Toon posts:

Vraag over HDMI aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik de philips 37PF9830 (True HD LCD-weergave, 1920x1080p) LCD televisie met HDMI aansluiting heb wil ik ook graag een DVD/CD speler met HDMI aansluiting kopen.

Maar ik las op diskidee het volgende:
Als HDMI in gebruik is, vallen alle andere aansluitingen stil en krijg je dus geen beeld meer via SCART of de andere videoaansluitingen en geen geluid meer via de analoge of coax- of optische aansluitingen. Het is een kwestie van alles of niks.
Geldt dit voor alle HDMI aansluitingen? Want ik wil het geluid namelijk direct vanaf de DVD/CD naar mijn analoge voorversterker (NAD C162) brengen.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:18
Deze quote, slaat die op de TV of de DVD-speler? In het geval van de tv, kun je natuurlijk nog gewoon de DVD-uitgang gebruiken. Weet niet wat voor aansluitingen deze heeft?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat dit inderdaad op de TV slaat. Het geluid wat binnenkomt via HDMI wordt dus niet doorgegeven via de SCART-uitgang. Je kunt natuurlijk wel gewoon de analoge audio-uitgang op je VD speler gebruiken lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op zondag 13 november 2005 @ 10:28:
Deze quote, slaat die op de TV of de DVD-speler? In het geval van de tv, kun je natuurlijk nog gewoon de DVD-uitgang gebruiken. Weet niet wat voor aansluitingen deze heeft?
De quote slaat op de DVD speler zie: http://www.diskidee.nl/av/testen/index.htms/5613

De Tv heeft volgende aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wijnh058/afbeeldingen/32aansluitingen.jpg

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Damn dat zijn een hoop aansluitingen :)~
Wel vreemd dat de DVD-speler geen geluid meer geeft via de optische out als je HDMI gebruikt.. maar aangezien je TV een digital audio out heeft hoeft dit in principe geen probleem te zijn, het is zelfs wel handig (niet meer handmatig DVD of TV kiezen op je receiver).

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
en is het niet zo dat in het HDMI signaal een exacte kopie van het DVI signaal zit?

Ik meen dat je een verloopje van DVI naar HDMI kunt krijgen (of de tv via dvi aansluiten), dat zou dan dezelfde beeldkwaliteit moeten geven, en aangezien dvi zonder geluid is zou de audio out van je dvd gewoon moeten blijven functioneren.

correct me if I'm wrong!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Begrijp ik dit goed? Met HDMI kun je HDTV beelden afspelen, maar niet digitaal over je super-7.1-receiver??

Dan heb ik niets aan HDMI. Ik wil dolby digital 5.1 ipv analoog surround, zeker bij hdtv.
Blijft over de component uitgangen. Klopt het dat je dan echt-native 1080i over component kan zien? Of wordt dat dan altijd iets van native-1080i -> 576p -> upscalen naar 1080? Brrr..

Verwijderd

pianoman schreef op maandag 14 november 2005 @ 15:20:
en is het niet zo dat in het HDMI signaal een exacte kopie van het DVI signaal zit?

Ik meen dat je een verloopje van DVI naar HDMI kunt krijgen (of de tv via dvi aansluiten), dat zou dan dezelfde beeldkwaliteit moeten geven, en aangezien dvi zonder geluid is zou de audio out van je dvd gewoon moeten blijven functioneren.

correct me if I'm wrong!
Precies. HDMI is niks meer dan DVI + digitale audio in één kabel.

Oplossing is dus zo'n kabel, plus tulpjes voor de analoge audio.

Indien je een DVD-speler hebt met HDMI, kan je dus gewoon met je HDMI-kabel zowel beeld als geluid krijgen.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:32:
[...]
Precies. HDMI is niks meer dan DVI + digitale audio in één kabel.

Oplossing is dus zo'n kabel, plus tulpjes voor de analoge audio.

Indien je een DVD-speler hebt met HDMI, kan je dus gewoon met je HDMI-kabel zowel beeld als geluid krijgen.
Geluid? Alleen via HDMI krijg je digitaal geluid, dus alleen via een HDMI-receiver (of TV-in, en dan via je tv boxjes). Elke andere receiver krijgt alleen via analoog geluid op je versterker ipv digital, begreep ik net. Als HDMI actief is, staan alle andere (digitale) aansluitingen uit, dus alleen een stereo analoog in... Dan heb ik weer Dolby Pro Logic ipv Dolby Digital, toch?

Ik schrik hier wel van. Heb je net je Pro Logic geüpgrade naar 5.1 of 7.1 doet die het niet met je HDTV signaal. Terug naar af wat geluid betreft.

Verwijderd

La_Pazz schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:46:
Begrijp ik dit goed? Met HDMI kun je HDTV beelden afspelen, maar niet digitaal over je super-7.1-receiver??

Dan heb ik niets aan HDMI. Ik wil dolby digital 5.1 ipv analoog surround, zeker bij hdtv.
Blijft over de component uitgangen. Klopt het dat je dan echt-native 1080i over component kan zien? Of wordt dat dan altijd iets van native-1080i -> 576p -> upscalen naar 1080? Brrr..
Jawel hoor, een kwestie van een goede receiver kopen (DENON 3806 of 4306 bijvoorbeeld). Je moet dan wel de boel zo aansluiten: DVD-Speler ----(HDMI)---> Receiver ----(HDMI)---> TV

De Receiver haalt het digitale audio-signaal eruit, en stuurt het digitale beeldsignaal door (of processed eventueel voor je na (de denon heeft Faroudja componenten :) ) . . . al naar gelang je wensen/instellingen natuurlijk.

En de volgende upgrade is van de HDMI-standaard is redelijk recentelijk besloten. Vanaf versie 1.2 mogen/kunnen ook SACD signalen over de HDMI verstuurd worden (DVD-A mocht trouwens al). Vanaf heden kan HDMI dus alle digitale audiosignalen transporteren.

Daarnaast is besloten om de signaal-voltage opnieuw te specificeren. Vanaf de volgende generatie grafische kaarten zullen ook PC's over HDMI kunnen gaan beschikken (hoe ze dat dan inern regelen met de audio-signale weet ik nog niet ;) )

@ La_Pazz: Algemene info:
HDMI stuurt alles digitaal, videosignalen tot 1080p en audiostreams tot 8 kanalen @ 192KHZ/24 bit
(eventueel zelfs uncompressed, en natuurlijk ook dingen als DTS/AC3/DD etc).

Zie ook: http://www.hdmi.org/consumer/faq.asp

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 10:43 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:22
@TS Je TV heeft toch een digital-out en als je daar vandaan naar je reciever gaat heb je toch mooi DD en DTS.
Waarschijnlijk voorkom je dan zelfs lipsync problemen.

Verwijderd

Topicstarter
leonbong schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:49:
@TS Je TV heeft toch een digital-out en als je daar vandaan naar je reciever gaat heb je toch mooi DD en DTS.
Waarschijnlijk voorkom je dan zelfs lipsync problemen.
Maar ik wil mijn nieuwe DVD/SACD speler ook gaan gebruiken voor muziek, en op het moment dat de TV uit staat werkt de sound out van de TV ook niet.
Overigens gaat het geluid niet naar een receiver, maar naar een analoge voorversterker (Nad C162) en van daaruit naar twee active beolabs 8000 waar dus de eindversterkers in zitten.

Dus de juiste oplossing voor mij is: HDMI naar de TV en analoog out van de DVD naar analoog in van de NAD C162.
Maar heb ik dan geluid?????

• leonbong
Probeer anders de handleiding van de DVD speler te downloaden van de site.
http://www.pioneer.nl/nl/...port/support/manuals.html

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 12:46:
[...]

Maar ik wil mijn nieuwe DVD/SACD speler ook gaan gebruiken voor muziek, en op het moment dat de TV uit staat werkt de sound out van de TV ook niet.
Overigens gaat het geluid niet naar een receiver, maar naar een analoge voorversterker (Nad C162) en van daaruit naar twee active beolabs 8000 waar dus de eindversterkers in zitten.

Dus de juiste oplossing voor mij is: HDMI naar de TV en analoog out van de DVD naar analoog in van de NAD C162.
Maar heb ik dan geluid?????
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je dan geen geluid hebt. De fabrikant levert imo een flinke wanprestatie als het zo niet werkt....

Verwijderd

Metten schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 13:40:
[...]
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je dan geen geluid hebt. De fabrikant levert imo een flinke wanprestatie als het zo niet werkt....
Zie eens het in de startpost gequoteerde stukkie tekst . . . ik vrees dat het niet gaat werken dus. En ik geloof dat dat ook te maken had met de "DRM-dwang" die er op HDMI ligt (hoge kwaliteit digitale signalen niet zomaar "aftapbaar maken")

• leonbong
Als je in handleiding bladerd.

Als je via HDMI NTCS discs afspeelt dan doen de component en s-vhs aansluitingen het niet.
SACD en DVD-A kunnen niet via HDMI.
Je kan DD en DTS laten downmixen tot LPCM voor de HDMI connectie.
Eventueel kan je de HDMI op DVI instellen en dan wordt er geen geluid meegestuurd.
Er staat nergens dat de normale analoog out niet functioneerd bij het gebruik van HDMI.

PS De component en S-VHS aansluitingen hebben geen bijbehorende audio-out de analoge audio out is los.
Klikbaar
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bongersg/pio-dvd.PNG

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
wat ik bedoel:

gebruik niet de HDMI out van je dvd speler, maar de DVI (=zelfde beeld, zonder geluid)

Dan werkt je digital audio out wel, en die kun je gewoon naar je receiver sturen.

• leonbong
Anders lees je gewoon even de TS en kijk je naar zijn TV en dan weet je dat dit nooit het probleem was.
Het gaat om analoog out.

Verwijderd

Ik heb een dvp9000s die via hdmi op mijn 37pf9830 is aangesloten en ik heb gewoon geluid via de analoge en digitale uitgangen van de dvd speler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:53:
Ik heb een dvp9000s die via hdmi op mijn 37pf9830 is aangesloten en ik heb gewoon geluid via de analoge en digitale uitgangen van de dvd speler.
Kijk hier heb ik iets aan! Waarschijnlijk hebben die gasten van diskidee.nl niet helemaal goed opgelet toen ze tekst schreven.

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-02 18:54
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 00:53:
Zal dat met HDCP over HDMI ook het geval zijn?

Verwijderd

ymmv schreef op woensdag 16 november 2005 @ 10:32:
[...]

Zal dat met HDCP over HDMI ook het geval zijn?
De 37pf9830 ondersteund volgens mij geen HDMI zonder HDCP dus HDCP is altijd actief.
Overigens heeft de dvp9000s wel de optie in het menu om hdmi audio uit of aan te zetten. Ik heb deze dus uit staan omdat ik het geluid via een andere digitale uitgang naar mijn versterker stuur.
Pagina: 1