Toon posts:

P4GPL-X plus Radeon X850 geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: ben nieuw op dit forum dus kijk nog een beetje rond ... en hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

Ik heb nieuwe onderdelen gekocht voor een nieuw systeem.

Asus P4GPL-X
Asus Radeon-x850 pro PCI-E (die voeding van de psu nodig heeft)
2x 512 mb DDR Kingston en MDR PC3200 (400MHz)
SATA 250G Maxtor (tijdelijk 20G IDE als test drive)
PSU 300W

Ik heb alles netjes aangesloten zoals het hoort en kwam er achter dat het moederbord een EATX had en geen ATX. Dus ik een verloop halen voor 20pins naar 24 pins (ATX->EATX).

Nu alles dan écht vast zit.. en m'n pc wil opstarten, zie ik netjes mijn casefans draaien (2x 12" en 1x 8") mijn CPU koeler en het harde geblaas van de Radeon x850.

Tot mijn verbazing komt er geen beeld en hoor ik geen moederbord piepje of geratel van mijn aangesloten IDE(!) HDD. (dit ivm dat de sata nog moet komen)

Dus ik de kabels van alle casefans afkoppelen omdat misschien de voeding te krap was (300watt).
Ook geen effect...
CPU + vid.kaart blijven blazen...

Nu 1 geheugenmodule eruit gehaald misschien dat die 2 conflicten veroorzaakten. Maar nog steeds, geen piep of geratel van de HDD.
Als laatste alle geheugen modules eruit verwijderd en nog steeds geen piep of geratel van mijn hardeschijf.

Alles is naar behoren aangesloten en voor zo ver ik weet is er niks kapot.
Moederbord lichtje brand en lichtjes die op het moederbord zijn aangesloten (zoals hdd-led, startknop) doen het ook. (moederbord is gloedje nieuw en zie geen rede waarom die kapot zou kunnen zijn)

Videokaart is ook gloednieuw en lijkt me ook sterk dat die kapot zou kunnen zijn aangezien de fan nog wel blaast en geen rare dingen mee heb gedaan. (zoals te ruig mee omgaan oid)

Dus het enige wat in me opkwam is : Kan het zijn dat 300Watt ATX te weinig is voor mijn systeem EATX (met verloop van atx naar eatx) EN mijn radeonx850 (die voeding van de psu nodig heeft) ??
Of ligt het heel ergens anders aan?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Ik zou inderdaad eens een andere voeding proberen, want 300W is een beetje weinig voor zo'n systeem.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor 300W voeding is het?

Daarbij, die plank is gewoon ATX, geen EATX (das bijna dubbele grootte plank). De connector die erop zit is gewoon 24pins ATX, heeft niets met EATX te maken.
Ik zou zeker een goede voeding erin hangen, 300W is krap. Kan misschien nog net als het een deugdelijke voeding is, maar als je met een Q-tecje aan komt zetten dan kun je het zeker wel vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
het is serieus E-ATX staat ook op het mobo zelf geprint.

Het is een MACRON 300W voeding, merkloos zat ooit bij zo'n goedkope kast.
Heb nu een nieuwe gamekast gekocht met alle toeters en bellen er aan maar zonder voeding vandaar dat ik nu de voeding moest overzetten.

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Daar heb je het al.

Zorg eerst maar eens voor een fatsoenlijke voeding (Tagan, Antec, Enermax etc. Zie ook Welke voeding heb ik nodig? Deel 13), want dat is 99% zeker de oorzaak van je probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Piggen op 12-11-2005 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, weer een pak van me hart af ... was al bang dat m'n hardware kapot was :S

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 23:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vaag dat ze het erbij zetten, want dat bord is geen EATX grootte, maar dat terzijde.
Het merk Macron zegt me eigenlijk vrij weinig, maar het zou me niet veel verbazen als het gewoon een wokkietokkie merk is (let eens op het gewicht, hoe zwaarder hoe beter over het algemeen).

Maar goed, ik zou sowieso een deugdelijke voeding halen voor in je systeem, waant 300 is gewoonweg te krap.

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me idd ook de meest logische reden...

welke kunnen jullie me aanraden op http://www.cdromland.nl/?...e05cd8f47ab33eeac972a01a0
(dichtbij huis)
en aan hoeveel wattage moet ik denken?

ben niet zo bekend met voedingen _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 23:30 ]

Verwijderd

* Verzin de volgende keer een betere topic titel die je probleem in het kort weergeeft. Wel zo handig voor ons.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 23:33 ]

Verwijderd

En als het je voeding niet is, is het je moederbord.

Als je namelijk zonder RAM start moet ie toch echt wel wat piepjes gaan geven.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:30:

welke kunnen jullie me aanraden op http://www.cdromland.nl/?...e05cd8f47ab33eeac972a01a0
(dichtbij huis)

Kijk daarvoor gewoon in Welke voeding heb ik nodig? Deel 13

Imho nooit bezuinigen op een voeding, dus tel gerust 100 tot 120 euro neer voor een goede voeding. Het is het belangrijkste onderdeel van je systeem terwijl het bijna altijd onderschat wordt.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nou zo'n 80 euro moet ook wel lukken. Uit dat cdromland lijstje zou ik een Tagan of een Nexus pakken. Liefst de stilste Nexus maar het is de vraag of je dat belangrijk vindt.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:40

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:30:

(dichtbij huis)

eigenlijk niks behalve tagan, en daar heb ik ook alleen maar van horen spreken hier op GoT :+
koop bij Salland (of een andere shop, PW) een Antec Truepower 2.0 430W of zwaarder, die is ATX2.0 en heeft dus de 24 pinnetjes die je moederbord nodig heeft :) zelf heb ik er ook zo eentje dus daar kan ik ze je wel aanraden.
Je kan je voeding dus gewoon op laten sturen. als je niet zeker bent van je zaak kan je de shopsurvey raadplegen

[ Voor 2% gewijzigd door DataGhost op 12-11-2005 23:38 . Reden: ofzo -> of zwaarder :+ ]

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Hij kan hem ook gewoon bij CD-romland halen hoor, als hij dat liever wil. Ze hebben daar genoeg kwaliteitsvoedingen in het assortiment. Coolermaster, Tagan, Superflower, Nexus, Zalman. Allemaal A-merken.

Maar voor discussies over voedingen hebben we dus Welke voeding heb ik nodig? Deel 13

[ Voor 24% gewijzigd door Piggen op 12-11-2005 23:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat voeding-issue had je ook zelf kunnen uitvinden door netjes het PMG Beleid en dan aansluitend de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter te doornemen ;)

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:19
hier komt even een hele domme voor de hand liggende vraag :)

je hebt wel de 12Volts 4 pins kabel naast de CPU ingeprikt?????? })

"ennuh denk hier ff serieus over na :)" dit zou het zo maar kunnen zijn

[ Voor 23% gewijzigd door smimic op 12-11-2005 23:47 ]

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:24:
het is serieus E-ATX staat ook op het mobo zelf geprint.

Het is een MACRON 300W voeding, merkloos zat ooit bij zo'n goedkope kast.
Heb nu een nieuwe gamekast gekocht met alle toeters en bellen er aan maar zonder voeding vandaar dat ik nu de voeding moest overzetten.
Euh, zo'n voeding heb ik jaren geleden ook gekocht op de HCC. Heeft het maarliefst een maand uitgehouden...
(jup het is merkloze troep)

[ Voor 4% gewijzigd door MadMarky op 12-11-2005 23:46 ]

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
ultratrottell schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:43:
hier komt even een hele domme voor de hand liggende vraag :)

je hebt wel de 12Volts 4 pins kabel naast de CPU ingeprikt?????? })

"ennuh denk hier ff serieus over na :)" dit zou het zo maar kunnen zijn
nee heb ik niet aangesloten, mijn voeding heeft zo'n kabel niet vandaar ... op mijn vorige mobo heb ik de 12volt 4pins aansluiting naast de cpu ook nooit aangesloten en geen problemen mee gehad vandaar dat ik er niet opzoek naar ging... is daar ook een verloop stekker voor dan?

(als dit het is schaam ik me diep)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:52:
[...]

nee heb ik niet aangesloten, mijn voeding heeft zo'n kabel niet vandaar ... op mijn vorige mobo heb ik de 12volt 4pins aansluiting naast de cpu ook nooit aangesloten en geen problemen mee gehad vandaar dat ik er niet opzoek naar ging... is daar ook een verloop stekker voor dan?

(als dit het is schaam ik me diep)
Die dingen moet je bij P4s altijd aansluiten anders doen ze het niet. En daar zijn ook wel verloopjes voor te vinden.
Maar goed, een verloopstekker heb je niet nodig gezien ze aan iedere moderne voeding zitten (en ik zou je huidige voeding dus niet aan dit ssysteem hangen tenzij je het niet erg vind als het zaakje een beetje doorbrand door een kortsluitende voeding :P)

Verwijderd

Topicstarter
oh my ... ik schaam me diep

er staat in hele kleine letters in het mobo boekje onderaan:

* Do not forget o connect the 4-pin ATX +12 V power plug; otherwise, the system will not boot up.

Excuses... maar ben wel wat wijzer geworden over de belangrijkheid van voedingen :)

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Kan gebeuren :)

Maar ik neem aan dat je nog wel een fatsoenlijke voeding gaat kopen, ook al trekt je 'Macron' het uiteindelijk wel.

Verwijderd

Topicstarter
ja eentje MET 4 pins atx 12 v ;)

• smimic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:19
het mooie is cobas dat de eerste tien regels GEBLAAT direct na jouw posting is !

oh PLEURIS merk 300 watt voeding.. > terwijl het daar 99 procent van de tijd niet aan ligt want het is voldoende om een systeem te booten :) ...

wat betreft je probleemwaarom ik met dit puntje kwam.. "ik bouw al 9 jaar pc's :) en had laatst voor eht eerst een socket 939 die ik niet aan de praat kreeg , ik was ook de 4 pins vergeten :)

voorheen was deze extra voedings meuk niet nodig, dus toen had ik ook weer wat geleerd

[ Voor 7% gewijzigd door smimic op 13-11-2005 00:18 ]

i5-2500k /MSI GTX 1080 8 GB X Gaming / 8GB Mem / 6TB storage/ B&Q 32 inch WQHD/

Verwijderd

Topicstarter
dus je wil zeggen dat het niet aan de voeding zelf ligt maar puur aan het 4pin atx connectortje??

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
aan de voeding zal het ook wel liggen hoor ,want normaalgezien moet een harde schijf gaan upspinnen als comp opzet en er stroom komt op de 12 en 5 volt lijnen . gebeurt dat niet , heb je een probleem, begin nu maar met die fatsoenlijke voeding , want zoals het er nu voorstaat en jij gaat verder met het prullen met je "brol" voeding dan kan het zijn dat dat ding het begeeft en tegelijk ook al je andere hardware meeneemt ..... naar het land van zwarte rook .....

Out of the box? What box? There is no box.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ultratrottell schreef op zondag 13 november 2005 @ 00:16:
het mooie is cobas dat de eerste tien regels GEBLAAT direct na jouw posting is !

oh PLEURIS merk 300 watt voeding.. > terwijl het daar 99 procent van de tijd niet aan ligt want het is voldoende om een systeem te booten :) ...

wat betreft je probleemwaarom ik met dit puntje kwam.. "ik bouw al 9 jaar pc's :) en had laatst voor eht eerst een socket 939 die ik niet aan de praat kreeg , ik was ook de 4 pins vergeten :)

voorheen was deze extra voedings meuk niet nodig, dus toen had ik ook weer wat geleerd
Je bedoelt dat je er zelf 10 regels blaat neerzet??

Op het moment dat je voeding ontoereikend is, wat al snel gebeurt door een wokkietokkie geval dan kan het zeker zo zijn dat je niet meer deugdelijk kan booten. Direct bij het booten vraagt het systeem het nodige van de voeding, kan hij dat niet leveren boot hij niet door. Dus om te zeggen dat een brakke voeding voldoende is om een systeem te booten slaat werkelijk nergens op.

En soms kan een systeem idd ook wel booten zonder die 4 pins connector, maar er zijn zat bakken waarbij hij wel nodig is of hij gebruikt wordt voor voldoende stabiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
om even terug te komen op 2 posts terug, de hdd begon wél te ratelen als de IDE connector los zat van het moederbord

maar goed volgens mij is het moederbord niet kapot aangezien de fan van de pci-e kaart wel draait dmv voeding van het moederbord (ipv de aparte voedingsstekker naar de vid.kaart).

ik heb nu deze bestelt, moet volgens mij fraai genoeg zijn http://www.coolermaster.c...+Real%20Power&PHPSESSID=7

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 11:55 ]

Verwijderd

Is dit probleem nu inmiddels opgelost door het kopen van de nieuwe voeding? Ik heb exact hetzelfde probleem met (bijna) hetzelfde systeem alleen heb ik wel een "kwaliteits"-voeding erin zitten naar mijn idee. Een Asus 450w.

Echt heel raar, mijn CPU fan begint te draaien evenals de fan van de Videokaart en de casefans. Ook het ledje van mn mobo brandt. :(
Pagina: 1