seq_uence schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 21:22:
Wat is voor mij belangrijk:
-kwaliteit, dus stevige behuizing
-design
-betrouwbaarheid
-gemakkelijk kunnen samenstellen (zie bv. Dell)
Ik gebruik de laptop voornamelijk voor beheer op afstand, dus VPN verbinding en voor de rest allemaal Citrix en RDP sessies. Wel lokaal VMware willen draaien voor testservertje enzo.
Maar optie voor spelen 3D games lijkt me wel handig omdat me weer gaat interesseren de laatste maanden.

Maar geen absolute must.
Is Sony echt zo goed dan ?
Nee, Sony is misschien goed voor televisies en "hifi-ketens", maar in computerwereld zijn er voor elk onderdeel andere A-merken. Ik zou de Vaio's afraden:
- Het design is mooi in de etalage, maar na enkele weken is er gegarandeerd wat verf afgekrast zodat het lelijk word. Volgens de Vaio-verkopers komt elke Vaio met krassen terug (als het op RMA moet).
- Van de weinige Vaio's die we in de hoge school zien zijn er al veel op RMA geweest, dus niet echt zo betrouwbaar.
- Je betaalt teveel voor de specs.
Iemand heeft het woord: "
Toshiba" laten vallen, als student in de Benelux snap je waarom er nationale Toshiba-boycots waren.
Dell laptops zijn default zo brak is als de brakste Toshiba (statistisch gezien volgens de docententest 40+% uitval en zo zijn wij onder hun wurgcontract uitgekropen), dat kunnen we ook al schrappen.
Acer levert een goeie prijs/kwaliteits-verhouding, de echt brakke types zijn ondertussen aan het uitsterven en de RMA-afhandelingen zijn erg wisselvallig. De ene is heel tevreden en een andere is problematisch.
Dan blijft er de enige keuze over: IBM
Van onze R50p laptops zijn er maar 20 van 400 in het eerste jaar op RMA geweest en wij laten onze laptops tot
3x sneller verslijten dan normaal gebruik. Dat zegt wat over de betrouwbaarheid en het is utp-struikel- en van-tafels-vallen-bestendig. De IBM-laptops kregen in de hoge school snel de bijnaam "brooddoos", het design is niet echt mooi. Volgende werkdag herstellingen, max 5 werkdagen en record-RMA stond op 2 weken voor business-klanten. Terwijl Toshiba gemakkelijk langer dan een half jaar kan knoeien aan een laptop, hoezo "er staat in de Toshiba-folders dat hun RMA's in 5 werkdagen geregeld worden" beloven != effectief zo
Ben je systeem/netwerk-beheerder? (die toepassingen zien eruit als een admin-takenpakket)
Indien ja, ga voor een IBM-class laptop. Waarschijnlijk wordt het overal meegesleurd, regelmatig met het scherm opengeklapt rondlopen (het scherm van mijn Toshiba Satellite Pro M10 laptop is zo eraf gevallen).
IBM ThinkPad T43 (UC3F5BE) past in jouw budget, ik zou een latje ram bijsteken zodat er totaal 1GB ram is.
http://www5.pc.ibm.com/be...kup/_UC3F5BE?OpenDocument
IBM ThinkPad R52 (UN3AQBE) is een goedkoper alternatief:
http://www5.pc.ibm.com/be...kup/_UN3AQBE?OpenDocument
@ Sake :
HP business-lijn kan IBM-niveau goed benaderen, dus er is een alternatief.
[
Voor 33% gewijzigd door
rapture op 15-11-2005 13:43
]