikanten een worst wezen.

Mij lijk dan de meest logische oplossing om voor een leuk prijsje een 6800 of X800 serie kaart te kopen zodat je bv. nog een jaar of wat voruit kunt en dan overstappen op de nieuwe socket van AMD (of Intel, dat schijnt ook te bestaan :P)

Gabriël AM5

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:21

MeNTaL_TO

The future is not set

sapphire schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:02:
Klopt, niet iedereen heeft dat, maar dat zal die fabrikanten een worst wezen.

Mij lijk dan de meest logische oplossing om voor een leuk prijsje een 6800 of X800 serie kaart te kopen zodat je bv. nog een jaar of wat voruit kunt en dan overstappen op de nieuwe socket van AMD (of Intel, dat schijnt ook te bestaan :P)
Ik heb geen idee wat een pci-e to agp chip kost, maar ik denk dat er best nog wel een markt is voor een 7800 agp versie.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Die (laten we zeggen) 10$ per bridge chip wil Ati of nVidia besst uitgeven lijkt me, alleen die miljard voor een extra productielijn+ extra vooraad niet.

Bovendien hebben alle high-end PC's al wel PCI-e, en er worden door de grote fabrikanten ook bijna geen AGP borden meer gemaakt, dus een productie lijn houden van een platform waarvan je weet dat de markt gaat verdwijnen is neit erg rendabel lijkt mij.
En door zo'n 'plotseling' (ik vind eht neit echt plotzeling maargoed) einde te maken aan de range AGP kaarten dwing je in zekere maten mensen om te upgraden naar PCI-e borden, en wie maken de chips voor die borden? Juistem de zelfde bedrijven die de chips voor videokaarten maken.
Voor hen dus een Win-Win situatie.

Gabriël AM5

• stylezzz
MeNTaL_TO schreef op zondag 13 november 2005 @ 20:45:
[...]

NIet iedereen heeft het geld om als ie een nieuwe videokaart wil hebben, gelijk ook het mobo en cpu te vervangen. Ik ben tevreden met mijn amd64 3000+ (s754) alleen niet meer met mijn ati 9500 pro.
Begrijp ik. Maar om nog jaren achter verouderde standaarden aan te hobbelen is commercieel gezien gewoon niet interessant. 7800 AGP komt er niet, nvidia zegt gewoon 'koop maar een PCI-e bord'

Ach, de geschiedenis herhaalt zich wederom. Enige verschil is dat men destijds PCI vga kaarten nog gewoon kon blijven gebruiken en later een AGP kaart kon plaatsen. En behalve een verdwaalde asrock zijn de meeste nieuwe borden PCI-E only, en is je AGP kaart in een klap onbruikbaar. Life's hard...... ;)

Verwijderd

De meeste mensen kopen systeemen waarbij men vaak een te goed cpu gebruikt tot zo ver de video kaart. Aangezien er weinig vraag is voor snelle videokaarten in een systeem met een langzamere cpu is het helemaal niet intersant om voor die oudere systeemen nieuwe agp kaarten te maken.

Terwijl een Athlon XP met een Geforce 6800GT stuk sneller is dan een AMD64 met een GF 6600GT.

Verwijderd

Topicstarter
En hest spijtig is dat ik dan nog zie dat er moederborden in SLI zijn (op PCI-E) die dan niet de volledige snelheid gebruiken (1 PCI-E 16x en 1 PCI-E op 8x -> SLI op 8x). Dan heb je haal je er nog niet "alles" uit

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

er is er 1 van Asus met een S775 socket en 2x16 pipelines

Bovendien is eht verschil voor de normaale gamer neit echt merkbaar, tenzij je op 1600x1200 met AA en AF hoog aan enzo.

Gabriël AM5

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 19:52

DrumandBass

Less is more!

Ik zit nu met dat probleem. Ik heb nu een p4 :X 2,8ghz met een 9800pro. Maar ik wil nu graag overstappen naar een x800xl, in AGP uitvoering. Is dit wel verstandig? of kan ik nu beter meteen overstappen op een ander mobo en amd? Is alleen jammer van het geld, om na een jaar al een ander cpu&mobo te kopen! :'(

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Pagina: 1