Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Proefrit Colt CZ3 1.3 & Fiesta 1.4 16v

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik ben vandaag maar voor de lol weer is proefritjes gaan maken, was te lang geleden dat ik dat heb gedaan :Y)

Colt CZ3

Als eerst ging ik naar de Mitsu dealer, wilde nou wel is in die CZ3 rijden. Ik vind het niet echt een geweldige auto om te zien. Met het dakspoilertje van de dealer zelf issie nog wel goed te pruimen vind ik. Maar goed, ik ging eris in zitten. Eerste wat me opviel was het interieur. En dan vooral de middenconsole onder de radio zeg maar. Aan de ene kant leuke poging om het is anders te laten zijn. Aan de andere kant: wat een onpraktisch gedeelte van de middenconsole...je kan er amper wat kwijt. En het ziet er nogal plastic-achtig uit. Vind ik dus geen succes. Verder viel het stuurtje op, leuk leren sportstuurtje, bleek van een actiemodel te zijn. De stoelen zaten goed, niet meer en niet minder. Alleen een beetje weinig lendensteun. Achterin zit je ook best aardig en de bagageruimte is best redelijk. Wat echter een mooie functie is, is dat je de achterbank kan verschuiven ! Weinig bagage en met 4 man weg ? Achterbank helemaal naar achteren en je hebt superveel beenruimte achterin ! De verkoper ging voorin zitten nadat ik achterin plaats had genomen en hij zette zijn stoel zoals die voor hem goed was. Toen had ik gewoon nog een cm of 8 beenruimte over, hele mooie functie ! Ook kan ik even niet het handschoenenkastje met koelruimte voor drinken onvermeld laten, erg coole functie.

Ik nam de Colt CZ3 1.3 mee. Specs zijn 95pk @ 6000rpm en 125nm @ 4000rpm. Bij het begin vond ik de koppeling al een beetje vaag koppelen. Kon niet goed het aangrijpingspunt vinden, vond hem niet zo heel prettig. Schakelen was ik ook niet echt weg van, beetje niet helemaal soepel en je voelt ook niet 100% waar je hem neerzet. Aan de andere kant remt dat ding als de ziekte. Het pedaal is wennen want bij 1cm intrappen zit je al met je smoel tegen de voorruit :P Even wennen dus, maar als het moet sta je echt supersnel stil met dit malle ding. Wegligging was prima, lag best lekker op de weg en ik kon er wel wat mee. Ging pas vrij laat een beetje glijden. Waar ik ook wel een beetje van stond te kijken, waren de motorprestaties. Het is geen sportauto, maar desondanks is het toch wel een rap wagentje ! Je kan flink doortrekken en toen ik op de snelweg even vermogen nodig had om achter de met-80-km/h-invoegende-mensen weg te komen op de A7 waar je 120 mag en mensen dat ook rijden op de linker rijbaan, was dat vlotte toch wel handig. In z'n 3 laten, goed doortrekken en je bent zo weg. Dat een 1.3je in zo een auto toch nog vrij snel is, is echt een pluspunt. Hij liep niet 100% mooi strak, maar ja, zo valt overal wel wat op aan te merken.

Verder viel op dat hij lekker stil was tijdens het rijden. Weinig last van windruis. De instrumenten waren redelijk te bereiken, maar de bediening kan beter als je het mij vraagt. Ook na de testrit had ik nog steeds dezelfde mening over het schakelen en het koppelen. Dit was voor mij een klein beetje een domper in het imago van de CZ3 want voor de rest gewoon een fijne auto. Opgesomd:

+ Rappe motor die 1.3
+ Remt als een gek
+ Stil
+ Verschuifbare achterbank
(+ Verkrijgbaar met een semi-automaat 6-bak voor 800 euro !)

- Koppelen
- Schakelen
- Lage middenconsole nogal plastic-achtig
- Instrumenten niet 100% lekker te bedienen (wellicht een kwestie van smaak)

Ford Fiesta

Daarna naar de Ford dealer. Ik een beetje interessant doen bij een Fiesta, ook een beetje kijken naar hoe het eruit zag enzo. Het eerste wat opviel was dat de Fiesta vrij groot was in zijn klasse en dan vooral de achterbak. Maar goed, dat mag ook wel want hij is toch wel iets duurder dan zijn Aziatische concurrenten. Het interieur oogt saai, maar functioneel. Of andersom, net wat je belangrijk vind. Ik kreeg te horen dat deze vervangen wordt voor een compactere versie van het Focus dashbord, dus dat is wel een mooi. Ook hier zaten de stoelen goed, niet meer en niet minder. Daarna de testrit.

Op de een of andere manier voelde ik me al snel thuis in de auto. Lekker koppelen, lekker schakelen, lekker sturen en de 1.4 16v is dan misschien niet zo snel als de 1.3 van de Colt (15pk en 1nm minder) maar hij liep wel wat gecultiveerder. En het is ook niet zo dat je er niks mee kan, hij komt best aardig vooruit. Als je echter een stevige doorrijder bent dan is de 1.6 16v wel een aanrader, die heeft net dat beetje extra. Het apparaat remt prima, doch niet zo hard en goed als de CZ3. Het koppelen en schakelen vind ik een genot in deze auto. Koppelen is duidelijk, pedaal geeft een beetje tegenkracht dus hij is niet vederlicht. De pook is lekker hoog geplaatst waardoor je hem makkelijk bereikt. De slagen zijn vrij kort, zeer duidelijk en een beetje aan de zware kant, wat ik wel lekker vind.

Maar HET hoogtepunt van deze auto is toch wel het onderstel. Wat een genot ! Ik heb dat ding een partij lopen pushen, maar hij gaf gewoon NIET toe ! Hij blijft liggen, dwars zal je hem zonder handrem niet krijgen en als je aan het glijden gaat.....dan is het OF heel glad of je bent hem gewoon heeeeeeel erg hard aan het pushen. In een bocht waar ik de A7 op draai vinden veel mensen 60 al hard en aan het einde van de bocht begint de invoegstrook al bijna. Meeste mensen voegen met 80 a 90 in omdat ze harder dan 60 door die bocht eng vinden ofzo. Gelukkig had ik met de Fiesta alle ruimte. Gas erop en gaan ! Bij 90 werd ik al flink geduwd, maar hij glee nog niet. Ik had nog verder kunnen gaan, ware het niet dat de bocht al bijna ophield. Industrieterreinen met deze auto is gewoon een groot spel, helemaal als je het overzicht hebt en binnenbochten kan pakken. Echt geweldig ! Weer een opsomming:

+ Het onderstel is goddelijk. En dan te bedenken dat je er nog betere dempers en veren onder kan gooien...
+ 1.4 loopt erg gecultiveerd en strak
+ Koppel en schakelwerk is fijn
+ Pook staat hoog
+ Grote bagageruimte

- Een 1.4 bij dit onderstel...het is eigenlijk wel een 1.6 waard. Of de 2.0 uit de ST maar dat kost wel veel geld ;)
- Saai interieur (maar dat is straks met het nieuwe interieur dus misschien niet meer zo)
- Wat last van rijwind
- Vrij hoge prijs

Conclusie
Dit zijn eigenlijk 2 totaal andere auto's. Aan de ene kant heb je daar de vlotte Colt met innovatieve aspecten als gekoelde handschoenekastje, ABS met EBD enzovoorts. Ook lekker vlot. Maar toch...ik mis wat en dat had ook wel te maken met het schakelwerk van de CZ3 en het onderstel van de Fiesta. De Fiesta rijd makkelijker, ligt beter op de weg, er is meer contact met de weg en schakelt heel fijn vind ik. Hij is echter wat minder high-tech dan de CZ3. Hij is ook wat groter, maar echter ook wel een stukje duurder. De CZ3 is echt een innovatie/moderne auto en de Fiesta is de rijdersauto. Tot zover mijn mening, over en sluiten !

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

Grappig zo'n review 8)

Dat je het onderstel van de Ford zo prijst verbaast me niets, ik hoor daar net als het onderstel van de Focus veel goeds over. Net als het schakelen. Blijkbaar een van de dingen die Ford goed in orde heeft :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ja absoluut, echt geweldig dat onderstel. Die van de CZ3 was goed hoor, maar die van de Fiesta was gewoon een klasse hoger en dan ook nog net iets comfortabeler zelfs :P Wat dat betreft lijkt zo een Fiesta ST met een 150pk 2.0 me wat, nog ff 4cm verlagen, beetje knutselen aan de motor een voor een pk of 170, ff wat fellere remmen erop en achter schijven en je hebt een eersteklas racemonster waarmee je een Astra GTC of Golf GTI gewoon zoek mee rijd, helemaal als het om bochten gaat.

Edit: ga ik weer met m'n race-aspiraties :P Ook voor de gewone rijder die van een stukkie rijden houd maar die het niet perse om snelheid gaat rijd hij erg lekker. Om naar Berlijn te rijden zou ik niet weten welke ik moet kiezen: de Fiesta rijd gewoon erg goed, maar de CZ is iets sneller en stiller. Dat is wat mij betreft gelijkspel. Maar met stadswerk erbij gerekend ? 3-0 voor de Fiesta voor het sturen, schakelen en koppelen.

[ Voor 33% gewijzigd door JT op 13-11-2005 02:19 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:02
SmartDoDo schreef op zondag 13 november 2005 @ 02:07:
Grappig zo'n review 8)

Dat je het onderstel van de Ford zo prijst verbaast me niets, ik hoor daar net als het onderstel van de Focus veel goeds over. Net als het schakelen. Blijkbaar een van de dingen die Ford goed in orde heeft :)
Onderstel van laatste type Mondeo is ook goed :Y)

XXXVI

Verwijderd

Ik heb enkel ervaring met de fiesta. Hieronder mijn mening over der plus- en minpunten:

+ Mooie vorm en redelijk interieur
+ redelijke motor (1.4)
+ schakelen is heerlijk
+ goed zicht langs alle kanten
+ remt kort en pedaal geeft de juiste krachtverhoudingen weer (itt een Golf V bvb die té vlug volluit remt)
+ solide wagen

- Lawaaierig (zeker op hogere snelheden)
- komt soms vermogen tekort op hoge snelheid (zeker met meerdere passagiers)
- beperkte ruimte achterin (alhoewel in vergelijking met auto's uit dezelfde klasse dit meevalt)
- té kleine kofferruimte
- mocht een grotere brandstoftank hebben

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb een hele oude (1989) Fiesta, niet echt te vergelijken met een moderne, maar het nadeel van de huidige (laatste model) Fiesta vind ik de ruimte om je voet neer te zetten naast het koppelingspedaal: die is er niet, vind ik nogal lastig.

Maar dat zestienkleppertje wil zeker wel, daar geef ik je helemaal gelijk in dat die heerlijk rijden.

Morgen naar de Renault dealer voor een proefrit in de Clio?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Helaas, geen tijd :P Volgend weekend :P

Maar die kofferruimte vind ik echt wel meevallen, ga is kijken in een Colt, Getz, Swift enzovoort, allemaal kleiner.

Ecodan warmtepomp

• Artcore
  • Niet online
Overigens is een gekoeld handschoenenkastje niets nieuws hoor, had de Citroen C5 ook al :P
Pagina: 1