Toon posts:

Processor "zomaar" overzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi; ik heb een nieuwe processor met moederbord (tweedehands eigenlijk) gekocht, de videokaart die erbij zat was ook al niet goed en nu wil ik eigenlijk de processor ook proberen. Die moet toch hier in een ander systeem komen; dan maar direct.
Ik heb voorlopig niet de kans om te formatteren maar ik vraag mij af of windows (xp home SP2) het wel "pikt" dat er zoiets verandert wordt.......

Weet iemand dit of een trucje?

Edit; het gaat hier om een AMD athloc XP op een socket 462 in beide gevallen alleen nu zit er een 2600+ op en de "nieuwe" is een 3000+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 22:43 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij snapt windows dat wel hoor. En anders kan je het altijd nog met een linux live cd proberen zoals knoppix.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:55
Wat voor processor was 't en wat wordt het?

Ik ben zelf wel eens van een P4 naar een P4 Hyperthreaded gegaan -> dat was geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Zie mijn edit; het was een xp 2600+ en het wordt een 3000+.....ook xp.

Nog eens een edit; ik heb even gekeken maar er zit wel een stuurprogramma voor de proc......
Moet ik die dan ook eerst verwijderen zoals bij een videokaart oid?

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 22:52 ]

Verwijderd

zou geen verschil moeten maken, ben zelf ook van een 2600+ naar een 2800+ gegaan.. en windows vond het best :) enigste wat je hooguit moet doen is je bios goedzetten of resetten

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows zal het niet zo heel veel boeien wat voor cpu erin zit. Drivers daarvoor zijn toch niet nodig omdat dat iets is waar je moederbord zich lekker druk om zal gaan maken.
Als je het moederbord vervangt (en dus een andere chipset krijgt) dan is het noodzaak om windows te herinstalleren. Maar als je er enkel een snellere cpu induwt is het geen enkel probleem.

• Philip_Janssen
  • Laatst online: 24-05 10:28
Is geen probleem, dat kun je gewoon doen. Windows ziet namelijk niet echt verschil in de snelheden van de processoren. Grote verschillen zitten namelijk in chipset (op het moederbord). Als je een moederbord vervangt, moet je opletten. Als je alleen een procje vervangt, ga gerust je gang.

Overigens is een back-up altijd aan te raden als je aan je PC gaat zitten klooien.

[ Voor 1% gewijzigd door Philip_Janssen op 12-11-2005 23:00 . Reden: net te laat :( ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Hooguit kun je even kijken bij de fabrikant van je moederbord of deze ook de Barton core ondersteunt. Je 'oude' CPU zal waarschijnlijk een Thorougbred zijn.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
Ik kan me zelfs een keer herinneren hoe mijn Athlon XP bootschijf in een Athlon 64 systeem bootte zonder ook maar 1 foutmelding te geven :X In beide gevallen ging het om een VIa chipset, maar de KT400 heeft toch hele andere driver dan de K8T800(of wat het ook is) 8)7

Maar euh, het antwoord is al gegeven, over het algemeen kun je CPU en RAM verwisselen zonder problemen :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Oude processor is een barton dus dat zit wel goed.
Maar wat moet ik nu met de driver die nu dus wel aanwezig is? Weghalen voor de zekerheid?

En dan; die gast waar ik het van kocht weet ook niet echt waar hij over sprak leek mij; hoe kan ik nu zeker weten dat het wel de goede proc is? Er staan wel wat nummertjes op maar........

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:09:
Maar wat moet ik nu met de driver die nu dus wel aanwezig is? Weghalen voor de zekerheid?

En dan; die gast waar ik het van kocht weet ook niet echt waar hij over sprak leek mij; hoe kan ik nu zeker weten dat het wel de goede proc is? Er staan wel wat nummertjes op maar........
Driver veranderen/verwijderen is niet nodig en voor het achterhalen van het type is BalusC je vriendje :)

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Driver verwijderen hoeft niet, dat zal allemaal wel goed werken.

Maar hoezo goed processor? De 3000+ is er maar in één uitvoering, de Barton. Of bedoel je of het wel een 3000+ is? In dat geval moet je even de code op de processor aan die gast vragen. en die eens door Google halen.

edit:
^^ Of BalusC natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door Piggen op 12-11-2005 23:18 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:09:
Je cpu heeft geen driver. Nu weet ik dat XP wel vrolijk aangeeft dat je driver hebt, maar die doet echter vrij weinig. Gooi hem er maar eens uit en vervang hem eens door een Intel P!!! driver :P. Je bak zal gewoon blijven werken hoor.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 19:00

Krizzie

Progressive Music \o/

Terw_Dan schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 22:54:
Windows zal het niet zo heel veel boeien wat voor cpu erin zit. Drivers daarvoor zijn toch niet nodig omdat dat iets is waar je moederbord zich lekker druk om zal gaan maken.
Als je het moederbord vervangt (en dus een andere chipset krijgt) dan is het noodzaak om windows te herinstalleren. Maar als je er enkel een snellere cpu induwt is het geen enkel probleem.
Als je je Hardware teveel aanpast dan moet je alleen even opnieuw activeren, verder heb je nergens gezeur mee :) (dit meestal als je je mobo vervangt) Bij een cpu weet ik niet of windows gaat mekkeren. :)

Geluidswolk

Verwijderd

Gaat prima :)

Gisteren nog een Cellie 2.6 S478 omgeprikt voor een P4 3.2 S478, geen enkel probleem.

Net als geheugen, dat kan je ook prikken wat je wil :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Krizzie schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:27:
[...]

Als je je Hardware teveel aanpast dan moet je alleen even opnieuw activeren, verder heb je nergens gezeur mee :) (dit meestal als je je mobo vervangt) Bij een cpu weet ik niet of windows gaat mekkeren. :)
Bij een cpu zul je dit niet hebben. Een Athlon XP is een Athlon XP voor windows (ook al zitten er verschillende cores op e.d.).
XP zal echt niet gaan mekkeren met een wat snellere cpu (zou erg vervelend zijn als je een keer probeert te OCen, bij iedere Mhz verschil windows opnieuw activeren :X)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:13
Een AMD XP3000+ zou er 1 kunnen zijn met een FSB van 400 Mhz. De AMD XP2600+ is zeker weten een FSB 266 of 333 Mhz CPU. Weet niet wat voor geheugen er in je PC zit ?
Voor de rest gewoon doen Win XP vindt het in ieder geval geen probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-11-2005 23:49 ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik ben ooit van een via mobo met een amd 2400+ xp naar een ander via moederbord met een amd 64 3200+ gegaan zonder overstap problemen . toch heb ik opnieuw geinstalleerd omdat het toch wel nodig was maar ik had zo door kunnen gaan.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:06
Terw_Dan schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 22:54:
Zelfs dat is - in theorie - niet eens altijd nodig. Ik heb ooit een keer een P3 moederbord en cpu vervangen door een Althon XP. WinXP gewoon laten starten en na 30 minuten van ontelbare new found devices was er zowaar een desktop. Daarna alsnog een format, maar vond het wel mooi om te zien dat XP zo'n grote ingreep goed overleefde. Ik heb het laatst nog een keer geprobeerd met een P2 naar een Athlon XP, maar daar ging windows op zijn snufferd met een bluescreen. Zal dus wel een beetje geluk zijn dat het de eerste keer wel goed ging.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Dit vreemde is mij ook eens gebeurt. Ik had nog een hardeschijf van 30GB liggen, die in een Athlon64 systeem had gehangen. Hij was niet geformatteerd, dus alle drivers ed. stonden er nog gewoon op. Hij moest even tijdelijk in een P4 van ons, waarvan de hardeschijven kapot waren (althans, zo leek het, maar bleek achteraf onjuist ;)). En hij startte zowaar gewoon op! Hoefde Windows ook niet opnieuw te activeren ofzo. Maar toen ik een keer een BIOS-reset had gedaan van mijn systeem, moest ik opeens Windows opnieuw activeren (wat overigens mislukte, hij vroeg bij iedere boot hier weer opnieuw om en zei later dat hij al geactiveerd was). Windows heeft een paar eigenaardigheden :).

Ontopic:
Bij het verwisselen van moederbord, is het altijd aan te raden een verse install te doen, omdat daar de meeste drivers voor nodig zijn, die vaak ook essentieël zijn. Maar voor een processor is dat niet nodig. Het is wél mogelijk dat je een BIOS-update nodig zult hebben, zodat ie de nieuwste CPU's ondersteund. Maar je kan het natuurlijk eerst gewoon proberen. Start ie niet op, even de oude er weer in en de BIOS flashen ;).

[ Voor 25% gewijzigd door The__Virus op 13-11-2005 10:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het laatste nieuws (want ben vanmorgen even ongeduldig geweest en ben maar gelijk begonnen) het is gelukt!

Helemaal geen probleem zoals jullie al aangaven en ik ben zeer tevreden dus.

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage!!
Pagina: 1