SpeedTouch "dood" na vernieuwen IP

Pagina: 1
Acties:

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 14:31

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
Ik heb een SpeedTouch 510 (Single Port, nieuw model) met de omstreden firmware 4.3.2.6.0 (niet officiëel ondersteund in Europa).

Ik heb Versatel (België) en ben dus verplicht om pppoa te gebruiken. Ik gebruik de nieuwe firmware omdat ik daarmee het ip van mijn internet-verbinding kan doorgeven aan mijn router. De modem belt dus enkel in en geeft het ip door.

Wat is het probleem nu?
Elke 24 uur word mijn internet ip ververst. Als ik op dat moment op mijn router kijk zie ik ook dat hij het nieuwe ip krijgt. Op dat moment is het echter game over. Doe ik bv. een "nieuwe firmware-check" vanop mijn router, faalt deze en zie ik in de logs "DNS resolve for firmware.dlink.com failed". Het probleem ligt dus niet bij mijn pc's of de router zelf.

Hoe los je het op?
als ik naar de modem page ga en daar een "Restart" doe werkt het weer. Wat ik dus denk is dat bij het vernieuwen van het ip, de modem stopt met het relayen van de data.

Ik vroeg me dus af of er nog mensen zijn met hetzelfde probleem en die wel een oplossing gevonden hebben. Het jammere is dat ik niet kan experimenteren omdat het probleem echt alleen voorkomt bij het vernieuwen van de lease :(

Screenies ter info:
http://www.how2.be/whitedog/modem1.png
http://www.how2.be/whitedog/modem2.png
http://www.how2.be/whitedog/router1.png

[ Voor 9% gewijzigd door WhiteDog op 12-11-2005 19:13 ]

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:02
als ik goed begrijp heb je de speedtouch met daarachter een D-link router?

Het rebooten van de speedtouch help, maar als de de d-link reboot, help dat ook?
terwijl het fout gaat lukt dns niet meer, maar kun jde dan nog wel een trace doen naar een ip-adress.

Als het puur een dns-probleem is, zou de de dns-servers vast in je modem kunnen zetten ipv via dhcp verkrijgen.

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
canonball schreef op zondag 13 november 2005 @ 13:28:
als ik goed begrijp heb je de speedtouch met daarachter een D-link router?

Het rebooten van de speedtouch help, maar als de de d-link reboot, help dat ook?
terwijl het fout gaat lukt dns niet meer, maar kun jde dan nog wel een trace doen naar een ip-adress.

Als het puur een dns-probleem is, zou de de dns-servers vast in je modem kunnen zetten ipv via dhcp verkrijgen.
Enkel de speedtouch rebooten helpt. Het is geen DNS probleem want de DNS'en staan al fixed in mijn router :)

• Force
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-07-2023

Force

Kan iemand ff me neus afvegen?

WhiteDog schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:01:
Ik heb een SpeedTouch 510 (Single Port, nieuw model) met de omstreden firmware 4.3.2.6.0 (niet officiëel ondersteund in Europa).
Ik heb die firmware ook in mijn speedtouch gehad. Kreeg ook vreemde dingen. Ben terug gegaan naar een wel ondersteunde bios (laatste versie op speedtouch site) en alles werkte weer zoals het hoorde.
Of kan jij iets met deze firmware die met oudere versies niet kan, en die je niet wil missen?

Leven is als een pijpkaneel, iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Heb je nu 2x NAT na elkaar? Zou je niet beter je SpeedTouch in Bridge kunnen zetten en dan je router t PPPoA gedeelte laten doen? Is makkelijker qua poortmappen, en ws komt dit probleem dan in zn geheel niet voor.. Sorry, nvm, je hebt al DHCP-spoof. Anders je router als switch gebruiken (DHCP uit) en alleen de SpeedTouch laten routeren in Routed PPPoA?

[ Voor 26% gewijzigd door BèR op 13-11-2005 23:33 ]

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
misbehavingman schreef op zondag 13 november 2005 @ 23:31:
Heb je nu 2x NAT na elkaar? Zou je niet beter je SpeedTouch in Bridge kunnen zetten en dan je router t PPPoA gedeelte laten doen? Is makkelijker qua poortmappen, en ws komt dit probleem dan in zn geheel niet voor.. Sorry, nvm, je hebt al DHCP-spoof. Anders je router als switch gebruiken (DHCP uit) en alleen de SpeedTouch laten routeren in Routed PPPoA?
Ik kan de router niet laten inbellen (vind maar is een router die pppoa support :)) Ik kan DHCP niet uitzetten op de modem want dan geeft hij natuurlijk het IP niet meer door aan de router.

Ik heb het probleem ondertussen wel gevonden. "Always use the same address" staat standaard op yes 8)7. Intern bleef hij sus een ander ip aan mijn router koppelen.

Volgend probleem echter: soms krijgt mijn router een intern ip (192.168.1.160 ofzo) en moet ik ff ip vernieuwen om het internet ip te krijgen. Ik moet dus een manier vinden om DHCP aan te zetten, maar geen range toe te kennen :)

• BèR
Nee, ik bedoel DHCP op de router uit. Modem dan op 1 van de LAN-poorten, en instellen op Routed PPPoA, modem nog wel met DHCP. Dan is t modem eigenlijk router, deelt zelf IPs uit, en je router is slechts een switch..

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Topicstarter
misbehavingman schreef op maandag 14 november 2005 @ 09:43:
Nee, ik bedoel DHCP op de router uit. Modem dan op 1 van de LAN-poorten, en instellen op Routed PPPoA, modem nog wel met DHCP. Dan is t modem eigenlijk router, deelt zelf IPs uit, en je router is slechts een switch..
Dat is geen optie voor mij, heb tig keer meer opties op mijn router die ik echt wel gebruik (vast ip toewijzen aan bepaalde pc's, static ip's, mac address filtering etc.)

Maar het werkt dus wel nu, op uitzondering van dat klein probleempje (router die intern ip krijgt vd dhcp pool vd modem). Zou ik dit kunnen oplossen met de lease op 1 minuut te zetten ofzo?

• BèR
Fixed mappings voor DHCP kan de SpeedTouch ook, moet je alleen terug naar 4.2.x.. (waar ik zelf geen problemen mee heb gehad, mgoed). En mac-filtering lijkt me alleen nuttig als je een WLAN hebt hangen, of heb je pc's aan t netwerk hangen die je echt niet op internet wil laten?
Pagina: 1