Toon posts:

quasi complexe netwerkrechten situatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed- ik ben atm de laatste hand aan het leggen een een draadloos netwerk naar een vriend van mij toe. 2 maal WRT54g- antennezut, etc- prima, dat rond het fysieke contructiestadium af. Maar, nu word het pas echt lastig. Wat heb ik hier? Een modem/ap/router-combi met DHCP- een aantal bakkies die een statisch IP hebben. de WRT54G hangt nu direct aan deze router (WAG354G)- en draait straks in AP mode.

Goed, die vriend van me kan straks keurig een link leggen naar mijn WRT (in feite heeft hij dus een fysieke link naar m'n netwerk)- maar wat dan? Ik wil hem niet op mn werkgroep hebben oid- hij hoeft maar een sharemap in te kunnen. Opzich zou dit probleem te ondervangen zijn door alleen verkeer over poort 22 over dat access point toe te laten- en dan die sharemap via FTP aanbieden. (kan dat in de WRT zelf? of welke software stelt me ertoe instaat de poorten over een bepaalde NIC te controleren?). Echter- behalve een sectorantenne komt er ook een stevige omni op mn dak. Ik wil dus zelf ook via die WRT kunnen verbinden- en dan wel op mn eigen netwerk komen. Is er software voor die controle op netwerkniveau heeft?

Ik ben me bewust van de optie om een profielserver te draaien- zodat ik alle shares per account kan instellen- maar vraag me af of het ook anders kan. Vooral ook omdat zijn pc mij ook niet voor internet moet proberen te gebruiken.Dat brengt mij bij een tweede vraag- is het mogenlijk een WIndows bak duidelijk te maken dat hij NIC1 voor andere dingen moet gebruiken dan NIC2? Kan 'ie dan met verschillende subnetten overweg?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 21:51 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt je shares met een password beveiligen.
Prob opgelost, dunkt mij

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 01:48

Jimbolino

troep.com

aparte netwerkkaart in server/pc waar share op staat, file/printersharing uitzetten op die kaart, crosscable ertussen, wrt eraan, ftp op pc instaleren en binden aan die nic. klaar

over subnetten, zorg dat je subnetten zo klein mogelijk zijn en de ranges niet door elkaar heen lopen, anders kun je problemen ondervinden...

[ Voor 29% gewijzigd door Jimbolino op 13-11-2005 13:36 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall